Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 1100 ggr
mimmijonathan
0

Vad man ska tänka på?

Hej,

det här är första egna tråden som jag skriver på det här forumet. Har följt eran kamp länge. Jo, det är så att det äntligen har blivit dags för mig, min sambo och våran kisse (7 mån) Jonathan att skaffa oss en kompis. Självklart för oss, faller lotten på en hittekatt - eventuellt vänder vi oss till fiahemmet, eller något annat katthem (eller här?)

Katten som vi väljer, måste passa in i vårat gäng: som innefattar två offantligt busiga människor, och en komplett galen-buspanna till katt.

Vi bor just nu i Norrköping, men håller på att renovera upp en lägenhet på annan ort. Jonathan följer med oss på resor till och från, sover gott i buren och lever ett rätt händelserikt liv just nu. Jag undrar, om det finns några extra bra tillväga gångsätt, några katthem i närheten av Norrköping som ni rekomenderar, eller någon kattförmedlare som bor i Östergötland? Vad ska man tänka på när man tar hand om en hemlös/katthems katt?

Jag tycker det känns läskigt att välja kissar på internet som många gör här. Hur vet man att katten passar in i gruppen?

Hoppas ingen tar illa vid sig av mitt inlägg, jag kritiserar ingen - jag är bara intresserad av att veta mer, innan vi bestämmer oss för hur vi ska göra.

essut50
0

Kul att ni vill ha en katt till.

När vi ville ha en katt till så frågade jag Kerstin C på Örebro katthem om det fanns en katt som passade ihop med vår Tusse 14 år. Hon valde ut några katter som vi skulle titta på katthemmet. 

Så vi åkte dit och tittade, min gubbe fastnade för Milou 4 år. Det var ett bra val för det gick jätte bra med Tusse.

När Tusse fick somna in 2006 så frågade vi Kerstin igen, om hon hade några förslag vilken katt som skulle gå ihop med Milou? Hon valde då ut Pontus 6 år som var hos "missempty" Jaana som jourhem, vi åkte dit och tittade på honom och tingade honom samma dag. Det var oxå bra val, båda katterna kommer överens.

Så gå till ett katthem och fråga personalen dom bör veta vem som passar till just din katt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Alexej
0

Välkommen hit Mimmijonathan:)

Några katter finns under tråden: Vi säker ett hem! i början av alla inlägg.

Katthemmet i Örebro har ett jättebra ryckte. En del har ju katter som söker hem i olika trådar. Du hittar säkert en passande katt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Men så trevligt att ni är beredda att skaffa er en misse till! Jag bor i Linköping inte långt ifrån Slaka djurhem..sen finns också Fia hemmet i Norrköping..

mimmijonathan
0

Vad lustigt. Jag har precis varit i kontakt med Jaana på Örebrokatthem. Är det samma som finns här på forumet? Det visste jag inte! Ibland känns kattvärlden bra liten va :)

missempty
0

Hej Mimmi!

Ja visst är det den Jaana som är jag… Flört Jag hade Pontus på jour hos mig som Essut har adopterat! Och nu ska ni komma och kika på en av mina jourisar… hihi!

SamanthaJones
0

Jag är oxå östgöta o kan tipsa om Slakadjurhem! de får in en heldel trevligakissar titt som tätt :) Hoppas att du hittar någon trevlig kisse!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

essut50
0

#4 Världen är bra liten ibland. Jag visste inte heller att Jaana var här på forumet innan jag adopterade Pontus.

#5 Lasse hade du oxå som jourhem, honom adopterade solveig här på forumet.

solweig
0

lasse har blivit en riktig kelgris.han har en fästmö här som heter zara. som var stödis hos zenitha förut. lasse o zara  är alltid tillsammans.

essut50
0

#8 Tack för att du berättar hur Lasse har det idag..

missempty
0

Nu har Parvel flyttat till Mimmijonathan. Ännu en jourhemskatt från mig som flyttar till en härifrån hittekatter i fokus!Skrattande

Jag är så oehört glad över att det finns folk som vågar ge dessa skygga katter en chans… Pontus, Lasse, och nu Parvel. Har en lång lista med skygga katter som folk vågat adoptera och som numera är tama och underbara. Det är jag säker på att Parvel också blir!

mimmijonathan
0

:) Parvelplutten ligger i sitt hus och tar igen sig efter en lång dag med mycket händelser. Jonathan har varit fram och kikat lite, men vi låter honom vara ifred idag. Det här kommer gå jättebra.

Alexej
0

Bilder;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mimmijonathan
0

#12 ..blogg: parvel.wordpress.com ;)

Alexej
0

Läste nu igenom bloggen. Bra skriven med många informationer!!

Och vilken fin katt ni fick:)

Lena
0

Men vad kul att det blev en kisse genom Örebro Katthem som ni adopterade. Tittade in på din välskrivna blogg. Håller med #14 att det var jättebra skrivet. :)

Skyggis och Tryggis det brukar vara en bra kombination. Det dröjjer nog inte så länga förrän du har två tryggisar därhemma.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"