Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 551 ggr
Hawknestgrove
0

Nån som vill spy lite galla?:P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna insändare var i STNB förra veckan. Blev så himla arg! Ville naturligtvis skriva ett svar till personen, men b lev hiondrad av min sambo. Näsinge är litet… Kan tillägga, att vid skolan så är de 30 kmgräns och ingen kör fort, då det ofta är kontroll. För den som vill, så är mailaddressen tidningen@stnb.se  och insändarsidan heter fria ord. En granne till tjejen läste lusen av henne, för hon tyckte inte det var ett dugg synd om henne, utan om katten. Den lilla katten sprang ute hela dygnet, mer eller mindre. Strömstadstidningen finns inte på webben, så därför så blev det scannat….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Vetauriel]
0

Varför släpper man ut en 4-årig katt vid en väg för? Jag fattar inte. >.<

Svar till insändaren borde vara; Nej, det ska inte vara så, alltså ska du inte låta katten bli påkörd.

Hawknestgrove
0

4 MÅNADER!!!!!!!

Hawknestgrove
0

Så var så god, skriv gärna, kort och koncist. dessutom så är STNB hjärtligt less på Gunilla och Janne, som bråkar en massa, inte bara om katter. Du kan skriva under pseudonym, men du måste uppge namn och adress till tidningen. De skriver inte ut det.

Sidentass
0

släppa ut en fyramånaders liten kisse vid en bilväg..det är så att man häpnar!!! Ska lägga på minnet o se om jag gör som jag gjorde förr…slänger in en insändare!!

siberlina
0

jag kan bara säga ensak  , det är synd   att   vissa  människor  får ha  katt….

martdat
0

här där jag bor är det oxå 30 väg, två kissar blev påkörda förra sommarn,,, båda ägarna var förvånade att det kunde hända här,, ok, men det kör väll bilar på 30 vägar med…..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Vetauriel]
0

Ja, menade 4 månader, skrev 4-årig av vana :P

Sjukt ändå

Hawknestgrove
0

Ja visst! Så den som känner för det, släng in en insändare!

modellflickan
0

Ja vill spy lite galla!!

Alexej
0

Fixat

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Haha, kör på! Nu ska STNB få veta, att Hittekatter i Fokus är ett strongt gäng! OCh jag har ju inte blivit tillsagd att INTE visa det för er här inne…..OskyldigKan ju inte jag hjälpa att folk här inne reagerar, eller hur?(Visslar)

Simson
0

Men Gunilla…du har ju inte visat något…det är ju vi som öppnat bifogad bilaga…det kan ju inte du hjälpa…eller hur?? Oskyldig

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Nä just det…….Räcka ut tungan

Hawknestgrove
0

Puttar upp för fler som vill få utlopp för aggressioner….

Aribigga
0

Bara en fundering…

En katt på fyramånader har ju väldigt mycket energi, varför skulle den inte få gå ut?

Och är vägen vid en skola så SKA man ju köra långsamt förbi, det brukar ju oftast vara 30 väg.

Betyder det att jag inte borde få ha katt för att jag lät mina katter gå ut när de ville när de var små, trots att jag bor bredvid en mindre 70 väg?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Jenna-Gun
0

Ja inte skulle jag släppa ut en

4 månaders kattunge.

Spelar inte någon roll vilken hastighet det är tillåtet på vägarna.

Jenna

Som har 8 m till vägen från husväggen

anebit
0

Jag har en kattunge på ca 4 månader nu. Skulle ALDRIG släppa ut den…. Vill verkligen ha koll på den precis som man har med hundvalpar. Vem skulle komma på idén att släppa ut en 4 månaders hundvalp själv eller en hund överhuvudtaget.

Min 14 åriga Rasmus har alltid varit innekatt men får gå ut med koppel samt går i lång lång lina vid våran sommarstuga även vintertid samt följt med när vi hälsar på nån beroende på vem man åker till för alla är inte kattälskare………

Finns alldeles för många faror där ute: bilar, tåg, elaka människor, barn, okastrerade hankatter, lokatter m.m.

Säger som man säger om barn: BILAR ÄR HÅRDA KATTER ÄR MJUKA

Här slappar Rasmus i solen…………..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=500a5c34-d33d-45d4-b27f-10a599579a31&Filename=juli 2006 040.jpg)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Det är bara det, att folk kör sakta där1 Det är ofta poliskontroller, så det är inte det. MEn inte ens i 25-30 klarar du av att stanna för något som hoppar rakt framför bilen! Men tydligen är det ingen som svarat i tidningen, för då hade jag scannat det inlägget, elelr så var de som skrev för aggresiva. MIn åsikt är, att man absolut inte släpper ut en sån liten när det finns väg i närheten. JAg släpper inte ens ut mina vuxna. De har rastgård och ibland så tar jag ut Arne med pejl. Tjejen fick sig en tillrättavisning av en granne, som trots att hon inte är kattmänniska, inte tyckte ett dugg synd om henne, bara om katten. Den lilla katten var ute både i ny och i ne, som vi säger här.

Ankah
0

Men vadå? Bara för att det går långsamt förbi skolan betyder ju inte det att den lilla katten inte tar sig till snabbare områden, eller? De tänker ju liksom inte att gå över vägen där de kör långsamt… Synd om katten, hoppas att det i alla fall gick fort. Världen idag är inte anpassad till katter. Mina får stanna inne.

Erika91
0

Det kvittar hur söligt eller hur sällan det kommer bilar eftersom när oturen är inne och katten är på fel ställe så smäller det :/ Tyvärr.

Men jag ska inte sitta här som en ängel, tyvärr. För farmors katter bor bara sex meter från vägen och är utekatter, men som tur är så korsar de aldrig vägen för de är rädda för bilarna… eller joo Errik gjorde det när han vart utsvulten :/

Ankah
0

En av mina föräldrars katter går också ute mycket (den andra orkar aldrig lämna sofflocket). Hon har klarat sig i 18 år….men hon har haft kattvänner undertiden som det inte gått lika bra för, de har råkat illa ut på vägarna. Jag har tagit upp det med min mamma, de ska inte vänja nästa katt vid att gå ute.

Erika91
0

#21 Ja vissa har tur!
Bra att de inte ska ta och vänja nästa katt med det :)

Ankah
0

Ja…he he…de skulle bara våga…den gamla nu verkar mer eller mindre ha lärt sig att hålla sig undan (grejen är att de har en jätteskog att singa i på andra sidan huset) från vägen, hon sitter vid trottoaren och hälsar på gamla tanter som ska till Botaniska Trädgården, de brukar bli väldigt förtjusta.

Erika91
0

#23 Är skogen på andra sidan gatan eller bredvid huset? :) Haha klart att man blir förtjust när man ser en katt :)

Farmors katter har om tre sidor btuntom huset skog att vara i och andra sidan en väg…

Hawknestgrove
0

Ränk på, att den gamla kissen kan förlora hörseln. Det gjorde min gamla kisse, när hon var 16 år. Då var det no more gå ut för Pyssa

Ankah
0

#24 - På andra sidan HUSET! He he….kanske lite otydligt först.

#25 - jäpp, kollar henne ofta genom att knäppa med fingrarna bakom nacken på henne när man håller i henne (Någon som vet ett bättre sätt?) Hörseln verkar bra än så länge, men ögonen börjar bli lite dimmiga, ser det ut. Lite gråstarr kanske. Nu håller hon sig främst på den lilla uteplattan som finns mellan huset och trottoaren, går inte iväg på några större äventyr längre. Ibland är hon borta ett par dagar, framförallt på sommaren, och kommer hem och luktar jord, ljung och tallbarr. Hon är svår att ha bara inne, hon uppskattar verkligen sina utegångsmöjligheter, och så länge hörseln är ok så får hon nog göra det. Det är svårt att bedöma sådant där - hennes livskvalitet skulle inte bli densamma om hon var inne, eftersom hon älskar att vara ute, samtidigt innebär ju utelivet en risk, helt klart. Hur hade ni resonerat?

Hawknestgrove
0

Svårt. Men är synen påverkad då hade jag nog satt utegångsförbud redan nu. Passa på nu på vintern, så har hon nog glömt hur det är till våren. Eller gör en kattgård! eller, faktsikt, varför inte, en löplina?

Elcyion
0

Jag hade hållt koll på synen med! Om hon tappar hörseln, kanske det är ett alternativ att försöka gå med henne i koppel?

Medarbetare på jack russel terrier

Aribigga
0

Jag tycker ändå inte ni ska idiotförklara insändaren på en gång. Katten kanske var ute under uppsikt och rymde eller något sånt?

De kanske bodde längre in i ett bostadsområde och räknade inte med att katten skulle gå så långt?

Insändaren kanske var uppväxt på landet och var uppfattningen att en katt som får gå ut är en lycklig katt och visste inte om farorna i tätbebyggda områden och tänkte att en 30 väg är ju inte så farlig?

Katten kanske hade smitit ut? 

Det kanske var något barn som hade släppt ut katten, fast den inte fisk?

Jag kanske är dum men jag tycker det är dåligt och barnsligt att dömma folk och lägga ut dem i forum när man inte vet hela sanningen och de inte har en chans att förklara sig.

De lär ju i alla fall inte göra om samma misstag igen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hawknestgrove
0

detta är hemma hos mig, i vårt  lilla samhälle Näsinge. JAg har ingen misskund med den före detta kattägaren. Till en början var de så rädda om katten så, men sen så tröttnade de och lät katten gå ute jämt. De bor på andra sidan vägen om skolan/dagiset , granne med ett äldreboende. Min bekant reagarade också,då hon helt plötsligt fick se en lille tassen ute på sena kvällen.Det är inget direkt bostadsområde, tre hyreshus med två lägenheter i varje hus. JAg klassar det som väldigt ansvarslöst, eftersom ungarna i skolan blev vittne till att katten blev överkörd.

Hawknestgrove
0