Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 2322 ggr
tantsotis
0

Katter som försöksdjur?

Någon här som känner till mer om användningen av katter som försöksdjur i Sverige? Hur många katter kan det röra sig om och vilken typ av försök?

Var kommer katterna ifrån? Föds de upp av speciella försökskattsuppfödare, eller?

Anledningen till att jag kom att tänka på detta, är en granne till mig, en äldre lite vimsig tant, som tappat bort sin katt och  oroar sig över att den blivit infångad och såld som försöksdjur till något läkemedelsföretag. Jag har också hört att sånt förekom tidigare, att kattfångare reste land och rike kring för att fånga in katter och sälja. För min del tror jag det är en skröna, råttan-i-pizzan-historia. Eller?

En bekant till mig, som jag hade kontakt med tidigt på 80-talet, hade en katt hon tröttnat på. Hon bodde nere i Stockholm. Hon  berättade för mig att hellre än att avliva eller omplacera katten, skulle hon sälja den som försöksdjur och göra sig en hacka. Hon påstod att det var helt smärtfritt för katten. Att den sövdes, opererades i hjärnan och sedan avlivades utan att ha fått vakna upp. Det kan väl inte stämma det heller?

Nån som vet mer och kan reda ut det hela?

martdat
0

Har läst om detta men minns inte var, har du googlat? Men minns i allafall att privatpersoner inte kan sälja djur till djurförsök utan det föds upp speciellt till detta. så det ska hon inte vara orolig för, (hoppas jag) Hoppas att hon hittar sin katt och att någon annan här vet mer,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankah
0

Jo, det kan stämma, de tvingade oss att e videor på sådana försök i skolan. Jag tror faktiskt inte att katten lider av det - den är sövd och den avlivas, men jag tycker fortfarande att det är respektlöst och vidrigt. Visst, det kan inte förnekas att vetenskapen kommit långt mycket tack vare djurförsök, men på något sätt tycker jag att kan vi inte få reda på dessa sakerna utan att döda och svina så är det nog inte meningen att vi ska veta…

Ankah
0

Det som stämde var alltså att de gör sådana försök, inte att de köper katter av privatpersoner. Jag tror också att det är katter som fötts upp just till detta, eftersom man behöver veta en del om deras bakgrund och så för att kunna använda resultaten av experimenten.

David
0

Oj, jag har en statistikbok ifrån år 2006 gällande detta, ska se om jag hittar den. Men vad jag minns så var det inte alls så stora mängder, allafall inte som rapporterats.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
0

2002 = 198 st
2003 = 180 st
2004 = 233 st
2005 = 221 st

Jag tror inte att de köps av vem som helst, utan att de föds upp hos speciella "leverantörer". Men är mycket osäker kring detta.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

David har rätt. Dessutom så märks alla försöksdjur I HÖGER ÖRA. HAr för mig, att MIRanda nämnde något om det, då det var svårt att märka en katt i vänster öra. Dessutom, så är det speciella institutioner som föder upp dessa katter. Åsikten om djurförsök hos mig är blandad. Om vi inte hade djurförsök, så hade vi inte haft någon som kunde hjälpa VÅRA DJUR….Men djurförsök i mänskligt syfte fattar jag inte meningen med. Djur är djur och människor är människor!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankah
0

Gunilla - visst, djur är djur, men människor är också djur - vi ser ganska lika ut under skinnet, allihop, med vissa artegenheter, naturligt vis. Det mesta fungerar dock på liknande sätt…en följd av evolutionen…

Hawknestgrove
0

Oh ja. Ok, om det är i medicinskt syfte då, men jag fattar inte de kosmetiska djurförsöken. Håller med, att hade vi inte haft försöksdjur, oavsett sort, så hade vi kanske aldrig kommit så långt som vi kommit i cancerns eller HIV:s gåta…..

Kittekatten
0

Katters fysiologi är så pass olik människans och därmed är de inte till någon nytta i läkemedelsexperiment. Hundar och apor brukar däremot användas men det är inte heller i speciellt stor utsträckning, mest är det möss som används. Och det är helt riktigt att det är djur uppfödda speciellt för detta syfte som används, oavsett art, eftersom de måste växa upp i kontrollerad omgivning och man även måste ha en kontrollgrupp i de flesta experiment som görs. (Nej, jag jobbar inte med djurförsök men är forskare och drar nytta av de resultat som andra fått fram och har även jobbat på ett läkemedelsföretag).

gubben
0

Om katterna föds upp speciellt för ändamålet eller inte är väl ändå irrelevant - åtminstone för katten. Jag är i princip emot djurförsök och som sagt eftersom människan inte liknar andra djur särskilt mycket så verkar det ju inte ens smart. Sen måste jag säga att när mina katter har varit sjuka och behövt medicin så har de fått människomedicin och om man nu använder kater som försöksdjur så borde man väl framställa mediciner för dem och inte för människor.

Kittekatten
0

#10 Självklart är det irrelevant för katten om den fötts upp för ändamålet eller ej, men det kan vara bra att veta att inga katter tas in från gatan eller att någon kan sälja en katt den blivit less på/hittat/köpt billigare/etc till ett läkemedelsföretag och göra en hacka. Ur människans synvinkel är det mycket smart att använda djur då vi liknar varandra mer än man tror. Ur djurens synvinkel är det naturligtvis fruktansvärt.

gubben
0

§11Yes och jag ser det mera ur djurens synvinkel eftersom jag inte anser att människan står över djuren på något sätt. Faktum är att jag tycker nog att människan är det dummaste djuret eftersom vi a) dödar vår egen art, b) förstör naturen som vi är beroende av. Inte så jättesmart eller hur?

Faxlin
0

Har inte läst tråden nu. Men jag svarar ändå- Är det dubbelt får ni hoppa över det hela.
Just försöksdjur är det väldigt viktigt att veta stam på dem och historik med sjukdommar och sådant. Således så köps inte försöksdjur in över disk av privatpersoner. Det finns speciella uppfödare som säljer till försäksdjur detta gäller både katter, illrar och hundar. Och jag är övertgad om att även möss och råttor har samma förfarande. Men då det gäller möss och råttor är jag inte 100% säker. Men misstänker att det är samma.
Då jag är säker på det när det gäller katt, iller och hund.
De flesta av hundarna som används inom djurförsök är faktiskt beagel. De föds upp i Skåne.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ankah
0

Vad jag har förstått så föds många av de möss och råttor man använder faktiskt upp i labben. Man använder dem just för att de fårmycket ungar och de förökar sig relativt hastigt. Därför är de också "väl lämpade" att utföra genetisk testning på.

Erika91
0

#10 Männskomedicin? Är det inte farligt att ge katterna?

Skönt att höra att de inte tar och fångar in katter på gatan, men det är så synd att katter föds upp för det också. De är ju lika mycket värda som en katt som har ett hem så egentligen vet jag inte hur jag tänker. Jag är på två sidor. Att de inte tar katter som går ute tycker jag är bra. Nee jag kan inte förklara mig. Det är bra att de inte gör det eftersom de katterna, nee det går inte men gvetvist så tycker jag inte att katter ska födas upp för djurfösök, det är så syn om dem stackarna, att inte bli älskade.

Men de illegala djurförsöken kan det ju vara människor som tar in katter och säljer vidare för djurförsök? En tanke bara. Eftersom jag höt att detta förekommit. Men i alla fall, de så kallade "legala" djurförsöken de måste väl diskuteras någonstans om de får göras? För för plågsamma djursfösök får ju inte göras på djuren. Eller det har jag i alla fall hört.

Men det där om att ha djur till kosmetika, det finner jag inga ord till hur lågt och idiotiskt det är!!

Nu spåra jag ut. Förlåt.

Erika91
0

#14 Som skolans fodermöss. De lever i en taskig milö, de stackarna :/

Ankah
0

#15 - alla forskningsprojekt måste genomgå en etisk prövning innan de får genomföras - detta är väldigt välreglerat och jag tror egentligen inte att försöksdjuren lider, däremot så tycker jag att det är ett förkastligt förhållningssätt - att människan får göra vad hon vill med djuren. De försök jag har hört talas om med katter har ffa varit studier av hur nervsystemet fungerar, där man stimulerar olika delar av hjärnan för att se vad man får för respons.

"Människomediciner" som används på djur är väl framförallt antibiotika och kortison. Antibiotikans effekt har ju ganska lite med den behandlade individe att göra, utan har ju om enda uppgift att döda bakterier - bakterierna som angriper katter är ju i många fall samma som angriper människor varför samma medicin ofta funkar, dock i modifierade doser. I vissa fall antar jag att man får använda andra preparat pga olika njur/leverfunktion hos månniska och katt, vet dock inte detta säkert. Kortison har en antiinflammatorisk, smärtstillande och allmänt harmoniserande effekt och används vid inflammationer. Detta ämne finns i kroppen redan, hos både människor och katter, men kan ges extra vid tillfällig smärta eller svullnad. Inom den mänskliga medicinen finns nu smärtstillande med mindre biverkningar, men jag vet inte om de används inom veterinärmedicinen ännu.

miranda1
0

Jag är skeptiskt mot den s.k. etiska prövning som den jurförsöksetiska nämnden har hant om.

Åren 2000-2004 prövade de djurförsöksetiska nämnderna, 8 233 ansökningar om att utnyttja djur i djurförsök. Av dessa godkändes 8 102 och 131 avslogs. Så mycket till etiska diskussioner är det inte i de djurförsöksetiska nämnderna. Flera av de få avslagen gjordes av administrativa skäl, som att försöksledaren inte kompletterat ansökan enligt nämndens krav. Djurförsök godkänns att utföras så att djur utsätts för mer lidande än nödvändigt och ansökningar godkänns trots att dessa kan vara så oklara och/eller bristfälliga att prövningen inte kan ha utförts på riktigt sätt.

Dessutom kan de som vill göra djurförsök överklaga avslagandet av ansökningen men kan t ex djurskyddsorganisationer inte överklaga ansökningar som blev godkända. Med andra ord är djuren röstlösa, djur är inga rättsobject och därför saknar de talerätt….

Radisa
0

Katter har fötts upp i Sverige till djurförsök fram till 2003 då djurrättsaktivister från hela sverige gick samman i en kampanj för att få dem att stänga. Kampanjen var otroligt lyckad och de la ner strax innan den första demonstrationen skulle hållas. Men tyvärr finns det fortfrande en stor uppfödning i vårt grannland norge (Løken Gård) som föder upp hundar och även ansökte om tillstånd för katter förra året (de hade redan ett 20tal då utan tillstånd).

Att alla forskningprojekt ska genomgå en etisk prövning är enligt mig bara ett skämt. Tittar man på statistik över hur många som får avslag existerar de knappt. Jag har även talat med en av forkarna som sitter i nämnden som sa rakt ut att vi kan inte neka om det är en erkänd forskare, varför ska han/hon inte få göra det? Jag skulle nog tro att det där handlar mycket mer om prestige än om att verkligen värdera nytta mot lidande. Jag läste utdrag från de försök som gjordes på sahlgrenska med möss och råttor för ca 5 år sen och flera av dem var oerhört svåra att se nyttan av och dessutom väldigt grymma. Räknar man dessutom in att flera svenska företag anlitar det ökanda labbet HLS för att utföra försök ser det väldigt dystert ut för de djur som hamnar i forskares händer..

miranda1
0

HLS = Huntingdon life scienses. bl annat Astra Zenica är kund där: http://www.shac.net/HLS/photos.html

Ankah
0

Radisa; Ja, vad det gäller onödiga försök på råttor har jag en del att rapportera… Vi fick dissekera gravida råttor under utbildningen. De var gravida i olika veckor och meningen var att vi skulle skulle se skillnaden i fostrenas utveckling. Varför detta inte kunde göras med ett häftigt dataprogram eller en bildserie övergår mitt förstånd - vilket är varför jag vägrade att vara med. De i klassen som gick med på att göra försöket (alla utom jag) sa att det var dåligt, att de ändå inte fattade osv….mao ett par hundra gravida råttor som slaktats helt och hållet i onödan. Jag fick skriva en uppsats istället - lärde mig bra mycket mer och kommer än idag ihåg en massa om tillväxtfaktorn Sonic hedgehog…

Radisa
0

Ja sånt är ofattbart. Vad läste du då? Det är flera utbildningar där det ingår djurförsök som är helt o hållet onödiga. Och ber man bara om alternativ kan det till och med vara så att de finns men inte erbjuds utan att man tjatar. Det finns bland annat bra dataprogram som jag vet folk som gått djursjukvård fått använda, och alltså kunnat gå hela utbildningen utan att utföra några djurförsök. Men det gäller ju att man står på sig och själv är beredd att lägga ut lite pengar och leta bra alternativ. Minns tyvärr inte just nu vad programet heter men skulle det vara så att någon vill veta kan jag ta reda på det! Jag minns även att vi fick dissekera djur redan i högstadiet, helt sjukt och onödigt eftersom ungefär hälften vägrade och hälften bara såg nått sadistiskt nöje i det och inte tog det på allvar..

Crisse
0

Ang. djurförsök

Jag har en kompis som skulle medverka i ett radioprogram i närradion här i Malmö för ca. 20 år sen och det handlade just om djurförsök. Meningen var att min kompis senare skulle bli programvärd i radion men efter det programmet blev det ingen radiokarriär för henne. Det diskuterades livligt och jag hörde på min kompis att hon blev argare och argare för hon hade den inställningen att var det något som var idiotiskt så var det just testerna för kosmetika för hon ansåg att det skulle naturligtvis testas på människor, men folk höll inte med henne och då reser hon sig upp och skriker rakt ut i radion "hur många av er har sett en katt med mascara och läppstift" och sen tågade hon iväg ut ur studion. Jag håller med henne att alla dom som använder kosmetika själv kan ställa upp som försöksdjur.

fisen
0

#23 bra av din kompis att göra så,jag måste hålla med henne,ok medicin,men smink det finns andra metoder att testa det på.

Ankah
0

#21 - Detta var under utvecklingsbiologin på läkarlinjen, Jag förskte få igång en anti-djurförsöksgrupp på skolan efter det, men ingen mer än jag var intresserad…

Jag skulle hemskt gärna veta vad det där programmet hette, så att jag kan tipsa dem om det på den institutionen!

Erika91
0

#17 Va gör det? Jag trodde att det var olika kortison och antibiotika för människor och djur.

Kunde tänka mig att de flesta blev godkända eftersom det är mycket kraftiga djurförsök.

Men det förekommer väl djurförsök som inte är lagliga också? Som inte registreras?

Ankah
0

#17 - jag kan iförsig tänka mig att kortisonen inte är helt och hållet desamma i den kemika strukturen mellan katt och människa…nu när jag tänker efter… Men antibiotikan är samma. Kanske olika hjälpämnen…ha ha…så inget är helt samma mao….jag snurrar till det här…    Generad

gubben
0

§27Det är samma kortison till människa och katt. Jag äter exakt samma medicin (prednisolon) som min katt gjorde, bara en aning större dos. Han fick även blodtrycksmedicin (Norvasc) och det är människomedicin och det var inte lätt kan jag säga att dela en liten sketen tablett i 16 delar. Sen finns det också medicin för leder som man ger till katter fast högst 5 dagar eftersom katter inte tål den medicinen bra utan den kan slå ut njurarna. Så det finns nog många fall där man ger människomedicin till katt men Katter_e mitt liv du har alldeles rätt i att många sådana mediciner är livsfarliga för katter, t.ex alvedon och andra värktabletter så man ska aldrig någonsin själv ge sin katt (eller djur öht) medicin utan att veterinären har sagt det.

Erika91
0

Jaha, jag trodde att alla människomediciner var farliga för djur.. men så fel jag hade då :)

Ankah
0

….snurrade till det väldigt, mitt förra meddelande var ju förstås till #26, inte till #17 som ju var jag själv…

gubben
0

§29 De ÄR farliga om man inte ger rätt dos men uppenbarligen så finns det inte mediciner för allt när det gäller djur och då måste man improvisera. Veterinären alltså!!!!

Erika91
0

#31 Jojo, men jag trodde att det var farligt att ge bara en jätteliten dos, men det förstår jag att man måste samråda med veterinär innan man ska ge människomedicin.

#30 haha jag förstod det :)

Hawknestgrove
0

Samma sak med insulin. Samma sorts insulin ges till både djur och människa. Vet det, då en bekant har diabetes och hans älghund fick samma insulin utsrkivet som husse!

tantsotis
0

Jag vågade faktiskt inte själv googla på sökorden katt + djurförsök, tack för infon. I vart fall kan jag lugna min granne att katten inte blivit försöksdjur.

Det blev en intressant efterförljande debatt.

200 katter per år är mindre än vad jag trodde, tur i oturen de är så pass olika oss människor kroppskemiskt att de inte passar som försöksdjur. På nåt vis tycker jag ändå det är bättre de görs på råttor, försöker blunda för fakta att de är intelligenta och känsliga djur även de…  Jag är också kluven i frågan djurförsök eller ej.

Som Crisse berättar, på 80-talet fanns en rörelse som arbetade mot plågsamma och onödiga djurförsök. Det blev en del lagändringar till det bättre och djurförsök uppmärksammas sällan i media numera.

Kampanjen som Radisa berättar om kände jag inte till. Skönt att det fortfarande ageras. Jag antar även jag att det fortfarande  görs en del etiskt tveksamma försök, trots att det finns en nämnd som ska pröva. Vågar inte öppna Mirandas länk…

vanessa
0

#18 Den etiska nämden byggs av en massa olika personer, med många olika erfarenheter. Jag blev tillfrågad om jag ville ingå i detta. Tackade nej, Inte beroende på att jag är emot djurförsök, men kände mig okunnig och splittrad inför det hela.

Varje år väljs det in nya människor in i denna grupp, och är man på rätt plats, vid rätt tillfälle (eller fel) så kan man få frågan om att delta. Vad de inte visste när jag tillfrågades är att jag faktiskt inte är mot djurförsök. Annat än kosmetik och sådant.

Jag skulle inte leva idag om inte djurförsök funnits. Vilket kunde vara lugnare för er :-), men då skulle jag inte kunna arbeta för katter och djurskydd. Vill inte ens tänka på hur många nära och kära som inte skulle finnas idag. Är väldigt glad att de nu forskar på många andra sätt än med djurförsök. Och det kommer att utvecklas mer och mer i framtiden. /Vanessa

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

#35 Varje år används det fler försöksdur istället av mindre och pengar till alternativforskning har minskat från 18,5 miljon till 5 miljoner i 2008…..  

Djur är inga försöksobjekt, de är djur precis som vi. Med rätt till deras liv precis som vi. Att vi har makten betyder inte att vi har rätten att degradera de till objekt. Bara för att de inte kan försvara sig själv.