Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 67 ggr
Uppkatten
5

Lex Maja - fler katter får hjälp

Sedan lagen "Lex Maja" infördes 2019 har Länsstyrelsen i Gävleborg fått in 73 anmälningar från vård- och omsorgspersonal om husdjur som far illa. Förr fick vård- och omsorgspersonal inte larma när husdjur for illa p.g.a. sin sekretess. Det gjorde att katten Maja upptäcktes för sent, sedan matte hade hamnat på sjukhus. Katten Maja överlevde inte utan dog p.g.a. långvarig svält.

I dag är det tillåtet att att göra en anmälan, men det är inte en skyldighet, vilket förstås hade varit önskvärt.

Att det kommit in hela 73 anmälningar bara i Gävleborg visar med all tydlighet att det här är en viktig lag som verkligen behövs, tänker jag.

https://sverigesradio.se/artikel/vardpersonal-i-gavleborg-har-gjort-73-anmalningar-om-husdjur-som-far-illa

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hittills har Länsstyrelsen Gävleborg fått in 73 anmälningar från vård- och omsorgspersonal om husdjur som farit illa sedan den nya lagen Lex Maja infördes ...
Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

På Gästrike katthem så kan men redan se resultat av Lex Maja - den nya lagen som innebär att vårdpersonal får slå larm om ett djur far illa. Helena Lång, ...
Uppkatten
1

När en äldre kvinna i Södertälje förra sommaren hamnade på sjukhus vägrade hemtjänsten släppa in katthemmet i hennes läg
Tarotstollan
1

Maja offrade sitt liv för att vi skulle få en lag som kunde rädda andra djur från samma öde!💔😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[skyggis_tryggis]
1

Ja, jättebra att Lex Maja finns numera.

Jag var med om ett fall för länge sen när jag jobbade extra medan jag pluggade, men jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Det var en katt som inte verkade må bra. Jag försökte uppmuntra ägaren att ta den till veterinär, men hon lyssnade inte på det örat eller förstod inte allvaret. Jag påtalade saken för närmsta chef som hade god kontakt med ägaren, men hon agerade inte genom att prata med ägaren. Till slut kom katten till veterinär tack vare att en arbetskamrat lyckades få med ägaren på det. Tyvärr fick katten somna in. Hade en tumör.

Men tyvärr händer sånt på ställen där folk borde veta bättre också. Jobbade som volontär på ett katthem och såg att en katt mådde riktigt dåligt. Tog upp det med en ur personalen, men inget hände. När katten blivit ännu sämre 1-2 veckor senare fick katten äntligen komma till en veterinär och somna in. Hade också en tumör.

UlrikaD
2

Vad hände med personerna från hemtjänsten som vägrade släppa in folk att ta hand om katten?
Dom gjorde sig ju själva skyldiga till djurplågeri. Det är väl ingen som inte förstår att utan mat och vatten svälter man långsamt ihjäl. Dom var fullt medvetna om art en katt var inlåst och höll på att dö.
Varför blev det ingen polishjälp? Är det inte märkligt att det skulle ta 11 dagar att öppna en dörr?

Uppkatten
1

När matte åkte in på sjukhus lämnades katten Maja ensam, och svalt ihjäl. Nu riktar Södertälje katthem skarp kritik mot kommunens hemtjänst.
UlrikaD
2

#6;"Skarp kritik mot hemtjänsten"
Vilket straff….
Katten vägde 1.9kg. Vilket lidande.

Tarotstollan
1

De borde blivit avskedade med flera hundra tusen i böter!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!