Riktigt bra kattmamma-mat?
Ni som har eller haft magra kattmammor hemma, har ni några supertips? Vad är riktigt fett eller proteinrikt?
Katten ifråga har 6 ungar som är 1 månad gamla och får fri tillgång på kattungetorrfoder (Hills) och burkmat 3 ggr/dag. Men hon är så hemskt mager att jag börjat fundera på om man kan ge nåt mer?
Hon var så här mager när hon kom in, 2 dgr innan hon födde å det kräver förstås mycket att föda 6 kattungar, men jag lider så med henne.
Katten ifråga har tyvärr mycket känslig mage också, hade grym diarré precis efter hon kom in, som man förstås inte vill ha tillbaka.
Vad ger ni era kattmammor??
Jag ger mina kattunge mat där är det gott med allt… Veterinäreb som rekommenderade det :)

Ja, det kanske bara är jag som är otålig.
Resultat kommer förhoppningsvis framöver allt eftersom ungarna nu börjat äta riktig mat också.
Det är bara så smärtsamt i hjärtat att känna varenda ben i skelettet på den snälla, snälla kattmamman…

Ja det kommer att ta lite tid innan hon återhämtar sig, alltså några månader! Var tålamodig bara och fprtsätt som innan. Lycka till.
Jo det är ju det men med kattunge mat vet du att hon får i allt hhon ska ha i sig i alla fall..

Rå lammfärs + morotspuré är snällt för magen. Kokt kyckling också och det går de upp i vikt av (ge inte benen).

Jag skulle rekommendera: Kokt torsk med ris och en rå äggula, fil med acidofilus och dextropur för energin, tonfisk av märket kattuna det är kraftigare än blötmaten och majsvälling för både dom små och mammakatt.
Kram!
P.s tänk bara på att maten måste svalna innan du kan hälla i äggulan och servera maten d.s
Hills har ju hos veterinärer en rad patéliknande mat med olika bokstavsförkortningar som jag inte kan vilket är vad, men fick rekomendation av min veterinär ifall min hona inte gick upp i vikt efter kasteringen skulle jag ge det. Den är extra kaloririk. Så hör hos din veterinär de vet ju vilken som är vad och ge henne lite sånt vid sidan om kattungetorrfodret.
Ja dom brukar ge allt fett till mjölken därmed ser dom ut som staket kattmammorna, du ahr ju bra kattungefoder det innehåller mycket fett så det e det rätta att ge henne.