Upphittad grå/vit kattunge i Mora
Hej! Upphittad kattunge utanför Mora, ca 6 mån. grå och vit. Hon är nyopererad, dräneringsslang insatt, höger sida av ansiktet. Enl.
veterinären har hon varit utan mat i över en månad. Vet Ni något om detta? Vi behåller henne gärna. Hon är så kärleksfull, men f.n. väldigt sliten, svansen var bruten vid roten och även frostskador på ena bakbenet, hon är lös i magen och väldigt slö, men oerhört kelig och snäll. Jag vet hur det känns om en katt försvinner, har själv haft två stycken, men de har alltid kommit hem och de blev väldigt gamla, så nog är katten ett härligt djur. Jag har sänt mail till både Radio Siljan och Radio Dalarna om de kan ta upp detta och även ringt och meddelat polisen i Mora. Vi får se hur det går. Har Ni något förslag på mat jag kan ge henne, "mer än kokt fisk"?
Kram
Lena

Ojdå! Ja, är hon opererad så nyligen antar man ju att hon har en mamma eller pappa som saknar henne! Hoppas att hon repar sig nu och snart mår bättre!
Liten vän tårarna kommer, undrar vad hon har varit med om. Underbart att du har tagit hand om henne så att hon äntligen kan få läka i lugn och ro.
Det jag tänker på när hon är dålig i magen är w/d som innehåller mycket fibrer som kan hjälpa till att torka upp tarmarna. Innehåller även mycket näring.
Lisa

Är hon opererad nu efter att ni hittat henne eller hittades hon nyopererad?Tänker att om hon hittades i det skicket måste hon ju ha opererats för minst en månad sen om hon varit utan mat så länge.Hoppas lever och njurar klarat svälten.
Oh stackars kisse.
Kan hon ha rymt hemifrån.
Jenna;(
Vi kommer precis från veterinären, de har tagit bort dräneringsslangen. Det var vi som åkte med henne dit och fick den inopererad. Kattungen är fortfarande slö och har diarré, men vi fick medicin av veterinären, "Canikur" och så skall vi koka ris till henne och blanda ut med lite fisk. Veterinären säger att hon kommer att bli bra. Igår gick efterlysningen av ägarna ut på Radio Siljan, men ingen har hört av sig. Hon kommer att få det bra hos oss som bor så nära sjö och natur.
Kram
Lena
å gösses vad mycket hon måste ha lidit tur du tog henne till en vetrinär. Du verkar ha utrettat under. Bra tips jag har fått om mat för katter med lösa magar var koktköttfärs och överkokt ris mixa ihopp det (alla mina kissar gillar det så det måste vara gott) riset staggar till magen även kan man ge majsvälling har jag själv inte testat men det ska funka bra å så få dom i sig vädska oxå. Lycka till med lilla kattungen och jag kan tänka mig hur illa hon måste se ut, fint jobbat tösen.
Majsvälling var köper man det?
Märke o hur man gör den.
Jenna

Vilka änglar ni är som tagit er an katten, tagit henne till veterinären och sliter för att hitta gamla ägaren. Å en stor varm kram till er som tänker behålla kissen om ägarna inte ger sig tillkänna, människor som ni är guld värda!
Majsvälling finns i alla matbutiker det är till barn som är lösa i magen hur man doserar står på och jag tror det ska vara ett mått med i packetet annars är det vanliga matskedmått som gäller :) (finns allså där välling,blöjor osv finns i affären)

Känns helt enkelt underbart att ni tar så väl hand om lilla kissen..man undrar verkligen vad som hänt..o var ägarna är..lille kisse..så glad den måste vara nu att ni tagit er an den!
Vilken lycka för lilla kissen att den kom i din väg och att du hjälpt den till veterinären och nu kan allt bara bli bättre.
Massor av rosor till dig som också vill ge den ett permanent hem.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
KRamar från oss här på Västkusten också! Toppen att du tar hand om den lilla!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
En ros till dej.

Vad bra att du tagit hand om kissen!
Jag har erfarenhter av katter med svåra problemmagar. När det gäller diarrén skulle jag satsa på Hills w/d som är ett kanonbra veterinärfoder för vissna magar. Börja med mjukfoder och växla sedan över till torrfoder. Men ge mycket små portioner i början ganska tätt. Magen brukar ganska snart bli normal igen. Allt foderbyte är jobbigt för en kisses mage. Därför ska man inte hålla på och mixtra med en massa olika foder. Canikur fungerar inte alltid så bra, det är bäst för hundar. Ris har en förmåga att passera genom magen utan att göra någon verkan. Kokt vit fisk fungerar bra, men ger inte katten all näring som den behöver. I det här läget skulle jag fortsätta med den kokta fisken och succesivt växla över till w/d. Om diarrén är svår kan man fast helt i 12 timmar och sedan smyga in maten.
Lycka till och berätta hur det går!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
God morgon! Tusen tack till Er alla och tack för alla tips! Idag mår hon lite bättre, är mer vaken. Jag har börjat kalla henne för "Asta". Ännu har inte ägarna hört av sig. Jag har henne med mig till jobbet på dagarna, trots katt och hundförbud på min arb.plats, men som tur är har jag en förstående chef som är leg. psykoterapeut. Vi kallar det "särfall". Jag har 1,5 mil in till Mora där jag har min arb.plats så då åker jag bil och lilla "Asta" vill absolut ligga i mitt knä hela vägen in till Mora. Hon är så himla mysig! Hon ligger mest och sover hela dagarna, men hon verkar lite mer med i livet idag, vi får se. Som sagt, tusen tack till alla och ha en bra dag. Kram Lena

Men lilla gumman, så liten och ute själv. Vilken tur att du tagit in henne i värmen och ger henne omvårdnad.
En sån förstående chef växer inte på träd, så var rädd om henne/honom.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#15 Åh nu fick jag en klump i halsen blir så rörd över att läsa hur väl du tar hand om lilla Asta. Vilken underbat förstående chef måste jag också säga inte alla förunnat i dagens arbetsklimat.
Lycka till med lilla Asta och jag hoppas för hennes skull att ingen ägare dyker upp för hon har de så bra hos dig.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Hej igen! Jag läste att det försvinner 100.000 katter i vårt land per år. Det är väldigt mycket! Tänk om vi alla kattälskare skulle kunna hjälpa till att minska denna siffra på något sätt? T ex att alla runt om i landet ser till att t ex lokalradion har ett programnummer där man kan efterlysa eller upplysa om borttappade eller återfunna djur. Jag tror att ägarna till lilla Asta har slutat leta eftersom det har gått så lång tid, att räven eller att ett lodjud har tagit henne och därför tror att hon inte finns mer. Kanske det är en sommarstugeägare som inte hittade henne när de skulle åka hem och lämnade henne i kylan.
Kram
Lena

#18 Eller oxå åkte dom hem från sommarstugan och lämnade henne. Händer tyvärr alltför ofta fortfarande år 2008……..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna