Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: jour-akut-stödhem
Läst 85 ggr
Uppkatten
2

Svårt att hitta jourhem

Att hitta jourhem kan vara svårt året om, men inte minst under sommaren.

Det krävs ju också att det är jourhem som fungerar bra i praktiken.

Sundsvalls Djurhem upplever att de har särskilt svårt att hitta jourhem till kattmammor med ungar så här under sommarmånaderna. Folk vill kunna ha fönster och dörrar öppna, och kunna åka iväg på semester.

https://sverigesradio.se/artikel/djurhemmet-soker-nya-jourhem-for-kattungar

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sundsvalls Djurhem har svårt att hitta jourhem till katter under sommaren, speciellt till honor med ungar.”Man vill vara fri och kunna göra vad man vill ...
Fridaaaa
2

Ja jag önskar att jag kunde vara det, har varit det tidigare. Men, hade behövt bo större för att det skulle gå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
1

Ja, jourhemmen gör en enorm insats och är en funktion som ändå borde kunna passa ganska många som relativt tidsbegränsat alternativ till att skaffa en egen katt (och ev. kull). Kanske i en paus mellan egna katter eller när man inte kan/vågar/vill ta på sig fullt kattägaransvar för en längre tid… Eller bara för att göra en värdefull insats.

För mig som bor med flera egna katter i en 2:a skulle det inte funka rent praktiskt att även ha jourkatter och ännu mindre en kattmamma + kull, men annars hade det varit spännande att prova på.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Som jourhem bör man också (precis som en uppfödare) vara inställd på att katternas "för-alltid- hem" kommer att vara hos någon annan och det är något jag skulle ha svårt för eftersom "för-alltid-hemmet" alltid har varit hos mig. Den inställningen skulle jag också behöva ändra lite för att funka som jourhem - dvs. våga lita på att katter jag tagit hand om kan ha det minst lika bra hos någon annan… 😳

Sajtvärd Katter iFokus