Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 211 ggr
Uppkatten
4

Ett annorlunda kattliv

Att katter saknar ett hem och någon som tar ansvar för dem är dessvärre allt för vanligt.

Och så finns Ingefära. Som är välkommen mest överallt i området där han bor. Han sover över hos alla möjliga grannar. Är med på studentfester. Har egen Facebooksida där de som möter och känner honom lägger upp bilder på var han är just nu och vad han har för sig. Ofta sover han gott någonstans på bilderna, och där finns gott om händer som klappar.

Ingefära är "kung" i området, och säkert en viktig "person" för de som mött honom över åren.

Då och då dyker han upp som "upphittad" på VILSE eller på någon lokal upphittad-sida. Ofta är det då någon ny student i området som har träffat på honom, eller som fått med honom in på studentrummet där han har krupit ihop ovanpå sängen för att mysa. Man reagerar - och agerar genom att annonsera, och får sedan veta att det är områdets kändiskatt man har träffat på, och som ligger där på sängen och sover.

Nu har husse tydligen flyttat från området, men förmår inte slita Ingefära därifrån. Ett udda sätt att ha katt…

Själv har jag varit i kontakt med husse någon gång när Ingefära varit just upphittad, och fått uppfattningen att husse är väldigt engagerad i sin katt.

"I've also moved away from Flogsta and I really miss him a lot. He's been a great comfort when I felt lonely", skriver en person på FB.

Ingefära är förstås chippad, har en veterinärkompis som bor strax intill, och husses kontaktuppgifter är lätta att hitta - ja, i alla fall om man vet att det är Ingefära som man har träffat på.

Man undrar ju lite hur de säkerställer den tillsyn som katter ska ha 2 gånger om dagen, men vi får hoppas att husse har koll på den biten.

För en hypersocial katt som Ingefära är det här livet kanhända perfekt. Men det är inget att sträva efter för oss kattägare i allmänhet, tänker jag. Det är inte heller den katthållning som vi här på Hittekatter i Fokus normalt förespråkar.

Det jag gillar med den här berättelsen är just hur Ingefära engagerar ett helt område, uppskattas av så många, och att många bryr sig om och engagerar sig i honom. Vi läser allt för ofta om katter som inte blir sedda, och hur det kan få förödande konsekvenser.

Dock förväntar jag mig att husse fortsätter att ha noga koll på sin katt (själv eller via annan person i området), och att han hämtar hem sin Ingefära den dagen situationen, eller kattens hälsa/ålder kräver det. Äventyr är bara bra så länge de är roliga.

https://sverigesradio.se/artikel/kandiskatten-ingefara-far-bo-var-han-vill-i-flogsta

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ingefära är en lokal kändiskatt i studentstadsdelen Flogsta i Uppsala som har hem i så gott som varenda höghus.Kattens tillvaro följs via en Facebook-sida ...
Magi-cat
0

Om katten själv får välja … 🙂😻 Det var en hjärtevärmande historia om katten som engagerar ett helt område.

I den bästa av världar är det säkert många katter som vill ha det så, att bestämma själva vilket område de regerar.

Där jag bor (på landsbygden) finns det katter som alternerar mellan lagårdar och stall. Ibland årstidsvis, ibland lite när som. Ibland är de nästan innekatter under vintern.
De jag tänker på är keliga och sociala, har mat och tillsyn. Ägarskapet kan vara lite diffust från tid till annan.
(Sedan finns det säkert andra som skulle vilja ha en fast punkt men som inte har det.)

I ett bostadsområde jag känner till finns det också katter som visserligen har ett fast hem, men som gärna alternerar med grannarna. De tycker väl att området är deras och ser barnen gå in och ut hos varandra, så varför skulle inte katterna …? 🙂😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
3

Jämfört med mycket annat är det såklart fint att läsa om hur en katt charmar hela sitt bostadsområde och känner (och uppskattas av) alla. Det låter idylliskt och stärker den utbredda uppfattningen om att katter kommer och går som de vill, bestämmer själva vilka de väljer att umgås med och var de känner sig hemma. Gästfrihet och förtjusning hos boende i området kan ses som en kärleksfull eloge till katters förmodade frihetslängtan och självständighet, men för att vänjas vid sådana vanor krävs även en kattägare som inte tagit fullt kattägaransvar eller ens ägarskap.

Risken med den typen av diffust ägarskap är att huvudansvaret för omsorger och tillsyn i praktiken läggs på katten själv. Katten får omsorger av "alla" när den söker det, och dyker den inte upp räknar "alla" bara med att katten valt att få omsorgerna någon annanstans istället .. men riktigt så idylliskt är det inte alltid.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

#2 Det krävs definitivt att någon har huvudansvaret för en katt - och tar det.

Det gäller även t ex katter i kollektivstall o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-11-26 19:54 av Uppkatten
Uppkatten
0

OberonsMatte
0

Såg idag att den som tagit hand om katten Ingefära senast också ska flytta och lämna Ingefära. Ingefära har en egen facebookgrupp med 4,2 tusen följare. I ett inlägg på facebook 9 januari kan man läsa: "Vi söker fortfarande en ny ägare som kan ta hand om Ingefära när han behöver besöka veterinären.
Som sagt i föregående inlägg kommer jag att lämna Uppsala och kommer inte kunna se efter honom efter denna månad." Inlägget har två kommentarer, men inget erbjudande.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/katten-ingefara-soker-ny-agare-i-flogsta/jvd43opj

Sajtvärd Katter iFokus

Ingefära, Flogstas alldeles egna katt, behöver en ny ägare. Fox Hamrén, 27, som tar hand om honom i dag, ska nämligen flytta. – Han är en av de...
Uppkatten
0

Såg också det. Ledsamt. Artikeln i UNT är låst, så det är oklart för mig om den egentliga ägaren hämtar sin katt annars. Gissar att han ännu är ägare, men att han vill att Ingefära ska få fortsätta leva i Flogsta. Men för att det ska fungera krävs det att någon där kan ha ett övergripande ansvar på plats och t.ex. se till att kisse får tillsyn, veterinärvård vid behov, har någonstans att vara vid ev. hälsobekymmer som behöver behandlas o.s.v. Flogsta är i hög utsträckning ett studentområde där folk bor i terminerna, och för en begränsad tid, och då kan det vara svårt att ta på sig huvudansvaret för en katt. Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Vet att husse i alla fall tidigare varit engagerad i sin katt, snabbt kollat upp om någon hört av sig om kattens hälsa, haft veterinärkontakt i området o.s.v. Har svårt att tro att han nu skulle överge sin katt, vilket förstås omgående skulle leda till lst-anmälningar. Katthemmet känner också till katten, då nya studenter i området ibland hör av sig och tror att katten är hemlös då den har bäddar + mat + vatten bl.a. i ett större trapphus.

OberonsMatte
1

#6: Eftersom det är "ny ägare" som eftersöks och den ursprungliga ägaren omnämns som "tidigare ägare" verkar det inte handla om delad vårdnad.

På Ingefäras egen sida kan man se att det varit flera veterinärbesök senaste året, men det nämns ingenting om kostnaden. I annons-inlägget eftersöks ny ägare som "kan ta hand om Ingefära när han behöver besöka veterinären". Det största problemet med veterinärbesök är vanligtvis kostnaden, så det är konstigt att det inte förtydligas mer vad som krävs ekonomiskt. Att ta eget ekonomiskt ansvar för "allas" katt är kanske inte så lockande för fattiga studenter.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Som jag har fattat det tidigare så har ursprungliga ägaren stått för kostnader etc, men han har inte velat flytta katten från kattens område, utan har behövt någon på plats som sköter det praktiska kring katten, och som finns tillgänglig i området. Hur det är i dagsläget vet jag inte. Framgår det inte av den låsta artikeln (som jag inte kommer åt) så är det kanske bättre att PMa Ingefäras FB-sida och fråga än att spekulera.

Jag har själv mött Ingefära vid ett tillfälle bara, och hade kontakt med ursprungliga ägaren vid några få tillfällen.

Att tro att någon student har möjlighet att ta på sig veterinärkostnader är nog tveksamt. Själv hade jag dock både häst och katter med blott studiemedel som inkomst…. Man fick snåla och vara klok. Men veterinärvården är dyrare i dag och jag kanske hade tur som fick det att fungera.

Uppkatten
0

Sedan undrar man ju alltid hur mycket journalisten lägger till och drar ifrån.