Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 719 ggr
Solstickan
0

Ny kissunge i huset - råd och tips!

Jag fick hem en liten parvel igårkväll. Allt har gått bra hittills, och den lilla som igår verkade ganska skygg för människor, har idag vänt helt om.

Hon har legat bredvid mig i soffan HELA dagen…velat kela och buffa på mig hela tiden….och så fort jag går iväg så piper hon efter mig och vill att jags ka komma tillbaka.

Jag vet att det finns många här inne med stor erfarenhet av små missar, och jag skulle verkligen behöva lite tips och råd.

Har några konkreta frågor som jag gärna vill ha svar på, men ni har säkert andra bra saker att säga utöver dem också:o)

1. När hon piper så efter mig, ska jag alltid komma tillbaka till henne så snabbt som möjligt, eller ska jag låta henne pipa ett tag så att hon vänjer sig, kanske försöka få henne att komma till mig istället?

2. Hur är det bästa sättet att få henne och min katt att acceptera varandra. Ska jag låta det ta sin egna tid och inte försöka göra nåt själv, eller finns det knep jag kan ta till? Typ ge dem mat på samma ställe så de måste träffas osv?

3. Hon luktar illa och pälsen är smutsig, hur länge ska jag vänta innan jag kan bada henne? Ska jag låta henne "bo in sig" först, eller kan jag tvätta hene redan nu?

Har fått för mig att det vore bättre att få bort den starka doften från henne för då kanske hon inte luktar lika konstigt för Kizzen (min andra katt)?

4. De är just nu väldigt avvaktande mot varandra, bara sitter o fräser om de ser varandra, men min katt går undan istället för att konfrontera henne. Ska jag ha henne instängd i separat rum på nätterna, eller vågar jag ha dem ute i lägenheten båda två?

Jag kunde knappt sova inatt då jag hörde henne gny från badrummet, och jag tyckte så synd om henne. Hon måste vara så rädd, all hennes trygghet är borta.

Jag är som sagt tacksam för ALLA tips och råd jag kan få utan er erfarna!

/ Helena

Solstickan
0

Ingen som kan ge lite tips?

Puma77
0

Puttar för de som kan ge svar.

//Pia

Kittekatten
0

Jag skulle börja tvätta katten lite och se hur den reagerar, dvs ta en blöt tvättlapp och torka den med. Är det okej kan man tvätta den mer rejält.

Jag skulle inte låta ungen pipa efter mig men uppmuntra den att följa efter och komma till dig istället, dvs lite mittemellan.

Du kan försöka få katterna att acceptera varandra genom att klappa dem med en handduk för att på så sätt blanda dofterna (dvs först ena katten, sedan andra katten, sedan första igen, osv) annars tror jag att de fixar det själva, kattungar brukar kunna accepteras av vuxna katter, de innebär ju inget egentligt hot mot reviret.

Jag skulle aldrig låta två okända vara ihop ensamma hemma, men medan du är hemma och vaken kan du definitivt ha dem ihop och hur du gör när du sover beror lite på hur starkt din egna katt reagerar på nykomlingen. Är det bara fräs så är det lugnt, det är bara naturligt och inte farligt, men ser din katt ut att vilja attackera den lilla så bör du ha dem separerade nattetid. Så skulle jag i alla fall ha gjort. Däremot skulle jag stängt in mig själv i badrummet (om det är enda rummet som går att stänga) med ungen nattetid, skulle inte kunna lämna den helt ensam. :-)

Solstickan
0

Åh, tack så jättemycket för svaren!!! uppskattar det verkligen. Nu ligger lillan och sover bredvid mig:o)

Ska få sova med oss i sovrummet inatt:O)

Crisse
0

Jag tror inte du behöver oroa dig Solstickan. Jag har aldrig varit med om att en vuxen katt inte accepterar en kattunge. Det bästa är nog att låta katterna sköta det själva, det brukar ta ett par dagar sen är dom kompisar. Jag hade nog tvättat den lille riktigt för att få bort doften från andra katter och sen sitta och klappa och kela med den så att den får din doft för det är din katt van vid. Du skall se att det ordnar sig till det bästa. Lycka till med den nya lilla katten.

Solstickan
0

#5 tack för ditt uppmuntrande svar:o)

Jag tänkte på tvätten, kan jag använda nåt milt kattschampo eller liknande? jag tror verkligen inte att bara vatten kommer att räcka… hon luktar verkligen som gammal urin och avföring:(

Det är mest hon som är rädd och fräser mot min katt…han har varit coollugn och bara lagt sig på golvet och "pratat" lite med henne…som att han vill hälsa….

Jag hoppas att de kan bli kompisar snart:o)

Crisse
0

Om du ändå skall tvätta henne så använd shampo för ohyra. Det finns ett som heter Canitex och dom luktar så gott sen och det skadar inte med ett sådant shampo och du kan köpa det i din vanliga Ica affär. Fräser inte din katt så är det ingen fara, den lilla kommer snart att vänja sig. Du kan vara lugn, din katt försöker visa att den inte är farlig så att den lilla så småningom vågar sig fram och hälsa. Dom kommer att bli kompisar det är jag säker på, men det är inte alla katter som börjar leka med varandra men dom accepterar att den andra finns där och det får man vara nöjd med.

Solstickan
0

#7 Tack igen för dina tips…jag uppskattar det verkligen! Ska gå till Ica imorgon o köpa schampoot… så kommer hon att lukta som ny sen :o)

Jag uppdaterar hur det går för dem!

Crisse
0

Ja jag vill gärna höra hur det går med dina katter.

emjon
0

Läste i den andra tråden och det är väl en av de kattungarna du tagit hand om gissar jag och då får den det mycket tryggare hos dig.. Tycker du har fått bra råd redan och jag tror inte heller det kommer bli något problem att få katterna att samsas. Lycka till med lilla kissen och berätta vidare hur det går för er.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Fagddu
0

Ja, berätta mer om hur det går! Jag känner att på det här forumet får man verkligen hålla fast i alla solskenshistorier om hur vissa katter får det bättre. Så berätta mer! Tell me more! *hoppsan, där blev jag visst Grease-inspirerad*

Solstickan
0

#11 Ja, det behövs verkligen när man läser om alla tragiska kattöden. Hur har det gått för "din" lilla kattfamilj då? Är den på väg in?

Här hemma går det lite framåt iaf. Den lilla är väldigt intresserad av min stora katt nu…så hon följer efter honom vart han än går… detta uppskattas inte alltid av Kizzen så ibland fräser han till på henne så hon backar lite..men det kan hon behöva :o)

Igår provade jag att tvätta henne, men  vågade bara med vatten till att börja med för jag var så rädd att hon skulle få schampoo i ögonen om hon skulle sprattla…men det gick faktiskt bra, så idag eller imorgon ska hon få en dusch till med schampoo, så hon kan bli av med den äckliga doften!

Inatt så sov hon med oss i sovrummet, lite hopp och skutt i sängen blev det allt…men sen hittade hon en säker plats….i min byrålådaGlad 

men det ska bli spännande att se hur den här damen utvecklar sig.

Hon är verkligen jättekelig, men det gäller att sitta still och låta henne kela med oss och inte tvärt om. Om vi rör oss lite för hastigt blir hon rädd och springer iväg… så jag  undrar om hon inte blivit "ivägvevad" alltför ofta i den gamla hemmetRynkar på näsan

Hoppas att hon ska förstå att vi bara vill henne gott, och aldrig skulle skada henne! 

Ska lägga in bilder senare idag om vi lyckas fånga henne på någraGlad

kattassen
0

Så skönt att det verkar gå lite framåt mellan den lille och den store. Vad gäller badning så brukar jag sätta på en sele och sätta ner katten i duschkabinen (vi har inget badkar). Jag håller ett stadigt tag i selen och duschen i andra handen. Börja lite försiktigt att tvätta fötterna och gå successivt längre upp. Huvudet brukar jag undvika om det inte är jättesmutsigt. Det kan man tvätta med tvättlapp istället.

Ja, det är väl inte alla kissar som uppskattar en varm dusch som matte gör men trägen brukar vinna;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Fagddu
0

Vad skönt att höra att det går framåt. Det verkar ju som sagt som att vuxna katter har mycket lättare att acceptera kattungar, så vänta några veckor/dagar så är de nog bästa kompisar. :)

Tror nog att hon kommer bli tillitsfull så småningom om, som sagt; trägen vinner. :)

Luktar hon mindre nu? Eller behövs det en eller annan dusch till? :)

Solstickan
0

#13 Tack för dusch-tipset:o)

#14 Jo lite luktar hon allt…jag har inte haft mage att tvätta henne idag än…hon har varit så busig, kelig och nu trött…så det får bli i en/kväll när hon vaknar igen:)

men med en schampoodusch så borde hon inte lukta mycket mer..

Hon söker mer och mer kontakt med oss och blir mindre rädd när vi närmar oss för varje dag…så det ska nog bli en liten säker keling detta:O)

Solstickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett par bilder på en sovande skönhet!

Visst är jag söt :o)

Fagddu
0

Så sööööööt! *avis* :)

emjon
0

Vilken liten goding söt som en pralin ser så nöjd ut

Jenna-Gun
0

Så söt så

Har kissen nått namn än.

Jenna

Solstickan
0

#19 Ja hon ska heta Vilda har vi tänkt :o)
Än så länge är hon ganska lugn, men när allt nytt lägger sig kommer hon säkert kunna leva upp till namnet Glad 

Jag har även märkt att hon är galen i använda strumpor!!
Jag undrade vart mina tagit vägen när jag gick upp i morse…så hittade jag ena i köket och den andra under soffan i vardagsrummet….Obestämd
Nu sitter hon och tuggar på den under soffan!!!

Kurran
0

Katter är lika olika sinemellan som vi människor men jag ska dela med lite av vad som gått bra hos oss.

Stäng inte in någon av katterna fast som någon skrev här ovan så är det nog bra att hålla dem åtskilda när du inte är inne. En vuxen katt och en unge brukar det inte vara några problem att få att om inte älska varandra så iaf helt acceptera den andra. Det skulle inte förvåna mig om de om några dagar leker och t o m sover bredvid varandra.

För ett par år sedan hade vi hand om fyra dumpade halvförvildade katter som luktade ve och fasa. Tre var kanske ett halvår men en var vuxen. Min dotter badade dessa katter. Hon hällde i ljummet vatten i badkaret så att det blev c:a 2 cm djupt, blandade lite schampo med vatten i en kopp och hällde över katterna (en åt gången) och märkligt nog verkade det som om de tyckte om det, till och med den vuxna kattan som annars var omöjlig att hantera.

I höstas fick vi in tre mycket små kattungar som pga en människas dumhet hade fått avföring i pälsen till och med på huvudet. De fick och under kraftiga protester bada. När badet var klart verkade det om om de glömt det hemska inom någon minut.

Så det skadar nog inte att hjälpa kattungen att bli ren så snart som möjligt. Katter vill ju inte vara smutsiga och det är bättre att du med milt våld får ren katten än att den ska behöva slicka i sig smutsen. Det kan t o m vara något i pälsen som är skadligt att slicka i sig.

Solstickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Tack för att du delar med dig av dina erfaranheter!

Lilla Vilda är sedan igår tvättad med schampoo, och en gång innan det tvättad med bara vatten, så numer är hon ren och luktar helt underbart gott, så nu vill man "snuffsa" in i pälsen hela tiden :o)

Hon tog duschen ganska bra, och som du sa så glömde hon att det var lite otäckt 2 sekunder efteråt…:o)

Idag har de "busat" lite med varandra…. lilla Vilda föjler efter min stora katt vart han än går. Så när han låg och sov så hoppade hon upp till honom…. han blev inte jätteglad direkt…men gjorde inget mer än att fräsa lite :o)

Oj, tjena Kizzen…låg du här…det hade jag INGEN aaaaaning om :o)

Matte - ska det vara såhär…måste jag stå ut med henne här uppe också???

Nää, Matte… Nu har det väl ändå gått för långt…hon TRAMPAR ju på mig!!! Ta bort henne…annars fräser jag!!

MariannE11
0

vilka fina bilder…. o vilka fina kissar… ser ju ut att gå riktigt bra…. lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

mymlanbus
0

Men så gulliga de är :)

kattassen
0

#22 Men Kizzen verkar ju helt klart vara en myskisse som ingen kan motstå, inte ens lilla VildaFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Fagddu
0

Sötiskissen! Vilken fin familj du har fått nu :)

emjon
0

Det här blir nog jättebra vilka godingar båda två och det dröjer nog inte länge förrän Kizzen och Vilda blir kompisar.