Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattens-status
Läst 5012 ggr
Lena
0

Kattnamn också en kattstatusfråga

Nu har det visat sig att kattens namn också är en fråga om status. Medan raskatterna får ståtliga namn som Ceasar, Cleopatra, Gizmo, Simba, Ramses och Bella  får huskatterna hålla tillgoda med mera folkliga namn som Nisse, Maja, Pelle och Smulan. Allt enligt en artikel i Aftonbladet den 14/7 2006 där man talar om namndiskriminering. Artikeln bygger på en kartläggning av kattnamn som Agria har gjort.

I atrikeln menar man även att folk skaffar huskatt för att barnen vill ha katt medan den som skaffar en raskatt gör det för sin egen skull.

Kattnamn (Aftonbladet den 14/7 2006)

Stämmer detta?

/Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ladykatt
0

Nej, det stämmer absolut inte hos mig… Mina katter och kattungar som föddes här får alltid lite ovanliga namn… och de flesta nya ägare behåller namnen faktiskt…

Men i helhet kan detta stämma för de flesta huskattskattungar säljs namnlösa och då den nya ägare tar sådant namn som han/hon känner till och då blir det Nisse, Maja, Putte osv…

Jag tror att om alla döpte kattungar så som man gör när man köper raskatter så skulle namnen också variera…

Min sista kull kattungar som nu är 7 veckor gamla heter Baldur, Boss, Becky och Brandy…

Förr hade jag bland annat Akilles, Amber, Aimee, Herodes, Hannibal, Hercules, Habes, Ikasar, Iggy osv…

Det med att man skaffar huskatt för barnens skull kan stämma till viss del… men det varierar det också… blan de som köpt mina kattungar var några barnfamiljer och några vuxna personer som köpte katten för sig själva så det kan jag inte se nåt större skillnad…

kram/ Ladykatt

Lena
0

I vårt fall stämmer det inte heller det där med namnen. Huskatterna vi haft har vi döpt till alla möjliga namn.

Mirre, Tina, Lina, Sabina, Gustaf, Stor-Pelle, Lill-Pelle, Stumpan, Bellman, Emil, Findus, Saga, Tessie och Linus.

MVH Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kemikal
0

Det kan väl hända. Men oftast får ju raskatterna ändå nöja sig med nåt liknande namn till vardags, och fina namn på pappret. Så har jag i alla fall uppfattat det, men jag kanske stött på minoriteten :) När det gäller vad man ska ha katten till är det nog olika. Det finns nog många som köper huskatter också för sin egen skull. Däremot kanske det inte är så många som köper raskatter till barnen, så det stämmer väl delvis skulle jag påstå.

Jillsan4
0

Här har det funnits katter med ovanliga namn. Lucky Star,Princess Of Happiness,Betty Boop,Lady Of Happiness,Baroness Of Happiness,Lord Of Happiness,Zingo,Red Star,Sassy,Red Heart är några av namnen jag har gett katter.

Faxlin
0

Mina töser heter Faxe och Sockan. Inte direkt vanliga namn något av dem. Fast det är bara Faxe vi döpt själv, för henne fick vi hämta som kattunge. Sockan hette så när vi gav henne ett hem i äldre dagar. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

caspros
0

Mina huskatter har hetat Oscar, Jimmy, Felix, Agnes, Sofus och Jossie. Mina nuvarande heter Rosa och Caspian. Åtminstone Caspian är väl ståtligt

Lena
0

Det verkar inte som att Aftonbladets antagande om kattnamn stämmer så där särskilt bra när det väl kommer till kritan. :)

Kul när tidningarna har fel ibland också! :)

//Lena

kemikal
0

#7 Fast Aftonbladet är ju Aftonbladet…för mig är det sällan det kommer som en överraskning om de har fel :P

Lena
0

#8 Det är sant, Aftonbladet och Expressem får man alltid ta med en stor nypa salt.

Mvh Lena

Engla
0

Ängla, Blixten o My heter mina och för mig är det lika bra namn som alla andra kattnamn. Men det beror ju självklart på vad man ser som statusnamn.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sidentass
0

Alla mina katter är och har varit huskatter. Det har legat lite  i mitt personliga intresse att ge mina katter namn som inte är alltför vanliga..(Bamse o Linus har fått deras namn som är lite vanliga på grund av att jag tyckt det "passat" dom)

Hos oss heter dom Josefin, Bamse, Lassie, Michelle, *Berlioz, *Mari, Spirit, Linus,

* deras mamma var en hittekatt som fick namnet Dutchess. Så födde hon två hanar och en hona i sin kull, då kändes det naturligt att ge dom namnen efter filmen Aristocats, (deras bror Touloze är tyvärr inte med oss idag)

När det gäller huskatter tror jag att det är  många familjer som skaffar katt för barnens skull. Där måste man som förälder vara beredd att ta hela ansvaret för missen när barnen växer upp o får andra intressen, man bör som förälder tycka mycket om katter innan man tar beslutet att skaffa katt.

Sidentass

Lena
0

#11 Bra och klokt skrivet Sidentass! Skrattande

"När det gäller huskatter tror jag att det är  många familjer som skaffar katt för barnens skull. Där måste man som förälder vara beredd att ta hela ansvaret för missen när barnen växer upp o får andra intressen, man bör som förälder tycka mycket om katter innan man tar beslutet att skaffa katt."

//Lena

majvi
0

Några namn på en del av mina kolonikatter är Ina,Gidde, Victor,Hilda och Faksen.Namnen låter kanske inte så märkvärdiga men jag gillar trav och har uppkallat dom efter Ina Scot, Gidde Palema, Victory Tilly, Hilda Zonett och Järvsöfaks.Det är riktiga stjärnor som tillsammans har sprungit in över 100 miljoner så nog tycker jag att det är riktiga stjärnnamn.jag tänkte atthästarna är riktiga vinnare och det var mina kolonikatter också som slapp gå ute och frysa och vara hungriga

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Destany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tänkte faktiskt inte på att de skulle tillhöra en speciell ras för att få deras namn.. jag valde Puma o Zorro för det passade dem men de kunde lika gärna hetat Ceasar o simba mm… Tänkte döpa Zorro till Simba faktiskt för mina föräldrar hafde en underbar katthona till granne men hon var svart o vit o zorro grå så det blev zorro i stället

Lena
0

Det verkar ärligt talat som att Aftonbladets hypotes om kattnamn inte stämmer så bra trots allt. Inte i alla fall bland oss medlemmar i iFokus! :)

//Lena

Scilla
0

Min raskatt heter Selma och min huskatt hette Julia. Ingen större skillnad tycker jag… Den andra huskatten hette Miramiss.

Lorita
0

Baileys, sinkadus och Ludwig (kallas Ludde) heter våra alldeles vanliga huskatter och vist skyller jag på barnen varje gång jag skaffar mig en ny katt Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Jenna-Gun
0

Bamse heter han för att han är stor.

Jesper han gäspade så mycket när han var liten.

Måns hette så när han kom till oss.

Sara hon såg ut som en Sara när hon kom så det blev det namnet :)

Cirri hette oxå så med tillägg Dutties, när hon kom.

Leo och Lucy har min son döpt.

Hennum
0

Mina 2 äldre katter heter Missan och Lukas… lukas e faktist en flicka. men när ja va liten tyckte ja att hon såg ut som en pojke… Missan är väl ett ganska typsikt kattnamn, men ja va liten.

mina 2 yngre katter heter Kurt och Bertil. Innan vi bestämde oss för dessa tänkte vi på alla möjliga ståtliga namn, men de blev dessa.  

Jag vet några som köpt katt för barnens skull. fast de flesta ja känner köper katter för sin egen skull.. för att dom gillar katter. fast dom har allihopa ganska enkla namn. enkla, men udda.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Zitrus
0

Hejsan!

Jag tror att det kan stämma i det stora hela men jag gör inte så. Min katt heter Soleroo, inte så vanligt tror jag, och han är en vanlig huskatt! De kattungar jag varit med och döpt har fått namn som; Soleroo, Leo, Polly, LeeLoo, MonAmi, Leolina, Tallen, Dennis och Goliat.

-Zitrus

Cammo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ur "De knepiga katternas bok" av T S Eliot, översättare okänd

Att ge namn åt en katt, det är knepigt som katten. Det finns inte många som duger till de´! Man grubblar sig tokig av grubbel om natten. ETT namn är för lite. En katt vill ha TRE! Först har vi det namnet som används därhemma, det enkla, rejäla som Peter och Tom. Och Viktor och Jonatan, Hugo och Emma - förnuftiga namn, som envar tycker om. Och om man vill undvika banaliteter så kan man väl flottare namn hitta på som Plato, Admetus, Elektra, Demeter - förnämliga namn men rejäla ändå. Och sen ska man hitta nåt säreget åt´en, nåt ovanligt kattnamn med resning och glans så katten kan känna sig stolt och belåten och snurra mustaschen och svänga sin svans. Och sådana namn har jag några på lager som Munkustrap, Quaxo och Korikopatt och Bombalurina och Fille Podager. Det är namn som blott bärs av en endaste katt. Till sist ska ni veta att misse och missa har något som inte för människor är, det namnet som ingen i världen kan gissa, som katten om natten i hemlighet bär. Och ser ni en kisse som tyst mediterar och grubblar, försjunken i länstolens famn. Han grundar och blundar - begrundar sitt namn, sitt nattliga, kattliga, evigt ofattliga, allra förtegnaste, egnaste namn

Det ÄR viktigt med rätt namn på rätt katt! Men jag tycker att jag ser väldigt många spännande och originella namn på katter, både raskatter och huskatter! Man väljer nog namn snarare efter kattens personlighet än efter dess ursprung ras, tror jag.

Sedan har vi ju även detta med att raskatter alltid döps av uppfödaren och om de ställs ut får de alltid ha det namnet som sitt officiella namn, men kanske "arbetsnamnet" på kisse är något helt annat, ex. Skruttan, Plutten eller Nisse.

Mina egna missar heter Linus, Minus, Michelina, PellePlutt och Skorpan. Alla bär de sina namn med stolthet!

//Cammo

Engla
0

Cammo: Gillar ditt inlägg!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Svansakuten
0

Jag tycker att det är med kattnamn som det är med människonamn: många vill vara adliga och fina fast man egentligen heter Gustafsson. Finns det en liten minsta anledning att heta af Utter, von Rosen, Jarl, Af Swinhuvudh, Grip eller Svartenhjälm så tar vi människor tydligen chansen.

När man köper ett rasdjur ska det ju naturligtvis synas någonstans. Solvallas hästar heter inte Nisse-Halte eller Ponken Per. Dom har fantastiska namn som alla efter varandra övertygar om högt status och välbefinnande.

Ägarna skryter med fina namn. Kissen som är persier eller en ädel abessinie, vet definitivt inte om att hon är det. Dom struntar helt i sina släkttavlor, katterna. Desto ballare namn, desto mera titelsugen och korkad ägare. Nisse gillar säkert att heta Nisse därför att Nisse kan lära sig att känna igen sitt eget namn, vilket Caesar Augustinus Felix aldrig kan göra, för att kissens minne räcker inte till så långa ord.

Vi människor döper ofta katter med storsinta vyer, särskilt om det är raskatter. Jag slår vad att även raskatten vill gärna lära känna igen sitt namn. Gärna med något s i. Som i Tusse, Pisse, Kajsa, Sissi, Pipsi och Gusti. Alla djurägare kan vara generösa och döpa kissen till något vanligt. Vi blir inte adliga genom våra djur eller äktenskap…

Svansen

Lena
0

Myckat tankeväckande ord om våra katters namn i den här tråden! Betydligt mera skarsynt än artiklen tråden bygger på från början! Kreativitetens flit lyser över hittekattens medlemmar!

//Lena