Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 41 ggr
Uppkatten
4

Liten kattunge upphittad

Så är stormen åter i gång på FB… Det blåser som tusan, och mest i grått och svart…

En liten kattunge har hittats. Den är väl en 4 månader gammal, tror man.

Den har halsband på sig, och man efterlyser ägaren.

Folk blir som galna. "Vem släpper ut en så liten kattunge?!"

Men hur vet vi att någon alls har släppt ut den?

Det är inte helt ovanligt att även innekatter har halsband (även om jag själv aldrig har använt det).

Och att katter/kattungar smiter ut är inte heller helt ovanligt.

Jag minns t.ex. en händelse för en del år sedan när jag lovat att fota en kattunge. I samma stund som familjen öppnade dörren till villan for kattungen ut i en hastighet om cirka 100 km i timmen… (den hittades dock en kort stund senare).

Absolut att det är fel om en så liten kattunge har släppts ut för egen tass. Det tycker jag med. Men man kanske inte bör döma kattägaren när man inte vet hur det har gått till.

Skulle kattungen ha släppts ut medvetet får man anta att det är av en oerfaren och okunnig kattägare, och då är det bättre att "lära ut" snarare än anklaga.

Katter bör vara i alla fall kring året gamla innan de får börja gå ut på egen tass. De bör ha varit ute i koppel regelbundet ihop med kattägaren över många veckor och lärt känna omgivningen först, och de ska vara kastrerade, ID-märkta, reggade och vaccinerade innan de börjar gå ut. Helst även försäkrade.

Problemet när folk börjar storma så där i trådarna är också att ifall någon skriver t.ex. att "Katten heter XXXX. PM:a mig för kontaktuppgifter till ägarna" - ja, då riskerar den kommentaren att försvinna i havet av anklagelser.

Det blir också väldigt mycket merarbete för de administratörer som ska försöka hinna läsa alla kommentarer och radera de värsta anklagelserna. Det jobbet kan vi bespara landets ideellt arbetande administratörer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-10-12 14:09 av Uppkatten