Vanligt med "avsiktligt dumpade" katter?
Hur vanligt är det att folk dumpar sina katter anonymt utanför katthem, veterinärkliniker etc?
Jag tänker att det verkar vara relativt vanligt att man "slänger ut" sin katt, framför allt oönskade kattungar, i skogen eller längs en väg och fattar inte varför i h-vete man i så fall åtminstone inte kan bemöda sig med att ställa dem någonstans där de kan få hjälp direkt?
Om man nu inte kan stå rakryggad inför att man inte vill ha kvar sitt djur och lämna in det personligen så kan man väl ha tillräckligt mycket vett att se till att det kommer till någon som tar hand om det, alternativt avliva det?
Jag tycker att det är en hemsk lösning men man måste ju kunna sätta sin katt i en bäddad kattlåda med mat och vatten utanför ett katthem eller veterinärklinik strax innan de öppnar? Eller???
Inte som ett tips till läsare här alltså utan som ett alternativ för de idioter som dumpar dem rakt av.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi tog hand om en katt som var dumpad på en kyrktrappa på min mans jobb.
Jag hade först tänkt skriva om det i en Facebookgrupp men ville inte bjuda på att hon fått ett nytt hem 😠
/Maria
- Redigerat 2024-03-27 11:17 av Maria
#1: Ja, henne minns vi nog allihop. ❤️🥰
Det händer regelbundet att katter dumpas utanför/i närheten av svenska katthem.
Inte jättebra, eftersom katthem har ett maxantal katter de får ta hand om. Tar de emot fler katter riskerar de att bli av med sitt tillstånd, och då får inga katter hjälp.
Katthem har också begränsad ekonomi, och kan inte ta emot fler katter än de har råd att ge mat, veterinärvård etc.
Med det sagt så är det förstås helt oacceptabelt att dumpa sina katter på alla möjliga inhumana sätt. Det är förbjudet enligt lag att dumpa sin katt.
Det föds för många katter, och folk tar inte ansvar för sina katter. Min uppfattning är att de svenska katthemmen behöver bli fler, och få ett större ekonomiskt stöd från stat/kommun.
Den hantering som är av katter just nu är helt enkelt inte OK.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Jag håller med dig till 100% ❤️