Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1185 ggr
tervmatte
0

Jag är så orolig för vår Isidor..

I några dagar nu har en av våra katter gått lite konstigt tyckte jag och haltade på ena framtasen. Jag trodde att han bara skadade sig lite under någon av alla vilda lekar och att allt skulle bli bra. Men.. Idag haltar han på både bak och framtassar och kan knappt ta sig fram… Han bara ligger och vill inte resa på sig. Och reser vi på honom så rasar han samman igen… :-(((

Igår var han bra och idag kan han inte gå… Och när jag kände igenom honom nyss så har han några runda, hårda svulnader på båda lår……Jag är så orolig för honom… Jag vet att det kan vara någon skitsak men tänk om det är någon jä--- tumörbildning?

Han ska till veterinären 18.30. Jag hade en bokat tid sedan tidigare för att två av mina stödkatter skulle kastreras. Men nu tar jag istället med bara en katt och Isidor..

Gud, jag skakar…

Anna

sandra1977
0

nej men gud så hemskt!!!!hoppas det inte är nått allvarligt!hållar tummar o tassar.kram sandra

anebit
0

Ååååh hoppas verkligen att det inte är nå farligt……………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Engla
0

Usch, vad hemskt. Jag har hört att katter som har ont i magen kan få svårt att gå. Typ kolik eller så. Men jag är inte helt säker. Men det är bra att ni tar honom till veterinären.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

martdat
0

Hoppas att det går bra, men tumörer kommer väll inte så plötsligt,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tervmatte
0

Tack alla…

Det är det som är så konstigt, kan det verkligen gå så fort? Och vad är det annars för svulnader?

Och när jag försöker lyfta honom så jämrar han och fräser. Jag har aldrig hört honom fräsa förut, så något är allvarligt fel, han har uppenbarligen ont…

Har Ni några funderingar…?

Misan
0

Var det länge sedan hon blev vaccinerad? Har hört om katter som har blivit halta både fram och bak av vaccinet någon dag efter.

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt

Lisa

tervmatte
0

Han har blivit vaccinerad för tre månader sedan…

Han är försäkrad hos Agria, veterinärvård plus, som ska täcka allt möjligt. Men han har bara varit försäkrad i två månader. Tänk om det har börjat tidigare utan att vi märkte det? Då gäller inte försäkringen…

Men nu ska vi inte tänka på det värsta, det kan vara någon skit grej *hoppas, hoppas, hoppas*

Puma77
0

Men jösses, hoppas det går bra.Gråter

//Pia

Erika91
0

Vad tråkigt att läsa att han inte mår bra. Jag håller tummarna stenhårt nu!

emjon
0

Vill absolut inte göra dig oroligare än du redan är men just när det händer så fort och blir så smärtsamt så kan det vara en blodpropp. Väldigt bra att du skall till veterinären så fort för då kan han säkert få något som löser upp den om det nu är det.

När det hände vår kisse så trodde jag också att han hade skadat sitt ben men jag märkte också att han inte var riktigt med hela tiden. I vårt fall handlade det om flera blodproppar.

Nu hoppas jag att det inte alls är det som Isidor har råkat ut för och vi håller tummar och tassar för honom.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

tervmatte
0

Jag sitter här i chocktillstånd. Igårkväll lekte jag med honom med en mus i snöre och då sprang han efter den och hade kul. Visst haltade han lite på ena framtassen men det märktes knappt…

Men idag ligger han bara. Jag märkte det inte förrän nu för han brukar ligga mycket framför öppna spisen och värma magen. Jag ropade på honom när jag delade ut burkmat som han annars älskar och brukar vara först vid skålen. Men idag kom han inte så jag gick efter honom och då såg jag det… 

Kan inte klockan gå lite fortare???  Vi ska vara hos vet. vid 18.30

Onikan
0

Men usch!! förstår att du är orolig och chockad!
Men försök att inte ta ut något hemskt i förskott och hålla lugnet för Isidors skull. Nu är det snart bara 1,5 timme kvar, berätta hur det gick sen! skönt att ni hade en tid redan idag ju! *tröstekram*

Linda-Lou
0

Åh liten…jag håller tummarna tills dom blir blå! Berätta på en gång du kommer hem. Nu kommer jag att ha is i magen. Pussa honom från mig.

Styrkekramar//Från mig.

tervmatte
0

Nu fick jag tag på en bok med kattanatomin. Det är lymfknutor som är svulan på Isidor…

Fram tills igår så åt han och drack som vanligt. Han kräktes inte en enda gång sen vi fick honom och hade inte heller haft någon diareé. Han är inte avmagrat, snarare tvärtom…

Jag gick igenom massor med kattsjukdomar med svulna lymfknutor men ingen passar riktigt in på honom…

Ankah
0

Jag tycker inte heller att det låter som tumörer, de kommer inte så fort….förutsatt att se nu faktiskt tillkommit nu och inte funnit där länge. TumörER är dessutom ganska ovanligt, de brukar vara EN och sedan bli fler när de metastaserar. (Åtminstone hos folk…) Jag tror snarare på en infektion eller inflammation, men en vet vet mycket bättre! Hoppas att den lille blir bra!

essut50
0

Håller tummarna och tassarna här hemma för Isidor.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Casper
0

Håller tummarna hårt här att det ska vara något behandlingsbart!

Sidentass
0

Åhhhh vad jobbigt o så oroligt!! Man blir ju alldeles tokig när någon av våra kära pälsklingar råkar illa ut eller blir sjuka..håller allt jag kan i tummarna för att det inte ska vara något farligt..berätta sen när du kommit hem från veterinären hur det gick..tänker på er..

Onikan
0

*hoppas att Anna är hemma nu med glada besked*

Ankah
0

…det var väl inte septisk artrit?!??!?!?!?!?!   Förvånad

tervmatte
0

Hej alla otåliga vänner :)

Nu är vi hemma igen och kan andas ut… puff…..

Jag åkte till veterinären helt skakis säker på att det är något superallvarligt och att alla mina katter är smittade med något obotligt…

När veterinären kände på Isidors lymfknutor på bakbena så tittade han allvarigt rakt i mina ögon och sade :" Det här ser inte alls bra ut…, Hans lymfkörtlar är jättesvulna… etc…" Då rasade nästan marken under mina fötter. 

Men han kände igenom Isidor och såg att haltandet på framtassen beror på att han är lite öm i ena trampdyan där, han har troligen hoppat ner lite fel eller bråkat med någon. Det fanns ingen sår där, men veterinären var säker på att det är dynan som ställde till det, när det gällde framtassen iaf, och det skulle bli bra om några dagar.

Sedan fortsatte han att känna och klämma på Isidor och kom fram till svansen. Där klämde han lite extra hårt vid svansroten varpå Isidor gav ifrån sig lite ljud och fräs. Han var jätteöm där.

Troligen så har vår lilla tuffing råkat i dispyt med någon annan katt här (trots att jag har aldrig hört dem ens fräsa eller morra på varann) och någon smällde till honom med klorna vid svansroten och nu är det infekterat och det håller troligen på att bildas en böld där. Det förklarar att lymfkörtlarna i både bakben är forstorade och att han har så ont och vill inte röra på sig. Vi hittade inget sår där heller men veterinären var säker på sin sak. Han sade att det är den vanligaste åkomman som katter kommer hit med och med lite penicilin skulle han bli bra snart…

Så lille Isidor fick en penicilin spruta och ska få penicilin två gånger per dag i tio dagar.

Tänk så orolig man kan vara när man är en sådan hönsmamma som jag är.  Man tror alltid på det värsta.. Och det att han haltade på både fram och baktassen var inte beroende av varandra, det var bara en slump som gav oroväckande symptomer.

Min snälla veterinär tog inte heller betalt varken för undersökning av Isidor eller hans mediciner. Han sade att jag har varit där så många gånger nu att det bjuder han på… Vilken människa…. Han är alltid så snäll och hjälpsam. Det tråkiga är att han går i pension till sommaren… Var hittar jag lika duktig veterinär som alltid ställer upp, även när han har stängt denna dag när jag behöver hjälp???

Vår lilla stödkisse Sofie är kastrerad och id-märkt nu och sover i sin bur på toa, där hon har det varmt, tyst och mörkt. Hon blev sydd med självupplösande stygn så vi behöver inte fånga henne igen för att ta bort dem.

Så nu kan jag slappna av med en välförtjänt kopp kaffe.

Vilken dag…. Först var jag och lämnade blod och skulle ta det lugnt resten av dagen och sedan det…

Tackar Er alla att Ni höll tummarna för oss, det hjälpte…

Uffffffffffffffff………

Puma77
0

Jösses vilken tur för er alla. Lille plutten då. Jag vet hur det är att vara hönsmamma, åkte ju iväg med Tudor när jag var orolig på att han fått en liten förkylning innan han skulle kastreras.

Har suttit här och väntat på en uppdatering om Isidor i förhoppning om att det skulle lösa sig så nu kan även jag slappna av en stund. Tror jag ska gå o koka en kopp kaffe med;)

Kram på er.

//Pia

tervmatte
0

Jag håller på att dricka kaffe nu, men tycker att jag borde slänga i mig något starkare… Jag var livrädd när jag åkte med honom och än känns det i magen…

maggan47
0

vad skönt att det inte var värre än så, iblan kan ju kissarna skad varandra med vass klo, utan att man ser det, och hoppa snett kan även katter göra, eftersom du har haft Agria i 2 månader, skulle försäkringen gällt, en karens på 30 dagar är det, sedan gäller den fullt ut, kram till er och lycka till med medicineringenGladMaggan47

Onikan
0

Se, inte måla fan på väggen i förskott! ;) Men visst, jag blir lätt likadan men tränar hårt på mitt positiva tänkande. Tror stenhårt på att jag räddade livet på min häst genom envist positivt tänkande när hon var jättesjuk förra året och veterinärer och alla trodde att hon inte skulle klara sig. Tankens kraft är stor!

Oj, tillbaka till Isidor! Vad skönt att höra att det inte var värre än så!! Han verkar så himla go din veterinär, vilken pärla!
Hoppas han läker fint nu inuti den blivande bölden och snart springer glatt igen!

Vad sa Sofie om att bli infångad innan ni åkte dit då? Gick det bra?

tervmatte
0

Jo, Onikan,där har man fått sig en läxa. Man ska försöka tänka positivt och inte tänka på det värsta…

Lilla Sofie gick snällt in i buren i jakt efter en laserpekare :-) och bakom henne så sade grinden BANG…. Och så var hon fast. Sedan hos veterinären så tog jag faktiskt på mig svetshandskar ifall att, innan jag öppnade grinden och tog ut henne. Men hon var förhållandevis lugn. Så det var inga problem med henne idag. Men jag vill helst undvika att tränga mig på henne med våld så att hon inte tappar förtroende till mig, nu när hon öppnar sig mer och mer. Igår så strök hon sig emot min hand flera gånger, och hon brukar sitta bredvid mig i soffan och så tuggar på mina fötter ibland när hon har tråkigt :)

Din häst har verkligen tur som har Dig som ägare. Någon annan skulle kanske inte ge henne chansen att tillfriskna. Men Du förlorade inte hoppet och det räddade henne. Du är hennes skyddsängel Veronika.. ..

Nu ska jag ta lite luft med vovven…

Puma77
0

Jag tror hon e en ängel;)

//Pia

Misan
0

Vad skönt att det inte var något "värre" men håll koll på svansen om den skulle spricka eller bli missfärgad vilket är väldigt vanligt. De behöver inte ha bråkat utan i sina vilda lekar är det väldigt lätt hänt att en klo fastnar någonstans. När Morris var ca 4 månader låg han inlagd i 7 dagar på bagarmossen och det tog dem 5 dagar att upptäcka att alla problem kom från en varböld

Lisa

Erika91
0

Vad skönt att läsa att det inte var något allvarligt :)
Vilken snäll vette du har :)

tervmatte
0

Nu är jag tillbaka från hundpromenaden.

Jag är så lycklig att det inte var något allvarligare :-)

Vi ska hålla koll på lille Isis svans som Du säger Missan Nu när jag vet att det är svansen som är boven i dramaten så ser jag att han slicker sig lite väl mycket där. Det är inget jag reagerade på innan, då han är väldigt renlig av sig.

Missan, den erfarenheten har jag med, när det gäller stora djursjukhus. Dem verkar vilja hålla djuret inne så länge som möjligt för att tjäna mer pengar. Trist men det verkar vara sant… Det så min man med när jag ringde till honom efter veterinären. Att om vi skulle åka med honom till något sjukhus så skulle han säkert bli inlagd i flera dagar, röntgad, ultraljudsundersökt, dem skulle ta massor med prover på honom och till slut efter en vecka så skulle det visa sig vara en böld…

Den veterinären jag har är jättekunnig. Han har varit i branchen sedan han var lite över tjugo år gammal och nu till sommaren ska han pensioneras. Det blir en riktig förlust för alla djurägare här :-((

Han är känd för sina säkra och rätta diagnoser och är alltid rak på sak. Han säger alltid vad han tycker och vad som vore bäst för djuret även om det skulle vara jobbigt att höra för ägaren.

Nu ligger lille Isidor framför kaminen och vilar ut…

Sidentass
0

Men åhh..så skönt att det inte var något värre..med penicillin brukar sådana här åkommor läka..förstår din rädsla..jag är likadan..o tuff var du som åkte själv till och med..jag vill alltid ha med min sambo i sådana oroliga situationer..vilken undebar veterinär du har!! Sådana växer inte på träd..förhoppningsvis kommer han att ställa upp för er även efter att han gått i pension..krama missen från pälsligan i Linköping:-)

Linda-Lou
0

Jag visste det!! Jippi!! Nu får han samla krafterna.

Kram!

Alexej
0

Skönt att läsa att det inte var något farligt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tervmatte
0

Ja, jippi… :))

Idag mår vår Isidor mycket bättre, han går nästan normalt och är sig själv igen. Det var nog kulmen igår… Eller så fick han sådan chock av att få ett föremål infört i ändtarmen att han tillfrisknade, haha…

Nej, jag skojar, det är nog penicilinet han fick igår så kanske började verka. Jag ska till Apoteket sedan och hämta ut hans mediciner, dem öppnar inte förrän kl.10.00.

Och lilla Sofie, som blivit kastrerat igår mår också jättebra. Hon springer runt  och verkar inte alls ha ont. Hon slicker inte heller på såret, vilket är bra, då jag inte kan installera någon parabol på vildingen, haha… Hon är bara såå söt den flickan.. Jag vet inte om jag kommer att kunna skiljas från henne någon gång. Och jag fick ytterliggare ett tecken på att hon är ämnad att stanna här… Hennes id slutar på 79 och jag är född 79 :)

Vi ska se hur det blir med den saken :)

Puma77
0

Skönt att höra att det gått bra.

-79 va hm småbarn.Skrattande

//Pia

Erika91
0

#24 Skönt att höra :)

tervmatte
0

# 35 Hmmmm… Vad säger Du katt-tanten???

Är inte det bara gamla, slitna tanter med vårtor i ansikten som har svarta katter i alla barnsagor… ? Skrattande

sandra1977
0

tänkte mycket på er igår….skönt att det gick vägen!

emjon
0

Vilka härliga nyheter och vilken underbar veterinär du har. Det är ju just när sådana här saker händer som man samtidigt skaffar sig erfarenheter. Underbart att Isodor redan mår bättre och att lilla Sofie också mår bra. 

Jag har också full förståelse för hur en kisse kan ta en alldeles egen plats i hjärtat och kanske kommer få stanna permanentGlad

MariannE11
0

vad skönt att det fanns förklaringar till det hela o att det inte var så farligt… det är rätt lätt att ana sej till det värsta när saker o ting händer…. skönt att han är på bättringsvägen….Glad..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sidentass
0

#34 Så underbart at Isidor mår så pass mycket bättre idag..kan nog vara penicillinet som redan börjar göra susen…o det där att man inte vill skiljas från små missar..hmmm..känner sååå väl igen den känslan!!

Puma77
0

Ja akta dig Anna;)

//Pia

tervmatte
0

Pia, jag darrar…. Snälla förhäxa mig inte… *darrrrrrrrr* ;) Jag kommer bli snäll från och med nu… Snälla…

Och vet Ni vad? Inte nog med att jag har 79 i mitt pers.nr och Sofie har 79 i sitt, så fick jag en kölapp nr.79 på Apoteket idag!!! Gudarna vill nog säga mig något… :)

emjon
0

#43 Det är något magiskt över detta och nu var det tredje gången gillt. Behöver du verkligen fler tecken?FörvånadGlad

anebit
0

Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

tervmatte
0

Nej jag tror inte det, hihi… Måste diskutera detta med maken… Glad

emjon
0

#46 Du kanske skulle försöka med mitt knep för om 1 vecka är det "Alla Hjärtans Dag" och inte kan han väl säga nej då. Har fått intrycket från tidigare trådar att din man är riktigt resonabel och djurvän också.

Puma77
0

Ja fjäska in dig ordentligt nu. (inte hos mig asså utan hos maken)

Du kan vara lugn ska inte förhäxa dig. Inte nu i alla fall, kanske i sommar;)

//Pia

Wiizy
0

#48 *asg*