30 katter behöver jourhem/nya hem (AKUT!!)
Desto fler katter som behöver hjälp…
Kände inte kan blunda för det när det känns behövs mer information där och där på vilket hemsida/forum så kände för att skriva här…. Jag tittade förbi hos Örebro katthem flera ggr och om jag skulle skriva nåt här eller inte. KANSKE redan finns en inlägg här men har inte sett nåt.
Något kan man göra för de 30 stackarna innan de avlivas inom några dagar - före 10 december. Meddela vidare till era vänner, släktingar och bland annat om de kan tänka sig dra in en el två katter? En rum tillfälligt än att de ska mista livet för det.
Känner mig lite taskig att kopiera texten därnere från hemsidan men det var nog bäst så genom det än att jag skriver fel eller nåt.
"SUPERAKUT
Ett 30-tal katter behöver akut jourhem NU. Katterna är tama och trevliga. Hundvana. Före 10 december, annars avlivas katterna! Kan ni hjälpa till, hör av er snarast till Kicki, tel: 0580-125 69 (efter 18.00 på vardagar, helger e.m.)
071129: Vi har lyckats få beslutet uppskjutet lite, men vi vet fortfarande inte hur lång tid vi har på oss att rädda katterna.
Vi söker också tillfälliga jourhem över jul och nyår. Många av våra jourhem reser bort över helgerna och vi behöver då jourhem kortare tid över helgerna.
Ring Kicki, tel: 0580-125 69 (efter 18.00 på vardagar, helger e.m.)"
Hemsidadress: http://www.orebrokatthem.com/
Där finns texten på första sidan man ser röda texten SUPERAKUT.
Vi har tagit in två av de katterna. tror tyvärr inte vi kan ta in fler. MEN jag ska på adventsfest i morgon och träffa massa nya människor och jag tror jag ska höra mej för där. det borde ju finnas i alla fall någon där som kan tänka sej att låna ut lite plats och ge lite kärlek till åtminstone en katt :) *Jag håller tummarna för det i alla fall*
Jag kan tilläga att de här katterna är inte bara tama.. Dom är underbara! vackra och hur gosiga som helst!
Jenya #1, Ja det kan du göra, bra det! *håller tummarna med*
Jag har funderat på att komma och hälsa på katthemmet nu söndag som har öppet hus då :). från 12 - 18 var det va?. Jag håller tummarna att det kan rädda alla de katterna. Hur många katter av 30 är det kvar om du vet något?
nr 2: Jag kom på en fråga.. är det ett hel kattgrupp eller från olika personer som tröttnat, omtändigheter… och ang julen (blir då totalt 30 katter)?
jag tror att det var 65 från början och att dom har hämtat hem ca 30 - 35 som dom håller på att hittajourhem/hem åt. då är det ca 30 stycken kvar.
det är från samma person som hade alla katterna. det finns en tråd om det här men jag vet inte hur man länkar. men i min tråd: jourhem åt en prinsessa ;) så är en länk till den andra tråden.
Sen tråden: idag kom det en liten prins! är det bilder på vi fick hit igår :)

Åhhh..jag önskar jag kunde hjälpa till…men nu kommer en stödkisse hem till mej i mitten på december ( har ju många egna katter)…blir så ledsen när jag hör om avlivningshotet..kan man be att nerikes allehanda gör en artikel om dessa katter och visar dom på bild?
Här är tråden ni efterlyser
Fattar inte hur djurskyddsinspektören kan bestämma en så kort tid när de ser att allt görs för att rädda dessa katter. Katterna hade det bra innan och kommer inte att mår dåligt om de får stanna lite till.
Issa, är det miningsfullt att skriva till djurskyddsinspektören och ber om uppskov?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vad sägs om att samla protestlista här? Skapa en protestlistetråd där alla skriver sitt namn ENBART, inga andra kommentarer, som skrivs ut och skickas till Djurskyddsinspektören på orten.
Bra idé!
Men vi borde ha kontakt med Örebros katthem först. Inte att vi gör fel.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Men vad fasen är det för jourhem som inte kan ta ansvar för sina katter när det är jul och nyår??!! Jösses, det ingår ju med alla djur man har… ska man åka iväg, omöjligt hittat katt-vakt, inte kan ta med katterna eller lämna dem hos en vän över helgen, får man väl helt enkelt vända sig till kattpensionat.
Vi alla andra som är djurägare permanent löser ju det…
Ja vore bra ide med protestlistan, det är ju nära dit till 10 december. :( o skicka till djurskyddinspektören.
Det kryter i min mage när jag tänker på den dagen de ska tas bort. jag hoppas det hela löser sig…
skicka vidare till andra forum, lappar på affärer.. jag funderar på att sätta upp lapp på affärer där jag bro och annat ställen.
Men oj oj oj det är ju snart!! Ja hur ska detta nu gå, vi får hoppas att det kommer fram små änglar nu som kan hjälpa dessa missar att få vara kvar i livet. 30 stycken det är ju några stycken det. Tidningen då expressen eller aftonbladet eller någon annan tidning, det brukar ju funka?
Tänker på dem och hoppas det hela ordnar sig… oroar mig för dem.
Puttar upp och skriver gärna på en protestlista
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
då får vi rappa på. i morgon är den 10/12 :(
Phew.. Tack Alexej! den hade jag ej sett. en sten lyftes från mitt bröst!
Ja, men problemet finns kvar. Stackars katter. Hoppas det finns nya jourhem efter nyår. Örebros katthem är otroligt duktigt.
Jag vet men nu finns det lite mer hopp än om det hade varit i morgon :) ett nytt år nya terminer som börjar det borde ju komma en del nytt folk då med.
Hoppas verkligen allt löser sig! dom är ju verkligen helt underbar små missar. hur goa och mysig som helst.
Vet du om alla där är svart-vita. Undrar varför det inte är inavel. Katterna på film såg inte inavlade ut.
Måste säga att Örebro Katthem har en otroligt fin hemsida! Blev jätteimponerad!
Ett litet sidospår från diskussionen bara..
Jag tror det fanns sköldpaddsfärgade med. men
Hur ser man om det är inavlade?
Inavlade katter tenderar väl att vara småväxta och kan ha tex en sådan där knorr på svansen, vad kallas det nu igen?? Mammas katter är halvsystrar. Samtliga katter i bägge kullarna har tarmbråck och lillan (Fjollan) är dels extremt liten, har laktosintolerans och har dessutom en "knorr" på svansen så där är det bergis inavel. Grannens katt är helsyster till mammas äldsta, även hon har en bula under magen. Det avlas INTE på dessa katter vidare och den knasboll som fått dessa katter att överhuvudtaget födas är sönderpratad av mig vid det här laget och har kastrerat hanen.
Samtliga katter har noga kollats hos veterinär och ingen av dom har besvär av bråcken.
På bilden: Mammas minsting, Fjollan. Hon slår knut på sig själv bara hon ser en människa, så go är hon =)

De ser mer sjukliga ut, tex stor kropp, liten huvud. Deras päls blir ofta aldrig fint.Sedan är det nog framförallt inre förändringar och sjukdomar.
Visst är det väl så också att inavel i första led sällan syns kroppsligt? Men att andra led och vidare brukar medföra en hel massa defekter..
Vet bara, att lila Ebis här är en frukt av sin egen halvbror. Men det enda är, att hon är väldigt liten. Men det är å andra sidan hennes mamma också
Googlade lite om inavel. Men det var framförallt inavel hos raskatter:(

Men .. Nej! är dom avlivade nu??? Fan jag hade ju kunnat ta några. var inte medlem här då :(((((

SamHeartNellie!!
Jag tror inte dom är avlivade! Kolla Örebro katthem (länken nedan) Om du scrollar ner lite på deras hemsida så står det där att dom söker hem/akuthem till dessa kissar!
De skulle sätta igång efter nyår igen för många kunde inte vara stödhem över helgerna.
när jag har en egen ekonom i o egen lägenhet så krm jag att ta hand om en katt från katthem,
det finns mer katter nu än föra årer har man läst som inte har något hem :( tycker att komunerna borde starta fler katthem!

Ja om de kunde starta något överhuvudtagetm finns väll inget katthem alls i komunens regi tyvärr,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vi har ringt runt efter jourhem som galningar idag. Imorgon åker tjejerna ner igen och hämtar några till. Dom ligger på att det måste gå fortare att få bort katterna. Som en extra pålaga ringde Polisen idag om ett 20-tal katter till vid Frövi utanför Örebro. Suck! Dom tror vi kan trolla med knäna!
Det skulle vara lag på att minst ett katthem måste finnas i varje kommun! Oerhört, att inget finns där!
Brutt #37: Tycker det också borde finnas en katthem i varje kommun så de som tänker ge bort katter har något att vända sig till. (även hoppas också på skapa fler katthem) än en.. när det redan även är överskott om katter.
Issa #36: Å nej, typiskt folk som inte tar sitt ansvar för katter. Jag håller tummarna att det hela ordnar sig…!

Herregud. Dte har blivit många sådana ord nu men jag blir så trött på människor som bara lämnar över ansverat på andra och även hotar med avlivning.
Jag håller tummarna för er Issa!!! Ni gör ett fantastiskt jobb!!
Ett helt gäng till inne, en hel del semilånghåriga. Mest honor i denna vända så dom inte blir fler. Har inte ännu hört hur många dom blev i denna vända.

Det var 10 st som hämtades idag, minns jag rätt så var det 7 honor och 3 hanar.
Det är nu 43 inhämtade av de 65 från början. Av de som är kvar är hanar och honor separerade. Man har ju kunnat önska att vi fått gjort färdigt på ett ställe i taget iallafall. Nu kom med polisen med 30 nya akutkatter från ett annat ställe. Ett äldre par, båda senila, hade alla i köket. En hel del semilånghåriga som fick badas på direkten innan de kunde komma in i jourhem p.g.a. att de luktade väldigt av dom. Suck vad tungt det är nu!
men herregud, om ett par är senila, måste dom väl ha någon form av tillsyn, eftersom polisen kom nu, måste väl några ha vetat om alla katter som funnits, och kunnat ingripa innan, blir så arg för denna flathet Maggan47

#43 Dom har säkert haft hemhjälp, men en del personal ingriper inte tyvärr. Dom gör bara sitt jobb..
Stackars katter.

Inavel synsinte i första hand, utan när det gått flera led.
Håller tummarna för att det löser sig. Ja, ett djurhem behövs i varje kommun, med folk som faktist får betalt för jobbet. Inte alla, men en del av dem. Med djurhem menar jag att man ska kunna ta in andra djur också. Inte bara katter. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hur går det med de 20-tal katter till vid Frövi utanför Örebro?Ja alla förövrigt?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Puttar upp…..

men… Finns dom kvar? Blev dom inte avlivade?