KATT BORTA i KÅLLERED/MÖLNDAL :(
Skriver för min mamma, en av hennes missar har varit borta en vecka nu och vi börjar bli oroliga på riktigt. Han har varit borta länge förut, men som mest 3 dagar. Han bor i Kållered och mest hållt sej i området upp mot Labacka, men katter kan ju såklart gå vart som helst.
Han är en jättetrevlig, tillgiven och tyvärr en väldigt orädd kastrerad hankatt. Går raka vägen fram till nya människor för att bli klappad och hälsa på.
Han heter Elviz, bara ca 1 år och är tyvärr inte IDmärkt eller försäkrad (ingen smutskastning tack, jag har tjötat o tjötat på min mamma om det här jätte länge nu och tänker nu ta hennes andra katt o idmärka ändå! och elviz så fort vi hittar honom, vilket jag verkligen hoppas vi gör. Borde gjort för länge sen känner jag nu :( )
Hon ska idag sätta upp lappar i området och affärer och jag ska även skriva/kolla runt på diverse facebook grupper.
Lägger till dom bilder jag har på honom här!
ID-märkning ökar chanserna rejält att få tillbaka sin kisse. Det är helt enkelt en god investering. Din mamma kanske tänker om nu när han väl sprungit bort och blir mer motiverad.
Via denna länk kommer du till en länksamling med tips och råd. Tänkt på att ringa polisen och anmäla försvinnandet. Det är det allra viktigaste!
Något som är vanligare än man kan tro är att katter blir inlåsta i garage, uthus och andra utrymmen av misstag.
Var aktiv och leta mycket. Sätt upp lappar och ge inte upp!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Håller tummarna för att fina kissen dyker upp någonstans snart. Att han inte är blyg och går fram till folk ökar chanserna att någon skall få upp ögonen att han är bortsprungen.
Om ni har möjlighet så är det väldigt fördelaktigt att dra ut A6-flyers med foto och kontaktuppgifter och lägga i grannarnas brevlådor. Om man får en lapp i lådan så hänger folk ofta upp den på kylskåpet och sedan är man mycket mer vaken för att hålla utkik. Inte alltid folk tror att en katt som spatserar runt i området är bortsprungen - men har man tidigare fått en lapp i lådan blir det uppenbart på ett annat sätt.
Kört hårt med efterlysningarna - det ger resultat - jag lovar!
Lycka till!
Maria
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
tack så jättemycket för alla tips! inte tänkt på ringa polisen faktiskt, har inte kännts som nåt dom sysslar med? Men ska ringa och kolla där också!
Mamma var iaf. och kollade/pratade med lokala veterinären också, så dom är också medvetna om att han är borta, har också bett henne knacka på hos grannarna och kolla förråd och sånt så han inte blivit innelåst nånstans.
Mina varmaste sympatier först och främst: jag vet precis hur jobbigt detta är för jag hade tidigare en katt som "kom bort" flera gånger. Jag ljuger inte om jag kallar mig ngt av en " kattletarexpert" :( Först är det bra att fundera på om det hände ngt särskilt den dagen ni senast såg Eliviz. Var det städdag/lövröjning i området? Flyttade ngn? Finns/fanns en kontainer eller byggbarrack? Pågår ngt bygge el arbete i området? Har någon närboende rest bort? Jag kom på, efter 3e gången när min katt kom bort att det alltid hände vid sk röjdagar. (Folk öppnar utrymmen som annars är stängda, lämnar dörrar öppna, låter garageportar stå öppna mm). Alla gånger som min katt var borta längre period var hon instängd: en källare bara 20 m bort i 8 dygn, ett garage vid närliggande plantskola 4 dgr 400 m bort, en kontainer för trädgårdssopor 2 dgr 30 m bort. Varför jag skriver detta är bara för att poängtera att man många gånger hastar förbi närområdet och fokuserar på att lappa o annonsera i halva Göteborg (så gjorde jag i alla fall). Ett problem som jag upptäckte var att jag hade bett alla grannar titta i sina källare, uthus, garage, vindar, bodar osv - men alla grannar var inte "kattmänniskor"! De kollade sina utrymmen genom att öppna dörren, titta in snabbt och ropa…"oh, nej inget där!" Källaren där min misse satt i 8 dygn hade "kollats" men trots att hon var en supersocial katt så blev hon skygg av att vara instängd och rädd. T o m när jag hittade henne där gömde hon sig!! Mitt råd är därför att ni snällt ber att själva noga få gå igenom alla utrymmen på en radie av 400 m. Kanske lite längre bort eftersom han är ungkatt - men jag har läst (eller sett på Animal planet ??) att detta är ungefärlig storlek på kattrevir för kastrerad katt…. En annan sak som hjälpte mig hitta min katt varje gång var när jag började titta på andra djur runtomkring. Min katt hade en kattkompis hoa grannen som hon brukade " leka med". När hon var instängd i källaren i 8 dygn medan jag flängde o letade natt och dag i hela Göteborg, sov han intill en ventil i husgrunden där hon var. Först i efterskott fattade vi varför han legat där!! Nästa gång hon försvann studerade jag vart grannkatten tog vägen och gick genom skogen till plantskolan där hon var instängd. Har ni fler katter el finns grannkatter kanske man kan fundera på om de gör ngt ovanligt? För övrigt alla råd ovan kloka och bra: lappar i lådor är jättebra : glöm ej skriva datum o plats då han försvann o att "instängda katter blir rädda så ställ gärna upp dörren till era utrymmen en stund el sök igenom mycket systematiskt". Kanske er katt som är yngre än min husliga äldre hona går på långpromenad - alla katter är ju individer - men det är lika ofta i närmiljön katter hittas igen…;) Lycka till och trösta er med att det inte är särskilt kallt och att min misse inte var det minsta ens smalare (!!) efter 8 dygn instängd! // Elsa
tass
vi har fortf inte hittat honom :(
Håller tummarna för att ni hittar honom. Fortsätt lappa, ut och sök när det är mörkt och lugnt ute. Se till att det finns mat i närheten av där han försvann. Vanligen ligger en katt som blivit skrämd och försvunnit och trycker något dygn innan den börjar röra sig. Finns det mat är det större chans att den stannar i närområdet. Att katter vandrar beror oftast på att den måste söka föda och då kan den behöva gå långt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Usch så jobbigt och ledsamt!
Men det är bara att fortsätta att sprida på nätet, i lokaltidningen, på biblioteket, i mataffären… Och komma ihåg att sova och leva också såklart. Så man orkar lappa och leta ännu mer senare. Min barndomsmisse Pia kom hem efter 18 nätter…och luktade jordkällare. Sen ville hon aldrig mer gå ut! :/
Hälsning Elsa
Vart i Kållered ? Jag jobbar uppe i Tulebo och här springer väldigt många katter. Ska hålla utkik efter honom.
Bor på andra sidan, vid ån nästan, typ Labackavägen. Men han kan ju ha gått vart som helst nu känns det som :/
Mamma har ju knackat hos grannarna och bett att dom håller utkik och fått kolla deras förråd och garage.
Fortsätter att hålla tummarna! Ge inte upp! Katter kan komma tillrätta även efter mycket lång tid!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Han är fortf. borta tyvärr, och idag fick jag veta att han visst är chipmärkt MEN inte registrerad. SUCK. Jag blev rätt arg och sa till mamma att hitta hans ID nummer och skicka in registreringen med en gång!
Jag hoppas fortf. att han ska gå att hitta :(

#12 Man kan ringa in direkt och uppge att han är bortsprungen också. Det går snabbare nu innan helgen
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
tack! ska göra det!
Hur har det gått här? Är kissen fortfarande bortsprungen?
han är fortf borta :(
#16 Det var tråkigt att höra. Ge dock inte upp hoppet. De kan komma tillbaka även fast det gått lång tid.
både jag och mamma hoppas fortf, vi vill verkligen inte ge upp honom.
man har ju lite hopp ändå när man läst om katter som kommit hem efter flera år :) har även fått henne att registrera hans chipnummer också.
#18 Det är till stor hjälp att kissen är registrerad. Kan säga att alla de katter som kommit tillrätta efter lång tid har varit ID-märkts och reggade. Chansen att få dem tillbaka ökar markant när det är gjort.
Nyligen lyckades jag få in en katt efter 31 dygns intensivt letande. Och då menar jag att jag var ute i princip varenda natt, så ge inte upp.
Medarbetare Hittekatter iFokus