Djurskyddet tar inte tillbaka katten
Jag läste på blocket om en katt som bott på djurskyddet tidigare men som hade fått ett hem, nu hade det nya hemmets dotter fått allergi men djurskyddet ville inte ta tillbaka katten eftersom de ansåg det ohumant mot katten, den skulle då ha fått bytt hem tre ggr. Ja jag tycker att det är en konstig inställning av ett djurskydd. Vad tycker ni?
Det är djurskyddet som har lagt ut annonsen på blocket
Oavsett om man är uppfödare eller ett katthem/djurskydd så tycker jag att man ska ta tillbaka djuren om man har möjlighet, iallafall när situationen är akut.
Det kanske inte var akut och då är det bra om katten kan flytta direkt till en ny ägare istället för att först flytta tillbaks till djurskyddet och sen till ny ägare,
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ja nog tycker jag att katten ska få komma tillbaka om det finns möjlighet, men de tyckte nu att det inte var humant och att det var tragsikt att ta tillbaka honom.
Då tänker ju jag, om djurskyddet nu vägrar ta tillbaka katten och ägaren som inte kan ha katten kvar längre, vad händer då med katten måntro? Akut stod det i annonsen.
Det hade nog varit bättre om familjer lånar en katt i några dagar och kollar om familjemedlemmarna tål den innan dom skaffar en permanent. Kanske något för katthemmen att tänka på.
Svårt uttala sig när man inte riktigt vet hur det står till.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Vilket djurskydd var detta? Finns väl olika överallt…

kan man få en ledtråd var på blocket man kan hitta anonsen?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
jag kan pma dig martdat
Jag tycker också att det är en väldigt konstig inställning, det är ju trots allt Djurskyddets ansvar att hitta bra hem till katterna, vilket de inte verkar ha gjort eftersom katten fått byta hem så ofta.
Då är det också deras ansvar att ta tillbaka katten, sådant brukar ju stå i kontrakten när man köper en djurhemskatt, att det är ett krav att katten ska tillbaka om inte nya hemmet funkar.
Det är ju en trygghet för både katten och föreningen att veta att katten kommer tillbaka om nya hemmet inte är okej.
Om det nu ens finns ett djurhem anslutet förståss, men Djurskyddet som förening har ju ändå ett ansvar att ta tillbaka katten, tycker i alla fall jag.

Har läst anonsen men det står inte så mycket att jag kan bilda mig en uppfattning av läget, det kan ju va så att djurskyddet inte helt litar på alergiorsaken och tycker att de som adopterat han kan ta lite ansvar, hur många alergiker har man inte träffat som inte är ett dugg alergiska ibland och alergiska som sjutton när det passar dem, man vet ju inte, det kan ju även va så att djurskyddet helt enkelt inta har nånstannas att göra av honom, ja man vet inte som sagt vad det egentligen handlar om, hoppas att han hittar ettt hem där han kan stanna livet ut,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Svårt att uttala sig när man inte har båda sidornas syn på saken. Kanske är det så att Djurskyddet helst ser att katten går från sitt nuvarande hem till ett nytt, utan mellanlandning hos dem och det är ju helt klart bäst för katten. Kanske kan de inte ta tillbaka katten för de har ingenstans att ha den (platsbrist lär inte vara något nytt).
Den som har ansvaret för katten är ägaren. Krasst sett. Det är ägarens uppgift att finna ett nytt hem, inte Djurskyddets även om det såklart är väldigt bussigt att hjälpa till eller tom. ta över det ansvaret.
#13, det var något nytt för mig, att ägaren har ansvar för katten, men föreningarna jobbar kanske olika. De katthem jag hjälpt till på har det varit väldigt noga med att föreningen ska ha tillbaka katten om det inte funkar i nya hemmet. Risken är annars att de blir vandringspokaler och ingen har koll på vart de hamnar till sist.
Vi har tom. gjort så att katterna varit registrerade på föreningen till dess att vi sett att allting fungerat i nya hemmet. Har vi fått klartecken och ringt och kollat så allt är okej efter en tid skrivs katten över på nya ägaren, inte annars.
ja, nog tycker jag oxå att om det nu inte skulle funka eller om det skulle bli allergi i hemmet så självklart ska katten få komma tillbaka till katthemmet, det trodde jag var en självklarhet.
Jag vet ju inte hur katthem arbetar men detta tycker jag borde finnas med viktigt att veta att katten kan komma tillbaka när plats finnes om det nu inte skulle funka i det nya hemmet. Vart ska annars katten ta vägen? Det är ju den som kommer i kläm
Min erfarenhet är att katthemskatterna har förtur omm de kommer i retur, inte vill man väl att katter man kämpat för att få tama och kostat på inte ska försvinna vind för våg? Vi har alltid ställt krav på att katterna ska tillbaka.
Det kan ju i och för sig vara så i det här fallet att förenignen tyckte synd om katten att behöva hamna på katthemmet igen, det kan jag förstå, men som det stod i första inlägget "Djurskyddet ville inte ta tillbaka katten", det låter ju inte bra, det låter ju som de inte bryr sig så värst.
Men det kan ju vara en feltolkning….

Djurskyddet är en paraplyorganisation som inte driver några egna djurhem överhuvudtaget. Sedan finns det djurhem, dvs fristående föreningar som är medlemmar i Djurskyddet. Då krävs att de har med Djurskyddet i sitt namn.
Dessa olika föreningar drivs lite olika och har olika regler beroende på stadgar och vilka människor som är aktiva i föreningen. Även om Djurskyddet i sig har en policy så behöver det inte alltid vara Djurskyddet som organisation som står bakom en regel eller en policy som ett visst djurhem tillämpar.
Sedan håller jag med er om att det är märkligt att djurhemmet inte tar tillbaks katten, Men troligen ligger det saker bakom som vi inte har en aning om. Det är sällan svart eller vitt. Sanningen ligger oftast lite mitt emellan. Mitt katthem säger aldrig nej när en köpare vill lämna tillbaks katten. Oavsett skäl. Visst finns det säkert många som tänker "Vad dom är lättlurade som gick på den där om allergi igen" Men vi väljer att inte ifrågasätta för att våra katter inte ska råka illa ut. Och visst är det traumatiskt för den lilla kissen som får åka fram och tillbaks några vändor innan rätt hem kommer. Men rätt hem kommer alltid, förr eller senare. Och jag brukar alltid säga. Vad är alternativet för dessa katter? Ibland är livet jobbigt innan det kan bli bra igen.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Ägaransvaret ligger på ägaren. Det bör inte vara någon nyhet eller något konstigt i det. Katthem bedriver ju inte någon slags uthyrningsverksamhet och står kvar som ägare för katterna i all evighet. Sedan vet jag att många katthem önskar att katterna kommer tillbaks till dem eller iaf omplaceras i samarbete med katthemmen, men det är en annan sak. Ägaransvaret ligger på ägaren och att finna ett nytt hem till katten är ägarens ansvar. Just ägaransvaret över katter är väl något som verkligen måste inpräntas för att katt/vill.
Jag föder upp katter och vill hemskt gärna veta vart de katter jag föder upp tar vägen så jag förstår att katthem vill ha koll, men det innebär inte att jag anser att ansvaret för omplacering ska ligga på katthemmet eller på enskilda uppfödare. Jag tar hemskt gärna tillbaka katter jag fött upp när det är möjligt. Jag avtalar tom. om förköpsrätt när jag säljer katt, men det ska inte misstolkas som att det är jag som ska finna nya hem till katterna om de inte kan stanna i sitt hem.
Antar att det är oss som Anki vill angripa i denna diskussion, och vi står självklart för det. Men varför inte ringa oss personligen om annonsen istället för att dra massa förutfattade meningar? Finns ju nämligen en anledning till varför vi inte vill ta tillbaka Bamse som han nu heter till djurskyddet. Vill även understryka att vi inte är ett kattehem utan ett djurskydd till alla dem som inte har förstått. Dessutom kan jag meddela att Bamse ev. ska få en ny ägare, men får bo kvar hos den gamla familjen till allting är klart. Känns nämligen elakt att ta tillbaka honom till djurskyddet där han får sitta i en box i väntan på sin nya familj, med tanke på att de nuvarande ägarna har erbjudit sig att ha honom tills allting är färdigt. Och som sagt så finns det anledningar till varför han inte kan komma tillbaka för tillfället och det beror inte bara på att det är ohumant. Får gärna kika på annonsen på blocket: http://www.blocket.se/vi/18960524.htm?ca=5_s
#18, som sagt, det verkar vara lite olika hur djurföreningarna jobbar, angående om ansvaret är ägarens eller katthemmets.
Jag skrev bara om mina erfarenheter och min åsikt, det är ingen regel.
#19 jag ser det inte som ett angrepp utan jag skrev vad det stod i annonsen. Det är klart att jag funderar och känns rätt naturligt att fråga mina kattvänner på denna sajt. Synd om du ser det som ett angrepp, det är något som står för dig. Har jag velat ringt så har jag oxå gjort det, i detta fallet så visste jag att för eller senare så skriver ni och berättar. Så blev det oxå, och det blev ett glatt budskap med.
Vad jag blir glad att det ordnat sig för Bamse så att han får komma till ett nytt hem.
han är en sån otroligt fin katt.
Jag funderade oxå rent generellt på om det var vanligt att detta förekom och även för att se vad andra tyckte. För jag tycker fortfarande att det är konstigt om en katt inte får komma tillbaka om det finns vissa omständigheter som gör att ägaren inte kan behålla katten.
Instämmer med #21 att det är intressant att höra vad andra tycker och vad de har för erfarenheter.
När det gäller hemlösa katter som farit illa, och blivit svikna är det ju extra viktigt att de kommer till stabila hem och får uppbackning om det inte skulle funka.
Dessa kattter får abolsut inte bli övergivna igen eller hamna i orätta händer.
#21 Ja, men det känns ändå bättre att ta det med oss först så inte massa rykten uppkommer, vilket det nu har gjort.
Självklart förekommer inte detta i vanliga fall på djurskyddet, utan är bara en 2-veckorsperiod just nu. Naturligtvis tar vi tillbaka katter om det inte funkar i deras nya hem, vilket har förekommit. Men Bamse hade ju turen att få stanna kvar till de nya ägarna bestämt sig, vilket för oss på djurskyddet funkade jättebra. Han har nämligen upplevt så mycke tråkigt och behöver därför ett riktigt hem under tiden.
Hoppas i alla fall att du blev nöjd med vårat svar.
Här ser man hur viktigt det är att gå till källan och fråga istället för att sitta och spekulera. Även de som har som regel att ta tillbaka katter om det behövs kan hamna i en situation då de faktiskt inte kan ta emot fler katter under en begränsad period.
#23 tycker inte att det är en massa rykten som har uppkommit utan vi har diskuterat och tyckt pga det som stod i annonsen. Det får man göra och naturligtvis beror det på hur man ser på saken
men nu har vi fått vetat hur det ligger till vilket jag tycker är bra
Bamse är en otroligt fin katt ni hade på hoppet och jag önskar honom allt gott
#24 jag får spekulerar hur mycket jag vill och med vem jag vill, det är något du inte kan bestämma över
slutet gott allting gott
nu kan ni gärna låsa denna tråd eftersom vi nu fått svar
Men när man spekulerar på ett öppet forum kan det lätt bildas falska "sanningar" och det gynnar inte någon.

Det är bäst om föreningar tar tillbaka katten. Man vill ju kattens bästa och det borde alla föreningar göra. I våra kontrakt står att föreningen ska kontaktas. Vi ser det som tryggast att katten kommer til oss. Men det händer inte ofta eftersom vi försöker vara extra noga, intervjuer, hembesök mm.
Det brukar löna sig i längden och höjer kattens status ( man visar på dess värde genom att vara norgrann)!
Visst vill vi alla kattens bästa!
Men betyder det att vi ska följa köparens alla nycker?
Vi i Skånekatten har arbetat i en organisation med "returrätt" av katter och har upptäckt att returer pga allergi ökar drastiskt när semestern närmar sig.
Vi har begränsat denna möjlighet genom att begära läkarintyg.
Men detta betyder inte att vi inte tar in returkatter!
#28 det var ju smart att begära läkarintyg