en eller två, pengaproblem :(
sitter här med värsta ångesten. var hos vetrinären innan idag med båda katterna för kastrering, men eftersom dom hittade en urinvägsinfektion så väntar vi med det.. problemet är bara att jag fått inse hur olika mina katter är, och hur mycket pengar det kommer kosta att få båda att må bra. den ena (nemo) har ju som sagt urinvägsinfektion och får bara äta special-blötmat hädanefter, medan den andra (cassius) har problem med magen och får bara äta speciel-torrfoder från vetrinären.. så dom får absolut inte äta av varandras mat, och bådas mat är dyra..
och som jag tjatade på min stackars sambo i flera år om att skaffa katt också blir det så här direkt, innan "prövotiden" ens gått ut på cassius.. (båda är hämtade från djurens vänner i nässjö där man har en månads "prövotid" för att se om allt funkar då).. vet inte alls hur jag ska re ut detta nu. tackade nyss nej till ett heltidsjobb för att få stanna på mitt jobb som jag trivs på (men jobbar dock bara 60 %) så ekonomin blir ju tajt..
om jag inte lyckas räkna ut något bra sätt för att ha råd att behålla cassius så måste vi ju lämna tillbaka honom, vilket känns piss.. men jag har alltid sagt att jag inte vill ha en ensamkatt.. några bra råd och idéer till en rådlös, nybliven kattägare?
känns så fånigt att skriva om det här här, ner ni åker land och rike och betalar vad som helst för att rädda en katt.. :/

jag förstår att det är jätte jobbigt.när min katt fick stenar i urinledarna så slutade det med operation som kostade 30000, jag hade inte försäkring.men jag ville verkligen att min lille grabb sotis skulle bli frisk.och det var han i 2 år så blev han sjuk igen men han blev så dålig att jag lät han somna in. de är så jobbigt när ens kelgrisar blir sjuka,så jag förstår hur du mår nu.

jag tycker du ska lämna tillbaka missen som du har möjlighet att lämna tillbaka, och istället skaffa en annan hittekatt men som är frisk. fast det kanske känns tråkigt.
lycka till med katterna!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Om tiden inte gått ut ännu från prövotiden så skulle jag säga åt Djurens Vänner att betala vården för honom. För de är väl fortfarande ägare för kissen. Sedan så skulle jag fråga om de kan hjälpa med maten, ifall de kan få rabatter från veterinär. Frågan är ju fri. Men det går kanske att lösa med foder på anat sätt. Kanske BARF-mat funkar på båda. Läs här: http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html Du får klistra in länken, då iFokus bråkar med mig nu. Vanessa
Hehe, Vanessa, Fokus är snällt mot mig!
Gunilla
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Oj, så jobbigt! Men som sagt, kolla länken som Vanessa gav dig och rådgör med vet, kanske det går att komma på något universalkäk? eller, att köra hemlagat ur länken här åt den som har krasslig mage, för det är ju den "lättaste" åkomman. Du kanäven maila MAtilda i kokboken, hon svara gärna och ger dig råd vad du kan ge!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
DV Nässjö borde gå bra att prata med för de vill att katter ska ha det bra. Skaffa iaf kattförsäkring och sedan varför inte lagar egen kattmat?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ska läsa lite om barf, tyckt att det verkar så krångligt. men det är ju värt att titta närmare på nu när man behöver det. och ska ringa dv nässjö imorgon och höra vad dom tycker. tack för alla svar :)

Tack, Gunilla. Idag är iFokus inte snäll mot mig… Undrar vad jag gjort för illa.
Det går att köpa sådan mat, då är det som frysta korvar. Priset är billigare än kattmat på burk. OCh man kan köpa en massa och fylla frysen med, när man vet att de tycker om det hela. Men det specialgörs hos olika firmor, så du hittar det inte i en vanlig affär. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#7 vart hittar jag den färdiga maten då? /anna
Vanessa, idag krånglade iFokus för mig också flera gånger…
Cryptiz, har du ingen slaktare i närheten, där du kan köpa billigt tex inälvorna. Min mor gjorde alltid så. Köpte tex hjäta och frös in det, då gick det mycket lättare att skära i småbitar. Hjärta, lungor, lever…katterna älskade det.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#9 vetlanda är tyvärr en väldigt liten stad. finns ingen slaktare här vad jag vet.
det där låter läskigt för en föredetta vegetarian, men vad gör man inte för dom små liven :)
Katter är köttätare, och det ska vara lite äkligt…:)

#10 Ett tips är oxå att ge Klass köttkross. De säljs ej i mat affären men där de säljs hundmat. Köttkorvarna är ej helfoder utan måste kompleteras. Här är en jättebra sajt där du får svar på alla dina frågor om Barf http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html
Sen som sagt så kan man köpa mycket i en större mataffär oxå, så som lever, hjärta och kyckling. Men det är viktigt att man är påläst innan man börjar med Barf och bara man satt sig in i det hela så är det inte krångligt. Här ifrån kan man oxå beställa www.jipotimas.se

Hur går det med missarna? Får Cassius stanna?