Tvingas välja mellen katt eller bostad
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag kom bara till en jätte reklam banner :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja, stackarn! Men jag förstår att socialen är brännmärkta de med. Vi får bara hoppas, att det löser sig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nu såg jag det. Och jag blir arg. Att vara tvingad att vara i kontakt med socialen av olika anledningar ger inte socialen rätt att inte låta folk vara människor. Man ska genom hjälp i socialtjänstlagen bli ika behandlad som alla andra. Man måste ha ett mänskligt värde. Varför kan en människa som inte ber om mer pengar för att ta hand om denna misse få ha en misse. Han har ju inte skaffat en bengalisk tiger, han har skaffat en katt. Om de nu gör besök med jämna mellanrum som de själva säger så ser de snabbt om det inte ser bra ut. Som jag fattade det hade denna misse fått honom att börja städa och sköta sig. Han har med andra ord börjat leva igen. Och då sparkar de på honom. Vilka idioter.
Audiatur et altera pars

Hoppas att han hittar ett förstahandskontrakt. heder åt killen! förstår tyvätt oxå socialen spm har dåliga erfarenheter, men som han själv sa så letar han ju aktivt efter ett första handskontrakt. sen verkar det vara olika regler på olika socialkontor, jag hyrde med lägenhet i andra hand av socialen när jag hade min första lägenhet då jag bara var 18 år utan inkomst, inte nog med att jag fick ha mina kissar utan problem de gav mig även en 2 a i stället för 1 a pga av katterna, när de sa att det var standard att 18 åringar skulle ha en etta så sa jag bara att det inte gick då jag hade då två katter som var vana vid stötte ytor, min handläggare förstod direkt och gav mig en tvåa….
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#4: Tror de blivit hårdare med åren tyvärr. De försökte tvinga mig att inte ha mina djur lvar när vi gick på socialbidrag heller. Men jag gav mig inte och de fick betala mitt existensminimum ändå.
Saken är det då man inte kräver mer pengar för att överleva för att man har djur kan de inte bestämma vad man lägger pengarna på. Om jag väljer att inte handla kläder för att ha djur ska det vara mitt val. Inte deras.
Jag drog en parallel och frågade vad de gjorde om någon tog sitt socialbidrag och köpte en dvd spelare som de sedan köpte filmer till. Inget sa de, de kan inte bestämma vad folk lägger pengarna på. Likadant frågade jag om alkohol, de som super omåttligt, om de köper upp sitt socialbidrag på sprit vad gör ni då? Än en gång de bestämmer inte vad folk handlar. Men de skulle bestämma ver att jag inte får handla djurmat. idioter är de. Skönt att inte vara där. Jag går nu under existensminimum men vägrar gå dit.
Audiatur et altera pars
Ja, vilken dubbelmoral….Hoppas på det bästa för killen1 Kanske han via uppmärksamheten, får ett förstahandkontrakt!
Jag tyckte det lät så bra när killen skrev att han aldrig har bryt sig om nånting i livet. men nu när han har ansvar för en liten katt då vill han för första gången ta tag i sitt liv. Det finns längre ner ett brev som han skrev till socialen.
Katter kan hjälpa till att människor kommer på rätt banan igen!
Jobbigt med storreklamen först! :(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag hinner inte förkara nu, för jag ska till lasarettet strax, menläs i diskutera under artikeln. Jag har skrivit där under namnet Spottymamma
Kille MÅSTE få hjälp helt enkelt och de är så maktfullkomliga här på socialen, för de tror de kan göra precis hur de vill. Det har jag sett alltför många exempel på
En kille som fått något att leva för, måste ju motarbetas.
F*N vad jag blir arg
Jenna:(

Jag kontaktade reportern,innan jag gick och hon har precis ringt mej. Hon skule be Christian ringa till mej. det är i morgon han skulle ut, men istället skulle soc komma upp til honom. Jag sa att katten kunde vara här till Christian fått skriftligt på detta beslutet, så att han kan överklaga. Då blir det mer tid att reda ut det hela på, för det kommeratt ta minst ett år i Länsrätten och under tiden kan de inte göra ett dugg. Dessutom ska Christian snarast dra det hela i Hyresnämnden, jag hjälper honom med det. Han är INTE missbrukare, utan har bara svårt att fixa sitt liv. Soc ska ju göra en INDIVIDUELL bedömning i varje fall, och det har de inte gjort här, när det gäller kontraket. Jag tvivlar på att det är lagligt att utforma det på det sättet. Svalöv hade en klausul i sitt om att man inte kunde ha besittningsrätt på ett andrahandskontrakt, men det var olagligt, så de var tvungna att ändra det.
Hoppas bara att Christian ringer och kommer hit ikväll, så att vi kan komma till en lösning. Reportern kunde inte vara med i morgon, så jag ska erbjuda mej att vara där istälet, så VÅGAR de inte bråka, det lovar jag.

Hurra för Mettan!! Hoppas att det löser sig,

Det är ju inte klokt!! Det var ju en god gärning!! Jag är faktiskt glad att han tog och behållde katten fast han fick flytta. Sådana människor bör det finnas fler av - som offrar allt för katten!

#10 Suveränt Mettan!!
Jag hoppas och håller tummarna för att det löser sig!
Jättebra Mettan att du ställer upp för att hjälpa killen och lilla katten!!
wow mettan, strongt jobbat!

Ohh, vad skönt att han får hjälp. Håller tummarna och behövs det mer hjälp hojta till.
Audiatur et altera pars
¨å bra1 Då väntar vi på rapport i morgon!
Goa snälla Mettan.
En stor röd ros till dej.
Kraaaaaam Jenna

Okej…nu lämnar jag ut mig totalt…just nu sk*ter jag i det…blir SÅ illa berörd av sådant här "sparka på de som redan ligger"!!!!
Efter att ha blivit misshandlad tappade jag motivationen och fick hjälp av boendestöd. Hade jag inte haft katterna hade jag ALDRIG NÅGONSIN tagit mig upp på fötter igen!
Hur kan chefen säga att det handlar om Christian?? OM det gjorde det så skulle de inte slänga ut honom på gatan!! Vad är DET för bättre alternativ?? Kan han inte få en extra timme boendestöd i så fall som "kollar" att han sköter katten???
Om katten hjälpt Christian mer på två veckor än vad "de" gjort på sju år så är väl saken klar?!! Han ska ha kvar katten!!
Att de tidigare haft dåliga erfarenheter av katter i hem är väl en sak. Att de skrivit in det i kontraktet är väl också en sak. MEN ge honom mer boendestöd FÖRST och se vad som händer…
SUUUCK!!! 
Har dock aldrig haft med sociala att göra…det räcker erfarenheter med annat "folk".
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Simson, det är nog många här som har gått genom skiten!
Tycker denna artikel är ett oerhört bra exempel på hur stelbent byråkratin i Sverige är.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#20 Jo det förstår jag. Kram på alla som haft det jobbigt!! Blir så upprörd på stelbentheten!!! Prutt på dem!!

#10 Mettan..du är värd ett fång guldtassar…du besitter en gedigen kunskap om vad som gäller rent juridiskt..det är inte första gången du visar din vilja att hjälpa…tänk om alla vore så kloka o känslosamma som du är..och många andra därtill…

Heder åt denna kille..må inte byråkratins låga nivå få segra än en gång..

Så orättvist! Varför kan de inte utgå från killens behov? Och kattens? Jag håller i alla fall tummarna för att allt går bra för dem!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

HUr har det gått för killen Mettan?

Mettan: Hur har det gått??

Idag är det lördag och snart söndag. Pratade med Christian igår och har också pratat med länsstyrelsen, sociala enheten. Christian var förresten här hos mej i onsdags kväll, så vi pratade en hel del.
Han har ADHD/DAMP och får därmed aktivitetsstöd från FK och har alltså INTE försörjningsstöd eller något sådant från soc. Socialkonsulenten på länsstyrelsen höll med mig om att soc borde kunna utforma individuella andrahandskontrakt och inte komma med "missbrukarkontrakt" till alla.
Kontraktet har dessutom en klausul om att det inte finns besittningsskydd och det har jag för mig att just den paragrafen är olaglig. Svalöv hade nämligen en sådan klausul tidigare, men fick ta bort den. Så fort Christian har skannat in kontraktet och skickat över det till mej, ska jag kontakta hyresnämnden och dra det hela där, för hyresgästföreningen sade bara till honom att han inte skulle skriva under uppsägningen och sedan skulle han vänta på kronofogden.
Han har fått en typ av skriftlig uppsägning, men de har INTE skrivit vilken punkt de vill säga upp honom på, så det som gäller nu är ett överklagande till länsrätten. Det kmmer att ta minst ett år, innan det blir klart där och under tiden får de inte göra ett enda dugg. Han har alltså MINST ett år på sig, innan de kan kasta ut honom. Har jag sedan rätt i det där med besittningsklausulen, ska de inte kunna kasta ut honom alls. Dessutom vill jag ha prövat om det verkligen är lagligt att förbjuda husdjur, utan att det hänvisas till att det är ett allergihus. I vanliga kontrakt får inte hyresvärden sätta in sådana klausuler, utan att hela huset, eller trappuppgången är "allergibostäder".
Länsstyrelsen, soc. enheten, ska ha möte på måndag förmiddag och då ska de ta upp Landskronas agerande till behandling.
De strular ju på alla möjliga punkter här och ger inte full täckning för hyrorna, utan går efter schabloner, som är flera år gamla.
Tidningen kommer också att ta upp en hel del av deras övriga agerande, för de bryter mot många paragrafer i SOL i den här kommunen.
Christian ordnar lite med konserter och sådant och vi pratade också om att ordna en konsert för hemlösa och övergivna katter. Men det kan nog inte bli förrän nästa år någon gång, men det gör inget, för det behöver påminnas om detta hela tiden, även nästa år.
Det är läget just nu
En kram till dej och Christian
Jenna

En stor cyberkram till dig och Christian!! Hälsa honom att vi tänker på han härinne!!

grrr. fyy vad hemskt av dom att göra så, när dessutom kattungen fick honom att sköta hemmet bättre. hoppas verkligen att det ordnar sig för honom och missen nu. vad bra mettan att du hjälper till.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Super jobbat Mettan! :)

Tack ska ni ha! Men det är inte såmärkvärdigt, för jag AVSKYR orättvisor och översitteri och det är vad det handlar om här.
Jag måste bara få säga att på länsstyrelsens sociala enhet, är de verkligen bra. En gång i tiden fick jag ett råd från en av socialkonsulenterna och det var: "Kontakta oss, så fort det känns fel, vi noterar allt, och när det kommer många klagomål mot en förvaltning, eller kommun, tar vi upp det hela till lite mer allmän granskning". Det är ett av de bästa råd jag någon gång har fått.
Det juridiska området, ja! Det har alltid varit mitt stora intresse, och jag nog inte mr än 14 år, när jag började läsa frågespalterna i min mors veckotidningar, klippte ut de juridiska spörsmålen och sparade.
Numera går det att få hur mycket information som helst, utan att behöva handla en massa dyra böcker, så gudkselov för internet!
hurra för dig Mettan, utan dig hade detta inte uppmärksammats, och i all tysthet hade dom förpassats på gatan, utan skriverier
Maggan47 som ivrigt väntar på nyheter

Ånej, jag hittade länken om det hela här. Sedan är det självklart att jag reagerade, eftersom de inte har anpassat kontraktet och bedömt ärendet individuellt. Därtill kommer min övertygelse om att det egentligen är olagligt, dels att ta bort besittningsrätten och dels att dkriva klausulen om husdjur, men det får hyresnämnden avgöra.
Det var Alexij som lade ut länken här och att jag reagerade är ganska självklart, eftersom jag är mer än ilsken på hur soc bär sig åt här i denna kommunen. Jag har ju dock anmält dem till Länsstyrelsen, för att de använder schabloner istället för att pröva hyror och elkostnader individuellt. Dessutom har jag lyckats få en socialsekreterare att erkänna att schablonerna är flera år gamla.
Så länken fanns utlagd här och jag följde den bara.

Ja, de får bo kvar, tills det hela har prövats i länsrätten och det tar MINST ett år. OM kommunen inte backar tidigare. Men egentligen är det väldigt intressant att få det hela prövat, för jag är förvissad om att de stupar på¨att de har tagit bort besittningsrätten och sedan inte bedömer det hela mer individuellt.
I morgon ska jag kontakta hyresnämnden, för Christian kommer hit vid 10-tiden, så vi ska skanna in kontraktet och den s k "uppsägning" han har fått. Hgf tänker tydligen bara diskutera med kommunen och inte dra det hela i hyresnämnden Dit kan man gå själv, utan deras stöd, som jag faktiskt inte ger mycket för. Det är bara att begära ändring i villkoren och tala om att det är orimligt med deras villkor.
Det måste helt enkelt tas hänsyn till Christians sjukdom, som faktiskt är ett funktionshinder. Visserligen ska hyresnämnden bara pröva om de kan ändra villkolren, och det andra kommer att prövas i länsrätten och ni kan ge er på att jag ska leta paragrafer att stödja mej på. Kommunen ska inte ha mycket till chans, det lovar jag. Jag har satt dem på pottan förr här, så de har fått sina påpekanden här och mer ska de ha. 
Hoppas det ordnar sig! Tycker det är helt fel att straffa någon på det viset. Hur kommer det sig att många myndigheter ser till papper istället för individ? Jag som har halvt sjukbidrag är lite smått paff över hur en läkare som aldrig träffat mig sitter och beslutar om jag ska få stöd eller inte. Det verkar ju även i detta fall att de så att säga har "dömt efter papper". Tycker det viktigaste är att Christian mår bra och känner sig mer motiverad nu, det borde de väl ändå förstå? Jättestrongt av dig, Mettan, att hjälpa honom och kämpa för rättigheter!

Ja du, det där med FK-läkare är ett kapitel för sig. Det är ju sagt att förtroende läkaren bara ska bedöma efter journalerna och visst gör de så, men journalerna är ganska kortfattade och innehåller tyvärr inte allt som är väsentligt.
Jag hade en ovanlig tur, när jag fick mitt sjukbidrag och pension, för min ordinarie läkare var förtroendeläkare hos FK i Åstorp och Svalövs FK-läkare var överläkare vid VC där, och det var honom jag gick till, när det var akuta saker på VC. Så han kände mig ganska väl.
På det första mötet Christian var kallad till, ville han ha sin mamma med som stöd, och det var först efter en diskuterande, som det tilläts, och så får det inte vara. På det andra mötet med helt andra personer hade Christian tidningsfolket med sig, så det är säkert därför de halvt om halvt backade.
De är ju ganska så rädda för "tredje statsmakten" och det ska de vara. Detta har vuxit ganska rejält, så jag misstänker att de backar helt och hållet, när pressen på dem blir för stor. Troligen för att de heller backar i ETT fall, än riskerar en undersökning.

SÅ bra med de goda nyheterna!
Mettan det var bra att du ställde upp! :)
Toppen!
Ja det kan vara bra att media kan ha sådan stor inverkan faktiskt.
#38 - Det låter bra om de backar, men synd att det måste uppmärksammas i media för att de ska göra det. Egentligen ska en individuell undersökning göras ändå, utan pressen från utsidan. Men så är det alltid. När media är med så händer saker för de vill inte framstå dåligt.

#40 Ja egentligen ska de ju det. Men nu får man vara glad att dte är såhär än så länge iaf.
HAHAHAHA! Hurra! rätt åt dem! hoppas nu att Christian får den uppmärksmhet han behöver i deta fall och får sig en egen lägenhet1 Och att han är duktig och sköter sig med sin lilla kisse!

Vi pratade om deras eventuella backning idag och jag har beslutat att oavsett vad som händer, så ska det röras om ordentligt i myrstacken.
Ikväll ska jag skriva överklagandet och skicka till Christian, anmälan till länsstyrelsen och sedan är det bara att vänta.
Det finns problem med att de skulle skicka en "riktig"v uppsägning till honom och därför ska det hela iväg innan de hinner göra det.
Det ska ju skickas til socialförvaltningen här, som ska yttra sig, men som jag sade till Christian, att jag litar inte ett dugg på dem, för de är fullt kapabla att ljuga om när det har kommit in. Så jag sa att vi gör, som jag brukar göra.
Jag skickar ett exemplar av överklagandet direkt till Länsrätten, så går det ner dit, ankomststämplas och diarieförs. Sedan får man ett besked om att de har skickat det till RÄTT instans, men då går det inte att ljuga längre, eftersom det har stämplats och diarieförts i rätt tid på Länsrätten. 

Heja Mettan! Du har varit med förut ser jag!! BRA gjort! Kram!

Tack!
Visst har jag varit med förut
Och jag har bråkat ordentligt, det lovar jag. Det går ju inte att låta en socialsekreterare, som ljuger och bär sig illa åt vinna över en vanlig liten människa! Jag fick bort honom från sin tjänst. Han fick sköta annat istället, där han inte hade ett sådant ansvar och absolut inte över pengar.
Wow!! Underbart jobbat Mettan!!! Blir så imponerad av din kunskap och "ork" att kämpa! Önskar jag var som du!

Å jag önskar du kunde hjälpa mig…

#Simson!
Kanske kan jag det. Maila till mej på mettan@comhem.se, så kan vi prata om det. Du kan skicka ditt tel.nr till mej (om du har hemtelefon), så ringer jag upp dej.

Mettan du är en klippa. finns inte mycket mer att säga. Hoppas du inser ditt värde bara.
Audiatur et altera pars

Ibland kan det vara bra att ha kommit över både ungdomen och den första medelåldern. Livet och mitt läsande har lärt mej en hel del och det är skönt att kunna använda det hela för någon annans räkning.
Jag har tidigare varit politiskt aktiv också, men jag orkar inte det längre, men tiden när jag var det var visserligen jobbig ibland, men jag lärde känna många människor och en hel del av dem finns numera i riksdagen eller på andra höga positioner och några av dem tar jag fortfarande kontakt med då och då. Men vi får inte heller glömma Anette C i Malmö, som jag kan prata med om det mesta i den juridiska världen.
Mail till länsstyrelsen och överklagandet ska bara godkännas av Christian, så jag ringer till honom i morgon förmiddag.
Jag rapporterar i denna tråd, så fort det händer något nytt på den fronten.

Jag hoppas så innerligt att det går bra för dig, Christian och den lille kissen!!!! Heja er!!!

Idag måste jag bara GAPSKRATTA åt socialens agerande. Christian och Snurre var hos mej idag och Christian talade om att han hade fått den "riktiga" uppsägningen.
Men de har GLÖMT att skicka med anvisningar för överklagande!!!!.

vuxennämnden i Landskrona har bitit sig själva i svansen!!!
Ser bara ett kryss.
Ser också bara ett kryss.

Det var bar smileys som gapskrattade.

Betyder det att uppsägningen ej är giltig??? *hoppas*

Eftersom de inte har skickat med anvisningar om hur han ska överklaga har de brutit mot förvaltningslagen. Dessutom tycker Anette att vi ska dra det inför diskrimineringsombudsmannen, eftersom han har ett funktonshinder och därmed har diskriminerats istället för att få hjälp och stöd.
I vilket fall som helst har de gjort massor med misstag, så det finns goda chanser att vinna och de kan inte göra ett dugg, förrän det är avgjort i bl a länsrätten. Om det behövs drar vi det vidare till Kammarrätten.
Länsstyrelsens sociala enhet är också inkopplad och den socialkonsulent jag pratade med ansåg också att kontraktet skulle skrivits individuellt och inte ett s k "missbrukarkontrakt". Förhoppningsvis får Landskrona en ordentlig reprimand för detta och det är fler ärenden på gång, så det ska bli spännande och förhoppningsvis roligt att "sätta dit" dem ordentligt. 
Jösses, vilka klåpare..

Heja Mettan!!!

Ja, de är duktiga på det. De är duktiga på att bryta mot mycket, men nu är det dags för dem att ändra sig. De har ljugit utredarna på länsstyrelsen rakt upp i ansiktet, när det gäller deras schabloner för hyra och för el. De är flera år gamla och det SKA prövas individuellt, men det gör de inte.
Det borde finnas fler som dig Mettan! Verkligen underbart att du försöker hjälpa honom! :)