Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 709 ggr
Faxlin
0

Djurskyddet på besök

Japp så kom djurskyddet på besök. De hade fått in en anmälan om att jag har sjuka katter hos mig.
En som såg riktigt liten och elendg ut enligt grannarna.

Japp, saken är den att när det var soligt och fint fick Lotus följa med ut i sele och koppel. Sittande i famnen hos Malin. Detta för att jag försöker vänja dem emd saker som kan underlätta när de ska flytta till egna hem sedan. På det här sättet får de se mer än bara huset, men på ett säkert sätt. Dessutom är frisk luft bra.
Jaja, nu har de varit här i alla fall och konstaterat att de har både vatten, lite dyr mat (enligt dem konstigt att man matar dem med RC kitten när de inte ens är sina egna), leksaker och omvårdnad.

Känns som om det var lite fel av mig nu att ta dem. Först blir jag sjuk, sedan får jag anmälningar på mig. Och ja jag borde vara berädd med tanke på de grannar jag har. Och jag får alltid gröna papper på min djurhållning. Men det gör inte att man inte mår dåligt av det.
Men, de är värda även detta. Så underbart att kunna hjälpa mina bebisar. Och jag kommer inte ge upp då det gäller någon av dem. Men kanske vill ni nu att de placeras någon annanstans. Om så är fallet är det bara att hojta till.  

Ville dock berätta för er så att ni vet det här inne att jag har blivit anmäld angående dem.
Visade också upp kontraktet med KKS, så om de ringer er vet ni vad det är.

Kramar från en något ledsen Åsa med "sina" fem bebisar

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Naquita
0

suck vilka idioter det finns. du kan ringa mig när du vill Åsa, om det är några problem eller några funderingar. huvudsaken är ju att du och vi vet att du gör en bra sak för katterna, skit i dian grannar
*massa tröstkramar*

hur går det förresten med dom? alldels för längesedna jag fick en rapport;)

Alexej
0

Herregud!

Trevliga grannar du har…Försök att se det från den positiva sidan, nu har du fått det svart på vit att du är en bra djurskötare…Till mig kommer dem säkert också nån gång. Tröstekramar Alexandra

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

solweig
0

jag håller med. skit i dina grannar, det skulle jag göra. har väll ett himmla humör. skulle nog be mina grannar dra dit pepparn växer. fast skulle nog använda grövre ord. stå på dig. kram solweig.

Faxlin
0

Tack allihopa. :-)

Att strunta i dem, det försöker jag. Oavsett vad så gör jag det jag anser är bäst för mina djur oavsett art. Vi kom in på disskusion angående hästarna som står ute också. Jag framhöll att de mår bäst av det, och de höll konstigt nog med. Hade förberett mig på att ge dem en föreläsning angående. Men det behövdes inte. De ansåg att jag hade rätt i mitt sätt att diskutera och i hagen stod det inte två magra hästar som de fått höra om utan två lite knubbuga småttisar.
Men även om jag vet att jag gör allt jag kan och mer därtill så känns det så jobbigt att få dessa anmälningar.

#1: Det går sakta men säkert frammåt. Lotus är den som det har gått mest framåt för är Lotus. Vi har stor skillad på utvecklingsstatusen för dem alla.
Lotus har börjat att prata med mig. Hon hojtar starkt när hon tycker att mamma varit borta fööör länge ifrån henne. Layla står med ett par steg bakom och lite försynt påpekar att hon håller med (nästan). hihi

Audiatur et altera pars

Alexej
0

Jag fick en gång en anonym anmälan för jag hade två russ som kunde går in och ut på vintern. I öppningen hade jag en tjock filt och inne fanns halm och foder/vatten. Han kollade alla djur, grisar, vildsvin, höns, geter, katter, en kalv osv och sa sedan att han aldrig hade sett en sån bra djurhållning.

Då kändes det bra igen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MelindaS
0

Vad tråkigt Åsa. Förstår det är kämpigt för dig. Du ska bara veta hur mycket du gör för alla dessa djur. Djuren är mer än glada att ha dig. Ja du som har ett hjärta av guld. Och du fick bekräftelse att du visst tar bra hand om dina djur, när de inte alls fann något fel. Ger dig massa kramar! Du gör ett jättebra jobb med dina djur ska du veta. Jag ser inte att du gör något fel alls med något. De har det jättebra. Se bara på Lotus och Layla vad gosiga de blivit. De verkar må jättebra.

Jag har också hästar. De går ute väldigt mycket. De mår prima av det. Aldrig sjuka, aldrig några problem. Vem vill stå inne i en box hela dagarna? De har alltid tillgång till fri ensilage och vatten och älskar att gå ute. Mina vill aldrig in i boxarna.

Kramar Melinda

Kittekatten
0

Förstår att det är jobbigt med grannar som lägger sig i, men se det från den andra sidan. Tänk om du vore en dålig djurägare och ingen av grannarna brydde sig? År efter år med vanvårdade djur som far illa.

Jag skulle nog hellre få besök och då känna mig lite säkrare att djurskyddet faktiskt gör något där jag bor, även om det naturligtvis känns som en förolämpning och att man inte vill ha något med grannarna att göra efteråt. Hellre att de gör några besök i onödan än missar något vanvårdsfall, eller hur?

Du vet att du tar bra hand om dina djur och nu gör djurskyddet det också. Det jag tycker var dummast är att dina 'besökare' reagerade på att du gav ett bra foder, ska inte hittekatter vara värda det bästa de med?

Lena
0

Vad trött man blir på folk. Klaga och anmäla kan de, men hjälp och själva gör det minsta lilla, oh nej det gör man inte. Jättetråkigt för dig Åsa att råka ut för detta när du ställer upp som du gör. Hoppas att du känner att du har stöd från oss alla.

Stora Kramen!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Klart det är bra att de sköter sitt jobb och kollar upp allting. men ärligt talat jag har nog Sveriges bäst kontrollerade djurhållning när det gäller alla mina djur.
Ett par anmälningar kan man ta. Men ärligt talat de är generösa med att anmäla mig i denna by.
Denna gång hade de ju grund för det på sätt och vis. Katterna är inte friska. Men de går på medicinering i alla fall. Och det är inte min skötsel som gjort dem sjuka.
Men det är jobbigt i alla fall. Jag får magvärk och mår illa och känner mig som världens sämsta djurägare med jämna mellanrum.
Vill ju ge mina bebisar så mycket mer i materiella leksaker och sådant allt det kommer upp när jag får en anmälan. Att de inte håller denstandard jag vill ge dem.
Ja, jag tycker också inställningen om fodret kändes lite avigt. Men är glad att de fick bevis för att mina äter bra foder i alla fall. Det hjälper ju till för att göra dem friska. :-)

Audiatur et altera pars

Kittekatten
0

Matriella leksaker är inte det viktiga, vet du. Kärlek, näring och medicin är vad de behöver. Om de sedan 'måste' leka med tomma toarullar för att roa sig, vem bryr sig? Garanterat inte katterna, toarullar är skitkul hälsar katterna här hemma.Glad

karins
0

Grannar kan vara grymma ibland, nyfikna och självgoda. Du räddar ju dessa katter inte du som gjort dom sjuka, tvärtom du gjör katterna friska. En stor kram till dig Åsa!

Sidentass
0

Men jisses vilka grannar..suckar djupt..jag får en känsla av att dom har problem själva..och försöker döva sina egna bekymmer genom att leta "fel" hos andra att trycka ner på…usch jag förstår att du blev ledsen..det hade jag också blivit även om man själv vet att man har rent mjöl i påsen..

Översänder varma styrkekramar till dej..

Faxlin
0

#10: Japp jag vet att det materiella inte ska spela någon roll. Fast jag håller på att sparar till ett klätterträd modell STOR i alla fall. Vill ju ge dem lekmöjligheter och klättermöjligheter som mina små ställningar inte ger dem.
Sedan har de inen brist på plinbollar, möss och mynta leksaker. :-) Men det stooora trädet att klättra i.

Audiatur et altera pars

Madde80
0

ÅsaF, rekommenderar tyska ebay för stort klätterträd till en tredjedel av priset :). Det tog tio dagar från att jag ropade in ett golv till takträd med två krypin, plattformar, hängande rep och två "hängsovställen" för knappt 800 kr, sedan hade jag det i ett paket från Schenker och tog knappt en timme att skruva ihop.

Ladyinred
0

Ingick frakten i de där 800 kronorna???

Mettan
0

OskyldigVi är nog många som har lika "trevliga" grannar. Jag fick en anmälan på mej i maj månad, om att jag reste bort i flera dagar och lämnade katterna ensamma utan mat och vatten. Inspektören och en till kom hit senare och då hade de pratat med min hyresvärd, för jag sade direkt vem det var som låg bakom. Det är en f d granne, som avskyr mej, för att hon inte kunde styra mej som hon ville.

Hyresvärden hade sagt att nog kunde jag ha det sökigt och så, men jag skulle aldrig resa bort och lämna katterna ensamma. Han visste till och med att när jag låg på lasarettet i Lund förra året, så hade jag 2 kattvakter. Han sade också att det troligen kom från den jag missstänkte och det är absolut intet att rätta sig efter, för hon vill bara ställa till djäkelskap för mej.

Jag frågade hur denna människa kunde påstå att jag reste bort utan att ordna tillsyn och fick då svaret att de rycker ut snabbare då, än om det är lite ostädat.

Numera har jag väldigt bra kontakt med Victoria, som djurinspektören heter här. Hon svara på det mesta jag frågar om. Vi satt och pratade länge, när hon var här och hon vill naturligtvis också ha både djurpolis och strängare lagstiftning.

Däremot kan hon mycket väl tänka sig att komma på en fika och prata lite. Jag sade att det gick bra, bara hon ringde mej innan.

Ta det nu inte så hårt Åsa, vissa människor är bara ute för att ställa till djäkelskap. Får du veta vem det är har du möjlighet att anmäla människan för falsk tillvitelse, vilket går under allmänt åtal. Fler och fler sådana mål tas upp, eftersom folk har fått för sig att de kan anmäla vem som helst för vad som helst.

Så "slå tillbaka" när och om du vill.

Madde80
0

#15 Japp! :D Grymt pris, och trädet är i alla fall stabil och klättervänligt för mina små galna missar :). schmusetigershop hette säljaren som skickar för 27 euro till Sverige för ett sådant träd. Det finns andra som skickar till Sverige också, men de kan ta betydligt mer för frakt…

Sök på "kratzebaum" på www.ebay.de så får ni se träd till bra priser :D

Jenna-Gun
0

Åsa du är så bra så.

Det har du ju bevisat för inspektören flera ggr.

Kram och bry dej inte om grannarna.

Jenna

vanessa
0

Vad jobbigt. Då måste jag faktiskt säga att jag har underbara grannar. Sedan vi blev av med knarklangaren i huset.  Alla är hjälpsama, och grannen nedan tog hand om kissarna när vi var i GBG i somras.

Undrar vad det är som gör att folk beter sig så där. Anmäler när det inte finns något att anmäla, men håller tyst när det finns något. Suck. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Madde80
0

Väldigt knepigt, men som sagt, försök att inte ta åt dig… Det är svårt när man blir kritiserad och ifrågasatt för något man faktiskt gör rätt, speciellt av folk som man kommer att träffa i trappuppgången. Men djurskyddet gav ju dig rätt här! Ta med dig det så blir det lättare.

Om du vill så kan du ju alltid sätta upp en lapp där dina grannar ser den med en förklaring till varför du har sjuka katter hemma, så att de förstår, och kan känna sig lite skamsna över att de misstrodde dig!

Faxlin
0

haha, det där med lapp känns inte så dumt. Frågan är hur jag sprider den i villa området. Sätter en lapp på anslagstavlan kanske :-)

Tack för att ni är så gulliga allihopa. Och det är just för att handla på e-bay som jag sparar. De äter som hästar dessa små missar och inte är de ju de enda djur som gör det heller. ;-) Så tyvärr för att få ihop de pengarna måste jag spara. Eller hoppas att jag säljer massor av graverade och sydda saker på utställningen i norge i slutet av månaden.

Audiatur et altera pars

Mettan
0

Ja du, det där med en lapp på anslagstavlan verkar vara en bra idé.

Själv väntar jag nu på en förfrågan från FK (jag har sjukpension) om att någon har påstått att jag har dagbarn här. Visst har jag det! Det är min väninnas son, som jag lämnar och hämtar ibland, när hon t ex måste till lasarettet i Lund med storebror. Jag har inget betalt för det, och dessutom tycker jag ungen är rolig och jag behöver röra på mej då och då i alla fall.

Kärringen som djäklas med mej, umgås fortfarande med lite folk här, så jag bara väntar. Ibland kan det ta lte tid, innan hon är igång igen, men hon hittar på nå¨got, det vet jag, säkert som Amen i kyrkan.

Nu skiter jag i henne, men jag gillar inte att hon ställer till med utredningar, som skulle behövas bättre för annat.

YvonneW
0

Ja du Åsa. Grannar skall man ha på långt avstånd! Men när det gäller djur som vanvårdas och verkligen far illa, då är det ingen som anmäler heller! Att djur är hemlösa och far illa tycks inte heller bekymra. Men sitter det en omhändertagen katt för mycket någonstans, då blir det kalabalik. Tydligen bättre att kissen kastas ut.

Faxlin
0

mm, funderar på att flytta till en kåta i Jockkmokk. Skulle kanske slippa grannar då. :-)

Usch Mettan vad trist med sådant folk. Ja många gånger önskar man att resurser sätts in där de behövs. Men nej då, då går det månader och djur ligger och halvdör och äter av varandra och sådant. Fy sjutton vad hemskt sådant är. om alla dessa onödiga fall togs bort skulle vi spara en massa pengar och resurserna skulle kunna användas där de verkligen gör nytta.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Åsa, vi litar på dig till 110%. Strunt i grannarna. Varför int skriva en löien spetsig sak i likaltidningens insändarspalt? Du vill inte flytta? Trist bara, för såna här grejer är en perfekt grogrund för att djusskyddet INTE skall fungera. Det blir vargen kommer, hela tiden och när verkligen vargen kommer, då vill de inte lyssna, p g a att de är trötta på alla falsklarm….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

#25: haha, ja jag har ju bevis för att det är okej i alla fall. Men det känns elendigt å kattkomando syds vägnar också. Deras stödhem har fått djurskyddet på sig. Hur skoj låter det då? Usch blir bara så ledsen liksom.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Åsa, ett gott samvete är bästa huvudkudden! Så du om någon ska sova gott! Vi och KKS litar nog på att du talar sanning och inte dina locos till grannar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mettan
0

Håller helt med Gunilla här och dessutom är det en bra idé att skriva till lokaltidningen om detta att det tas onödiga resurser till falsklarm.

Ska nog jag också göra tror jag, om jag bara kommer ihåg det. Min teflonhjärna visar sig ju alltför ofta.