Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattens-status
Läst 462 ggr
johnnys girl
0

Vad är huskatten värd?- Upprörd

Jag såg att Lena varit på SKS och lagt ut frågan om huskattens värde  med hänvisning till sin utmärkta artikel som finns publicerad här på hittekatter. Antagligen är jag extra grinig just nu, men jag blir så oerhört provocerad av somliga svar där. Det är precis som om dom ska köpa en ny bil eller stereo och inte en levande varelse.

"Jag är beredd att betala X antal kronor, men då ska katten vara avmaskad, märkt uppfödd på kvalitetsfoder osv, osv, bla, bla. bla  i det oändliga."

Det är klart att det är önskvärt att säljaren är seriös och att katten fått bästa möjliga omsorg, men är inte kattten själv värd någonting? Det är ju en familjemedlem och bästa kompis man ska köpa. Är inte det värt något?

Förlåt att jag är gnällig, men jag kan bli så provocerad ibland. Ska antagligen hålla mig här och inte tramsa runt på andra "katt-sajter"

MVH

"grin-fia"

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Alexej
0

Samtidigt är det bra att lägga ut "provocerande" trådar och får igång en diskussion. Och sedan litar jag på att de "dumma" får svar från vettiga kattälskare och kanske börjar fatta lite.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marieborg
0

Jag blir lika upprörd som dig Eva av vissa trådar så jag har börjat undvika det forumet förutom kattakuten.

Håller även med dig Landfreak men just nu klarar jag inte riktigt att läsa det utan tar åt mig och blir förbannad och ledsen.

miranda1
0

går aldrig in där, tar för mycket energi. Blir bara irriterad.

Bäst att stanna kvar här hos dina kollegor Eva!  ;)

/Miranda

Lena
0

Jag brukar slänga in en brandfackal då och då. Fast man orkar inte med att diskutera så mycket där längre. Mycket krassa inställningar som man blir mörkrädd av.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
0

Tack, skönt att höra att det inte bara är jag som retar mig.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Mettan
0

Jag var där en hel del tidigare, men jag tycker det var för mycket snack om utställningar och raskatter. Det kändes som om en huskatt inte var värd ett skvatt. Då gillar jag Spinn betydligt bättre.

Naturligtvis måste man slänga in en brandfackla då och då för att få igång en diskussion. Annars blir det  TRÅKIGT, eller hur?

gubben
0

Håller med om att katten i sig själv ska vara värd något och inte bara om den är avmaskad, vaccinerad etc. Det är ju en levande varelse så jag kan inte förstå denna krassa inställning som vissa har där och därför har jag i princip slutat att öht läsa och skriva om katter på andra forum än här. På Spinn tycker jag att de är alldeles för puttinuttiga och vill absolut inte höra talas om några obehagligheter och så har de flesta där en väldig vurm för utekatter också har jag märkt. Nej det här forumet upplever jag som det enda där folk verkligen älskar katter, oavsett hur de ser ut eller vad de har för bakgrund, och också verkligen gör något för att förbättra tillvaron för katter.

Pelusa
0

Håller med! Ska man undvika få grav blodstörtning och drabbas av akut svårmod så ska man nog försöka undvika båda dessa kattforum för gott.

Gäller ffa Spinn enligt min åsikt för där är blåögdheten så bedrövligt stor så man kan få hjärtsnörp för mindre.

Gäller lika mycket sks såklart. Det är ju i princip samma människor som häckar där, men där finns även detta folk som tycks ha nollkoll på kattmisären i det här landet. Det hindrar dem dock inte ett dugg från att ha mycket bestämda och tvärsäkra vulgärlösningar på problemet.

/Pelusa

PS. Att slänga in en brandfackla är inte fel - och en livlig diskussion om våra katters värde kan väl aldrig vara en nackdel på ett kattforum även om det väcker upprörda känslor ibland.

Lena
0

Tittade in på SKS-tråden. Glädjande nog är övervägande delen för att vettigt pris i alla fall. Sedan kan man ju tycka att många av diskussionerna runt det hela är toftiga och som #0 skriver som om katten i sig inte är värt något.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Har slutat vara där på SKS och Passagen.

Man får ju gå och vara ledsen hela tidin då.

Vem pallar med det.

Jenna

essut
0

Jag har gått ur SKS, man blir så arg på vissa människor som fattar ingenting. Jag häckar istället på kattpiraterna..

vanessa
0

Efter att Lena drog in mig här, så är det här jag hänger. För det är skönt att "prata" med likasinnade och slippa de otroligt enfaldiga trådarna som det ofta blir angående huskatter och katthem.

Många gånger går folk ut där och bara hatar allt med katthem och så vidare. Då blir jag först ledsen, men inser att jag inte ska låta det besvära mig. För de lägger inte en tanke på katterna som lider, då vill jag inte lägga en tanke på deras trångsynthet heller.

Så dit går jag bara in när jag blir ombedd. Annars är jag inte där alls. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

JosephineF
0

Det här är första kattdiskussionsforumet jag varit på, och det är så kalas att jag inte ens bryr mig om att kolla efter andra! Det känns som om det ligger en enorm kunskapsbas och erfarenhet i detta forum så det räcker mer än väl.

gubben
0

§11 Fast det är väl i stort sett samma folk där som det var på SKS. Stora massflykten du vet….

essut
0

#14 dom flesta har gått tillbaka till SKS och lämnat piraterna.

Hawknestgrove
0

Här är jag mest. Spinn är jag väldigt lite, likaså sksk. Gillar Fokusköret, Datorn i fokus är en toppen sajt, för att såra ur tråden. Håller med Gubben, alldeles för puttinuttigt och flamsigt på den sajten. Men, både hon och jag har faktiskt Spinn att tacka för att vi blev nätvänner!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ivory
0

jag har nu gett mig in i diskussionen gah jag kan ju inte hålla mig. Pip heter jag på SKS.

Lena
0

#15 Kattpiraterna den sajten har jag missat helt. Vilken adress är det dit? Får lägga in adressen på länkar sedan. Viktigt att folk hittar de kattsajter som finns.

//Lena

vanessa
0

Du gör mig så förvirrad Ivory, att du är Pip där och Ivory här. Gör du det för att förvirra mig :-). Får se om jag orkar ge mig in där också. Vi har ju gjort lite bra svarskupper tidigare. Men nu ska jag tänka på middag. Kom på att man ska äta också. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Vanessa, jag har också flera namn. Catwoman5, lillarne bl a

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ivory
0

19# Jag är nästan din frisörKyss hmm det blev lite förvirrande för dom andra här ha ha. Jag kände för en förändring och tog min dotters namn här (alltå kissen)

Faxlin
0

jag är inne och läser sporadiskt på andra kattforum fortfarande. men det här är det enda stället jag skriver på.
Här känner man att man att de flesta delar ens egna värderingar, och att alla kämpar för samma sak.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

essut
0

Lena, länken till kattpiraterna http://kattpiraterna.se/

vanessa
0

#19 Ja, du är ju nästan min frissa :-). Måste nog boka ny tid, för jag ser lite fluffig ut. Din dotter har ett bra namn, så det förstår jag.

Och för er som undrar så visade det sig under en stor premiärkväll hos min frisör. Och där fanns Ivory, Hanna och andra kattmänniskor. Kul som sjutton och förvånande. /Vanessa

Lena
0

#23 Tack för länken som nu är inlagd i vår länksamling.

//Lena