<u>Katthemmet Samvete i Uppsala</u>
**
Föreningen Samvete i Uppsala
**
I Uppsalaområdet finns cirka 2000 hemlösa katter, lågt räknat. Föreningen Samvetet är en ideell förening med bas i Uppsala som tar hand om och omplacerar hemlösa och avlivningshotade katter. Här finns både unga och vuxna djur. Alla katter som säljs är avmaskade, vaccinerade och, om de är gamla nog, kastrerade och id-märkta.
Sedan starten 2004 har Föreningen Samvetet tagit hand om över 550 katter. 450 av dessa har fått nya hem, 13 katter har hittat tillbaka till sina ägare. Invigningen av Katthemmet Uppsala skedde i juni 2007.
På katthemmet bor 18 vuxna katter. Övriga katter och alla kattungar bor i jourhem.
De katter föreningen tar hand om kan vara allt från katter som är födda i det vilda till katter som inte längre är välkomna i sitt hem och slängs ut, men även katter som av någon anledning har kommit bort från sina ägare som vi inte har lyckats lokalisera. Katterna är placerade i jourhem till dess föreningen hittar permanenta hem fulla av kärlek.

_
Hermes och hans åtta syskon föddes utomhus sommaren 2006. Han är en av omkring 100 kattungar som Föreningen Samvetet hjälpte förra året.
_
Det som är viktigt att tänka på om man vill adoptera en eller flera katter är att dessa katter ofta har varit med om ganska hemska upplevelser. Man måste därför kunna erbjuda ett tryggt hem där de kan få stanna resten av sina liv.
Föreningen kan i vissa fall ha speciella krav på adoptivhemmet då alla katter är egna individer och ibland kan behöva ha en kattkompis, behöva få gå ut etc.
Att adoptera en katt från 700 kr dels för att täcka vissa kostnader såsom idmärkning, kastrering och vaccinering, men också för att man verkligen ska tänka igenom detta med att skaffa katt. Det skrivs ett kontrakt där man förbinder sig att fortsätta med en årlig vaccination och så klart att man kommer att ta hand om katten/katterna på bästa sätt.
På samvetes hemsidan finns många bra rubriker som upphittade/efterlysta katter, katthimlen, solskenshistorier och gästbok men också bra artiklar som: När katten kissar där den inte ska, när katten har ont i magen eller om katten har sprungit bort.

Katten Gunnar blev infångad i februari och behöver mycket vård.
Vill du bidra till hans behandling (bla dyr tandvårdsbehandling) sätt gärna in lite pengar på
Samvetes konto: Plusgiro 21 06 13 -6. Märk insättning med "Gunnar".
Uppsala Katthem har öppet för besökare på lördagar från 10 till 14, under dessa tider är också vår loppis öppen.
Deras hemsidan hittar du under http://www.samvetet.com och deras svar på katthemsenkäten kan du läsa under #2 på Katthem i Sverige.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tycker om Katthemmets inställning och ståndpunkter. Ett katthem jag inte skulle tveka att stödja.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
På en uställning vår-vintern 2007 kom jag i samspråk med en kvinna, kommer tyvärr ej ihåg hennes namn. Med mycket sund inställning till hittekatter och givetvis katter i allmänhet. Efter en stunds prat visa hon sig vara en av de drivande på det ej då ännu startade katthemmet i Uppsala, så jag tror på det katthemmet om hon är kvar och/eller övriga där har hennes inställning.
Jag gillade också deras beskrivning.
1. De söker ägare genom polisen och sin hemsidan.
2. De är inte emot tidig kastrering.
3. De utför id-märkning både med chip och tatuering om katten är nersövt.
4. De tar hand om skygga katter och
jag gillar deras namn:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Verkar vara en vettig förening för hemlösa katter.
Håller med om att det här ser ut att vara ett mycket seriöst katthem. Så bra att de kommit igång med katthemmet nu. Lika välbehövligt i Uppsala som på andra håll i landet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Finns det någon från Samvetet som är medlem här på iFokus?
I torsdags när jag satt på tåget mellen Sthlm och Avesta såg jag två katter springa på tågrälsen ca 200-300 meter innan Uppsala station. Det fanns byggnader i närheten med massa klotter på. Kanske någon ifrån Samvetet skulle kunna kolla upp detta, själv kunde jag inte göra mkt. Tycker inte att det är någon lämplig miljö för katter, jag gissar att de var hemlösa då jag inte kunde se något halsband men de kan ju höra hemma någonstans vem vet.
Katterna var svarta eventullt med lite vitt på någon tass, svårt att se från långt håll. Tror att de var fullvuxna de såg inte speciellt små ut. Kanske är det två syskon som hållt ihop länge?
Finns det någon som bor i närheten som kan åka dit och kika, ev. prata med personer som jobbar i närheten om de vet något om katterna?