Artiklar om katter i Karlstad
Alla människor med sunt förnuft borde kunna tolka artikeln rätt och förstå att jag, i egenskap av ordförande i Djurskyddet Karlstad, inte förespråkar att man slår ihjäl sin katt. Självklart vet jag att det är olagligt, och det är även väldigt osmakligt, och för mig helt otänkbart att göra. Men vilket är värst, att låta katten gå en plågsam död till mötes, eller att se till att den avlivas omgående? Naturligtvis förespråkar jag en human avlivning av katten om man inte kan ha den kvar, och det som stod var att det finns bättre metoder att ta bort katten på än att stoppa den i en kartong. Men som sagt, det borde ju alla med sunt förnuft kunna förstå…
När det gäller den omskrivna julklapps-artikeln så kom inte uttalande om att ge bort en katt i julklapp från mig, utan det var en redigerare på tidningen som försökt att skämta till det. Om ni fortsatt läst tidningen någon dag senare, hade ni också sett NWT's dementi och förklaring om artikeln.
Det är lätt att döma utan alla fakta, och det är lätt att tolka, men läser man helheten och försöker förstå innebörden i det hela, så kanske ni inte varit så kritiska. Hur kan ni bara ens tänka tanken att en djurskyddsförening arbetar med att slå ihjäl katter? Sjukt och absurt!
Kopierar in ditt uttalande direkt från artikeln en gång till.
- Som djurvän tycker jag att det här är väldigt upprörande. Hur kan man lämna ett djur att svälta ihjäl? Är det inte humanare att slå ihjäl katten om man inte har råd att gå till veterinären och avliva den? Har inte folk något samvete? undrar *** ****.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är nog tidningen som tagit citatet från luften tror jag, än en gång…
Direkt när man läser artikeln i Nwt så hajar man till över uttalandet:
Är det inte humanare att slå ihjäl katten om man inte har råd att gå till veterinären…. Varför ens säga en sån sak i en tidning som når ut till väldigt många människor.
Det är inte okej att stoppa en katt i en kartong och tejpa igen den, det är inte heller okej att slå ihjäl en katt, vem vet hur mycket katten hinner att lida innan den dör. Med ett sånt uttalande från en djurvän är risken väldigt stor att många katter kommer att få lida när folk kommer att göra sig själv till bödlar. Så kom inte och skriv oss på näsan vem som har sunt förnuft.
Ja vi som lusläser allt vad som har med katthantering att göra, vi vet, att man inte får avliva en katt som är äldre än 14 dagar på detta vis. Vad man än må tycka om det, så är det tyvärr lagligt. Men om man läser artikeln, så får man faktiskt som lekman intrycket, att det är Ok, att slå ihjäl en katt av den storleken och åldern.
Om det är reportern som tagit uttalandet ur luften, det är ju hur lätt som helst at ta reda på. Då bör inte den reportern arbeta med press och media.
Tänk er själva, om ni satt i en position på offentlig plats och en reporter tar såna påståenden ur luften! KAn stå tidningen dyrt det……
Självklart så tänker jag maila reportern och fråga om han/hon tagit uttalandet ur luften.
Anser att någon med sunt förnuft inte gör ett uttalande som det som i artikeln förekommande.Har du inte sagt detta men reportern som skrivit taget från ingenstans ?
Så, nu var det klart
- "Som djurvän tycker jag att det här är väldigt upprörande. Hur kan man lämna ett djur att svälta ihjäl? Är det inte humanare att slå ihjäl katten om man inte har råd att gå till veterinären och avliva den? Har inte folk något samvete?" undrar *** *****. - Detta uttalande ska vara av*** ****. Stämmer det? Sa hon verkligen så? För i så fall så uppmuntrar hon till en totalt olaglig handling i detta fall. Kattungar får man slå ihjäl, ja, men bara upp till 14 dagars ålder. - Med vänlig hälsning - Gunilla Hallgren
Meningen verkar vara att om man är en person för djurskyddeti Karlstad så kan man säga vad för hemskheter om katter som helst men ändå bli feltolkad och det ska alla förstå.
#6 De missuppfattas alltid av media, snart kommer det en dementi av tidningen också….
forts. #8, tycker Dsk Karlstad borde vända sig till en annan tidning nästa gång, för de tycks ju som deras reportrar och redigerare skriver något helt annat än vad som sägs…kanske hittar på, inte vet jag…?
Ja detta är ju under all kritik hur de kan publicera att det vore bättre att slå ihjäl katten om man inte har råd att avliva hos veterinär.
Vänter på dementin!Med upplysning om att slå ihjäl en katt är djurmisshandel och ett mycket allvarligt lagbrott!
Ja, inte vet jag, men än en gång verkar de inte kunna stå för sitt uttalande. Det är alla andras fel, vår tolkning är sjuk och absurd..
JA kan inte fler maila in till tidningen? Ni kan gärna ta min text och använda som skelett… Bara att klicka på reproterns namn i reportaget…..
Vet ju inte i detta fall omd e skyller på reportern eller redigaren, men så var det ju sist.
I det här fall är det ju vi här på hittekatter som misstolkat artikeln.
Visst ja, hon skrev ju i andra tråden att hon inte korrekturläst artiklen, så då måste det ju vara tidningens påhittade ord…igen…inte hennes…
JA, men ju fler som kontaktar tidningen och henne, esto bättre! Nu är det vad jag vet, bara jag som rutit till. Måste ju var flera, som orkar maila till berörda parter, så de förstår, att de har gjort ett rejält klavertramp här, vem det än vara månde.
Ni är helt absurda, för med era inlägg kan man tro att det var jag som stoppade katten i kartongen. Borde ni inte istället lägga er ilska och energi på att kritisera personen som gjorde det, än någon som faktiskt hjälper katter till ett bättre liv.
Med tanke på era många inlägg i det här forumet, verkar ni ha väldigt gott om tid över. Varför inte lägga den tiden på att rädda katter, såsom jag gör?! Med era inlägg här hjälper ni inte många kattliv…..
När jag gick med i det här forumet, gjorde jag det enbart tillfälligt, sånt här trams har jag inte tid med, jag ska rädda katter, ute på "fältet". Vid datorn räddar jag inga katter. Dock upptäckte jag vid registreringen att det fanns skriv- och trivselregler, och flera av er borde nog läsa på dem. Naturligtvis anmälde jag detta till de som sköter forumet, och jag namngav också de alias som jag ansåg överskridit reglerna.
#16, då tror jag inte du läst tillräckligt på detta forum för här är finns det så otroligt många härliga människor som skulle göra allt för hemlösa katter i nöd. Och tillsammans går det faktiskt att göra underverk. Vi sitter inte bara vid våra datorer, om det är det du tror, lätt att ha förutfattade meningar och skylla sina grodor på andra.
Hmm, rädda katter på "fältet" sa du….jaha…
Jag får be er alla att tänka på hur ni formulerar er här på Forumet. Även när känslorna svallar måste vi uttrycka oss i sansad ton och inte gå till personangrepp. Jag vill påminna om våra skriv- och trivselregler.
#16 Många medlemmar på Hittekatter iFokus gör ett fantastiskt arbete för hemlösa katter och har ett stor engagemang i Hittekattsfrågor. Det är av den anledningen det blir upprörda känslor av en artikel som denna. Jag får hålla med andra om att det var en mycket olycklig formulering som framkom i artikeln. Tyvärr är det det skrivna ordet i en artikel som talar. Det är nog klokt att ta kontakt med reporten och få dem att skriva en dementi eller göra en ny artikel. Inför framtiden är det nog även en bra idé att alltid korrekturläsa artikeln innan den går i tryck. Tyvärr är det varken första eller sista gången som någon blir felciterad i media.
Slutligen kan jag informera om att vi på Hittekatter iFokus är emot avlivning av friska katter. Det är ytterligare en anledning till att vi är kritiska till ditt feltolkade uttalande.
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nyss återkommen till datorn efter att ha varit ute på fältet hos katterna.
Varför inte dementera det skrivna i stället det finns många människor som inte tolkar en artikel på annat sätt än vad det skrivna ordet säger.
Det är förskräckligt illa att någon stoppat en katt i en kartong men det kan inte rättfärdiga att ta till utalanden om andra förskräckligt grymma metoder som skulle vara humanare i stället på något enkelt tänkbart sätt.
Nu hade ju den här katten en ägare så vad skulle den ha tyckt om man hade praktiserat det i tidningen omnämda kan jag bara gissa mej till om det vore min katt.
Insändarbrev:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
En gång för alla Eva Lindén! Be alltid att få korrläsa texten först så slipper det bli såna här grodor! Det gynnar ingen, varken djuren eller er som förening!
20.Det är bra att det trots allt finns de som står på djurens sida och reagerar över innebörden av ett sånt uttalande!
#22, Speciellt när det gäller ett uttalande av en ordförande i en djurförening. Hur många har inte läst detta och tror att det är okej att slå ihjäl en katt?
23. Precis mina tankar, mycket allvarligt!Tycker att man i den positionen måste föregå med gott exempel även i vad man säger!
Tror inte hon skulle säga så när det gäller hundar, då hade hon tänkt efter före….
Både insändaren och svaret från djurskyddet karlstad gör mig att må illa
"I varje kommun finns en kommunal jägare som man skulle kunna anlita. Eller varför inte införa en särskild ”djurdag” där folk fick professionell hjälp med detta och endast behövde betala för giftet eller motsvarande."
Ja, varför inte! Kanske dagen efter djurens dag? Herregud, att man kommer på en sån ide är makaber!
"Uttalandet jag gjorde i artikeln var något olyckligt uttryckt. Avlivning av ett djur ska alltid göras på ett för djuret smärtfritt sätt. Det jag syftade på är att man får hitta ett humant alternativ att avliva katten på, om man inte har lyckats att omplacera den, istället för att låta den plågas till döds i en kartong. Är man en ansvarsfull kattägare hittar man en bättre lösning för katten än att stoppa den i en kartong eller att släppa ut den i det fria. EVA LINDÉN"
Något olyckligt uttryckt!?!? HUR kan man som en ordförande för en djurskyddsförening öht uttrycka sig i denna riktning? Som djurskyddare ska man öht inte uppmana folk att avliva friska djur, på vilket sätt det än görs. Djur ska inte avlivas för bekvämlighetens skull, det är något som just en djurskyddsförening borde jobba för.
#26, jag håller med, jag reagerar också på insändaren, fattar inte riktigt vad hon/han menar med "djurdag". En barack, dit folk kan gå och få sina katter ihjälgasade? Känns det igen?
När det gäller Dsk Karlstad är det ju som sagt inte första gången sådana här konstiga artiklar publiceras. Och de blir ALLTID misstolkade och alla vill dom så illa.
För en tid sedan satt samma ordförande med i tv-rutan (Eftersnack) och fick frågan om de aldrig avlivat en katt som visat sig ha ägare. Ordförande svarade att jo, det hade hänt, en katt hade avlivats av veterinär pga av dess dåliga skick, men visades senare ha en ägare som blev vansinnig. Och så sitter ordförande och skrattar och ler medan hon berättar det här….
27. Förstår mycket väl att den ägaren blev vansinnig.
Angående insändaren tyckte jag att rubriken till den sa något vettigt i alla fall nämligen"Djurplågeri!
Att ha en speciell avlivningsdag för husdjur där ägaren "bara behöver betala för giftet" är obcent!