Tillsyn två gånger om dagen
I djurskyddsföreskrifterna står det att katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen. En del gör sig roliga över det och säger spydigt att "då räcker det att se till katten två gånger på morgonen alltså".
De flesta inser nog att det inte var den intention som fanns när regeln skrevs. Och att det kan vara svårt att sätta ett exakt antal timmar…
Visst - man kan borsta tänderna 14 ggr på lördag morgon också och strunta i tandborstningen resten av veckan.
Men själva grejen är väl att det ska gynna katten (respektive tänderna)…
Jag tycker det är självklart att man ser till sin katt minst två gånger per dygn, och att man fördelar tillsynen över dygnet efter bästa förmåga, och med djurets bästa för ögonen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag brukar säga att man ska se till katten 2 gånger om dagen, med ca 12h mellan.
Om man tä ker hur länge man är vaken om dagarna, alltså under de 24h det är på ett dygn, så är det maximala längden mellan gångerna tycker jag.
När jag skulle skaffa min första egna katt, sa en kollega att jag inte kunde skaffa katt eftersom jag jobbade heltid. Det stämmer ju inte, i mina ögon. Jag såg till katten innan jag åkte på jobbet, och sen när jag kom hem och resten av kvällen.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪