Sommarkatten Esta - Stort hjälpbehov
Hejsan allihop!
Jag har pratat med Lena och fått lov att göra ett inlägg här.
Jag heter Eivor och bor vid Höga Kusten.
Jag flyttade hit med 11 kastrerade katter i bagaget.
Sen hittade jag, på hösten för 9 år sen, en 8 mån katt som var väldigt sjuk, Esta,och tog henne till veterinären.
Hon fick mediciner för öroninfektion och bukvattusot och hennes hjärta var dåligt så veterinären ville inte kastrera henne. Med tiden blev hon frisk mot alla odds och nåt år(?) senare fick hon sin första kull ungar.
Sen dess har det rullat på och det har fötts fler ungar än jag har kunnat placera.
Nu har någon av mina grannar ringt miljö och hälsoskydd, på kommunen. De har varit här och bedömt att de är för många.
Och ja, de är de.
Jag kan väl bara hålla med. Det är bara synd att jag förmodligen inte har så lång tid på mig.
Ingen tid är bestämd men det lät verkligen så.
Hela den dagen ägnade jag åt att leta efter sajter där jag kann finna en lösning.
Jag har även ringt runt till en del katthem och fått tips. Sundsvalls katthem tipsade om denna sajt.
Det jag skulle vilja göra är att försöka leta reda på nya hussar och mattar och kanske juorhem genom forumet.
Och ha en plats att lägga upp bilder och beskrivningar på mina älsklingar.
det sista jag vill är ju att behöva ta bort dem. De är sociala och trevliga katter som behöver nya hem. Vi behöver verkligen all hjälp vi kan få just nu och men de är ju som sagt inga hittekatter utan bara den första, Esta.
I mitt fotoalbum har jag börjat lägga upp bilder.
Fler kommer och även en beskrivning av situationen på min sida.
Men nu är det helg och storrengöring.
Med många katter måste man följa ett ordentligt schema för att få det att funka och det har verkligen blivit rubbat den här veckan.
De tar all min tid numera att få det att fungera med alla små detaljer som att mata på rätt ställen och i rätt ordning och att leta rätt på någon jag inte sett på en dag mm.
och ett veterinärbesök drar ju både tid och pengar.
Jag är livrädd för att ge bort katter och att sälja en katt är ju jättesvårt.
Så de människor jag känner som fått en katt av mig har ju som sagt redan en.
Fast en kompis sa att hon kan ta en till och min kusin ska ta en också.
Jag har byggt ett litet rum med rastgård till katterna,
men dessa var aldrig menade till så många katter som det blivit.
Och i våras så såg jag svagheten i utegården och var tjejerna kunde ta sig ut och förbättringar gjordes.
Men det hann bli fler kullar.
Tjejerna i gården och killarna ute var det ju tänkt.
Till råga på allt lyckades jag få en arm ur led i början på sommaren och arbetet har var både smärtsamt och tungt.
Sen 3 månader har jag inte haft råd att köpa vare sig Rojal canin eller någon av de sorter jag vill, utan det har blivit Katty och Kattarina från lantmagasinet istället + billiga burkar från Dollarstore, 3/10:-
Jag behöver all möjlig hjälp.
Hitta hem.
Vilka frågor och krav jag ska ställa till en intresserad.
Hur mycket jag ska ta betalt.
I vilka lägen jag vågar ge bort någon.
och alla andra saker som kan uppstå och vad jag måste tänka på.
Jag ges inte mycket tid som sagt
men Hanna (miljö&hälso) verkade nöjd med att jag har rastgård och bebömde dem som trevliga och social
men alldeles för många.
Jag har faktiskt varit bereddd på ett besök sen lagen om högst 9 katter kom.
Ena dagen följde jag lagen, dagen efter var jag olaglig.
Jag hade ju redan då fler än 9.
Hon har också sagt att jag inte behöver ner i antalet 9, utan att jag kan söka tillstånd när jag placerat ut tillräckligt många.
Jag önskar all hjälp och alla råd jag kan få.
Fråga på bara om ni unrar något.
Mvh
Eivor
Bilden är på Esta den första dagen hon fick gå ut efter alla meiciner.
puttar om någon kan hjälpa
var ligger höga kusten, undrar en som är dålig i geografi 
Malin
Oj va inne och tittade i ditt fotoalbum och jag blev Kär *hihi*
Har alltid önskat mig en vit sköldpadda och vad fick jag syn på
Hur många katter är det som behöver hjälp ?
Den gula var oxå himla söt, oj oj oj inte lätt detta
*vill ha*
Malin
Hallå Malin
Höga kusten ligger i ångermanland, jag bor ett par mil från kramfors.
Menar du att u kan ta Hedda?
Eivor
Jag har skickat ett pm till dig
Malin
*putt*

Ohhh nyfiken är man ju!!! 
Hur går det?
Malin
Jag har svarat på ditt pm, tror jag.
Nybörjartrasslar lite här men jag är snart igång.
Säg till om du inte får det.
lilo-nova
jodå lite händer det.
Jag hade fått min annons på katt.nu godkänd idag
men eftersom jag gjorde en ändring och lade till länken till mitt fotoalbum här så hamnade den tydligen i kö igen.
Jag stressar och jobbar på.
Tack Ankie
Ett tillägg här.
Mina kissar är alltså inte kastrerade/steriliserade.
Hej !
Jag har inte fått något svar från dig
Malin
Glömde ju svara på din fråga.
Jag har konculterat min sambo och ja om det går att lösa med transport kan jag ta Lilla Hedda :-)
Malin
Men varför fick katten inte p-piller? Det hade ju varit bättre än en massa kattungar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#14 Transportfrågan brukar alltid ordna sig med förenade krafters verk. Vi har även sajten www.transport.ifokus.se där man kan lägga ut frågor om transport av djur.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
oki, då får jag kolla med dom där får vi se om jag kan få napp:-) väntar på svar från henne hade inte fått pm:et hon skickat till mig
Malin
#17 Lägg även ut en tråd om det här på Hittekatter. Sedan kan du pröva med forumet på www.katter.nu där det är mycket folk i rörelse.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
oki tack
hur många katter får man ha enligt lagen annars
Malin
Tllägg igen
Jag kan köra kissarna själv i den mån att jag är tillbaka hemma samma dag.
Kissarna behöver ju mig igen sen.
Så ångermanland, sö västerbotten och no medelpad är inga problem.
Skjuts ordnas till GBG, STHLM och Dalarna.
Men jag måste verkligen försöka samordna.
Alexej
Jodå, katten fick p-piller men vid något tillfälle spottade hon tydligen ut det.
Sen har det fortsatt så med döttrarna.
Jag har givit så mycket p-piller och kollat i munnen och ropat på tjejer som det är dags med nytt p-piller.
Men ett utspottat p-piller och en som fått ett försent kan lätt resultera i upp till 11-12 nya kissar på kort tid.
Och jag har hamnat i sitsen att efter kattmat/sand och vet. inte haft pengar till kastrering/sterilisering kvar.
Jag har inte valt detta och försökt med olika medel att se till att rätta till min/vår sits.
Tjejerna fick kattgården och det hade stoppat nya kullar om den inte haft sin svaghet.
Taket på kattgården är i korugerad hårdplast, något böjlig.
Jag hade inte dragit i skruvar tätt nog.
Jag 4 tjejer verkade kunna smita ut på nåt sätt och så var det redan hänt igen.
Jag tog in alla tjejerna utom en av dem som smitit.
Sen stod jag och smög på henne i fönstret i ett par timmar för att se var/hur hon tog sig ut, och det var vi taket under en av stolparna där hon klättrade upp.
Så i försommras började förstärkningarbetet och min arm gick ur led.
Jag skulle fortsätta på inredning i gården också men allt har blivit fördröjt i år.
ja va glad jag blir att det går att ordna skuts till göteborg, vill så gärna ha hedda
Kram Malin
OK
Tack Lena
Hinner lite då och då bara
Ska kolla dessa.
Malin
Man får ha 9 katter utan tilstånd.
+ 8 ungar tror jag att det var, under 3 månader.
och jag har nästan för mig att det var 9 katter mellan 3 mån och 15 år???
Att äldre katter än så inte räknas.
Det kanske är nåt gammalt.
Nån som vet?
oki jag har två själv så då är det ingen fara :-D
tack
Här kan ni läsa mera om reglerna när det gäller tillstånd för verksamhet med katter: Länk till artikel
När det gäller P-piller är de inte alls så säkra som man kan tro. Det räcker med ett uteblivet piller för att en honkatt ska kunna bli dräktig. Det är även viktigt att pillret blir taget någorlunda vid rätt tidpunkt. Är glömskan framme, katten kanske inte kommer in, kräks upp pillret eller har diarré så kan olyckan vara framme och det blir en oönskad kull kattungar. Sedan tillkommer det hälsomässiga riskerna som det innebär för honkatten att äta p-piller under en längre tid.
//Lena
*putt*
puttar
Hur går det för dig, har du fått fler svar ?
Malin
Tack alla
mailade min kusin i sthlm men hon såg inte bilderna sa hon.
skickade just igen.
Hon vill hur som helst ha en kisse.
En granne ska ju ta en till.
mycket mer har inte hänt.
kom inte in här igår natt, sia var borta.
Tänkte sätta in annons på 4 12 veckors svarta och sv/vita kissar idag i tidningen nordsverie.
Kommer ut på torsdagar.
Vilket pris bör jag skiva?
Ska kolla Lenas länk om reglerna nu.
Vill så gärna kunna behålla mina 12-åringar.
Bjarne, Trisse-syskon
Pysen, Ricke, Rebecka och Misan-syskon
Försöker ju få rastgården rymningsäker och har naturligtvis skadat tummen igen. *suck*
eftersom det inte gick att hantera inlägg en minut efter det jag skrev det, skulle bara rätta stavfel/slarv så rättar jag här.
sia - sidan
nordsverie - nordsverige
*putt*
puttar
Jag måste bara berätta att i September kommer min lilla prinsessa hem, Lilla Hedda skall bli en familjemedlem hemma hos mig.
Tror ni att jag längtar 
Tack saffronesta för att jag får ta hand om henne och ge henne ett nytt hem hos mig och min familj
Kram Malin
Så bra att det fixar sig för någon liten kisse :)
Håller på att bearbeta min sambo så det kanske blir två hit ner, väntar på at det så småning om skall komma upp mer kort så kan det kanske bli så att han fastnar för en ;-) vem vet
lite beräknande får man väll vara *fniss*
#36. Beräkna på du… jag håller på dig :)
Tack det kan jag behöva :-) jag meddelar här hur det går :-)
*putt*
*putt* hoppas någon mer kan hjälpa henne
Malin
hur går det för dig ?
Kram Malin
*putt*
prova att skriva på kattakuten på www.katter.nu
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

puttar!!!
#34 Så undebart att du kan ta hand om missen!!
ja jag försöker hjälpa till lite och det kanske blir en liten kisse till vem vet
hoppas fler kan ställa upp och hjälpa till
Kram Malin
Nu har hon lagt in Lill-Basse i fotoalbumet :-) jätte charmig sak
Puss på nosen
Malin
*putt*
*putt*
puttar lite här
Ja du, det är inte en lätt sits du sitter i. Jag kan inte mer är putta och hoppas på att det löser sig för dig och för katternas skull. Har du lagt ut det på SKS och katter i fokus? Spinn kanske?
*putt*
Min dator har gått sönder så jag sitter vid lånad just nu.
Har någon nån hjälpide så har jag telefonnummer 0613-30333
All hjälp behövs fortfarande.
Lämnade en kattunge igår och Mirre får tillfälligt bo hos min pappa.
Jag har nu fått en tid.
En månad har jag på mig från och med den 19/8
Återkommer när jag kan låna dator igen eller min är fixad.
hjälper till att putta Maggan47
*puttar jag oxå, hoppas någon kan hjälpa dig
Kram Malin som jobbar vidare
*putt*
Vad händer om en månad kommer de och tar dina kvarvarande katter då? Hur många är det kvar som behöver hjälp?
Det jag kan hjälpa dig med är att tipsa dig om att du kan prova ringa till djurskyddet hoppet om de ev kan hjälpa dig. Det är ju inte så långt från höga kusten och till Söderhamn.
Djurskyddet hoppets hemsida:
Jag har nu pratat med henne och det är en del katter, hon har oxå fått telefonnumret av mig till Djurskyddet hoppet och hon tackar så jätte mycket för det
Malin
*putt*
Besvärligt läge. Vi får hoppas på en lösning trots att tidsfristen är knapp.
//Lena
*putt*
Hur går det här?
#62 Pratade med henne igår i telefonen eftersom hon inte har tillgång till datorn, hon tackade så jätte mycket för tipset du gav henne, det gorde att hon fick hjälp med en del utav katterna och dom kunde ta några fler, så en del är räddade men det finns en del kvar som behöver hjälp.
Jag skall ta ner 2 st katter till mig här, men eftersom vi bor trångt och letar efter större så är det inte så lät att peta in fler här. Jag har själv 2 huliganer här 
Kram Malin
nu är det bestämt vi skall ta hem 2 katter bara transport går att ordna
kram
Malin
putt
Men hur många katter är det det rör sig om, som är kvar?
jag vet inte riktigt 10tal kanske mer
om jag inte fattat det hela fel så hade hon ringt till hoppet igen och bett om hjälp om de kunde ta emot fler katter. De har tagit emot 18 stycken från henne. Hon hade då sagt att hon hade 50 katter kvar. Detta måste ju vara samma människa. Stämmer det? Hur lång tid har hon kvar att hitta hem till alla katter?
Men hon måste ju ha haft ett sjuttiotal katter hemma då……
Hur många katter får hon ha kvar hemma hos sig?
Vad händer med de katter som är kvar om hon inte har hittat hem till de när de kommer tillbaka coh synar?
Puttar och undrar…..
Jag pratar med henne nu och hon får ha 9 kvar och hon har till den 22 september på sig sedan avlivas resten
Men frågan kvarstår hur många katter har hon kvar? Är det 50 stycken?

Men att det får gå så här långt!
Det är ju inte klokt. Hur får det gå så här långt, stackars katter om de nu inte får något nytt hem. säg åt henne att informera tidningen om situationen. Det blir nog svårt att hitta hem till 50 katter.
Kollar de nu då så att de som får vara kvar blir kastrerade annars är hon ju där igen.
#74 Oj då, är de så många katter det handlar om! Bra att ni kunnat hjälpa till med 18. Men om det är 50 kvar ja då är det helt klart ingen lätt situation.
//Lena
Jag menade att hon kunde ju alltid kontakta tidingen om sina katter, men då får hon ju naturligtvis tala om sin situation där med. Det är ju upp till henne, jag tänkte så att katterna kan få en chans till ett hem kanske..
Ja inte fattar jag inte varför man inte kastrerar sina katter. Det är ju katterna som blir lidande och i detta fallet nu dödade om de inte får ett hem, vilket jag tror blir svårt till alla 50.
Jag puttar för de katter som är kvar och ber om ett under för de som är kvar, de har inte bett om att få komma till världen…
Dessa bilderna har jag fått från Eivor då hon bara kan få låna datorn ett par minuter så jag tänkte jag kan försöka hjälpa henne lite och i alla fall få ut lite kort på missarna, fler kommer så småning om
Kanske skall börja en ny tråd vet inte vad tycker ni ?
Kram Malin
Vad är det här? Det är 50 katter kvar som ska avlivas snart?
Och allting efter en hjärtsjuk hona som inte kunde kastreras? Ursäkta, men det hade varit bättre att avliva den honan istället för att hon fick ungar 2 gånger om året sedan 9 år.
Hur många katter hade du egentligen?
Fast jag vet att kritisera hjälper inte de katter som är kvar.
Men för mig låter det här mer som en kattsamlare än en kattvän.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Är det fortfarande 50 katter som står under avlivningshot??? Jag fattade som om det var ett 50-tal från början och hälften omhändertagna redan. Detta är ju helt ofattbart.
#85 Ja, Alexej att kritisera nu hjälper inte kissarna, men jag fattar inte heller hur i hela friden det har kunnat växa så här utan sans och vett.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag försöker hjälpa henne lite då hon inte kommer åt datorn så ofta, hon kommer att svara på frågor vid tillfälle.
Men just nu bryr jag mig inte om varför det har hänt eller orsaken utan bara att kissarna skall få det bra.
Jag kommer lägga ut bilder här eftersom hon har möjlighet att maila över dom snabbt till mig.
Malin
Hej å hå vilket kaffrep jag satte igång.
50 katter , hälften har fått hem.
9 ska bo kvar.
Av resten är hälften kattungar.
Hur hade du råd att köpa mat till 50 katter? Jag har knappt råd till mat för 10 katter. Och oavsett cancerrisken vid långvarigt bruk hade jag gett mina katter p-piller tills jag hade råd att kastrera de. Bättre än 50 katter som behöver nu nya hem eller riskeras att avlivas.
#88 Ja med tanke på hur produktiva katter är är det A & O att förhindra dräktighet. Särskilt när det handlar om huskatter som det redan finns ett överflöd av i landet. Visst kostar det en slant att kastrera men det är ändå en investing om man tänker på vad det kostar att föda upp alla dessa ungar. Och som #89 skriver är p-piller en nödlösning under tiden man väntar på att kastreringen blir gjord.
Men nu går det ju inte att göra det som redan hänt ogjort. Nu gäller det att se till att det inte händer igen. Kommer du att kastrera de 9 katterna som du ska ha kvar? Har du fortfarande möjlighet att söka tillstånd för katterna innan de är nere i antalet 9?
//Lena
Som Lena skriver: Kommer du att kastrera de 9 katterna som du ska ha kvar?
Denna fråga är viktig, tänker du göra det?
Så då menar du att du har 25 katter kvar som behöver hem?
Som jag förstod såsom du hade sagt till Djurskyddet hoppet så hade du 50 stycken kvar efter det att du hade överlämnat 18 stycken till de.. då blir det ju alltså 68 stycken katter du hade från början
För mig är ärlighet viktig det är därför jag funderar och frågar över antalet fortfarande.
Jag puttar med förhoppning om svar

Jag undrar hur det går och hur många katter som är kvar??? Putt!
Jag undrar oxå, hänvisar till #91.

Nu verkar det ju brinna i knutarna så att säga, hur många är det som är kvar?
Kan du inte försöka sätta ut bilder på de som inte du kan ha kvar så att man kan få se dem?
Som jourhem hur är det tänkt fungera, vem ska ta på sig att söka ett nytt hem åt katten?
puttar för dessa arma katter som är kvar

putt!