Djurskyddet - 860.000 Kr till medlemsföreningar
Här kan ni läsa om vart de pengar gick som samlades in i samband med Programserien Hitta Hem:
Länk till artikel; Djurskyddet Sverige betalar ut rekordbelopp: 860 000 kronor i bidrag till sina medlemsföreningar //Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag kan inte öppna sidan

Inte här heller. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
680 000 till föreningarna är inte mycket om man tittar på hur mycket serien har kostat Djurskyddet Sverige. Dom har lagt mer en en miljon på den…. Vi fick 12 000 av denna summa. Samtidigt betalar varje ansluten förening 80 spänn till Djurskyddet Sverige för varje medlem man har (i vårat fall 300)….
Som ansluten förening kan man söka bidrag hos Djurskyddet Sverige för ett belopp som ligger rund 20 000 kronor. Har man som ansluten förening mer än 250 medlemmar kostar det alltså pengar att vara med i Djurskyddet Sverige. Också en anledning till att vi inte längre är anslutna….
Länken funkar inte här heller.
Jenna
Nu fungerar länken! Det blev tydligen någon vajsing på tråden, brukar kontrollera länkarna men missade det denna gången.
#4 860.000 kr var det!
Det gäller ju att man får någon nytta av sitt medlemskap annars kan det naturligtvis kvitta. Konstigt att så många föreningar vill vara med?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 menada såklart 860 000 kr :)
Tror nog det är mest föreningar som inte har så många medlemmar som är med i Djurkskyddet och några som har så välställd att det inte spelar så stor roll att det kostar dom pengar att vara med…
Pratade om det med Lena Hallberg, förra förbundssekreterare. Hon sa att det ju finns fler fördelar i att vara med i Djurskyddet som t ex gratis broschyrer. Jag säger då att man fortfarande inte kan betala veterinärräkningar med broschyrer ;)
Även som privatperson är jag glad att styrelsen valde att gå ur djurskyddet sverige då jag själv inte kan förena mig med deras åsikter om att man får utnyttja djur till t ex kött bara det sker inom djurskyddslagens paragrafer.
860 000 fördelade på 41 katthem blir enligt min fickräknare 21 000 var. Hur bedomde de då att Göteborgskatthjälpen bara fick 12 000?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Antar att pengarna fördelas efter storleken på föreningen som medlemsantal etc.
Det innebär att en del får mer och en del får mindre.
Vad dom har gjort är (efter att kampanjen var över) att bedöma hur pass aktiv man har varit som katthem. Innan kampanjen startades kunde man som djurhem anmäla sig att vara delaktig i kampanjen (även djurhem som inte är anslutna hos DS och således inte behövdes betala medlemsavgifter till DS). Då var det inget tal om att man måste dokumentera alla aktiviteter.
Skulle man ha angett det vid kampanjstarten skulle vi ju ha dokumenterat våra aktiviteter på ett bättre sätt. Vi har t ex haft informationsbord vid två tillfällen som inte dokumenterades. Exakta antalet insamlade namn blev inte heller dokumenterad. Som tur var kunde vi vissa upp att vi t ex hade haft öppet hus och en hel del mediauppmärksamhet.
#10 Det är ju en klar miss att Djurskyddet Sverige inte talade om vilka aktiviteter som genererade bidrag innan kampanjen startade. Man skulle då även har sagt hur man ville att det skulle redovisas.
Kunde även katthem/föreningar som inte var medlemmar i Djurskyddet Sverige ta del av bidraget (läs de insamlade medlen)?
I artikeln se #0 står bl.a. följande: "De föreningar som kunnat söka bidrag ur insamlade medel är anslutna till Djurskyddet Sverige och/eller Djurhemsföreningen".
//Lena
Katthemmet i Skara är inte medlem i Djurskyddet men var aktiv under deras kampanj "Älskade katter märker man" och fick nog pengar därifrån.
Men de är medlem i djurhemsföreningen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus