Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 3500 ggr
Mizzi
0

HJÄLP PANIK VISLANDATEDDY !!!!

Helt plötsligt hittade jag inte Teddy , jag har letat överallt.

Tillslut visare Mizzi min egen katt genom att jama och visa intresse vid ett skåp i köket.

När jag kollar där upptäcker jag ett hål som går upp i väggen OCH DÄR HAR TEDDY KRYPIT UPP !!!

Det är som en lång gång över köksfläckten och dom andra skåpen och där uppe längst in sitter han och vi kan inte nå honom.

Jag har ringt bostadsbolaget jag hyr av men dom kan inget göra.

Kommer han inte ut självmant så blir dom tvungna att komma och bryta upp  där han sitter och det kommer kosta skjortan sa han GråterGråter

Jaa vet inte vad jag ska göra nu, jag är livrädd att min egen katt ska lockas att krypa upp också så jag har två katter i väggen .

Men samtidigt kan jag ju inte stänga för då kan ju inte Teddy komma ut om han ändrar sig.

HJÄLP VAD SKA JAG GÖRA JAG FÅR PANIK !!!!!

Imasy
0

oj, jag förstår din panik. En av mina katter smet in bakom ett skåp som bebis, och jag fick bryta upp skåpet och lappa ihop det lite snyggt, heh! det var tur att det hade bott en buse där innan mig som pajat en del grejer, var ju lätt att skylla ifrån sig ;)

kan du inte stänga in din andra misse då så länge?

sitter han på höjde eller tvären? går det att få in en lång pinne med en ögla och dra ner/ut honom?

Zhara
0

…jag tror nog inte att det är så farligt. Ställ fram en tallrik med riktigt läcker mat, så kommer han nog ut…

Mizzi
0

Det är som en lång gång uppe vid taket som svänger av, så om dom måste bryta upp blir det en himla massa och det finns ingen chans att jag kan betala det Gråter

Vi har försökt med gåstavar men det funkar inte.

Ååååå allt som gick så bra med Teddy och så blir det så här SUCK !!!

Jenna-Gun
0

Oj håller tummarna att det går vägen. Fy vilken pina.

annebeate
0

Stäng in din andra katt!!.  Har du kollat så han inte kan komma vidare ? Har han inte fastnat borde han komma ut själv. Locka  med mat som han tycker om och hålla dig borta från köket. Har du möjligen någon glasruta i köksdörren så du kan hålla koll. Förstår din panik har själv upptäckt hål i väggen som fick muras igen respektiva hål för ventiler som vi fick sätta handdukar i. Vad jag förstått har han inte varit där så länge- läste din andra tråd om Teddy. Jag hade inte i nuläget försökt att själv få ut honom, är han rädd innan så blir han nog ännu räddare. Försök att inte vara i köket utan hoppas på att maten skall göra att att han ger med sig och kommer ut. Det går kanske att sätta maten så att han känner lukten eller du rent av kan visa honom att den finns.

Mizzi
0

# 2  Men han är ju sååååå skygg, och då måste jag ju sitta och vakta hela tiden så ja ska hinna ta han.

Sen undrar jag om han vågar ta sig ut samma väg han kom upp.

Sidentass
0

Men usch..vilken fasa..klart jag förstår att du känner panik..har du en affär i närheten..funderade på om du skulle gå o köpa hem nåt riktigt riktigt gott som också doftar frestande..har du kattmyntepulver hemma..det brukar också dra till sig katter!!

Håller hårt i tummarna!

Mizzi
0

Jag vet inte hur långt han kan gå jag kan ju inte se efter där det svänger av så hur det ser ut där har jag ingen aning om.

Men det är väl bara att vänta och hoppas han kommer ut någon gång i helgen .

Mizzi
0

Jag har kattmyntaspray kan testa att spraya på gåstaven och se om det kan locka fram han.

brutt
0

Lugn nu,det kan ta lite tid men om katten kan krypa ut kommer den förstås att göra det fast kanske inte just nu kanske i natt.Katter brukar ju vilja bestämma själva när de ska förflytta sej.Skulle kanske vara bäst att spraya kattmyntan i hålet han kom in genom för att locka honom tillbaks dit.

Hawknestgrove
0

Stackars dig! Men han tar sig nog ut när han behöver, om han kan. Under tiden så får ni väl som sagtt, stänga in den andra kissen och locka med godis och eventuellt kolla, om ni kan få loss det på eget vis. Kan han bara vända sig, så kan han nog ta sig ut. Panika inte nu. Kolla i stället om det finns möjligheter, att skruva loss skåp och rör själva.Det roligaste, är att du får ner honom av egen maskin, när han blir hungrig eller nödig….Kolla bara, att han inte kan komma ut genom husväggen på något sätt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mizzi
0

Min dotters kompis har tagit kort med sin mobilkamera i köket  och ska skicka bilderna i kväll så ska jag markera vart han gick in och vart han sitter.

Jag och dotter är tyvärr aldeles för korta i rocken för att kunna se han men komisen är längre så det är hon som har beskrivit hur han sitter.

Och det verkar i alla fall som han inte sitter fast för ha.

Men varför justt Teddy ?? hade det varit min katt hade jag lätt kunnat locka ut han men Teddy kommer ju inte när man lockar på honom i vanliga fall.

Mizzi
0

Och detta J*vla hålet hade inte en aning om att det fanns ett hål där Generad

Jenna-Gun
0

Ta det lugnt, kissen känner om du är orolig och det är inte bra.

Imasy
0

kan du inte ställa en burk med tonfik alldeles vid ingången till hålet, och stänga dörren till köklet så det är lugnt där inne, så ska du nog se att han kommer ut snart.

Mizzi
0

Har ingen dörr till köket men jag kan stänga till vardagsrummet från hallen.

Jag ska gå till affären innan det stänger och köpa hem någon oemotståndlig kattmat och tonfisk och placera ut sen, får jag kanske sova på en madrass i hallen eller köket så jag hör om han kommer fram och kan springa o täppa till hålet på något sätt.

Mizzi
0

Mizzi går här och jamar och ropar på sin kompis, hoppas det hjälper till att locka fram han.

annebeate
0

#13 Samma här, hade inte heller en aning om hålen. Som andra skriver behåll bara lugnet även om det kan vara svårt.

Hawknestgrove
0

Ja försök ta det lugnt nu. OCh som många säger, kom han in, så kommer han säkert ut igen till slut. Men under tiden, så kolla ordentligt, om ni inte kan i värsta fall, skruva bort rör och skåp själva.

MorganP
0

#0 Har själv haft sådana katter (skyggisar) som konstant sprang in i ett av köksskåpen som de hade som en liten trygghet då man inte kom åt dem. Jag tröttnade dock till slut så nu är det stängt… Var lite oroligt till att börja med men nu har de vant sig att de inte får komma in där längre.

Tror inte du behöver vara orolig efter så här kort tid utan tror att när du/ni gått och lagt er ikväll och allt har tystnat så skulle jag inte vara förvånad om han kommer fram. Är han framme se då självklart sedan till att det blir "omöjligt" för honom att på nytt ta sig in där. Hoppas det löser sig *hoppas Hoppas*

Imasy
0

Men å andra sidan, tror ni han hoppr in dit igen när han suttit fast där? verkar ju inte vara ett varmt, mjukt mysigt ställe precis att gosa på….

kattassen
0

SÄTT RÄKOR LÄNGST UT PÅ GÅSTAVEN!

Räkor kan de flesta katter inte motstå.

När han känner lukten drar du ut staven succesivt. Kanske går kanske inte men värt alla försök. Tror nog också att han kommer ut av sig själv. Bara man vet att det inte går att komma längre bort från där han är nu utan den enda vägen ut är till ditt kök.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

martdat
0

Oj oj Oj, påminner om när vi var råttvakt o råttan försvann i ett hål i väggen under underskåpen, men den kom ut till sisst, Ja andas, han måsste ju vilja gå ut o äta o dricka nån gång.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Mitzi, vad händer, om du sätter på köksfläkten? Är du hundra på att han inte kan komma längre, så kan du faktiskt prova med det. Då kanske han försöker ta sig ut.

Imasy
0

Smart ide! men vad händer om Mizzi tapper en räka där inne och inte lyckas pilla ut den? ;) det lär lukta fint… ;D

brutt
0

Fast undrar om inte det skrämmer katten att det kommer en gåstav efter honom kanske kryper han ännu längre in om det går.

kattassen
0

Går det inte att ta bort skivan utåt utan att behöva bryta upp den?

Hawknestgrove
0

Nä jag tror inte hon ska fäkta med mysiga grejer inne i öppningen. Nedanför är bättre. Sen tvivlar jag på, att man måste bryta upp grejer.Andas lugnt och se, om det går att få loss grejerna utan åverkan. Men som sagt, han kommer säkert ut av egen maskin, speciellt om du provar att sätta på fläkten om han inte kan komma längre. Då blir han givetvis rädd, men söker sig ut. det är en utväg om han inte vill gå ut själv.

Mizzi
0

Han har gått in ännu längre nu,   ska visa på bilderna sen är svårt att förklara.

Gunilla han har gått förbi över köksfläkten och dit ner går ett hål så den vågar ja absolut inte sätta på om han får panik därinne och ramlar ner i hålet och ner i fläkten.

Hawknestgrove
0

Men montera ner fläkten i värsta fall!! Den brukar bara sitta med fyra skruvar! Men då förstår jag, du kan inte sätta på fläkten. Men ta det lugnt! Ställ något väldoftande under hålet där han gick ner och lämna köket.

Mizzi
0

Ja vi undviker köket så mycket det går , ska ta en dusch för jag har blivit svettig som en gris av stressen Räcka ut tungan

Sen ska ja ta och gå till affären och köpa hem lockbete.

Skriver mer senare.

Hawknestgrove
0

Ja ha det gott. Och som sagt, försök att i värsta fall, få upp det hela själv utan hyresvärldens inblanding om det inte funkar.

Pysslan
0

Det brukar gå att öppna ovanför fläkten, för att sotaren ska kunna komma fram. Kolla längs kanterna och se om det inte finns nån lucka där nånstans.
Det låter konstigt att man skulle behöva bryta upp hela vägen. Hur gör man då om man vill byta ut köksfläkten?

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Mizzi
0

# 33 Jo den luckan har vi öppnat, men om du tänker dig köksluckaorna och fläkten OVANFÖR dom finns ett litet utrymme innan taket kommer och det går hela vägen från dörröppningen till väggen brevid fönstret och det är där han är.

Som jag sagt tidigare svårt att förklara få lägga ut bilderna jag nämnde tidigare och markera ut på dom så kommer ni förstå bättre när ni får se dom.

lothus1
0

Som de har skrivit ovan. Lägg ut något extra gott och vänta. Det är tålamod som gäller nu.

Lycka till!

Hawknestgrove
0

Jaja, men alltså ingenstans han kan ramla ut genom ytterväggen i allafall? JAg tror jag förstår vad du menar, de har byggt in utrymmet mellan skåpen och taket, för att det bara samlas damm och fett där, eller hur? Men helt säkert, så går det att plocka ner det snyggt utan att ställa till härverk om det skulle vara så.

Mizzi
0

Ja precis så Gunilla, men det är fastspikat och inte skruvat.

Nä nu måste ja in i duschen !!! Skrikandes den gubben är till mig själv bara så ni vet Flört

Hawknestgrove
0

Ok, men ta det lugnt. Du kan säkert dra ur spikarna snyggt själv. OCh skulle det vara så, att du får riva ner det, så vaddå? Då har du ju en hylla däruppe. Ta den smällen när du flyttar i så fall.

brutt
0

Tycker så synd om både er och katten hoppas ni snart kan andas ut

knoxvilles
0

Hur går det ? har du fått fram Teddy /Eva

brutt
0

Hur har ni det?

emjon
0

Hur har det gått för er undrar jag också?  Såg att mitt inlägg inte kommit med men jag tyckte också att det bästa är om Teddy kan ta sig ner själv.

När vi fick hem vår första katt som också var en omplacering så lyckades han smita in i disksbänkskåpet. Baksidan på skåpet var inte täckt ända upp så där hoppade han in. Han kunde gå bakom skåpen och det gick inte att få tag i honom utan att riva allt.

Vi lämnade honom ifred och så småningom när han kollat klart och det var tyst och lugnt så kom han fram igen.

Hoppas att Teddy också har gjort det nu under natten kanske.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sidentass
0

Hur har det gått? Tänker på er..

Lena
0

Det är antagligen immkanalen till köksfläkten som han kommit in i. Hur bor ni? Är det ett flerfamiljshus? Typiskt skygga katter att fly in i hål på det där viset. De har en konst att upptäcka hål och gångar som man själv inte hade en aning om att de fanns. Funderar på om sotaren kan vara till hjälp? De vet ju precis hur sådana där kanaler går i huset.

Oftast brukar ju katterna komma fram igen när det blir lungt och hungern gör sig påmind. Men det är en riktig rysare ni har råkat ut för. Håller tummarna för att allt ordnar sig!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
0

Hallo Mizzi!    Har Teddy kommit fram än?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ciiviic
0

Mizzi hur går de.. ??
Tänkt som tusan på Teddy..

annebeate
0

Har också tänkt mycket på Teddy. Eftersom inget hörts från Mizzi tyder jag som han ännu inte kommit fram. Hoppas jag har fel.

Jenna-Gun
0

Samma här.

Första jag tänkte på när jag startade datorn i morse.Hur är det med Teddy

vanessa
0

Som sagt, god mat, lugn och ro i köket. STäll fram en mysig bädd som han kan gömma sig i när han kommer ner. Som känns som den är i skymundan. Sedan kontakta sotaren. Sedan kan du själv ta ut spirkar och spika igen sedan. Ingen fara. Så andas lugnt, för ju mer stressad du är, desto mer stressad blir han även om du inte är i rummet. De känner sånt på något sätt. Håller tummarna. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

brutt
0

Man blir riktigt orolig när man inget hör.

annebeate
0

#50 Det blir man verkligen.

elena
0

Visst blir man orolig, när det är så tyst. Väldigt orolig.

Nilshult
0

Ang. rör.

Det måste finnas ritningar på hur rören går i huset. Kolla vad byggherren heter och be dom ta fram ritningar över ventilationen alternativt att de hänvisar till ventilationinstallatören. Fläktsystem kan vara sammankopplade mellan olika lägenheter mynningen brukar vara på taket.

Hoppas ni hittar katten.

Dakrish
0

Kan han komma ut hemma hos någon annan?

Knuffar mest, vill veta hur det går…

emjon
0

Jag tänker också på dem jättemycket och blir också orolig över att det är så tyst. Om han har tillräckligt med plats så borde han komma ner själv det blir ju värre om han sitter fast.

Hoppas att det löser sig snart.

annebeate
0

Tystnaden gör en orolig. Mizzi hör av dig!

karins
0

Undrar oxå hur det går med Teddy?

Ankie
0

Men hua vilken rysare, hur har det gått?

martdat
0

Ja nu är vill man ju veta hur det går, Ang att han kan ta sig te andra lägenheter så borde det inte gå, jag har inte riktigt fått grepp om hur det ser ut där han är men om så stora luckor skulle finnas mellan lägenheterna så skulle ju rök, matos och andra lukter spridas flixtefort så så borde ingen hyrsevärd bygga, Eva sa att han brukar gå o gömma sig i överskåp till garderober,

Sidentass
0

väntar på att höra hur det gått??

anebit
0

Tyvärr har inte Mizzi varit inloggad sedan 21.43 den 11/4….

Herregud så nervöst det är.  Måtte Teddy komma fram snart, bara han inte sitter fast…….

Dakrish
0

knuff knuff

Lena
0

Puttar också upp den här tråden och hoppas på det bästa! Vilken rysare som sagt.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Dakrish
0

putt…

Hawknestgrove
0

Oj, inget ännu? Men som jag försår, så är det bara ett skydd över skåpen. Då kan han inte komma längre.

Dakrish
0

Ingenting ännu. :(

annebeate
0

Mizzi, hör av dig!

Jenna-Gun
0

Har pm:at henne men inget svar

anebit
0

Jenna_Gun hon har inte varit inloggad sedan den  11/4 ca 21.45 så hon ser inte PM:et  Är det ingen som har telenr. till henne?

Nu är jag riktigt orolig!

Jenna-Gun
0

Känner henne inte

Ciiviic
0

Kan kolla om Jenya har ?

Hawknestgrove
0

Ja det bör hon ha. För de hade ju kontakt….

Ciiviic
0

Aaah men då ska jag kolla med Jenya .. OM hon kan skicka ett mess till Mizzi

Ciiviic
0

Jenya hade bara ett hem nr till henne..
ååh jag tänker inte ringa hem till henne som värsta psykopat förföljaren :P

Jenna-Gun
0

Be någon annan då.

Att man  bryr sej är väl inte fel eller

martdat
0

#74 Det är inta att förfölja, det är att visa att man bryr sig,,,,, Tror att hon uppskattar om du ringer, det hade jag gjort,,

Jenya
0

Jag har pratat med Mizzi nu och Teddy sitter inte fast :) Han har varit ute en vända, men tyvärr hann hon inte med att täppa till innan han sprang in igen. men nu vet vi att han kan ta sej ut så det är bara till att avvakta och se tills han kommer ut nästa gång och att vi alla håller tummarna för att hon hinner täppa till hålet :)

Hon har haft problem med att komma ut på internet, därför har hon ej kunnat skriva. hon vet int eom felet är lokalt elle rom det är hemma hos henne, men hon ska kolla upp det. prio ett är att få lockat ut lille teddy :)

Men jag skulle hälsa från henne till er alla att hon tittar in så fort hon kan :)

Jenna-Gun
0

Ja jag oxå

martdat
0

#77 Tack för att du ringde, skönt att höra att han vart ute,

Imasy
0

å vad skönt att höra! Vilken buse!! :)

brutt
0

Puuh::::

emjon
0

Jättefint att du ringde och nu vet vi att det inte är någon fara och kan andas ut.

Lilla busungen känner sig nog trygg där eftersom han gömde sig i skåp i sitt tidigare hem.

Jenna-Gun
0

Pust så skönt att det inte hänt nått värre med kissen

kattassen
0

Skönt att höra att han inte har dragit iväg längre i alla fall. Nu är det bara en tidsfråga innan han är ute och Mizzi hinner stänga igen hålet. Håller tummarna.

Kanske lille Teddy som gnagat på nätverkskabeln?…

Simson
0

#84 Tänkte just på det! Min ena grabb är hopplös på kablar. Har bitit av nätverkskabeln helt en gång. Termometern en gång. Alla koaxikablar är perforerade. Han är hopplös!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Pust….. Tydligen ett kosligt ställe han hittat…..

annebeate
0

Så skönt att höra att inget hänt Teddy. Var riktigt orolig. Nu gäller det för Mizzi att vara snabb i vändningarna för där kan han ju inte i längden hålla till. En riktig liten busungeGlad

anebit
0

Åh så skönt att han varit ute en sväng, så att han inte sitter fast.

Pust. Det har varit nervkittlande värre.

essut50
0

Säger som alla andra här, vilken tur att han inte sitter fast.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Lena
0

Skönt att höra att Teddy kan tas sig ut och in ur hålet. Då är det ingen fara på taket i alla fall.

//Lena

Sidentass
0

åhhh så skönt att det inte var någon större fara..vilket bustroll..så får vi hoppas att matte får möjlighet att täppa till så att det inte ska behöva komma flera liknande orosmoln..

Mizzi
0

Hejsan alla !!

Ett bekymmer kommer sällan ensamt, har haft problem med uppkopplingen på nätet därför har jag inte kunnat uppdatera.

Dessutom gäller det att vaka på nätterna och sova på dagarna tills han är fast, så det kanske blir mer kvälltid för uppdateringar.

Som Jenny redan har berättat så har han varit ute men jag hann inte fram för han är snabb den busen.

Har varit uppe till halv 5 och vaktat och vid ett tillfälle var han på väg ut, men det räcker att han hör att man rör sig eller att man tittar in i köket så vänder han igen. SUCK !!!

Han måste ju bli hungrig någon gång därför har jag flyttat maten längre bort , så att han måste gå en bit och jag ska ha större chans att hinna fram och täppa till .

Så håll tummarna att det ska funka .

Ciiviic
0

Mizzi - Tycker så synd om dig :(
Hoppas du får igen hållet.

Hawknestgrove
0

Mizzi, var gör han sina behov?

Alexej
0

Kanske ställar ut en fälla i köket?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, där sa Alexej något! de var smart! MEn det är klart, han blir väl sk*trädd då…..

Mizzi
0

# 94 Ja du jag har ingen aning har funderat på det, inte så kul om han gör det där inne och det börjar lukta när man inte kan komma åt att göra rent.

Jo en fälla med mat som lockbete vore något, men vart får man tag på en sån ??

essut50
0

Prata med ett katthem eller kommunen så kanske du får låna en fälla.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Hm…. har du ställt fram kisslådan i köket? Han kanske är jättenödig……

Alexej
0

Ring som Essut skrev katthem eller kommunen, djurskyddsinspektören på miljö. De förklarar hur fällan fungerar. Det är inte svårt. Tag bort allt ätbart i köket, lägg något under fällan (ifall han kissar eller bajsar), ställ en liten tallrik med tonfisk eller så längst in i fällan och täck över den. Sedan måste du ställa den så att att hittar den lätt när han kommer ut. Glöm inte att täppa hålet ordentlig innan du öppnar fällan:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mizzi
0

Ja får ringa i morgon o kolla med djurinspektören nu är det stängt.

En låda står på toa, en annan på den andra toan men på natten ställer jag den i köket.

kattassen
0

#101 Om du har en kisslåda där du har en lucka, så se till att luckan bara går åt ett håll. Tejpa något på luckan så den bara kan gunga inåt. (Vi lyckades med det av misstag en gång… så Sara blev fast i kisslådan ett litet tagGenerad) Lådan stod lite snett så luckan kärvade utåt. Det kan man ju emellertid ordna med avsikt så lille Teddy blir kvar i lådan. Sätt väckarklockan lite då och då och smyg upp och kolla.

Puma77
0

Gör inte som jag gjorde av misstag bara. den kärvade inåtOskyldig Eller satte luckan mot väggenOskyldig

//Pia

kattassen
0

#103 Räcka ut tungan Nej så kan det gå!

Mizzi
0

Mina lådor är öppna

kattassen
0

#105 Kanske du kan låna eller köpa en billig låda med huv och lucka. Hittade en för 249:- i en lokal djuraffär faktiskt.

Hawknestgrove
0

Något nytt om köksskåpskatten? Mizzi, verkar som om du får ta ner det där skyddet och ha mysig hylla där i stället…..

Mizzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har ringt i dag ingen på miljö hade fällor, har fått ett nummer till en annan karl men han svarar inte så det är bara att försöka igen.

Men i natt har det inte hörts ett ljud från han så nu börjar jag bli orolig.

Här kommer bilderna för sta visar vart han smet in.

Mizzi
0

Denna visar vart vi tagit bort luckan över spisen och gången ovanför där han är.

Mizzi
0

Denna visar vart gången tar vägen och slutar och vart han förmodligen gömmer sig.

Hawknestgrove
0

Hm…. har du knackat? Och kanske kan skrämma tillbaka honom till utgången? Kolla om du kan ta bort den lilla plattan i änden. Då har han ju ingen möjlighet att fly nånstans. Det blir ju inte så stor skada heller.

Mizzi
0

Dottern har bankat och stått i men han kommer inte ut, och det ser svårt ut att riva upp själv dessutom är jag bara 158 så jag når endå inte.

Blir galen snart !! han måste ju komma ut , inte ligger väl en katt och svälter sig själv till döds i alla fall.

Dakrish
0

Kan ni komma åt i skåpet han sitter ovanför? Går det att ta lös något därinne?

Mizzi
0

Nej  tyvärr det är oberoende delar av varandra.

Alltså jag börjar allvarligt bli rädd att det ska finnas något hål därinne och han har tagitsig vidare från lägenheten.

Jag tror inte att det är så men man kan ju inte låta bli att oroa sig

Dakrish
0

ni har ingen webcam och liten ficklampa som ni kan föra in där? Om man matar en lång, stabil sladd med så borde det gå…

Hawknestgrove
0

Röstar för, att du försöker antingen vänta ut katten, eller öppna kortsidan. Tror inte det går att komma åt från något skåps insida, för det är ju tak på skåpen som är ordentligt monterade

Dakrish
0

Tänkte att man kan förlänga USB sladden så den är, säg 10 meter lång… Det bästa är nog att fästa wabcam och ficklampa på en liten radiostyrd bil… :)

Mizzi
0

Nej det enda jag kan göra är att vänta ut han och hjälper inte det, ja då får dom väl komma hit och bryta upp.

Hawknestgrove
0

Mizzi, har du ingen kompis, som är lång och lite händig? Kan ge mig fasen på, att bolaget vill salta räkningen åt dig, om du anlitar dem…..För han är vid liv i alla fall? Det vet du?

elena
0

Pm till dig.Med ett gott råd, hoppas jag.

Alexej
0

Jag skulle också väntar ut honom. Han finns säkert kvar och trycker. Inte heller bra med att banka. Det finns ingen katt som låter sig banka ur sitt gömställe. Tvärtom, då håller han sig ännu tystare. Och en katt kan sitta kvar länge.

Finns inget katthem i närheten där du kan låna en fälla? Han kommer nog ut när det blir lugnt i köket och han är hungrig.

Mizzi
0

Ja nog tror jag han lever, han var ute en snabbis o vände natten till måndag.

Mizzi
0

Fick alldeles nyss tag på han som har fällor och jag får låna en, problemet är att jag får inte tag i skjuts förens i morgon.

Men men man kan inte få allt på en gång men nu är i alla fall en fälla på G Flört

Hawknestgrove
0

Grattis… Då kommer det nog att lösa sig!

Mizzi
0

Ja ska rigga den med tonfisk Skrattande det borde göra susen.

Dakrish
0

Oh ja!

Rigga den bara inte med sardiner… :-P Här åts allt gott fett som sardinerna låg i upp först och sen gnällde man efter mat. När maten inte dök upp passade det att äta sardinerna.

Erika91
0

Vad skönt att fått höra att han har varit ute i alla fall, så att han kommer ut. Bra att du fått tag i en fälla. Nu håller jag alla mina tummar på att han kommer att gå i fällan!

Mizzi
0

Det är tur jag har er att ventilera och få råd av , tackar för allt stöd och nu håller ni tummarna så dom blir blåa allihop Flört

elena
0

Så bra att du har en fälla imorgon. Vi håller tummar och tassar.

annebeate
0

Självfallet håller vi tummarna allt vad vi orkar. Teddy borde vara hungrig om han inte varit ute sedan natten till i måndags. Hörs ingenting? Går det inte att lossa längs ut till vänster på fotot #110. Du är säker på att han finns i köket så han inte gömt sig på annat ställe i lägenheten för du hade väl ingen dörr till köket.

Jenna-Gun
0

Håller tummarna allt jag kan, för att det ska gå bra.

Kram Jenna

kattassen
0

Det går inte att öppna kortsidan trots allt? Kanske en snickar-kunning kan göra det lite snyggt. Det hade nästan räckt med ett hål man kan sticka in något i. Då hade han kanske gått åt andra hållet dvs. ut mot fläkten igen.

Mizzi
0

Jag kollar alltid runt då o då ifall jag skulle missat att han kommit fram.

Sedan märker jag på min egen katt när han börjar titta upp i taket och jamar för han försöker locka fram han,så antagligen hör han honom då.

Tänk om man hade sån tur att han kommer fram i natt så jag inte behöver fällan, men men sådan tur har man väl inte.

Mizzi
0

Nej det går inte att öppna kortsidan

Mizzi
0

Rättare sagt JAG klarar inte att få upp det och tyvärr är inte jag från Degerfors från början så den enda karl jag känner här är barnens farbror, och han har bara en arm så han kan nog inte heller göra något.

Deras pappa flyttade 15 mil härifrån när vi gick isär och är nästan aldrig här så honom kan jag inte be heller.

Jag får testa med fällan och funkar inte det …….. ja det vågar jag inte tänka på Gråter

kattassen
0

Har inte barnen någon kompis som antingen själv kan hjälpa till eller deras förälder/syskon eller något? Du vågar kanske fråga någon granne, kan ju vara ett gott sätt att knyta lite nya bekantskaper annarsFlört

Mizzi
0

Jag vet att det kan låta konstigt men jag känner bara fruntimmer, och alla har typ tummen mitt i handen.

kattassen
0

Och då är det ingen av fruntimren som har en händig karl?Flört

Synd jag inte bor i Degerfors, då hade jag kommit och fixat väggen åt dig. Jag är inte superhändig men jag har en vansinnig envishet, vilket har utmynnat i diverse ombyggnationer och exter.Glad

Hoppas han ämnar komma ut på egen hand lille Teddy! Vi håller tummarna för att det löser sig med fälla och godsaker som luktar mums.

Lena
0

Det borde gå att få bort delen som sitter över skåpet på något sätt tycker jag. Det kan inte vara ett omöjligt uppdrag. Inte att få dit det heller sedan. Jag trodde han försvunnit in i väggen på något skumt sätt, men om jag fattar det rätt sitter han ovanpå själva kökskåpet i den överbyggnad som gjorts där. Fråga en köksinredningsaffär eller snickare om råd.

//Lena

Mizzi
0

# 138 Nej det är ju tyvärr singeltjejer precis som jag förutom en och hon är tillsammans med han utan arm Flört

Känner att jag måste öka på min umgängeskrets Flört

# 139 Om jag inte vore så j*vla kort i rocken skulle jag göra ett allvarligt försök men jag testade att bända upp listen med en kniv men jag når helt enkelt inte upp.

Dessutom behövs något kraftigare än en kniv och det har inte jag hemma tyvärr Ledsen

kattassen
0

#139 Det finns billiga trappstegar på Jula eller Rusta eller byggvaruhusen. Nu är det dags Mizzi att visa vad vi fruntimmer duger till. Kör hårt! Vi håller på dig!!Skrattande

annebeate
0

Det måste finnas en vaktmästare i huset som borde kunna hjälpa till. Finns här ingen annan på forumet från Degerfors eller inom rimligt avstånd som annars  kan hjälpa Mizzi. Som jag ser det är det inte helt lätt så Mizzi behöver hjälp.

Pysslan
0

Jag är bara 2 cm längre än du och när jag behöver nå upp ovanför köksskåpen så kliver jag upp på diskbänken. Dra fram köksbordet mot bänkkanten om du är rädd att ramla.

Börja med att lysa med en ficklampa och kolla med en spegel hur inbyggnaden sitter fäst där ovan skåpen. Skruvar eller spikar? Det borde vara fullt möjligt att demontera och återmontera den bit som krävs för att få ut Teddy utan att det blir fult efteråt.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Mizzi
0

Ja nu kan ja i alla fall meddela att han INTE KOMMER FRAM FÖR ATT KISSA.

När jag kom in i köket för en stund sedan så STANK det kattpiss och min egen katt var utestängd så jag trodde teddy varit framme.

Men nej han ligger någonstans däruppe och har kissat på sig kisset har sipprat ner i springorna in i kökskåpen så nu måste jag diska haölva natten och decifinera skåpen.

JAG ORKAR INTE !!!!!GråterGråter Alltså detta är inte bra, det kryper in i träet och sedan sitter stanken kvar för all framtid och jag kommer få ett h*lvete med bolaget jag hyr av.

Skrev i ett inlägg tidigare att mitt köksbord är så rangligt så det håller inte att stå på.

Vad är det med denna katt, någon som vet HELA hans bakgrund ?? han måste ju råkat ut för något för att bete sig så här ???

Har han legat gömd hos den där människan i hela sitt liv utan anledning ?? det måste ju vara något fel, något som inte stämmer.

Hade han varit vildkatt hade jag förstått, men en katt som vuxit upp med folk borde inte vara så här rädd trotts att den blivit mobbad av andra katter.

Detta är inte normalt beteende.

Jag har haft katter hela mitt liv, varit jourhem och träffat skygga katter förut och är dessutom uppfödare på Norsk Skogkatt men jag har ALDRIG träffat en katt som varit så här.

Han måste ju varit med om något riktigt hämskt som någon människa gjort mot han.

Eller så är det helt enkelt något fel på han.

Ingen som vet mer om hans bakgrund så man har lite att gå efter ????

Mizzi
0

En possitiv sak är ju att nu vet jag att han lever i alla fall

Alexej
0

Men han är rädd nu för att han vet att du vill få honom ut. Ställ lådan i köket och var där så lite som möjligt. Då kommer han nog ut. Nu måste han tror att han ska bli mördat ifall han kommer ut.

Vilken otur du har!

annebeate
0

Mizzi, vilket elände. Du behöver hjälp för att få ut honom och detta snabbt.

Det måste finnas någon som bor på rimligt avstånd från Mizzi (Degerfors)som kan komma och hjälpa henne att få ut Teddy. Antingen en händig kvinna eller en mansperson, kanske någon känner rent av en snickare, som kan hjälpa till. Skulle det uppstå en kostnad för besväret kan vi säkert göra en insamling här på forumet. Mizzi har ju varit omtänksam och tagit hand om Teddy så nu måste vi aktivt hjälpa henne. Vi har varit så många som engagerat oss i Vislandakatterna så det måste helt enkelt finnas någon som kan ställa  upp. Jag tror att praktiskt taget varje man som inte har tummen mitt i handen kan fixa detta.

annebeate
0

#146 Jag förstår din synpunkt. Normalt skulle det säkert gå. Mycket ovisst om det lyckas här eftersom han var rädd sedan tidigare och det kan fullständigt ha "låst sig" för honom.

Mizzi
0

Märks det att jag börjar bli desperat ?? jag pendlar mellan hopp och förtvivlan här GeneradOskyldig men jag lovar och försäkrar att det är här hos er på forumet jag häver ur mig min frustration, så ni inte tror jag går bärsärk i köket och skrämmer upp stackars Teddy mer än vad han redan ärFlört

Om jag visste vilket hål han kommit ut ur när han varit framme förut då kunde jag täppa till det ena.

Men jag vet ju inte om han hoppar från öppningen där luckan ska sitta eller klättrar den vägen han gick in.

Hoppar han ner från öppningen över spisen då kunde man ju täppa till hålet så han inte kan ta sig upp den vägen igen, för det borde vara svårare att ta sig tillbaka genom öppningen över spisen.

annebeate
0

Jag förstår din förtvivlan just nu, en helt normal reaktion. Inte för en sekund tror jag att du håller på och skrämmer upp Teddy. Du har visat hur god hand du hade med Teddy innan han ställde till det så här. Vad du behöver tror jag är hjälp att få ut honom. Försök att inte hålla till i köket för mycket i natt så kanske han kommer ut.

annebeate
0

Vad du Mizzi behöver är vila. Hoppas någon hör av sig till dig med hjälp om han inte kommit fram tills i morgonbitti.

Mizzi
0

Nejdå jag försöker undvika köket så mycket som möjligt går fast nu blev jag ju tvungen att diska eftersom det runnit kiss ner i kökskåpen.

Jag har ställt transportburen på köksbordet med hans kudde i han hade med sig, sedan har jag lagt in tonfisk där i en skål .

Så har jag sprayat på vissa ställen med kattmynta hoppas det kan locka honom att vilja komma fram.

Kanske han tom vill gå in i transportburen och jag hinner in denna gång.

annebeate
0

Det låter bra. Håller tummarna för att det skall lyckas.

Ankah
0

Jag bor också en bra bit från Degerfors, tyvärr, annars brukar jag ha ganska lite respekt för inredning när det kommer till att få ut en kisse.

Vad gäller hans självisolerande uppträdande kan jag bara säga att jag känner lite igen det från hans brorsa Björne, han tar MYCKET lång tid på sig att bekanta sig med lägenheten. Om han överhuvudtaget syns ute under dagarna så är det när han krälar med magen släpandes i marken mellan sitt gömme under soffan och kisselådan och sedan hastigt tillbaka. Han skulle ändå vara en av de sociala i gruppen… Men han är god som guld när han väl vågar sig fram. Jag tror egentligen bara att de är ganska ovana vid människor, Vislandakatterna. Eva sa att de alla sprungit och gömt sig när hon fick besök och så, och med bara en människa på 22 katter kan ju inte var och en fått så väldigt mycket mänsklig uppmärksamhet. Misshandlade är de dock inte, det märktes mycket väl på Eva att hon älskar varenda en av sina kissekatter!

MariannE11
0

detta har jag missat….. vilken tråkig röra för dej Mizzi…. bor tyvärr inte i din närhet o känner ingen där…..Ledsen…. kan vi inte alla försöka tänka på vår bekantskapskrets o se om vi inte kan känna någon där?… eller någon som känner någon som känner någon…

det enda jag tror mej kunna bistå med just nu är att hålla tummar o tår för att han snart kommer ut…..

jag är djupt imponerad av att så många är engagerade i detta och försöker ge tips o råd….. men nu Teddy får du komma ut!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

emjon
0

Förstår att detta scenario inte är kul att uppleva och du som bara menat väl att hjälpa Teddy. Tror precis som Ankah att Teddy är mycket skygg och osäker på grund av hur han bott tidigare med så många katter.

Under tiden som du väntar på hjälp kanske du kunde prova med att sätta in en kattlåda uppe på skåpet i gången. Då kanske du kan undvika att han förhoppningsvis inte kissar i skåpet igen. Når du upp så du kan skjuta in låda en bra bit kanske med ett paraply av äldre modell med stång och krok. Då kan du också få ut lådan när du behöver tömma den. Sätt upp lite mat också så han får lite possitivt tänkande.

Min teori är att han kanske fick lite för stort utrymme på en gång när han kom till dig. Skygga katter behöver ju mycket lång tid på sig för att känna tillit. Jag tror inte alls att det är något fel på Teddy utan det handlar om omständigheterna. Glöm inte bort att han varit med om mycket på väldigt kort tid.

Om jag befunnit mig i din situation så är det vad jag skulle prova med medan jag väntade på hjälp. Hade jag bott närmare så skulle jag kommit och hjälpt dig.

Dakrish
0

Oh, Motor kröp in i nedersta hyllan i kastrullskåpet för en stund sedan. Precis bakom alla mina vassa inlägg till hushållsmaskinen… Tänkte på Teddy då - för tänk om Motor gör samma och bara sitter därinne?

Nä, plockade bort det vassaste och efter ett par minuter så fick Motor tråkigt och kom ut igen. Tack och lov! Kunde inte nå honom där han satt…

elena
0

Tycker du ska göra ett försök att ringa stiftelsen Djurens ö. De bor visserligen i Stockholm men är vana vid skygga djur som sitter fast. De kan kanske ge dig lite goda råd på telefon. Har pm:at dig telefonnumret.

kattassen
0

Det kanske börjar bli dags att låta bostadsbolaget få komma och ta ner väggen. Det behöver nog inte kosta skjortan om man gör på ett vettigt sätt.

Om om i såfall, så får vi väl försöka skramla ihop lite pengar.

Kolla om din hemförsäkring kan hjälpa dig i sådana här fall. I bland finns det hjälp att få som man inte tänker på.

Hawknestgrove
0

Stackars er! Ja har du hemförsäkring med sk allrisk, så går det på den. Kan vara en bra sak att kolla och om allrisken inte finns, teckna den i rödaste rappet……Då gäller den på studs. Alltså den delen, som gäller dina egna"klantigheter", vilket man kan få kalla detta.

Mizzi
0

Allt går åt h*lvete nu, inte nog med detta , jag har tappat bort/blivit bestulen vet ej vad, på min plånbok också med bankkort och id handlingar och allt så jag kan inte komma åt att ta ut pengar.

Har fått sitta och ringa runt och spärra konton och gud vet vad.

Sedan får jag veta att barnens farbror inte kan följa med och hämta fällan, för han har kundbesök på sitt arbete hela dagen (jobbar som säljare)

Nu blir jag snart tokig !!!! Finns det ingen därute som kan hjälpa mig ??

Dakrish
0

Mizzi: Ska kolla på ett annat forum, ett ögonblick.

Dakrish
0

Kan man inte säga till på katter.ifokus också?

Hawknestgrove
0

Absolut! Och även på www.katter.nu och www.katt.nu

Alexej
0

Mizzi
0

Har kollat upp nu jag har allrisk , sen har jag försökt ringa felanmälan på det bostadsbolaget jag hyr av för att se om någon kan komma och öppna upp men får inget svar.

Men jag ringer tills jag får svar.

Dakrish
0

Jag har lagt ut en på www.helgon.net och en www.lockig.se.

Hawknestgrove
0

Bra Mizzi! Då kan du dra dit hantverkare och det enda du står för är självrisken. Ok, inte så lite det heller, men vi kanske kan hjälpa till här inne?

Mizzi
0

Ok Vad kan självrisken vara på då ??

Dakrish
0

Den brukar väl ligga på 1500 kr på de flesta försäkringar?

Fickludd
0

sitter i karlskoga och gör inte mycket just nu. har inte tummen mitt i handen, och är ägare till en bil. liten och ful, men rullar gör den, så om jag kan hjälpa till på nåt sätt är det bara att säga till!

Hawknestgrove
0

Se där! kontakta varandra!

Mizzi
0

Fick ludd ja g jättegärna Skrattande jag pm ar mitt nummer

Mizzi
0

Tusen tack alla för all hjälp och alla råd … SUCK nu kanske det löser sig.

Hawknestgrove
0

Ja det finns nog snälla människor också¨! HAde jag funnits inom tio mils radie, så hade jag kommit upp!

Dakrish
0

Jag hoppas det gör det, Mizzi.

Mizzi
0

ASG hur har jag skrivit i # 173 det är ju knappt läsbart Skrattande

kattassen
0

Oj vilka hjälpsamma krafter som finns här ute! Lycka till och hoppas det ordnar sig.

Mizzi
0

Ja nu är fickludd på väg Flört

Dakrish
0

Woho!

Mizzi
0

Ja nu är fickludd på väg Flört så håll alla tummar och tår nu att vi får ut Teddy Glad

emjon
0

Härligt att hjälpen är på väg vi håller tummar och tassar härGlad

Mizzi
0

Känns oerhört skönt att äntligen kunna göra ett RIKTIGT försök att få ut han ska ni veta ……måtte han bara må bra nu också .

Hawknestgrove
0

Åh, så spännande! Tänk så gulligt folk det finns1 Är det långt emellan er?

Mizzi
0

Nej mellan Degerfors och Karlskoga är det inte långt vet inte exakt men det kan väl vara 1 mil kanske …….

Hawknestgrove
0

Åh… då är fickludd snart hos dig!

olina
0

Hur går det för er i Degerfors ?

Mizzi
0

Har gjort en ny tråd eftersom denna börjar bli så lång =))

Hawknestgrove
0

Heh, Mizzy, ta mitt recept på helstekt tupp. Men du kan skippa tuppen……Ta bara resten!!!!!

Mizzi
0

Hahahaha ja du Gunilla det är nästan så man känner för att fira med en liten virre.

Fast utan tupp då Flört

Hawknestgrove
0

Gör det. Det är du värd. (HICK)Men EFTER att du barrikaderat smithålet!

Mizzi
0

Nej fasen vågar inte bli snurrig förens dom vart här och bommat igen hålet annars kanske han hamnar där igen om jag släpper på uppmärksamheten.Räcka ut tungan

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.