Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 4786 ggr
persikahallon
8

Sårig smutsig katt, Lövgärdet GBG

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag träffade på en katt i behov av hjälp ikväll. Det var en okastrerad hankatt, smutsig, full med fästingar och färska slagsmålssår. Han gick längst med Lövgärdesvägen och svängde in i skogen i höjd med Persiljegatans hållplats, fast på motsatt sida av Lövgärdesvägen från hållplatsen sett. Han gick vidare bakom ett inhägnat område med skylt "Ranchen" på.

Jag följde efter honom försiktigt en bit och till slut bestämde han sig för att hälsa på mig. Jag satt på marken och han kom upp i mitt knä så han är ingen direkt skyggis även om han var tveksam först. Jag kunde inte se någon märkning men han stannade bara några sekunder innan han gick vidare så jag kunde inte titta efter ordentligt. Han jamade högt när han kom mig till mötes och han såg trött ut. Jag har ingen möjlighet att ta in en till katt men hoppas att kanske någon organisation eller person i Göteborgsområdet kan tänka sig att ta sig an honom.

persikahallon
5

Fina killen. Han var blodig på ena sidan av huvudet, jag tror att det kan ha varit en sönderkliad fästing, men han hade också stora revor från gissningsvis slagsmål.

persikahallon
3

Går man bakom skjulet närmast i bild och följer planket så kommer man till platsen där han sågs senast. Han kom gående från centrumhållet och gick vidare längst med planket på baksidan av Ranchen-området.

persikahallon
2

Bakom bortre änden av planket gick han alltså. Klockan var ca 19:30.

persikahallon
3

En till.

annebeate
3

Denna katt borde få hjälp. Full av fästingar, sårig.😕 verkar inte svår att få tag i då han hoppade upp i ditt knä persikahallon. 

Hoppas någon här i Göteborgsområdet  kan hjälpa till. 

Persikahallon, bra att du larmade. Hoppas du  kan hjälpa till ytterligare tillsammans med annan så katten kan få hjälp.

Katthemsmatten
3

Kontakta katthem/organisationer i Göteborgsområdet så missen i alla fall på sikt kan få hjälp. Visserligen är det alltid kö, men en så pass tam kisse brukar det inte vara svårt att få jourhem till eller snabbt kunna omplacera. Titta i tråden Alla katthem i Sverige för att få hjälp att hitta katthem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elsklingenelsa
12

@persikahallon. Jag har själv noterat denna katt eftersom jag bor i ett närliggande område (Surte) och har noterat hans bedrövliga skick. Jag såg honom senast igår men hade tyvärr inte fälla eller bur med mig eftersom jag var till fots och det var 20 min språngmarsch hem -när jag kört tillbaka var han borta igen. Jag vill försöka få honom till vet så snart som möjligt men varje gång jag ser honom saknar jag rätt prylar, och när jag är där med fälla o mat o transportbur är han borta. Steg 1 är ju att få honom till veterinär. Kanske vi kan hjälpas åt att hitta/fånga honom? Kan du maila mig på elsklingenelsa@gmail.com så kanske vi kan turas om att hålla utkik?

Elsklingenelsa
5

Jag har varit uppe i Lövgärdet och gått runt och letat igen. Tyvärr inte ett spår av honom ikväll runt Ranchen som bilderna visar. Det är ungefär 2 v sedan jag såg honom första gången med stora sår och i eländigt skick så sedan dess söker jag honom. Tyvärr har han ett ganska stort område som han rör sig över - jag har sett honom både nere vid Solbacken dagis vid Ingefärsg, vid skolan på Körvelgatan, Kaprisgatans bostadsområde, Lövkojan kolonin och hela vägen genom skogen ner i Surte. Det vore bra om någon som bor uppe i Lövgärdet kunde ringa mig när han syns så sätter jag mig i bilen och kör upp direkt med fälla och burar. Om någon bor där eller vistas i Lövgärdet maila eller skicka meddelande här så ska jag ge er mitt nummer. elsklingenelsa@gmail.com //Elsa

Elsklingenelsa
0

Foto på vita katten (jag kallar honom August) taget för några dagar sedan. Fästingar i massor.

Uppkatten
4

Varför inte börja mata varje kväll på 1-2 ställen där ni vet att han brukar passera? Genom att etablera en matningsplats/en matrutin har ni sedan en plats där ni kan ställa ut en fälla och i bästa fall få napp. Bra att ställa ut mat just till kvällen så slipper ni problemet med att fåglarna äter upp maten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elsklingenelsa
0

Jag har lämnat mat varje gång jag varit där. Kruxet är ju att jag inte har någon aning om vem som äter den. Finns säkert 50 katter i bara de kvarter där han håller till. //Elsa

persikahallon
2

Hej Elsklingenelsa! Jag har skickat ett mail till dig.

Lena
2

Så bra att ni är två som håller koll på kissen! Hoppas att han visar sig och går att fånga in. Det där verkar ju inte alls bra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elsklingenelsa
3

Ingen skymt av August i kväll heller. * dyster *

Jag matar nu på 2 ställen och hoppas att han får något och att det inte bara är andra yngre slagskämpar som får mat. Jag har även engagerat en del boende som ska hålla utkik så att vi får en bättre bild om det är någon del av bostadsområdet där han syns oftare än så andra platser. Just nu verkar han täcka ett väldigt stort revir.//E

Katthemsmatten
3

elsklingenelsa, det gör ingenting om andra äter. Katter som är hemlösa brukar lära sig var och när det dyker upp mat så fortsätt sätta ut mat och allra helst på bestämd tid (om möjligt). Då ökar chansen att få tag i kissen. 

Går det att köra fram med bil i närheten så är det perfekt att sitta still där några timmar för att se om och vem det är som äter.

Elsklingenelsa
17

August är inne. Håll tummarna att vi hinner få vet-tid snabbt. Han verkar kry dock - många småsår och 30000 fästingar men inga synliga allvarliga skador. Tänderna ser inte så snygga ut och han är extremt smutsig!! Han gick snällt in i transportburen när jag ställde in skål med mat så det var bara att stänga dörren. Han åt allt trots att han var infångad och har nu ätit ytterligare en omgång här. Vi får hoppas att han är är frisk och kan kastreras ganska snart. Mina egna vankar runt och känner på sig att slagskämpen är i huset….;) //Elsa

Jourhemmet
2

Vad bra att han har fått komma in. Glöm inte kolla efter chip hos vetten.

Lena
3

#16 Toppenbra nyheter detta! Hoppas på det bästa vad gäller hälsan!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
3

Jättebra jobbat! 🙂 Stort tack för omtanken om August!🌺

Tarotstollan
3

Ännu en pälskling räddad! Tack!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Katthemsmatten
3

#16 Fantastiskt rolig nyhet! Han verkar ha haft ett hem tidigare eftersom det gick så bra att få in honom - eller så var han helt uthungrad och inte brydde sig om annat än att få bli mätt. Lille gubben ❤️

Elsklingenelsa
8

Enligt uppgift från boende i området ska han ha haft hem men blivit dumpad sen ganska lång tid tillbaka (jag har pratat med ett 50-tal personer om detta de senaste veckorna - alla har olika teorier men ingen gör något eller har någon handfast info). Ingen vet var han bott tidigare trots att jag frågat och lappat och de boende har inte varit snälla mot honom för de är rädda; Ryktet är ju att han "bits" och är "äcklig". Men jag har plockat 40-talet fästingar på honom nu på morgonen (håller mig runt huvudet så att han ser vad jag gör…för jag har själv en gammal fd.hemlösning som hugger när man pillar på bakkroppen där han inte ser vad jag gör…;) och han protesterade inte ens. Bara puffar o buffar med huvudet och jamar. Favoritplatsen är fönstret där han har utsikt över kattluckan där mina egna katter springer in och ut.  Håll tummar o tassar att han får vet tid snabbt trots att det är kort-vecka. Vore ju käckt om testosteronet kunde börja avta direkt. /Elsa

ps. Såklart ska jag kolla chip, men känns ju tyvärr osannolikt att han är märkt men okastrerad, men klart det är möjligt.

Katthemsmatten
6

#22 Som vanligt är det många som har idéer men ingen som vill hjälpa en liten hemlösing - till du kom in i bilden tillsammans med TS.

Om du inte väldigt raskt får en veterinärtid för kastrering, då kan man plocka fästingar när han är sövd, så tycker jag att du skaffar en tratt alt. krage på apoteket och sätter på honom så du kan plocka fästingar över hela kroppen utan att riskera att bli biten. Det är onödigt att ta den risken med en katt man inte känner väl, men som ändå måste bli av med inkräktarna innan han blir sjuk. Släpper de av sig själva så är det alltid risk att de tar sig ut till dina egna katter och biter dem när det är dags för nästa måltid.

Elsklingenelsa
6

Ja usch dessa hemska fästingar - mina får också många men detta var det värsta fästingangrepp jag sett "live" (har sett värre bara på animal planet)! Suveräna Partille djurklinik hade egentligen fullbokat men fixade ändå fram en tid till August idag, så han är där nu! Väntar på samtal om hur det hela avlöpt och om jag kan hämta snart. Katten är inte märkt men blir det nu - och "helservad" hoppas jag men ev vaccinationer o ev ingrepp beror ju på hans hälsostatus.// Elsa

Elsklingenelsa
13

Hej,

Nu är August tillbaka från vetten. Han visade sig vara en äldre icke-idemärkt, icke-kastrerad herre; 10-12 år ungefär. Ganska fina tänder för sin ålder men en kropp märkt av ett liv fullt med slagsmål och säkert 100 fästingar (utöver de 40-tal som jag plockade av honom i morse). Hoppas verkligen han slipper ngr fästingsjukdomar. Nu är han avmaskad, tandstenssanerad, kastrerad, vaccinerat och märkt. Han är pigg som en lärka (men skriker som operettstjärna; det är en väldigt pratsam kille!) och var väldigt hungrig. Nu är han tyst och snäll i eget rum med utsikt.

//Elsa

Jourhemmet
6

Nu har du en stjärna i katthimlen 😃

Han kanske är döv eftersom han låter så mycket?

Uppkatten
2

#25 Härligt att höra! Riktigt bra jobbat! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elsklingenelsa
6

Hm…Jag som tänkte att högljudheten var garanti för att han INTE var döv. Men jag har aldrig hört en katt som låter som han gör - inte bara volymen utan även lätet. Som en fiskmås på helium. Han har gula ögon inte blå men jag antar att av dessa gulögda vita katter är det en del som är döva. Grejen är att han tycks svara på allt man säger som om han konverserar. Men det är när han tittar på  min mun som rör sig; kanske han SER att jag säger något och svarar - han kanske inte hör mig? Jag ska iakttaga honom lite närmare och se om jag blir klokare. I vilket fall så tycks han ju ha klart sig väldigt väl ute i 10-12 år i så fall om han skulle vara döv utöver handikappet att vara helvit (!) som ju verkar väldigt opraktiskt om man vill gömma sig och komma undan faror - och verkar attrahera värsta fästingsvärmen.

Var just inne och kollade honom igen (eftersom han är så märkligt tyst). Trött nu; han slöligger i fönstret och tittar på min katter som leker utanför.//Elsa

Jourhemmet
4

Klappa händerna hårt bakom honom så märker du ju snabbt om han hör.

[[eskils_]]
4

Så värmande att läsa detta, fantastiskt bra jobbat!! Härligt att lille August äntligen får hjälp att vara trygg och må bra! "För det är han värd". ❤️❤️❤️

Lena
4

Men så bra att August redan varit hos veterinären och att det inte verkar vara någon större fara med hälsan. Han kommer nog tycka att han hamnat i paradiset nu efter alla hårda år på vift.

annebeate
3

Vilken lycka för August. ❤️Paradiset är rätta ordet. Så imponerad av hur infångandet och resten skötts.

Katthemsmatten
2

Underbart att han nu är inne och faktiskt är så frisk sin ålder till trots. Har du lyckats utröna om han är döv eller om han faktiskt bara är en pratglad herre? På katthemmet där jag är volontär har vi haft ett antal mer eller mindre vita katter som varit ganska högljudda utan att för den skull varit döva. Undrar om färgen kan ha något samband med pratigheten. Finns det någon här inne som är bra på genetik och beteende som kan svara på frågan?

Elsklingenelsa
5

Tja just nu känner han sig lite "misse-nöjd", förstås. Han gillar inte att vara instängd och det är faktiskt en utmaning att lyckas ta sig in och ut ur rummet där han är utan att han slinker med…;) Man vill ju inte schasa bort honom och skrämma upp honom i onödan för så fort han blir skraj väser han och blir konfrontativ;en ytterst bestämd herre! Men nu har han fått lite metacam mot smärtan och verkar ha slumrat till. Ska iväg till ett byggvaruhus och se om jag inte kan hitta någon stabilare lösning än kompostgaller på spik - som jag brukar använda - för att påbörja intro med mina katter. Kanske bygga mig en riktig nätdörr? Jag har läst en mycket bra bok som heter The catwhisperer med en noggrann beskrivning av introduktion av katter, särskilt i dessa fall med gammal okastrerad härskarkatt som är mycket dominanta och agressiva mot andra katter. August ju redan har träffat mina hankatter ute och slagits med dem tidigare (och vunnit). Så stämningen bland mina killar är ju lite "betryckt" just nu; de vill helst inte vara inne alls och gammelkatten har sovit tryckt mot mitt bröst hela natten…;) Enligt boken ska man vara noga med att de lär känna varandras dofter successivt och associerar det med ngt gott. Och så vill jag ju helst låta kastreringen "verka" lite innan de träffas. Mina hankatter är ju också ganska dominanta; en TNR-katt och en fd-hemlösning från samma område som August som flyttade in här på eget initiativ - båda två är kung och kronprins här nere i villaområdet, medan August var en av kungarna uppe i hyresområdet i Lövgärdet. Så det gäller att vara varsam…;) Elsa

Katthemsmatten
6

Ffa tror jag det är viktigt att hormonerna får gå ur kroppen. Fick in en gammal hane en gång. Hade varit utegående kung i en förort under 8 års tid. Man skulle ju tro att det skulle bli ett himla liv för att han skulle få behålla den ställningen, men han hade så enormt gott självförtroende att det räckte med en blick från honom så backade mina andra katter. Inte så att de fick ge upp sina favoritplatser, gammelkisse skaffade egna favoriter, utan bara så att han fick det mellanrum han behövde. Den yngsta kissen var inte så smart alla gånger, men det räckte med att gamlingen sakta lyfte höger framtass så gick budskapet fram. Inte ett väs, morr eller bakåtdragna öron. Bara en mycket långsam höjning av tassen. Det kallar jag Pondus!

Elsklingenelsa
2

#33 Nä jag tror faktiskt inte att han är döv. Han hoppade snabbt upp i fönstret och spanade när jag kom hem och slog i bildörren. Och hans öron rör sig hela tiden och lyssnar efter tvättmaskinen, diskmaskinen och sånna okända nya ljud. Men han är fasligt högljudd och har en ovanlig "mjau-ton" som är i övre delen av skalan…;)

karroe
4

Vad underbart fint av dig att hjälpa honom!! Och bra av TS att uppmärksamma honom!

cattisa
6

# 34. Vi håller på att försöka få katten och hundvalpen att lära känna varandra och byggde då en specialdörr som sitter mellan köket och ett rum. Vi hade tur och fick tag i en gammal dörr, sågade ut ett hål nertill och satte i ett nätgaller. Glad

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Katthemsmatten
1

#38 Kul idé!

persikahallon
5

Jag är så lättad att August har fått hjälp! Elsklingenelsa du är fantastisk.

Elsklingenelsa
9

#40 Väldigt snällt sagt, persikahallon.

Faktum är dock att det hela tagit en ny vändning idag, när "Augusts" (som inte heter August) matte efterlyste sin katt på facebook. Vi kom snabbt i kontakt per telefon och efter lite diskussion och utbyte av bild så visade det sig att detta faktiskt var "August" matte som bor i Lövgärdet. Vid deras återförening i mitt gästrum var det inte heller någon tvekan om att detta var hans matte, trots att veterinären hade gissat att han var minst 10 +  men han faktist bara är runt 3,5 år. Han är alltså hemma igen. Matte har betalat för "August" hel-service och han bör hållas inne ett tag, sa vi. Jag kan bara spekulera i varför de flesta i området trodde att katten var hemlös och varför ingen sagt något trots mina lappar - men jag undrar om en del antagligen gärna såg att han blev hittad och kastrerad (av mig) eftersom han är (var) en stor slagskämpe och inte särskilt poppis bland andra kattägare i det området - eller så visste det helt enkel inte exakt var han kom från (?). Själv tyckte jag han såg så sliten ut att det verkade vara ett klart dumping-fall, men så var det nu inte. :/

För "August" är detta såklart en enorm lättnad; förhoppningsvis slipper han slåss dagarna i ände - och kanske blir det färre dräktiga honor i Lövgärdet (där det tyvärr går många fertila katter). Jag hoppas att detta funkar nu. Han blev märkt, kastrerad, vaccinerad, fästing-och maskbehandlad och tandsanerad. Vi får se hur lång tid det tar innan han vandrar ner genom skogen hit ner till mitt hus igen, där jag lade märket till honom första gången när han var skadad.    //Elsa

Jourhemmet
5

Personligen så tycker jag att den ägaren haft sin chans till att vara kattägare och inte borde fått tillbaka katten, och jag hade inte varit nådig när jag träffat henne 😡

Elsklingenelsa
6

#42 Jag sympatiserar med den känslan - jag har svårt för alla kattägare som inte förstår vikten av att kastrera, dels för den egna katters skull för att bespara den allt onödigt lidande, men även för omgivningen, kattbeståndet och andra katters skull (min egen katt som varit 2 ggr skadad pg a August när han började dra sig ner hit) - men i detta läge var det enda alternativet och jag hoppas allt blir bättre för honom nu - och alla stackars sönderklösta grannkatter. Jag avser att hålla koll på situationen så att August har det bra. //Elsa

ps. Men det var väldigt tydligt att han var så lycklig att träffa matte igen. Man får tro på att upplysning kan funka också, annars är det ju kört för oss. :/

Katthemsmatten
2

#43 Bra att du håller koll på honom och hans matte. Tycker det är ganska märkligt att hon inte har lappat honom som försvunnen för länge sedan. Det tar mer än  ett par dagar att bli så illa åtgången som du beskrivit honom.

Fru Karlsson
5

Elsklingenelsa, vilken fantastisk människa du är! Ville bara säga det ❤️

persikahallon
4

Vänta nu, menar du att han hade ett hem han gick till regelbundet? Så som han såg ut? Att man kan ha sin katt på det viset och inte göra något för att hjälpa honom. Full med fästingar och revor, och smutsig dessutom. Jag hoppas som du att han och andra katter i området får det bättre nu, och din insats är inte mindre beundransvärd för att han har en ägare.

Elsklingenelsa
5

#46 Ja, persika. Du har nog sumerat läget. Han var aldrig bortsprungen tydligen (förrän jag tog in honom^^). Hans skador var från slagsmål med andra okastrerade hankatter (finns hur många som helst i området) - och att  veterinären tog honom för en gammal katt har väl samma orsak, det också: ärr efter ständiga strider. Det hemska fästingangreppet kan ju ha att göra med att han är vit; men å andra sidan så har jag svårt att tro att man har en katt inne i soffan och gosar med som har över 200 fästingar utan att man finner en lösning, så han har nog varit mer ute än inne på senare tid under vårens löptider. Jag efterlyste ju en ägare till denna katt redan för över ett år sen för att han hade ett stort sår då och var hemskt smutsig (och fick svar från en äldre grannkvinna som ringde och sa att han var gammal katt och hade en ägare som tagit över honom från vanvårdshem; d v s inte en siffra rätt i storyn den gången heller!)- så något säger mig att jag inte hört det sista om detta nu heller. Även om jag hoppas att allt går bra och han blir en harmonisk knäkatt som får mycket TLC. //Elsa