Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 130 ggr
Uppkatten
1

Döda katter i sociala medier

Många invänder när det t.ex. dyker upp bilder på trafikdödade katter i sociala medier.

Jag kan förstå att det kan upplevas som obehagligt. Samtidigt uppfattar jag det som viktigt att kattägaren får veta vad som har hänt katten, att det får bli ett sorgearbete och ett avslut.

Vad jag har svårare att förstå är t.ex.:

1) När katthjälpsorganisationer som samlat in pengar för att rädda en svårt sjuk/skadad katt avslutar med en bild på den döda katten.
2) När privatpersoner lägger upp bilder på den egna katten som precis har dött/avlivats.
3) Eller när privatpersoner lägger upp bild på kattens urna som man precis har fått hem.

Det här bekommer mig illa.

Dels vill jag inte "behöva" mötas av döda husdjur på det här sättet i sociala media i den omfattning som sker nu (om inte en ägare behöver få information om vad som hänt). Jag upplever också att den här typen av bilder ökar.

Dels vet jag inte om jag tycker att det är rätt att "hänga ut döda husdjur/deras urnor" i sociala media. En fin minnesbild kanske, men varför en bild på den döda kattkroppen?

Jag antar att kattägaren själv är "översvämmad" av känslor som leder till det här beteendet. Att man behöver stöd, att man inte vill vara ensam i det som hänt o.s.v. Att man älskar sin lilla katt lika mycket vare sig den är död eller levande. Kanske ett sätt att försöka begripa det som har hänt?

Hur tänker du kring det här? Är det här ett sätt att "normalisera" döden? Behövs det "sorg-grupper" i Sociala medier? Bör man hålla den här typen av foton på sin egen FB-sida och låta det stanna där? Behöver den här typen av bilder ö.h.t. publiceras? Vad är syftet med att visa "hela världen" den döda kattkroppen? Eller kattens urna?

Jag förstår att det kan finnas många tankar och känslor kring detta, och att varken det ena eller det andra sättet att tänka kan sägas vara "rätt".

Men berätta gärna hur du tycker och tänker.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
6

Jag kan tycka att det är en stooor skillnad på att visa en urna eller en död kattkropp.

/Maria

Uppkatten
0

Personligen kan jag tycka att en gravplats är OK, medan en urna ännu är för personligt för att läggas ut på sociala medier.

Men det är ju hur jag själv känner det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-12-21 13:09 av Uppkatten
Lona
4

Urnan helt ok, en död kropp hade jag aldrig lagt ut bild på.

De två senaste djuren jag har förlorat (häst och hund) funderade jag på om jag skulle ta kort på men avstod. Jag ångrar mig lite, i synnerhet hästen låg väldigt fint och såg ut som att hon sprang med flygande man. ❤️
Jag skulle dock som sagt aldrig lagt ut sådana bilder ens på mina mer privata sidor som blogg och min Facebook.

Gäller det en upphittad död katt så hade jag fotat den, lagt upp beskrivning i lämplig grupp/forum, skickat bilder i pm vid förfrågan.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
0

Jag fotograferar regelbundet döda djur. Ffa döda vilda djur, men även katter efter t.ex. trafikolyckor, eller katter som hittas i naturen.

Jag kan vara rätt "närgången" i mitt fotograferande - detta då jag söker efter "särskilda kännetecken" för att underlätta identifiering av katten.

Ibland tycker jag också att det är befogat att dokumentera skador, ev. tecken på att djuret farit illa o.s.v. även om det kan vara jobbiga bilder

Jag känner mig ofta lite "närgången" när jag fotar döda djur, men när det gäller döda katter ute i den fria motiverar jag fotograferandet med att bilderna kan komma att behövas för identifiering av katten framöver. Det finns förmodligen en ägare där ute någonstans som letar och längtar.

Syftet har aldrig varit att lägga ut bilderna på sociala medier (även om det förstås kan komma att bli aktuellt i något fall, men hittills har jag fått god hjälp av att katterna varit IDmärkta och - i bästa fall - reggade).

Tveksamt om jag alls skulle använda bilderna i annat syfte än för identifiering.

Att fota döda djur tycker jag är OK, om det görs med omtanke/respekt, inte minst när det är ens egen familjemedlem.

Men steget till att lägga ut bilderna i sociala medier (utan syfte att hitta en djurägare) tycker jag är stort.

UlrikaD
1

Skulle vare sig lägga ut bilder på mitt döda husdjur eller eventuell urna.
Däremot har jag inget emot om någon lägger ut på sin egen katts urna. Det är väl någon som sörjer och vill visa hur fint dom gjort för sin katt.
Att lägga ut bild på sin döda katt tycket jag inte fyller nåt syfte.

[Zefirka]
1

Jag tycker också att det är obehagligt att se bilder på döda katter.

Jag har aldrig haft katt, men gällande andra djur så tycker jag att man inte ska ta bilder på sitt döda husdjur alls. Det är så mycket bättre känsla att se djuret glatt och friskt på ett kort än dött 💙 Förstår att man sörjer, men detta är vad jag tycker.

• Redigerat 2023-12-21 14:56 av [Zefirka]
OberonsMatte
2

Jag tycker att det är hemskt att se bilder på trafikdödade katter som ligger vid vägkanten, men det är samtidigt viktigt att folk blir medvetna om att det är så väldigt många katters liv slutar. Det är det man riskerar när man väljer okontrollerad utevistelse - inte bara de rosenskimrande beskrivningarna av ett liv i "frihet". Att katten syns på bild ger stor uppmärksamhet och underlättar/ påskyndar identifiering både för kattägaren själv och de som ev. känner igen katten och vet var den bor. Id-märkning och ägarregistrering är visserligen obligatoriskt, men fortfarande långt ifrån en självklarhet.

Att vissa katthjälpsföreningar lägger ut bilder på katter som trots omhändertagande inte klarat sig tror jag beror på de starka känslor som väcks när hjälpen inte räckt eller kommit för sent. I sociala medier kan sorgliga inlägg få väldigt mycket respons och på så sätt kan katthjälpsföreningen kanske få större möjlighet att rädda en annan katt istället.

Jag skulle aldrig ta bild på någon av mina egna katter efter avlivning. Det känns makabert och dessutom tycker jag att det så tydligt syns att "själen" inte längre finns kvar där. Det ser inte ut som när de sover, möjligtvis som när de är sövda, men inte riktigt så heller.

Bild på kattens urna är inte anstötlig för mig. Jag kan tänka mig att många kattägare känner att offentliggörande av urnans hemkomst är en del av ett värdigt avslut och även en betydelsefull del av sorgearbetet.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-12-22 19:25 av OberonsMatte