Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1876 ggr
Guldgruvans
0

Parning av blandraskatter, nödvändigt?

Jag fick mig en tankeställare….

Det finns ju så många stackars katter som aldrig får nya hem…är det verkligen nödvändigt att man då sätter flera katter till världen?

Vad tycker ni om att para blandraskatter medvetet om man vet om problemet med dessa hittekatter i skåne m.m?

Jag vill inte att ni tar mig på fel sätt, vill mer än gärna se era åsikter kring detta.

Naquita
0

Totalt onödigt.

Imasy
0

Helt onödigt enligt min mening, med tanke på att det finns så många som inte har ett hem.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kommer inte avvika från ovan åsikter. Men är man däremot så sugen på en kull så propagerar jag stenhårt att man tar kontakt med ett katthem i sin närhet och blir akuthem åt dem. Så gör man gott och får även en upplevelse att minnas.

essut50
0

Tycker man ska låta bli att avla på huskatter när det finns så många hemlösaa kattungar överallt.

Man blir så arg när man läser att man ska avla på sin underbara huskatt för den är så fin..Tycker alla katter är fina.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Imasy
0

Jag funderade lite på just frasen "Missan är ju sååååå fiiiin!! Vi ska ta en kull på henne så vi kan behålla en likadan unge!"

Hur kan man veta att man får en exakt likadan unge som just Missan, när man inte är insatt i genetiken, och dessutom släpper ut kattan vind för våg och får välja partner själv. Inga garantier att det blir just en Missan-kopia i kullen ;)

Sidentass
0

Jag har helt slutat att avla på mina katter, alla är nu kastrater av just den anledningen att det inte behövs fler kattungar som går hemlösa därute..bättre att tänka på dom som redan är födda och behöver hjälp..

Guldgruvans
0

Tack alla för era åsikter….

Är alltid bra om man tar upp sånt här.

Lena
0

Jag är starkt emot all avel på huskatter, vilket faktiskt även blandraskatter är. Tyvärr har den här företeelsen, med så kallad blandrasuppfödning, vuxit till sig sista åren. Det finns folk som försöker tjäna pengar på att föda upp "Skogkatter utan stamtavla" som det brukar heta för vilka de tar 1500 - 2000 kr för. Dessa har i regel inte gjort något av allt det som en seriös uppfödare gör i form av tester och kontroll av avelslinjer. Tyvärr finns det gott om köpare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

missemilie
0

Här har ni en som är helt emot huskattsuppfödning, dels för att det redan finns så otroligt många hemlösa katter. Men framför allt, det finns inga stamtavlor på dessa katter, ingen möjlighet att se ärftliga sjukdomar, defekter och egenskaper på förfäder.

Det kan man med raskatter.

Klarar inte av människor som säger: jag vill ha en kull på min hona för hon är sååå snäll och go!

Vad är det som säger att kattungarna får mammans temperament? I de allra flesta fall ärver kattungar personligheten från sin pappa och inte från mamma.

Sedan gör inte många huskattsuppfödare tester på sina katter, dom scannar inte mot ärtliga sjukdomar och det är omöjligt att gå bak i tiden och titta på sjukdomar, defekter som existerat.

Därför SKA man helst inte ta kattungar på en katt utan stamtavla.

Men detta är min åsikt.

kattassen
0

Ingen avel på huskatter tack! Inte när det står så oerhört många husisar utan hem och ägare, då får vi börja ta hand om dem först innan vi sätter nya till världen medvetet. Det är min åsikt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

mymlanbus
0

Håller med alla ovanför.

#8. Såg faktiskt att det fanns blandade raser av skogskatt som såldes på något ställe… där man inte heller hade avmaskat vaccinerat :( och betalt kan de ju ta… det verkar som det är den långhåriga pälsen som gör att de är lättsålda :(

MonicaLagerquist
0

Är helt emot all huskatts avel.Vill man ha en katt som är lik sin egen katt är det betydligt enklare att köpa sig en sån.Billigare blir det också.

Stolt ägare till tre La permer

Jenna-Gun
0

Huskattavel, tyck till!

Tycker det räcker med de katter som finns.

När alla hemlösa katter har fått ett eget hem då kanske det kan bli aktuellt. Men det är långt dit än.

Jenna

kattungen
0

Tycker som Jenna!

Hoppas också att det framöver någon gång blir en lag om att katter ska idmärkas. Och att lösspringande katter ska vara kastrerade.

missemilie
0

Men jag vill klartgöra att jag absolut inte tycker att huskatter är mindre värda än raskatter, för så är det inte. Många verkar tro att man är någon slagt rasist när man bara "godkänner" raskattsuppfödning.

Men så är det absolut inteGlad

En rolig kommentar jag fick på jobbet idag av en kollega när vi hett diskuterade om huskattsuppfödning: Varför ska man utrota huskatter?! då finns det ju inga kvar sedan och dom är så underbara!

Men herregu, tänkte jag: korsa en ras med en annan ras, då har du en huskatt!

Folk verkar tro att en huskatt är en egen ras..?

MonicaLagerquist
0

Alla katter har lika värde men alla katter har inte lika avelsvärde.Min renrasiga crx dam höll inte måttet så hon är numera en barnlös lycklig kastrat.Trots att hon med godframgång tävlat på utställningar och var införskaffad för att gå i avel.

Stolt ägare till tre La permer

Winta
0

Tycker i allafall att det önskas funnits sådana bussar som åker runt och kasterar katter. Som man tänker på USA att de satsar på att få det mindre på ökning av katter. Kanske det låter nästan lite åt annat håll men för min åsikt ska alla som skaffar katter och inte ska ha kattungar kasteras. Många djur blir lidande därute och knappast kan få hem för det är fullt om häromkring…

Det gör ont i min hjärta för varje gång man läser om såna med kattkoloni med 10-50 katter.

Det är ok med att andra avlar sin renrasiga katter men nu som man ser så har det sökt fler hem åt dem, och att det redan är för många om såna. Om det inte kanske varit bra med ett "time-out" för det också med kattuppfödningar ett par år eller något? Så andra katter får chanser att få nya hem/lyckas minska med ökningen… osv osv…

Icna
0

jag tycker seriös avel är bra/okej oavsett om det är med eller utan stamtavla, fast det hade varit bra om det togs en "time-out" när det gälle avel överhuvudtaget.

JA en kasteringsbuss hade varit väldigt bra, eller om det hade varit biiligar att kastrera överhuvudtaget.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

GosChippen
0

Para blandraskatter? Vilken blandras rör det sig om? Och har det i så fall någon betydelse, jämfört med att para icke-blandraskatter med varandra?

Jenna-Gun
0

Klart alla katter är lika värda

Jenna

Imasy
0

Blandras katt är för mig samma sak som en huskatt.

Tyvärr så försöker ju folk suga ut alla möjliga ören på att kränga iväg kattungar som är efter en siames och perser tex.

Men oavsett om man vet om det finns renrasiga eller helt okända föräldrar bakom katten, så  är det ju iaf en blandras/huskatt/bondkatt eller vad man nu väljer att kalla dem.