ot Meros Camping på tv ikväll
Ikväll visar de från Meros camping i Göteborg på uppdrag granskning, visst var det därifrån katterna vi hade en tråd om var ifrån?
dock inte om katter nu utan om barn
Jo det stämmer men det är länge sedan .
När då? Blir intressant!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
20.00 svt 1.
//Pia
Det stämmer - det fanns tidigare en koloni med katter där.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Här finns ett utdrag:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kan ses på datorn efter kl.22.
Undrar hur många katter som finns kvar där?
Jag tror jag sa "O nej" typ hundra gånger innan jag länkade till inslaget… trodde att det skulle handla om att katterna hade förökat sig explosivt eller nåt…
Nu är det barn som far illa där… herregud…. Göteborgs kommun ska skämma ihjäl sig!!!!!
men handlar det om katter eller barn?
Barn.
//Pia

Hoppas inte det blir med barnen som med katterna…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Efter vad jag hört är de katter som finns kvar där kastrerade.
Meros är inget höjdarställe för någon. De utslagna och bortglömdas utpost. Ironiskt nog ligger det i Askim, den "finaste" stadsdelen i Göteborg där de bättre bemedlade bor. Göteborg är segregationens högborg.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu kan man se hela programmet på datorn:
Kvar på Meros för tre år sedan blev 10 st kastrerade och IDmärkta katter. Vi kan kalla det år ett. År två var 6 katter kvar. År tre, alltså nu, så är fyra katter kvar. Kastrering och idmärking bekostades av Djursamariten. 10.000 kr
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hade tänkt att titta på det..men så föll det i glömska..naturligtvis gick mina tankar till katterna när jag såg programannonsen..
#13 Vet du vart dessa 6 katter har tagit vägen? Var de gammal tro eller sjuk så de dog för det eller vad???
De försvann. Det brukar ju bli naturlig avgång på Tnr kolonier också.
Hej jaså ni kan inte glömma katterna på Meros än,då frågar jag bara vad har dom med dom här Romerna att göra och för det andra så finns dom inte mer och det är snart tre år sedan det var,inslaget på TV gällde dom Romer och deras barn och det är väl kanske inte så svårt att skilja på.
Och sen kan jag tala om att jag är där ute då och då och hälsar på,och om alla var som dom här människorna då skulle vi inte ha så många hemlösa katter,för nu är det 4 kastrerade katter kvar,här jobbar vi för att kunna rädda så många djur vi kan,så kommer ni dragande med djur som inte finns idag,vore det inte bättre ni ägnade er energi på dom katter som lever idag,och det är många nu så sitt inte här och dra upp sådant som många av oss inte har mått bra av tidigare.
Jag tycker oxå det är ynkligt av vuxna människor att skriva om det här bara för att göra sej märkvärdiga som jag ser det,var istället så korrekta att skriv om det som TV inslaget gällde och det var inte katterna på Meros,utan Romer med deras barn som kommunen inte ville veta av,nu hoppas jag att jag har förklarat hur det ligger till på Meros och jag hoppas att ni har annat att skriva om hädanefter.
Jag vil bara tillägga att Gunilla är den som vet hur det har varit och det är oxå den människan jag har kunnat lita på.
Hej Cuyo
PS. Jag vill bara säga till er som sitter framför en data och skriver,kom fram i verkligheten istället då kanske ni vet vad ni skriver om,jag själv jobbar med verkligheten så jag vet vad jag tallar om .
Jag vet inte, men jag ser det inte som nått påhopp på dig Cuyo..Många här undrar ju säkert vad som hände där ute på Meros, å hur katterna har det idag..å det verkar ju vara toppen, allt frid å fröjd…Jag ser inget fel i det, jag blev själv jätteglad att det har gått så bra där ute på Meros…Det är väl ett bevis på att det finns människor som bryr sig..
Å sen om TV programmet handlade om människor å hur dom behandlas är fruktansvärt i dagens Sverige../Catfoot
16 Så fort brukar det inte gå vad som gäller avgång inom TNR kolonier! 6 katter i, vad är det, 2-3 år?
17 Du har verkligen en förmoga att hoppa på folk utan någon anledning som helst….
Ja vad som hände med 6 katter på dryga två år, är ju ingen som vet. Vi kan inte lasta någon för det. Det jag vet, är att 10 st blev kastrerade och idmärkta tidigt i oktober 2006. att en del blev avlivade, ja, det vet vi allihopa. MEn att röra i det nu, det anser jag också vara väldigt fel.
Ska Meros diskuteras, så ska det diskuteras i det som gäller idag och det är faktiskt situationen med romeran där, inget annat.
Cuyo, din inlägg tyder på väldigt dåligt samvete eller hur?
Annars skulle du inte reagera så på en tråd som bara berätta om ett tv-program. Meroskatterna är ett mörkt kapitel i hittekattshistorien och nu är det människor där som far illa.
20 Det är ju faktiskt Cuyo själv som börjar röra i det…. vi snackade ju om inslaget på uppdrag granskning…
UTan att ta parti för någon, så syftar mer än hälften av inläggen i denna tråd på katterna.
Inte undra på, att Cuyo blir konfunderad att det ska ältas i detta igen.
Kommer det upp något om Meros camping så associerar jag till katterna eftersom det diskuterades mycket om det här ett tag. Helt naturligt funderar man vad som har hänt där med katterna, inget mer med det, det var ju ett tag sen sist. Vi måste ju få prata om saker och ting även fast det är obekämt ibland.
Det är ju ingens mening att göra någon upprörd.
Jag kan bara säga att för mig är en sån här tråd informationssrik. Jag hade aldrig fått reda på det om det inte tagits upp. Jag hade heller aldrig suttit här idag och gjort det jag gör om jag aldrig fått reda på saker som händer och har hänt. Så jag vill även framöver höra om saker som har hänt även om de varit jobbiga. Men det är de sakerna som får en att vilja göra mer så att det förhoppningsvis inte blir en nästa gång.
Även om programmet handlade om romer så fick det mig att se det och då fick jag även en liten inblick i hur katterna bodde. Det var ingen plats för människor att bo på och lika mindre en plats för katter.
//Pia
Det är väl lika illa att både folk och djur måste bo i en sådan miljö som det verkar vara på Mero´s.
Men att inte få diskutera katterna som levde på Meros förstår jag inte? Bara för att jag tycker det var synd om katterns så betyder ju inte det att jag inte tycker att det är föj**ligt att både barn och vuxna måste bo i denna miljö.
JAg menar inte så….. MEn att älta i vems fel det var och hur hemskt det var att katter blev avlivade där för drygt två år sedan är ju gammal skåpmat. Nu är 4 katte kvar, kastrerade. INGEN har avlivat dem. JAg hoppas verkligen att ingen här inne har förutfattade meningar om folkgrupper kontra katternas försvinnande? För då är man ute på väldigt hal is…….
Men det är väl ingen som säger att det är en viss folkgrupps fel att katterna är borta? Eller har jag missat ett inlägg?
Nej, absolut inte, för guds skull! MEn det undras över vart 6 katter har tagit vägen på dryga två år för att en sån minskning är inte naturlig i TNR kolonier. Och jag vet, att tankegångar kan bli så felaktiga ibland och förutfattade meningar, det är farliga saker.
Så för guds skull, alla ni här inne, tolka inte mig fel nu!
JAg är bara ganska bra på att se vissa sakers utveckling, så är det bara.
Dessutom ofta föremål för folks förutfattade meningar p g a vissa orsaker. Så jag känner lössen på gången…..
Men har de kanske inte blivit överkörda? Sjuka?
Det finns väl många anledningar till att katterna dör utan att människan behöver vara inblandad.
Ja, och det är ju sånt som kan hända i TNR kolonier med. Vilket jag påpekade.
#17 Men snälla Cuyo ingen har har nämnt något ofördelaktigt i den här tråden. Varför denna kraftiga reaktion? Inte så underligt att våra medlemmar undrar hur det gått för katterna i en kattkoloni. Det är ju trots allt hemlösa katter vi jobbar för på den här sajten.
#27 Jag ser inget ältande i den här tråden om det som varit, eller vems fel det var. Istället var det bara en stilla fråga om hur det är med katterna idag. Det tycker jag inte är något att gå i taket för.
Om jag inte minns helt fel har katterna som försvunnit flyttat med sina ägare när de har flyttat ifrån Meros. De bor förhoppningsvis någon annanstanns nu.
//Lena
Barn bor bland knarkare och psyksjuka på campingplats Socialtjänsten larmad om social misär - men ingen gör något åt det. Hej jag vill gärna ta upp den här tråden igen för jag och min fru har kommit på den geniala iden att skänka kläder som vi inte använder mer,till dom här människorna på Meros jag tycker det blev lite tyst om det här så nu går jag ut till människor jag känner med det här och det är många idag. Jag har oxå skrivet om det här i andra grupper som jag oxå är med i och där var det inte prat om dessa människor utan det var mest prat om katter som inte finns mer på Meros,jag tycker att den här artikeln talade om hur dessa människor mår och det var ju dom som behövde hjälp nu och inte katter som inte finns mer och det här är snart tre år sen det var. Nu har vi samlat in dom kläder vi inte behöver som jag kommer att åka ut med,och till alla er som läser det här kan oxå komma med sina bidrag,så kom loss och sitt inte bara och beklaga er att det görs inget för dom här människorna,nu har ni chansen att visa motsatsen och nu säger nog många vi bor ju inte i Göteborg,det är ingen ursäkt det finns post än så länge.
( Hej vi skriver inte mer om det här nu,jag vill bara att vi oxå ska tänka på dom här människorna för det var ju det som det handlade om.
Hej Cuyo
o Barbro
Det kommer mycket mer kläder senare från Partille
Det är ett bra initiativ att skänka kläder och andra saker som dessa familjer behöver. Leksaker till barnen är säkert också välkommet.
//Lena
Hej Lena jag har pratat med Mårtensson nu ikväll och han kommer till Göteborg på Tisdagen och då ska vi träffas,och då kommer vi att dela ut dom här kläderna,och till er som bor i Göteborg och dess närhet hör av er om ni har kläder som ni oxå kan skänka dom här barnen jag tacka på förhand.
Hej Cuyo
Puttar upp! Gör en höstrensing i magasin och förråd nu!