Annons:
Etikettkattmat
Läst 409 ggr
Uppkatten
2020-08-11 15:44

"Har sett en efterlysning på en liknande katt..."

Någon lägger ut en bild på en observerad katt på Facebook. Inte sällan en observerad katt i dåligt skick. Genast fylls tråden av kommentarer som varken gagnar katten eller upphittaren. 

"Delar", är en typiskt sådant kommentar. Varför delar man inte bara inlägget, utan att kommentera…? 

"Har sett en efterlysning på en liknande katt på FB" är en annan sådan där geni-kommentar (not). För det är klart att det finns en hel massa efterlysningar på FB gällande katter som LIKNAR den aktuella katten. Det finns ju flera hundra efterlysnings-sidor på FB, så inte särskilt konstigt… Och inte hjälper det heller att man skriver att man sett en katt som liknar på FB, för vem ska då sitta och lusläsa alla dessa hundratals sidor med efterlysningar på FB? Nej, tror man sig ha sett en efterlysningsannons på katten så letar man upp den annonsen, jämför katterna noga, och tror man fortfarande att det kan vara samma katt så länkar man annonserna till varandra (eller berättar i alla fall så tydligt man kan var den andra annonsen kan hittas).

"Stackars katt - kan ingen hjälpa den?" är en annan vanlig kommentar, ofta i upprört tonfall, trots att det ju är precis det man håller på med: att försöka hjälpa katten. 

Inte sällan kommer näthatarna in och förklarar att "människor som är hemska och onda och gör så här mot sina katter ska inte få ha katt". Trots att de inte har en aning om varför katten befinner sig där den är eller varför den ser ut som den gör (eller hur väl fotot avspeglar kattens verkliga situation).

Vad är då problemet med det här? Kan man inte bara låta folk hålla på? Jo, det är klart - det är svårt att påverka. Men risken är ju att vettiga tips försvinner i mängden. Vilket känns onödigt. Dessutom är det rätt trist att läsa 10 kommentarer som bara säger "delat"…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
2020-08-11 16:06
#1

Kan bara hålla med 😠

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Elelli]
2020-08-11 20:39
#2

Fast att skriva "dela" gör att inläggen puttas upp i nyhetsflödet och syns för fler.

Uppkatten
2020-08-11 21:10
#3

#2 OK, väldigt många som administrerar de här FB-grupperna brukar vädja om att man inte ska skriva "delar". Är det en miss från deras sida, tycker du…? (Jag har alltså inte själv koll på det "tekniska").

Själv blir jag bara galen på folk som skriver "delar" för dela kan man ju göra ändå, utan att tala om det för alla.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-08-13 13:26
#4

Precis vad jag också irriterat mig på!  Även att det som svar på en kattefterlysning länkas till upphittade katter som bara med väldigt stor fantasi möjligtvis påminner om den efterlysta katten, men med andra vitfläcksmarkeringar, mönster och uppenbart annan pälslängd. Har katten ett synligt jack i ena örat när den försvinner så kommer det finnas där även när den hittas. Har katten kort nos så kommer den inte ha lång nos när den hittas.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2020-08-13 15:53
#5

#4 Ja, man hänvisar ofta till att katter kan förändras i sitt utseende när de har gått ute en tid. Men det finns förstås måtta på HUR mycket de kan förändras 🙂. 

Ett annat problem är de kattägare som sitter hemma och jämför andras bilder på upphittade katter med sina egna bilder av den försvunna katten, och skriver att "de är väldigt lika men det kan inte vara min katt för min katt är lite ljusare och den har en fläck på bröstet som är lite mindre/rundare" o s v. Man fattar inte hur mycket kameror kan "ljuga". En katt kan se rödbrunrandig ut på den ena bilden och närmast grårandig ut på en annan bild, beroende på kameran, ljusförhållanden när bilderna togs o s v. 

Kollar jag på bilder av min svarta katt så har hon en vit fläck på bröstet som ser liten ut på en del bilder, på andra bilder ser den rätt stor ut, ibland ser fläcken ut som ett hjärta, andra gånger som en diamant, ibland bara som en fläck rätt och slätt, lite beroende på vinkel, ljus o s v.

Men däremot förvandlas ju inte en svart katt till en sköldpaddsfärgad, och katten får inte vita strumpor av att ha gått ute några veckor eller månader… Jack växer inte igen, korthåriga katter blir inte långhåriga, och nosar växer inte ut och blir längre….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: