Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 538 ggr
Nordqvist
0

Vill någon ta över Tarzan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag räddade Tarzan tillsammans med hans bröder och syster för 2 år sen. Tarzan behöll jag själv och min kompi tog en bror och en syster och en annan åkte iväg till en annan familj.

Det går jätte bra för hans syskon och därför har jag börjat fundera lite på vad som kan vara fel på Tarzan!

Han har vart och är fortfarande jätte skygg! Han har blivit bättre nu de senaste halvåret och kan t.o.m hoppa upp självmant i knäet nu!

Men det största problemet är att han kissar inne!!
Han är kastrerad! Och han har 2 lådor att gå på! Men ändå så kissar han på mattor, golvet i hallen, min dotters lekmatta och nu senast på hennes jacka OCH overall!

Det är inte p.g.a min dotter som han kissar, för det gjorde han innan oxå… han har faktiskt t.o.m blivit bättre sedan hon kom!
Men jag kan inte ha en katt som kissar överallt när jag har en liten tjej som stoppar allt i munnen och sätter händerna överallt m.m…

Så därför funderar jag nu på att ge bort honom till någon som kan ha honom ute! Gärna så han kan komma och gå som han vill!
Men är det någon idé att göra det?

Jag vill ju inte gärna ta bort honom.. Då behåller jag honom hellre!

Marga
0

Har du kollat med en vetrinär så att han inte har något problem med t ex njurarna?

Nordqvist
0

#1 Nej… Ska boka en tid för total undersökning av allt… Men jag är lite rädd att det SKA vara något och jag MÅSTE ta bort honom..

Lena
0

Att katter inte är rumsrena är ett ganska vanligt problem. Många tror inte det går att göra något åt det. Så är det inte alls, det går nästan alltid att komma tillrätta med den här typen av problem. Ber dig läsa vår artikel som tar upp de här problemen. Här nedan har du en inledning plus länken till den artikeln:

När katten inte är rumsren!

En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i den här artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem: till artikeln När katten inte är rumsren

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nordqvist
0

Jag vet att dte är fel av mig att tänka så… Men alla vet ju hur det är med ens "bebisar" han är ju min lilla skyddsling! ;)

essut50
0

Kolla så att han har UVI eller urinstenar.. När min Pontus kissade överallt så hade han UVI..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Alexej
0

En katt kan börja kissa fel av 100 000 anledningar. Det gäller att hitta anledningen som en detektiv.

Fundera när det började. Katter är väldigt känsliga mot förändringar.

Läste tex att en katt gå alltid samma vägar i en lägenhet. Kolla av sitt revir varje dag. Möblera man då om ett skåp tex stämmer inte den dagliga vägen mer och en katt kan då protastera mot det genom att kissa fel.

Sedan kissar de gärna på saker som luktar gott eller lukta matte. En katt kan se det som en present till matte att kissa i hennes säng.

Tar bort allt från golvet, rullar ihop dotterns lekmatta efter användning. Ställ antingen en skål med kattmat där katten har kissat eller en ny låda. Torka bort kisset med Ättika, aldrig Klorin. Det luktar bara gott för en katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja och tvätta golven med ättika eller om du kan få tag i Dettol. Däremot, så ska du tvätta toalådorna med Klorin eller såpa, aldrig något som luktar Syrligt, eexempelvis rengöringsmedel med citrondoft…. MEn som sagt, ta en koll hos vet. ÄR det så att han är sjuk, så går nog det att göra åt och om inte, då lider ju kissen mer av att få vara kvar.

MAn får komm aihåg, att et aldrig är kattens fel, att den issar fel. Bara vårat.  PRovat med finkornig sand? KAn faktiskt vara så enkelt också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Kan nämna är om min pappas katt, hon är helt såld på EN sorts sand..skulle den av någon anledning bytas ut, så vägrar hon lådan! Han använder pussycompakt..Har du provat med feelaway, har själv inte testat det, men läst att det varit till hjälp många gånger när katter kissar på fel ställen..

evamojje
0

Det verkar ju som det har lossnat för honom senaste tiden, eftersom han nu t.o.m hoppar upp i ditt knä som du säger. Så att han kissar inne har säkert sin anledning och precis som tidigare inlägg säger så kolla med veterinären, byt sand eller plats för lådorna mm. Är säker på att det finns ljus i slutet på tunneln. Du har gjort ett bra jobb hittills med skyggisen. Och oroa dig inte för att han inte går framåt lika fort som sina syskon. Alla katter e olika och allra helst skyggisar.

//evamojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.