Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 147 ggr
Uppkatten
6

Arborist hjälper katter ner ur träd

En katt som inte tar sig ner ur ett träd kan snabbt bli i dåligt skick. En arborist (d v s någon som jobbar med trädvård) kan vara till hjälp för att få ner kisse.

Här är ett reportage om en av de arborister som då och då rycker ut och hjälper katter ner från träd.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/395GzM/efter-nodropen-christopher-raddar-katter-i-trad-pa-sin-fritid?fbclid=IwAR1bWKZ2YfDmRkdBTJE_LNo49yJvBjzfZ5OMjx5J2KAtFeqV-0R8E3P3zro

Katter har dessvärre lättare att klättra upp än ner. Och nej, alla katter tar sig inte ner för egen tass.

Kattens lever riskerar att fara illa p g a svält om katten blir kvar i trädet i mer än något/ett par dygn. Katterna kan snabbt bli uttorkade, nedkylda, och de får ont i kroppen av muskelspänningen och bristen på vila och sömn. Är de i riktigt dåligt skick riskerar de att falla (med risk för skador som följd).

Dock finns risk även vid räddningsaktioner, t ex om katten blir rädd och hoppar. Man får för varje katt göra en bedömning (risk kontra nytta). Hur länge har katten suttit? Hur verkar den må? Vilka chanser har katten att ta sig ner för egen tass (finns det t ex grenar att klättra på)? Kan man hålla ett lakan under trädet så att katten inte slår i backen om den hoppar och är det i så fall ett alternativ?

Att katten blir kvar sittandes i trädet i flera dygn är inte lämpligt.

"Har du inte rätt kunskap - ring en arborist".

För det kan gå rejält illa om ovana klättrare, utan ordentlig utrustning, själva ger sig upp i träd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Full panik när kattungen inte kunde ta sig ner
Magi-cat
1

Vad bra gjort! 🙏💕🌲

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
0

Bra gjort! 😻

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OberonsMatte
0

Priserna för katträddning verkar ligga på ca 2.000 kr för vardag och 3.000 kr för helg + ev. reskostnad och + ev. timpris om det drar ut på tiden.

När Räddningstjänsten har tid och möjlighet att hjälpa till görs även det mot en fastställd avgift eller ev. timpris.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

En del arborister verkar göra det gratis också, eller mot att man ersätter dem för resekostnaderna.

Men några tusen för att rädda sin katt är ett rimligt pris.

Hos veterinären skulle man tycka kostnaden var låg om den räddade kattens liv 😊.

Vet du om det generellt är så att räddningstjänsten tar ut en avgift, eller kan det variera över landet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-02-03 23:01 av Uppkatten
Uppkatten
2

Kan tillägga att det finns en Facebook-grupp som heter "Vi som hjälper katter i träd".

Där finns det tips om hur man kan göra om katten inte kommer ner, samt kontaktuppgifter till en del arborister som brukar rycka ut mm.

Magi-cat
1

Jag frågade faktiskt den lokala brandkåren en gång om de hjälper ner katter ur träd. Ifall om …
Det har de ju ingen möjlighet till , MEN kanske att de kan ta det som en övning ifall …😻
Det här var länge sedan och jag har inte behövt fråga som tur är…

Uppkatten
3

#6 Jag fick hjälp av brandkåren när en tornseglare (en unge) fastnat och hängde i en lina på husfasaden. Jag hänvisade till att det var en djurskyddsfråga, att folk mådde dåligt av att se ungen kämpa, att fågeln enligt viltjouren riskerade att bli hängande i flera dagar innan den dog, att viltjouren kunde finnas på plats och ta emot ungen, och jag frågade om de inte hade någon elev som behövde träna på att hantera stegbilen.

Så de kom hela styrkan till slut (för att kunna åka direkt vid ett ev. larm), fågelungen togs ner och kunde lämnas över till viltjouren (efter att vi hjälpts åt att klippa bort linan runt benet, fått i fågelungen lite sockerlösning mm).

Räddningstjänsten verkade vara mest bekymrade över att behöva ta ner fågelungen för att därefter förväntas slå ihjäl den, eftersom det skulle göra folk upprörda. Men jag hade tillgång både till fågelvana grannar (även sådana med utbildning i att avliva fåglar), och hade fått löfte av viltjouren om att de kunde finnas på plats och ta hand om fågeln. Det kändes som att det var avgörande. Att det fanns en bra plan.

Kan tillägga att jag bor relativt nära brandstationen, så de riskerade inte att bli just något fördröjda vid en ev. utryckning.

Magi-cat
2

#7 Det var hjärtevärmande att höra, bra jobbat av er alla! 🙏😻