Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1568 ggr
Hawknestgrove
0

Auktion på tavla? BILDER!

Som ni vet, så sponsrar jag en tant i Strömstad med en liten säck kattmat varje vecka. Hon är konstnärinna, och jag har förgäves försökt få henne, att kastrera sina katter. Hon är 86 år, helt klar i huvudet, men just det där med kastrering… Nåväl, det är en annan historia.

Varje jul, så ger hon mig en målning. Så nu har jag tre stycken på vägarna här och min svåger ochsvägerska fick en förra julen.

Det är helt underbara målningar och här på västkusten är hon ganska känd. En stor tavla av henne hänger i entren på kommunhuset och normalstorlek av hennes talor ligger på ca 2-3000 kr.

Nu fick jag en till, med kattmotiv, naturligtvis. Den är så fin, skulle gärna vilja behålla den, men man kan ju inte behålla allt.

Så jag tänkte så här:

1. Det är i så fall hennes sätt, att kunna bidra till katter i nöd, även om hon inte vet det.
  2. Vi får en grundplåt till fonden
  3. Mitt rent ekonomiska bidrag skulle bli transportkostnaden, den är redan inom glas och ram, så det blir rätt dyrt ändå…Så vet dessutom köparen, att frakten är fri…. OM köparne inte vill komma hit och hälsa på förstås, då får man både kaffe och middag……JAg är en j****l på att laga mat…..
  4.  Priset kan trissas upp här inne, för under 2000 kr vill jag INTE att den ska gå för.

JAg ska ta kort på både den tavlan och de tre andra, så får ni se hur hon målar. LJust och glatt!Kanske det tilloch med inspirerar någon, att åka till Strömstad och köpa fler…..

JAg lovar, att de är jättevackra! Hon målar även abstrakt, om man gillar det. OCh hon är en erkänd konstnär. Med tanke på, att hon är så gammal, så kommer konstverken att stiga, rätt snart, p g a naturlig avgång, det är ju bara så.

Vad säger ni? Just nu så siter jag vid min laptop och har inte fotoprogrammet inne på den, mörkt är det också, så jag lovar att lägga ut bilder på söndag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Ingen som har synpunkter?

Hawknestgrove
0

HAllå? Ingen som vill säga något i allafall? Är det fel på inlägget?

Ankah
0

Ha ha! Det är inget fel på det!!!! Jättebra idé att få henne att donera till katterna - det är ju det hon vill, egentligen!

Hawknestgrove
0

Ja, det är ju ingen brådska. Tavlan lämnar inte huset. Men det hade varit kul med några fler åsikter på 1,5 timme……

Hawknestgrove
0

Märkligt, att ingen är inne har något att säga i denna tråd,förutom Ankah. Är det nån som tror, at jag vill behålla pengarna själv, eller är det bara väldigt kallt här inne? Pengarna skulle bli en grundplåt för den eventuella fonden!

Ankah
0

Nej, Gunilla, jag tror folk mest inte riktigt är online nu - bara jag som latar mig efter att nästan blivit färdig med min tråkiga artikel!

Hawknestgrove
0

Ja, vi får väl se… NU ska jag snart ivägtillmin kompis och käka i kvä'll. Janne kör. Så det blir vino i mängder! Hon fyller år i dag…. Men skämt åsido, så mycket blir det nog inte. I morgon är det lördag=städdag. Då ska hela huset storstädas. Så det blir nog inte så farligt.

majvi
0

Det är en jättebra idé. Jag vet inte om det är bäst att auktionera ut tavlan här eller på t.ex tradera. Det gäller  att få in så mycket pengar som möjligt och här inne verkar det ofta tryta med pengar. Men å andra sidan kanske några bjuder till lite extra här just för att det är till katterna.Det kanske finns andra auktionssidor också som jag inte känner till.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

evamojje
0

*s* ja klev precis in :-)

Men jag tycker att det låter som en jättebra ide' snällt av dig att vilja att din gåva blir grundplåten på fonden. Skulle nästan lägga ut auktionen på blocket för ännu mer uppmärksamhet?

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Hawknestgrove
0

Kan man det#9?

Tänkte att kanske det vore kul om den liksom stannade i kretsen. JAg lovar, ni blir dösjuka när ni ser den! Men ni får vänta till på Söndag! Alla tavlorna förresten! MEn det är bara EN till salu!

Ankie
0

Ja iden är god men vart får du ut mest med pengar för tavlan. Tror att det är så du måste tänka. Ja, jag vet inte jag. Det finns ju några som skänker rätt mycket pengar ibland så det är väl någon som hon/han då som kan köpa den. Kan du inte kolla intresset här innan du lägger ut den? Annars tradera är väl en bra ide.

evamojje
0

#10 härinne funkar oxå vi är ju många här med :-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Hawknestgrove
0

Ja, jag tänker naturligtvis inte göra något här om folk inte vill det. OCh förstås, jag vill ju  visa tavlan, så folk får se……Som sagt, jag vet, att tanten säljer sina tavlor rätt bra på somrarna och de säljs för 2-3000 utan att folk blinkar.

Sidentass
0

Först nu ser jag den här tråden…och jag tycker det låter som en toppenidé. Sen när kvinnan är en erkänd konstnär kan jag tänka mej att det finns en och annan som är beredd att pröjsa riktigt bra för målningen…nu är jag inte hemma på vart man ska vända sig..kanske man kan lägga ut text o bild på tradera..själv vet jag inte hur online_auktioner fungerar..men sånt är ju många andra hemma på.

Hawknestgrove
0

Jo, jag vet hur man gör på Tradera.Är medlem. Grejen var, att skulle vi köra aution härinne, så hade alla full koll, men jag tänker kanske fel, det kan man ju ha på tradera också!

majvi
0

Gå in på tradera och se efter om det finns någon annan tavla av tanten där. Finns det någon där skulle det vara intressant att se vad det är för priser.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

SÅÅÅÅ känd är hon inte. MEn lokalkänd här i NOrra Bohuslän. Ungefär , vem känner till INGe Shöler? Nästan bara Strömstadsbor. Men en av hennes tavlor hänger i entren på Strömstads kommunhus. OCh den har de fått betala dyrt. Men det är den värd, jag lovar! JAg vill inte lämna ut något namn här, inte ännu, för det är ju på gränsen till PULfall.

Lena
0

Idén är inte alls dum Gunilla. Att inte så många hunnit svara än beror nog på julrushen och den stress som många av oss befinner sig i. Ett sätt är ju att sälja på Tradera eller någon annan internetauktion och sedan tipsa om det på kattsajterna. Man kan då lägga ett dolt minimipris som innebär att tavlan inte säljs om inte budet kommer över den aktuella summan.

Ska bli spännande att se tavlan i bild.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, Lena, den är så fin! Som sagt, bild kommer på söndag på alla tavlor jag har av henne. Hon målar både i olja och i akvarell.  Nä, jag vil inte att den ska säljas under 2000. då finns det plats för den på mina väggar. Den här är lite speciell,så att säga, hon har använt en kul teknik….

Lena
0

#19 Det finns ju även speciella konstauktioner som äger rum i lokal. Det kan ju ibland vara bättre eftersom det då riktar sig till konstkännare.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Jaja, vi får väl se. Lägger ut bild på söndag, kanske ingen som bryr sig, då struntar jag i det och behåller den själv.

Simson
0

Ja jag ligger väl lite "dåligt" till då må jag säga direkt! Vad det gäller konst och katter… Är SÅ förtjust i den kombinationen!! =) Skall genast maila denna tråd till min moster som kanske är ett snäpp värre vad det gäller konst och katter! =) Skulle inte förvåna mig om hon känner till denna dam?!

Nu väntar vi bara på bilderna!!

Inte från kvällens fest…

…men på tavlorna…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

storAnnette
0

Å,det ska bli kul att se tavlorna!

Nu har jag julhandlat färdigt och granen står grön och grann i stugan,tror det är många andra som också varit på språng.Man måste ju liksom handla för helgen och nu blir den ju extra lång.

Kör du upp tavlan till Luleå också?Nä,skämt åsido så får vi nog ordna transport på annat sätt om jag skulle vinna auktionen.

elena
0

Spännande att få se bilder på tavlorna. Speciellt den som ev. är till  salu.

Lena
0

#21 Vi är många som gillar konst med katter här på sajten, men kanske inte så många med tillräckligt med medel i plånboken. Vårt engagemang för Hittekatter gör lätt att alla disponibla medel och ofta lite till går till nödlidande katter i olika former. Därför bör du sälja tavlan i en vidare krets där det finns kattälskare som har mera medel i kassan. Kan av erfarenhet säga att katter är ett motiv som tilltalar många, även folk som inte har egna katter. Och om det är en erkänd konstnär - även konstsamlare i största allmänhet. Så nog är vi intresserade alltid, men det där med plånboken är en helt annan femma så att säga.

//Lena

Faxlin
0

Gunilla jag tycker ideén är underbar. Om du testar att sätta ut den här med ett startpris och låter auktionen vara igång ett bestämt antal dagar. Och sätt ett reservationspris som du inte släpper den under. Sedan om det priset inte uppnås här inne kan du lägga ut den på tradera där folk kan trissa upp priset en massa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ledin
0

Har du bild på tavlan?

Faxlin
0

#27: Gunilla har alltid datorfria lördagar så du får nog svar när hon kommer in i morgon igen :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alexej
0

Bra idé, men tyvärr inte i min prisklass. Varför inte lägger ut på tradera och sedan kan hittekattsmedlemmar går in där?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

JAg ska nog lägga den på Tradera. Sen lägger jag länken här. MEn jag väntar nog tills slutet av januari för nu är väl de flesta helt panka. Bilder kommer i eftermiddag. Konstnärinnans namn vill jag inte skriva ut i denna tråd utan Lenas medgivande här inne.

kattlover
0

Det är ju en jättebra idé Gunilla och väldigt generöst av dig. Ser fram emot bilder!

Ankah
0

Ja, tradera är väl jättebra! He he….man får en känsla av att de som har pengar att avvara härinne redan ger dem till katter på olika sätt.  Glad

Hawknestgrove
0

Ok,då fram med kameran och så år jagväl byta dator då….

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är kökstavlan

ej till salu

Hawknestgrove
0

blåsippor ej till salu

Hawknestgrove
0

rumstalva2 ej till salu

Hawknestgrove
0

Denna är till salu! Gjord med specíell teknik! Först är den målad på pappaer, som är rivet i kanten och limmat på pappaer igen. Blir lite med djup i bilden då

martdat
0

Vad är det för fond du menar Gunilla? har jag missat nått?Fundersam

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

NJa, vi har pratat lite här inne om att eventuellt skapa en fond här inne på Hittekatter. Då tyckte jahg, att detta kunde bli en fin grundplåt. Kolla tavlorna!

martdat
0

Vilken bra ide!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Får jag bara grönt ljus här inne, så kan jag scanna en sån där lapp som hon brukar ha på sina utställningar.

karins
0

Vilka fina tavlor Gunilla!

Hawknestgrove
0

Ja, visst är de glada och ljusa?

karins
0

Ja härliga färger med katter på…

Simson
0

Gunilla: Grymt snygga!! Imponerande! Den sista var "värst"=snyggast! Nu blev jag såld! =) Tack för att du låter bilderna ligga kvar så man kan öppna dem större!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Ja, och tänk att hon är alltså 86 år! Blir 87 i sommar! Helt klar i huvet, förutom det där med katthållningen, förstås….

Hawknestgrove
0

Här är fakta. NAmnet maskerat

solweig
0

vilka fina tavlor. helt fantastiska.

Hawknestgrove
0

Nå, vad tycker ni? Ska jag låta dem fösrst gå påauktion här och se om någon bjuder över 2000 kr, eller ska jag ta det på tradera? KAnske bäst att ta det på Tradera? Tänkte låta någon annan här inne få förvalta pengarna så länge…

NAturligtvis, så vill jag att trådarna sprids till hela fokus. Ni som har egna sajter, ska naturligtvis ta med er tråden dit! Host, Host!

Hawknestgrove
0

Länkat till denna tråd på Svensk NAtur också…..

Martin
0

En Googling på "Inge Schöler" gav bland annat att på blocket säljs det 6 litografier för 20.000 kr.

Om det nu är den Inge Schöler? Det är värderat till 22.000 kr vid bouppteckning, så vet inte om det är samma

Länk till blocket.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Ja, det stämmer. Inte för att jag fattar varför. Jag gillar inte hanstavlor

Lena
0

Jättenygga tavlor verkligen! Kan nog gå hem i alla läger, även hos icke kattälskare eftersom de är så fulla av färg och liv.

Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa på tradera och lägga ut dem där. Det bästa för att få igång akutionen är att lägga ut tavlan till ett lågt pris men att ha ett reservationspris som innebär att du inte behöver sälja tavlan om inte budet kommer över den reserverade summan. När du lagt ut tavlan tipsar du på alla kattforum att auktionen finns genom att länka till den. Skriv även både i annonsen och i trådarna på kattforumen att summan ska gå till hemlösa katter.

//Lena

evamojje
0

Gunilla det är jättefina tavlor *L* speciellt den som du tänker sälja och det är en bra ide' att vänta till slutet av januari *L* så folk hinner fylla på plånboken igen *L*

Sen så behöver du inte maskera namnet på konstnären du bryter inte mot någon PUL-lag om det är så att konstnärinnan ifråga är känd.

Hawknestgrove
0

Ja, det blir nog så, att jag tar Tradera i slutet av januari. Angående namnet, så lägger jag det inte här, förrän jag fått OK från Lena. Den som är nyfiken, kan ju förstora bilderna, där ser man….. Googlade lite i går, men hittade inte något, men jag vet, att något konstlexikon borde ha hennes namn….

Ledin
0

Toppen ide, fundera kring att varför inte sätta ut det hos en vetrinär lr djursjukhus där springer ju måga o ser man den irl så lär den ju sälja bättre. Tycker att att den tavlan som är tillsalu är finast av alla dessutom. Skriva något å mini pris sedan 2 000 är inte mycket för en tavla.

vickan1976
0

Mycket fina tavlor!

Hennum
0

dom är verkligen jättefina allihopa, vilken bra idé! Det är nog bra att ha den på tradera, där kanske många håller till som bara är intresserade av konst. hade gärna haft en sån fin tavla på väggen, men konst är sällan billig. Alla tavlor som jag äger, har jag antingen fått eller vunnit på konstlotteri.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan