lus på övergivna kattungar
Hur gör man?
Ev kanske jag får in 2 st småa övergivna kattungar som jag ska hjälpa till o stödmata.
Men tydligen så har dessa lus. Och jag har redan katter.
På vilket sätt ska jag ta hand om detta? Verkar verkligen som att hon är i akut behov utav hjälp med kattungarna så jag kommer att hjälpa till. Men förhindra vidare spridningen på ohyran….? Stänga in kattungarna i ett eget rum såklart. Har så att kan ha dem antingen sovrum, kök har även dörr till toan. Vat blir det bäst att ha dem för att kunna isolera ifrån de andra katterna? Bra lus medel för små kattungar på ca 2-3 veckor? Och egna kläder för just kattungarna och tvätta dygnen runt… Hur mkt kan det kosta hos veterinär att kolla efter ohyra och sånt, och undersöka ungarna? Kanske kan få ett väldigt bra pris på ungarna hos en vet. jag känner. Om inte, någon som kanske vill hjälpa till med vet kostnaden sedan? ^^
Vet bara att Frontline Vet är mot lus och fästingar. Googla på Fronline Vet får du upp mer info än nedan. Det säljs på apotek. Sen får du städa nogrant och tvätta mjuka material så att du inte får det igen när du fått bort det från missarna. Är dock inte säker på hur små kattungar man kan ge frontline till
Frontline vet.
Frontline vet. innehåller fipronil som är en insekticid och akaricid substans. Preparatet är godkänt sedan tidigare som medel mot loppor (Ctenocephalides spp) på hund och katt samt fästingar (Rhipicephalus spp, Dermacentor spp, Ixodes spp) på hund. Nu har indikationerna utökats till att omfatta även fästingar på katt samt löss på båda djurslagen.
Är det kissarna i Strömstad? Kan inte den personen som har kissarna nu, fixa det? Billigast i Strömstad är faktiskt Riese, ditriktsveterinären. telefontid mellan 8 och 9 på morognen. Hälsa henne det
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Japp =) . ok ska kolla på det =)

Tror det är svårt att hitta något medel som är okej att använda på så små katter, vet att det var problem med några kattungar vi fick från Skåne som hade loppor. Tigus-spray tror jag användes. Dina är ju så små att de inte kommer kravla omkring så mycket men smartast är nog att ha dem i ett badrum under behandlingstiden, så att det är lätt att få bort alla löss. Vet iofs inte om det är som med loppor, men de kan krypa ner i t ex socklar och andra springor och ligga i dvala tills en lämplig värd dyker upp. *ryser*
Ja jag var till veterinären idag me en utav mina katter. Och då passade jag på att fråga. och tyvärr så fanns det inge medel för kattungarna. Det fanns från 8 veckor :(
Man kan inte använda frontlne på såna små kattungar. Utan man får bada dem med lusmedel som finns i alla djuraffärer.
Du behöver inte kolla hos en veterinär om lusen är borta - det gör du själv.
Ok, då brinner det i knutarna. Sofia kan ta hand om dem, om de är lusfria. JAg kan köra dit dem, så slipper hon åka
Hur går det??
Ja, parakiss, du har fått Pm från mig med Sofias mailadress
Jag vet inte hur det går eftersom jag inte har fått något svar ifrån dem me kattungarna. Kanske får något svar imorrn. Annars kan jag inte göra så mkt tror jag?
Jo såg det. Men jag skickade svar på den andra tråden nyligen ang. det. =)
BADA KATTUNGARNA I DERMOCAN HUNDSHAMPO finns att köpa överallt. Det är receptfritt. Det kan man använda på så små kattungar.Låt shampot sitta i en stund.Det tar bort loppor och löss. Det står på flaskan när man upprepar badet. Jag har använt det mycket. Förut fanns inte de medel som finns i dag. Detta shampo hjälper. GARANTERAT. Det är ett billigt shampo. Här kostar det under 40kr. Det har vem som helt råd med. Det räcker till att bada MÅNGA katter.
Det är inte alltid en vet känner till detta shampo. Jag vet flera vet som aldrig hört talas om det, trots att jag och många andra använde det redan på 1980-talet. Dessutom blir katter och hundar blanka och fina i pälsen. Jag har alltid detta shampo hemma och använder till hund och katter fastän de inte har någon ohyra.
Bra tips. Finns dessutom att köpa i varenda vanlig affär.