Dumpad kattfamilj upphittad
Så här kan man också bete sig som människa (…?) inför jul…
https://sverigesradio.se/artikel/overgivna-kattungar-i-lada-uppror-hade-fatt-frysskador
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Omärkt kattmamma som beskrivs som "på tok för smal".
Fem kattungar som bedöms vara cirka 7 v. gamla.
Anmälan till LSS har gjorts, och polisen har upprättat ett ärende om djurplågeri.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mamman är korthårig, okastrerad, omärkt och ser dessutom ut att vara helsvart..(svår för utomstående att skilja från andra svarta katter), men verkar inte vara känd i området. Svarta utekatter i andra områden är dock inte ovanligt och jag har svårt att tro att den som dumpar katter skulle göra det utanför sin egen port.
Har mamman varit innekatt som bott hos en enstöring utan kontakt med andra kan man undra om pappan bor kvar där..? Eller om ägaren anlitat en s.k. avelshane? Eller om han (också) var okastrerad utekatt i ägarens område? Min gissning är att han är långhårig. Vad jag kan se ser de flesta kattungar ut att vara långhåriga.. och därmed även extra lätta att "bli av med".. På den oseriösa marknaden skulle säkert många kunna tänka sig en liten lurvig (och visserligen alldeles för ung) kattunge i julklapp. De skulle säkert t.o.m. kunna tänka sig att betala för dem.
Att kattungarna istället dumpats med sin mamma kan väl nästan bara ha berott på att ägaren befunnit sig i en kris av något slag..? En kombination av missbruk, psykisk ohälsa, ekonomisk kris och hemlöshet är kanske den troligaste förklaringen?
Att de lämnades i en kartong visar ändå att ägaren ville att de skulle hittas tillsammans och inte misstas för utekatter.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-12-27 11:48 av OberonsMatte
Alltid lika sorgligt😥
/Maria
#2 Eller så var det någon människospillra som skulle åka iväg och fira jul…. Man kan ju undra hur länge den lilla kattfamiljen skulle ha överlevt om de inte hittats…. Inte särskilt länge sannolikt…