Hjälp med kontrakt
Sitter och ska skriva ett kontrakt på en katt som ska omplaceras IGEN. Men jag har fått hjärnsläpp. Kommer inte alls på vad jag ska skriva. Endast rubriken som är : Kontrakt / Avtal.
Är det någon som kan hjälpa mig ?
Måste verkligen få med att hon inte ska placeras igen utan ska komma till mig nästa gång..
Snälla är de någon ?
på sveraks hemsida har de ju köpeavtal man kan skriva ut. tror att det finns en ruta där på avtalet man kan kryssa i att säljaren har första tjing vid ev omplacering tex.

:O .. Great.. men vill gärna skriva ett eget..
Så jag vet att hon kommer till mig helt..
Sen att inget får göras utan min tilllåtelse..
Men du kan ju ta det som passar dej, ur Sveraks avtal. Det kan ju hjälpa dej på traven
men egentligen så är katten såld, och kontraktet är juridiskt inte bindande iaf, så länge det inte är uppfödare emellan ;)

En till fråga :P
katten är placerad hos en kompis.
Måste jag skriva ett över låtelsekontrakt från henne tillbaka till mig eller kan nya ägarna bara skriva under de jag har med mig ?
är det du som säljer katten är det ditt namn på kontraktet ;)

Aaah så då måste jag ha ett kontrakt tillbaka från henne till mig och såd rä

Då du redan har ett kontrakt mellan dig och din vän så skriver du ett kvitto på att hon återgått i dina ägor. Det kan skrivas till på båda kontrakten ni har sedan tidigare eller skrivas ett nytt. Men sedan gör du ett nytt kontrakt. Det är inte så svårt, men det krävs en hel del för att göra det bindande. Man måste ha en jämnvikt med krav på köpare och krav på säljare annars gäller inte kontraktet vid en eventuell rättegång.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hmm jag har skrivit ett kan du logga in på MSN och kolla de :P

Va? Ska jag gå från den stationära till laptopen? Sluta med cigg och kaffe menar du? För att hjälpa dig??
Ja okej jag gör väl det då. hihi
Audiatur et altera pars

#10 taaaaack ;) …

#11: Haha ja bäst för dig att du tackar när jag gör såååå stora uppoffringar för dig. *fniss*
Audiatur et altera pars
Gör ett överlåtelse kontrakt mellan dig och nya köparen, där du tex. skriver in att ifall det inte skulle funka i nya hemmet tar du tillbaka katten och exempelvis betalar tillbaka halva köpesumman (blir lite ge och ta). Ta gärna med att de ska regelbundet vaccinera sin katt och att den skall försäkras. För att visa att du tar ansvar länge skriv i avtalet att de när som helst får kontakta dig för råd och frågor, som #8 skriver ge och ta både köpare och säljare får "krav" på sig då. Lite tankar bara man kan ha med i överlåtelseavtal. Lycka till