Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 115 ggr
Uppkatten
6

Lurvas liftade 80 mil

Katten Lurvas liftade 80 mil. Han klev på ett släp i Laholm och åkte med ända till Vemdalen. Där tillbringade han 10 dagar på egen tass. Det var ner mot tjugo minusgrader. Så Lurvas tog in på en gästgivargård. Tack vare att Lurvas familj efterlyste honom på söksajten www.vilse.nu kunde han återförenas med sin familj. En familj som åkte 160 mil för att få hem sin familjemedlem.

Nu har Lurvas utegångsförbud och ska chipmärkas.

En fantastisk återförening, och söksajten VILSE har verkligen hjälpt många familjer att återförenas.

Men det här visar också hur viktigt det är att ID-märka och ägarregistrera sin katt. Katter kan hamna ordentligt långt borta, och dyker det t.ex. upp en helsvart omärkt katt i Bollnäs så är det nog närmast omöjligt att koppla ihop den med en svart katt som försvann i Landskrona tre månader tidigare. ID-märk och regga din katt alltså, om det inte redan är gjort.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/katten-lurvas-drog-till-fjallen-liftade-80-mil-pa-bilslap-fran-laholm-till-vemdalen

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sportlovet i Laholm drar igång först nästa vecka, men katten Lurvas har redan varit en vända i fjällen. Utan familjens vetskap ”liftade” han själv de 80 milen till Vemdalen med ett flyttlass. Där stannade han i tre veckor. – Alla tycker det är en helt otrolig historia, säger Lurvas matte Eva Svensson.
Magi-cat
4

Det var en riktig solskenshistoria och så skönt att den slutade så bra!!! 💗🤗😻
Tänk va, 80 mil!!!
Och där ser man, aldrig ge upp och att det kan löna sig med efterlysning på Vilse.nu!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4

Vilket härligt slut på historian. 🙂

/Maria

Grodan
1

Tänk att de är så efter med id-märkning av katter. På hund och iller har man gjort detta i måååååååååååååånga år nu…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Uppkatten
2

Det positiva är att väldigt många katter trots allt är ID-märkta, och jag uppfattar nog själv trenden som ökande.

Det negativa är att inte alla kattägare bryr sig om att ID-märka sin katt, och att för många kattägare missar att registrera kattens ID-nummer.

Det samhället är mest "efter" med är ju att det inte är obligatoriskt att ID-märka och regga sin katt.

Förhoppningsvis blir det en ändring i det avseendet inom kort. Jag hoppas verkligen att beslutet går igenom nu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Grodan
1

Det är ändå lustigt att det dröjt så länge. ID-märkning av djur är ju inget nytt direkt… Kravet på id-märkning av hund är nu 21 år gammalt…

Men givetvis delar jag din optimism om att det nu äntligen är på väg på katter!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2022-02-17 13:11 av Grodan
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Jag har sex katter och bor på landet och samtliga katter är naturligtvis ID-märkta (tatuerade). Men kan vem som helst läsa av och avkoda vem som är ägaren? Tatueringen (siffrorna) kan ju vem som helst läsa av förutsatt att inte ID-märkningen blivit för gammal och siffrorna "flutit ihop". Men ID-chippet är väl inget som vilken privatperson kan läsa av och ännu mindre få fram ägaruppgifter ifrån.

För den som undrar - samtliga mina katter är sk "omplaceringskatter" där den ursprungliga ägaren av olika orsaker inte kunnat haft katten/katterna kvar av olika orsaker.

Tar än idag emot katter för den som har en katt de inte kan behålla. I första hand katter som är runt året gamla.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Uppkatten
0

#5 Ja, visst är det märkligt….

Uppkatten
2

#6 Chippet kräver att du har en scanner (d.v.s. en chip-läsare) så att du kan få fram kattens ID-nummer. Även privatpersoner kan äga en scanner, men det vanligaste är nog att man vänder sig till polis, veterinär, katthem eller liknande för att få hjälp att scanna av ett chip.

Har du väl scannat av katten så får du fram ett nummer (OM katten är chippad). Det numret kan du sedan söka på i SKKs eller SVERAKs ägarregister. Då får du fram kontaktuppgifter till kattägaren (om kattägaren har samtyckt till att uppgifterna visas).

Har kattägaren INTE samtyckt till att uppgifterna visas på nätet kan det vara lite knepigare att få tag på kattägaren, men det är fortfarande möjligt, via t.ex. polisen eller genom att man ringer till t.ex. DjurID (om det är deras register katten är reggad i).

Jag har själv scanner, och scannar då och då av både levande och trafikdödade katter, och får då (oftast) fram var de hör hemma via något av de båda ID-registren. Min dröm vore att chip gick att skanna av med mobilen, det skulle kunna hjälpa många katter tillbaka hem.

Magi-cat
0

#8 Det skulle ju vara toppen om man kunde scanna med mobilen!
Har det diskuterats och finns det några nackdelar med det?

Maria
1

Det har jag aldrig tänkt på men mobilen borde ju vara ett utmärkt verktyg.

/Maria

Uppkatten
0

Om jag fattat det rätt så finns det någonslags chip som kan scannas med mobilen, men det rör inte chip avsett för djur?

Magi-cat
2

Nu berättade de om katten Lurvas och hans reseäventyr på Landet Runt. 🐱

Lurvas är nu hemma igen, med utegångsförbud en tid och han ska chippas.