kattungar lösa i magen...
småkissarna här är rätt lösa i magen… lilla Mille nu 283 g är det värst för eftersom han verkligen är mini… igår var de satta på fisk hela familjen… vet inte än hur många magar som är OK idag..men lilla Mille vill INTE ha majsvälling, modersmjölkersättning (om han inte får nappflaska, torrfoder… blötmat o nappflaska har gått bäst… vet inte hur mycket han får från sin mamma….de 4 största syskonen är i annat rum dagtid då de är rejält stora så de andra får vila..men då har han iaf störst chans att hitta mjölken….ska testa potatis senare ikväll… har köpt hem morotspuré…. finns det något annat förslag på vad jag kan ge lilla gullungen?…. jag vill att faran för honom ska vara över å se hur han växer ikapp det han förlorat…..han går upp lite hela tiden men inga höga siffror…..otroligt nog så leker han lite men i betydligt beskedligare tempo än de 4 största syskonen…..
djupt tacksam på förslag vad jag kan göra…. är i samråd med katthemmet varje dag för att se vad vi kan hitta på till lilla mysplutten….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det låter som lite för blandad kompott för lösa kattungemagar tycker jag. För det första, ta bort ALL stärkelserik mat (majsvälling, ingen potatis etc.). Kattungars tarmar är inte mogna för att hantera stärkelse särskilt väl och irriterar gärna mer än gör nytta.
Mjölkersättning kan du ge men i övrigt skulle jag sätta kattungarna på rå lammfärs och morotspuré (dvs. bort med fisken också). Det brukar fixa magar fort.
Hur gamla är ungarna?
Jag har en hel massa erfarenhet av ungar med lösa magar.
Dessvärre inte bara lyckliga utgångar.
Jag har suttit många långa dygn, med kattungar (vid många tillfällen, under många år) och nappat/vätskat ungar dygnet runt… för att se dom dö en efter en.
I ständig förbindelse med vår veterinär har jag följt allt hon sagt till mej att göra.
Och, trots att många ungar dött så har flera överlevt. Och, några stycken har kommit ur det hela och varit vingliga.
Den senaste (och SISTA) ungen är Casper (som jag nämnde i några inlägg för ett par dar sen, i ett annat ämne).
Han är 9 månader nu, och för alltid handikappad.
Han äter specialmat nu. Och, var på koll hos vår veterinär senast igår.
Mina ungar har fått lös mage vid ca 4 - 6 veckors ålder.
Därför undrar jag nu hur gamla de du har är.
Hur många ungar i kullen?
Hur många är lösa i magen?

potatis blev nobben det med…jobbigt när det sägs olika om saker o ting…
modersmjölkersättnig kommer att ges snart…. antingen i nappflaska eller i blötmat som är det enda som intresserar gullet…är lammfärs bättre än vanlig köttfärs?..
kattungarna närmar sej nu 5 veckor… dom har varit inne i en vecka… innan fick dom ev di från mamman o sen vatten o mjölk från upphittarna…dom är 7 syskon….4 är rätt stora o har säkert försett sej bättre från mamman… de andra 2 små växer på sej bra….den mindre av dom väger nu ca 4 hg….men detta lilla mirakel som vägde 2 hg för en vecka sen…. tanig som sjutton om bakbenen….han börjar närma sej 3 hg nu… med bättre mage så skulle han säkert lägga på sej mera i vikt…han leker om än stillsamt…. lite vinglig men ändå stadig…. går på låda…å kan äta från fat….. själva grejen är att jag inte vet hur mycket mat mamman ger och till vilka…så av den anledningen får de 3 minsta vila från de 4 övriga… när mamman inte är i fönstret så petar jag dit Mille så han får dia….
svårt att säga hur många som är lösa… mamman var lös först men nu är hon nästan normal i bajset… hon är precis avmaskad….
ska läsa om Casper för att se ev likheter….kändes bra innan jag åkte iväg ett tag ikväll då han åt hela 18 ml…..väger honom gör vi varje kväll…..
kattmamman har nog inte mycket till mat att ge sina ungar nu. den lille "plutten" behöver nog modermjölkersättning. Sen har du något som är bra det är hills a/d det är fin pure finns hos veterinären. Jag har alltid det hemma när jag har kattungar,ifall de skulle bli risig i magan.
Det jag skrev om ang. Casper häromdan var att han hade fått något under ena tassen. Det var i samband med att någon annan undrade över ett "fenomen" på sin katts ben, som jag tyckte liknade det Casper hade under tassen.
Igår var Casper hos veterinären och kollade upp tassen och allmäntillståndet. Mycket bättre i tassen idag, och äter fr.o.m idag Royal canin insentinel (eller vad det heter - för matsmältning och mot diarré).
Jag har nog inte skrivit så flitigt här om katterna vartefter detta med ungar med lösa magar inträffat här.
Men det finns bl.a film på youtube med en kull som jag försökte rädda sedan deras mamma blivit dödad, då ungarna var 4 veckor. mm
Det är mycket viktigt att du ser till att få i ungarna VÄTSKA i mängder. Modersmjölken är inte tillräcklig vätska då dom torkar ut väldigt snabbt då dom har diarré.
Mest troligt är att det som ger dom diarrén kommer med modersmjölken.
Därmed INTE sagt att du ska ta ifrån ungarna modersmjölken!!
Då ungarna är i 4-5-veckorsåldern så är det vanligt (enligt min erfarenhet, och min veterinärs uppgifter) att detta inträffar, med diarré.
OM det är samma som mina ungar drabbats av så är det fråga om ett virus som finns latent hos vuxna katter (men som inte skadar dessa)… och som slår mycket hårt emot små kattungar med nedsatt (ej fullt utvecklat) immunförsvar.
Och då hänger det helt på kattens egen styrka (och en hel massa vätska) om den ska klara sej.
Om du ser att dom blir det minsta slöa eller varma så kan du förvänta dej att inom allt från ett par timmar till 4-5 dygn få se om dom överlever… med en massa hjälp av vätska, vätska, vätska.
Och, det behövs oftast hjälp med vätska direkt in i nacken, för att kattungen ska ha en chans.
OM det är samma sak som Casper m.fl ungar här haft så smittar det mellan ungarna. Vuxna katter kan bli lite lösa i magen. Men, inget annat händer.
Ungarna, däremot, har inte lika lätt.
Jag menar inte att skrämma dej!
Jag delar bara med mej av egna erfarenheter. Och, ger dej något att tänka på om du ser något liknande hos dessa ungar.
Och, jag hoppas innerligt att du ska slippa egna erfarenheter liknande mina. *håller tumme för dina ungar*
Ja låter ju som det som nästan alla fårn Vislanda hade. Gardiavirus… Nog på sin plats med ett vetbesök, tror jag. De är ju så pass gamla, så de skulle egnligen klara sig utan modersmjölk om det kniper.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ska finnas nån pasta på apoteket man kan ge kattungar mot dåliga magar, kommer dock inte ihåg vad den heter men det borde personalen göra,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja det finns Diarsnayl. Men det kan vara något som behöver tex Flagyl.
Är kattungarna avmaskade? Om inte bör de avmaskas omedelbart för har mamman haft mask har säkerligen bebisarna det också och det kan vara riktigt allvarligt hos små kattungar.
Vanlig nötfärs fungerar också bra. Både färs och morotspuré har en stoppande effekt och är snällt mot magen, färsen är även näringsrik så försök få i dem det istället för blötmat. Sedan som sagt, vätska. Vätskeersättning är jätteviktigt när de har diarré.
Har inte skonkost fungerat har jag testat canicur granulat. En gång var det en som inte ville äta själv, så då mosade jag hans dos i mortel och blandade ut det i ett par mililiter vatten och gav med spruta.
Eftersom de precis är intagna så tar det ett tag innan magarna stabiliserar sig, du kommer väll ihåg gänget från Hammarby där jag hade tre och du tre-fyra? Mina var ju dåliga i magen länge och veterinären påpekade att det oftast är på grund av för mycket mat och för mastig mat i början som gör det och ju längre tid de har haft diarre desto längre tid tar det att få magen att stabilisera sig igen.
Tänk på att inte byta mat, har du börjat med något så håll dig till den minst en vecka för innan dess så ser du ingen skillnad, magarna måste få lugna ner sig.
Om du ger dem torrfoder så skulle jag rekomendera Nutro, under för dåliga magar.
Så ha is i magen (din alltså ;-)) så länge han går upp i vikt och verkar frammåt.
Lisa
Mitt tips är i alla fall i första hand vet för konsultation.
Ja, jag tycker också att katterna ska träffa en veterinär.
Hela kullen, och även mamman.
Är det katter som tagits in nyligen så bör nog veterinär kolla dom ändå. Och, när nu flera av ungarna visar tecken på sjukdom så bör absolut veterinär titta på dem alla.
Utefödd mager mamma med 7 ungar som inte har fått tillräckligt med mat eftersom mamman inte har klarat att ge sig själv mat så blir det inte så mycket över till ungarna. Självklart ska vetten kontaktas om det är sjukdom med i bilden men eftersom jag gissar att det är Monica hon har kontakt med så har hon full koll på om de är sjuka eller bara utmärglade och om vetten måste kontaktas genast.
Ute så blir det ju några som dör på grund av att mamman inte klarar av att underhålla sig själv och så många ungar. Nu lyckades man ju rädda familjen innan det hade gått för långt.
De har ju bara varit inne i 7 dagar om jag inte misstar mig?
Lisa
Är "Monica" en veterinär?
(Jag är inte så insatt i vilka alla människor är.)
Jag uppfattade det första inlägget som ett "rop på hjälp".
Men, om katterna är under full adekvat kontroll så gör dom. Och, det är ju bra.
(…får nog kanske läsa lite noggrannare innan jag missuppfattar nåt i fortsättningen…)
F.ö har jag sett nånstans - i nåt TV-reportage - om hur Stockholms katthem sätter nyinkomna katter i karantän (för att kolla om dom är friska samt se till att de inte smittar någon katt inne på katthemmet) och vad jag dessutom så i samma TV-reportage så togs många katter till de stora djursjukhusen här i stockholm (Albano och Bagarmossen) i strid ström då de visade tecken på sjukdom.
Har katten levt ute (och ingen vet hur länge) och man inte känner katten eller dess historik… och den har diarré - som dessutom även ungarna har… så förstår jag inte varför man inte skulle låta en veterinär kolla kattfamiljen.
Men, men… det är jag det. 
nu blir det lätt missförstånd igen
, jag är inte insatt i Djurhjälpen och detta ärende men jag känner henne och vet att hon är väldigt kompetent och alla deras katter får träffa veterinären och även sitter i karantän, de skulle aldrig tveka att ta en katt till veterinären om de hade minsta misstanke. Karantänen kan vara hemma hos någon. Vad jag menade var att man kanske inte ska slita iväg med dem det första man gör utan avvakta någon vecka så att de får landa. Men som sagt var det är ju bara min synvinkel och jag är ju inte involverad utan gör som alla andra här, gissar och tar av min egen erfarenhet.
Lisa

#4 märker att jag missat att säga att mamman absolut inte ser tanig ut…..hon är rätt rund men vem är inte det?…
…..men hur man är är laddad så är det nog tufft att få 7 ungar…inte vidare intresserad verkar hon vara….men när hon ställer upp så ger hon verkligen allt…. resterande tid tillbringar mamman i fönstret….
# 5 bra minne men kortare än kort… glömde läsa… är så in i bombens trött så jag missar häften minst…bra att din Casper blivit bättre…. han har det bra som har dej som hjälper honom…vet att Mille behöver vätska…. men jag ser inget annat att ge äm modersmjölksersättningen å di från mamman….han vägde 300g prick igår….inte mycket men det är ju ändå en jätteökning för just hans låga vikt (han vägde ju 200g ca från för en vecka sedan).. han är ju betydligt lugnare än de andra ligistsyskonen men han leker lite smått o försiktigt han med…bara bra att få info så jag kan vara förberedd på vad jag bör uppmärksam på….
#6 jag tror de fått klara sej rätt mycket utan sin mamma under sina 4 veckor… vet inte hur mycket mamman har varit med sina ungar… ungarna valde hon att föda borta….
#7… bra tips….klart värt att kolla upp….
#9…. mamman är avmaskad… ungarna blir avmaskade genom modersmjölken….har laddningar här sen när det är dags igen….
#10…. vad mycket jag inte hört talas om… ska läsa om det i morgon när jag förhoppningsvis vilat ut lite…
#11… "mina" kissar från Hammarby fick ordning på sina magar rätt fort om jag minns rätt…. känns otäckt just nu eftersom Mille är så liten o spinkig…. han är en hjärtetjuv vill jag lova…
… tror du har en poäng eftersom dom blivit matade med vatten o vanlig mjölk från människor….låter kanske som jag serverat 5-6 olika matsorter varje dag men riktigt så är det inte….fisken kom in för att se om magarna skulle bli bättre….majsvällingen är övergiven…. modersmjölkersättningen ska vara kvar + blötmat eftersom det verkar som det är det som lockar honom mest….å blötmaten blandat med morotspuré… han har inte sprutande diarré utan mer diarré som kommer ut som en korv… ska observera hela packet för att se hur allas magar fungerar… men eftersom de är 7 så är det svårt att i efterhand kolla vem som gjort vad… men mamman som sagt har 99% vanlig avföring nu….å hon äter som en häst!… dom äter Royal Canins kittenfoder….tycker dom är lagom i storlek för Mille, som inte vill ha… dom andra skulle kunna äta större bitar… å Mille kanske får i sej rätt mycket från sin mamma om vi bara hjälper till att mota bort de övriga intressenterna med oschyssta metoder…
#14 du Lisa har koll på läget…. jag o Monica är i daglig kontakt… hon var här i måndags o får dagliga rapporter pm vikten… å hon är tillbaks hit om ett par dagar…dessutom har du koll på att dom varit här en vecka…imponerad!
# 16 precis som du säger Lisa så har vi förhoppningar att vända detta….o eftersom så mycket olika mat har serverats så kan det ju bli tok i magarna….vi avvaktar lite till eftersom han ju gått upp från 200 till 300 å är pigg i förhållande till sin rangliga kropp…
jobbigt dessutom när jag jobbar heltid för tillfället… men i morron är jag ledig…. DÅ ska det kollas o spejas på minsta lilla sak….
tack alla för eran hjälp!… skulle ni komma på fler saker så är jag o Mille djupt tacksamma…..
Nej, kattungarna avmaskas inte via modersmjölken (inte om du använder något av de receptfria medlen iaf). De behöver avmaskas oralt samtidigt som sin mamma.
Axilur utsöndras till viss del via mjölk, men i extremt låga halter. Inte tillräckliga halter för att det ska ta kål på mask hos kattungarna. Övriga receptfria avmaskningsmedel verkar främst i tarmen och utsöndras nästan helt och hållet med avföringen dvs. inget går ut i mjölken.
Kattungar kan få spolmask via modersmjölk men de avmaskas inte via den.

det är Axilur som mamman fått… ungarna ska få Banminth…
jag blir väldigt förvirrad av aqtt den ena säger si o den andra så….vad är det egentligen som stämmer?….
Mille vägde iaf 312g igår…. ska nu gå upp med frukost till dom o storstäda rummet….skönt att vara ledig!
Det är riktigt att kattungar FÅR MASK via modersmjölken, och att dom INTE AVMASKAS samma väg!
Men, istället för att känna förvirring tycker jag att du ska lyssna med en VETERINÄR.
Det kostar ju inte mer än ett telefonsamtal att ringa och rådfråga.
Kattungar ska avmaskas första gången mycket tidigt i livet, och löpande flera gånger fram till 12 veckors ålder.
Så är dom ännu inte avmaskade så är det hög tid nu.
Läs på avmaskningsmedlens bipackssedlar. Där framgår om läkemedlen går över i modersmjölken eller inte. Av de receptfria avmaskningsmedel som finns är det endast Axilur som går över i modersmjölken och då enbart i väldigt små mängder, obetydliga mängder.
Ring och rådfråga en veterinär när du är osäker, men kattungarna behöver avmaskas ASAP. Har mamma katt haft mask har kattungarna med största sannolikhet det också och ett allvarligt spolmaskangrepp kan ta kål på kattungar.