Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 608 ggr
Uppkatten
4/20/20, 1:27 PM

Tror du att din katt är reggad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har noterat att många kattägare skriver i sina efterlysningsannonser att deras katter är id-märkta och reggade. Vanligtvis anger de också vilket register katten är reggad i (SKK eller SVERAK).

Men när jag har gått in och kollat så har jag noterat två saker:

Flera av katterna har INTE varit reggade i det register som kattägaren har uppgett. De har istället varit reggade i det andra registret.

Flera katter har ö h t inte gått att hitta i något av registren, trots att kattägaren uppgivit att katten ska vara reggad med ett visst ID-nummer. 

Det här får mig att fundera kring om det verkligen är vettigt att ha flera olika ID-register. Kanske vore det bättre med ett enda?

Det verkar också som att kattägare inte har koll på huruvida deras katter verkligen är reggade eller inte. Kanske tror man att det sker automatiskt när katten id-märks, vilket vanligtvis inte är fallet. Att anmäla sina kontaktuppgifter till ID-registret måste man göra själv (eller åtminstone kolla så att det verkligen har blivit gjort). 

Ett alternativ är förstås att kattägare - av misstag - skriver in fel id-nummer i sina efterlysningsannonser. I så fall är kanske ingen större skada skedd, för då kan ägaren ändå spåras - OM den upphittade katten är ID-märkt och korrekt reggad i registren.

Man kan också tänka sig att ägaren verkligen har reggat sin katt, fast först efter det att katten försvann. Och då tar det ofta en tid innan katten dyker upp i ID-registren. Därför kan det vara bra som upphittare att man kollar flera gånger i id-registret över en tid för att se om katten har blivit reggad sedan sist man var in och kollade.

Men som kattägare gäller det alltså att: ID-märka och ägarregistrera sin katt. Regga gärna i både SKKs och SVERAKs ägarregister. Kolla också så att dina kontaktuppgifter blir synliga på nätet om någon skulle söka på din katts ID-nummer. Annars kan du bli svår att nå i en akut situation, t ex om din katt hittas allvarligt sjuk/skadad ute och veterinären har att besluta om huruvida katten ska få vård eller avlivas.

Har du innekatt? ID-märk och regga ändå! Det är dessvärre mycket, mycket vanligt att innekatter kommer ut av misstag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
IsabellsHamsterhem
4/20/20, 1:44 PM
#1

Jag tror att de flesta tror att så fort katten är chippad så är den reggad.
Tvivlar på att min pappa o styvmamma reggat de två katter vi har här., även om de är utekatter och jag sagt till flertalet gånger.
Man verkar tro att det räcker med att den är chippad/tatuerad :/

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Maria
4/20/20, 1:48 PM
#2

Jättebra upplysning..Jag frågade härinne när vi skulle registrera vår Greta annars var jag inte säker. Jag visste inte vilka register som behövdes.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cattisa
4/20/20, 9:00 PM
#3

SVERAKs ID-register har lång eftersläpning nu i vår. 😭
Jag skickade in registrering för min katt 3 februari. Kollade efter någon månad, men hittade inte katten i deras register. Jag mailade, men fick inget svar. Ringde för en månad sedan och fick svaret att de ligger efter med registreringarna, att de räknade med att ha registrerat min katt de närmsta veckorna. Jag kollade igen idag, men katten finns fortfarande inte med, så jag ska ringa dem igen.

DjurID.se registrerade katten snabbt utan problem.

Jag vill ha katten registrerad i båda registren, för säkerhets skull.

Det är viktigt att man går in och kollar så att katten faktiskt har blivit registrerad i båda registren.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: