Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 652 ggr
Humlan
0

Kan kastrerade hankatter "spreja" urin?

Min store drummel, gick in i kattlådan som jag ställt fram till kattungen & sprejade urin där inne. Jag är kanske lite dum nu men jag trodde inte kastrerade hankatter gjorde så? Jag förstår ju att han vill visa att han är kung på täppan, jag blev bara snopen över sättet han gjorde det på.

montax
0

Jodå, de kan.  En av mina hankatter gjorde så en period. Han sprayade mot gardinerna. Jag minns inte varför eller vad jag gjorde åt det tyvärr.

Lena
0

Ja det kan hända i sådana här lägen när det kommer in nya katter i huset. Då vill de liksom visa var skåpet ska stå. Ofta är det hankatter som blivit kastrerade lite senare som gör så. De har då blivit könsmogna och fått in det där beteendet. Så även om de inte har hormoner längre kan det finnas ett sådant beteende mönster.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Humlan
0

Jaha, jag ana nästan att det var ett beteende som satt kvar sen han inte var kastrerad. Han är ju en hittekatt och Katthjälpen visste ju inte med hundra procent hur gammal han var när han blev omhändertagen av dom. Jag kastrera honom när han förmodligen var ett år men det är ju inget som är hugget i sten så att säga…

Tack för era svar, vi får hoppas att det är övergående, jag har mina sprayflaskor i beredskap, vatten för att "fya" när han gör det och rengöringsmedel och ta bort det!! Skrattande