Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 1455 ggr
Sagolika
0

Måste jag till doktorn idag eller ej?

Min huskatt högg mig i ansiktet i gryningen då jag sov (han gör så ibland tyvärr, en längre beskrivning om varför finns på norskskogkatt i fokus). Bettet tog i näsan. Det blödde kraftigt och gjorde rejält ont. Jag rengjorde det noga. Det blöder inte mer, men jag har ont. Pga svår spruträdsla (ja, jag vet att det är mesigt) så har jag inget stelkrampsskydd. Min husläkare hade inga tider idag. Känner inte för att sitta på lasarettet i kanske många timmar om jag inte måste för jag är trött och har dessutom en hel del annat att uträtta idag.

Jag har rådgjort med några olika personer, bl.a. en veterinärs sköterska (hm, nej det heter det väl inte förresten, djursjukvårdare?) och en sjuksköterska, men vissa säger att det kan vänta tills imorgon, vissa tycker att det är bråttom upp till sjukhuset. Vet varken ut eller in. Han har bitit mig förr och då uppsökte jag inte läkare (vågade inte) och det klarade sig ändå, men är det dumt att chansa på att det går bra igen? Det ser inte svullet ut.

Erika91
0

När det är svullet så ska man direkt till dktorn med ett kattbett men nu när du säger att det inte är svullet så vet jag inte. Det blödde ju mycket.. så jag har inget bra svar om du ska eller ej.. någon som har?

vargmamman
0

tycker du ska gå,när fick du stelkrampssprutan sist?

går det igenom så det börja blöda så kan det bli infekterat mm.bett är ju det farligaste som finns vad jag förstår

Sagolika
0

Jag har inget stelkrampsskydd alls, för den sprutan man tar som barn (vid vilken ålder vet jag inte) den vägrade jag att ta! Sen har jag inte tagit någon som vuxen heller.

vargmamman
0

då bör du nogta den..:)

Sagolika
0

ja, jag vet att jag BÖR ta den, men att verkligen göra det, hu! Rys!

Såna sprutor "hugger" de in i en och så spänner det och gör ont då de sprutar in vätskan i en. Skulle inte förvåna mig om det gör ont länge efteråt också och att man blir sjuk och mår dåligt av sprutan.

Funderar på om jag har Valium eller något liknande hemma att ta innan jag går dit Flört Vodka lämpar sig nog inte tyvärr Skrattande

Alexej
0

jag har inte heller någon stelkrampsskydd trots många kattbett och klösningar, är mer den tuffa -dumma tjejen. Men jag kan också bara rekommendera att ta sprutan iaf så fort det känns som en infektion. Jag borde nog också göra det.Ledsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

storAnnette
0

Jag har nyligen tagit en stelkrampsspruta och tyckte det gick väldigt snabbt och lätt,gjorde inte ont alls.Stelkramp är inte att leka med så det är bra att ha skydd emot,dessutom är det inte endast bett man får det av utan oftare från jord (plantering och sånt).

Sagolika
0

#7 Oh, berätta allt! Var sätter de den (armen/skinkan)? Är det en stor eller liten spruta? Sprängde det inte då de tryckte in vätskan? Kan man få Emla-plåster innan?  Hur länge har man skydd av den (10 år?)?

vargmamman
0

30år har man skydd av den sen:)

storAnnette
0

Man får den på överarmen,har för mig att det var en liten spruta (vet inte om de ser större ut om man är rädd).Det gick jättefort tyckte jag och det som kändes var efteråt,det blir ömt som en liten bula men den försvinner efter nån dag.

Du kan väl googla lite om stelkramp och vaccin så ska du se att du bokar tid snart!

Alexej
0

Sagolika, då är jag också skyddat. Fick blodförgiftning för 3,5 år sedan. Rev en gammal mur och hade fullt med småsår. Men det ena på ringfingern blev full med var hela tiden, bara lite och gjorde inte så ont. Sedan blev jag dåligt, trodde bara "sjuk" och var ensam. inte minsta lust att åka till VC och få Alvedon. Märkte inte själv hur dålig jag var. Efter 2 dagar eller nåt kom en kompis och BAR mig till bilen och sedan akuten. Då trodde jag fortfarande att jag skulle kunna åka hem igen. Var nog rätt så borta i huvudet. Läkaren sa att 1-2 dagar till hade jag dött. Fick istället tråkiga dagar på intensiven.

Kanske bättre för dig med att överleva sprutan…Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Jag hade nog passat på och fått en stelkrampssspruta om jag var som du. Bra att ha. inte för att jag tror att du får stelkramp av ett litet kattbett, men då är det gjort i alla fall. Farligaste källan till stelkramp är faktiskt jord. Numera får man sprutan i överarmen. Jag vet när jag var liten och jag åkte in och ut på Kronprinsessann Livisas barnsjukhus och tråcklade ihop mig så fick jag pruta varenda gång. i ryggen. men det har de slutat med nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

#12 I ryggen!? Oj det borde göra ont!! Förr hade man ju trubbiga nålar, nu har man ju vassa så nu gör det ju inte så ont längre. Men sagolika - jag vet hur det känns att vara rädd för sprutor - är det själv. När jag skulle dra ut två tändre var jag givetvist tvungen att ta bedövning men jag bara satt å skaka så jag fick lugnande. Då var jag avslappnad och orka inte stå emot så jag fick sprutan och det gjorde inte alls ont! Men om jag ska ta en spruta nu igen så skulle jag inte vilja göra det!! Fast det inte gör ont.. men jag e rädd för sprutorna.. så jag vet hur det är! Så ifall du måste ta stelkramp (vilket är bra att du gör) så be om lugnande - det måste man väl ändå kunna få om man är så orolig?

Erika91
0

Blev två..

siberlina
0

när  vi skulle  ta in  sotis   ,så  bet  han en  75  årig  gubbe   rakt  igenom  tummen  ,och han  jick inte  till doktorn.men det är  en  riktig  krutgubbe. men om dinna katter brukar vara ute  så  tycker   jag du   omedelbart ska   åka till doktorn, va rädd om dig    och  strunta    i   din  sprut skräck.

siberlina
0

om du tar en spruta  nu , så  slipper   du ta  någon  på  30  år  sen.  jag tog  en  för   ett   år  sen    och det var   ett litet  stick, efter   en  sekund   var det  över,  sen kan  du bli klöst   och bitena  av   dinna   djur   utan attdu   behöver   oroa dig  så  mycket, åk nu och de me  bums.

Lena
0

Det klokaste är nog att gå och ta en stelkrampsspruta trots allt. Om du säger att du är spruträdd kan de nog ge an valium innan. Om man går och får en infektion blir det alltid mera som man måste stå ut med än om man förebygger det hela.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Tycker inte alls du är mesig på något vis för att du drar dej för att ta sprutor..vi är många som av olika anledningar har våra rädslor av diverse de slag..men…ser att många gett dej rådet att gå o låta få en vaccination…tror du att det är lättare kanske om du får någon person som du känner dej trygg med som sällskap för att "hålla tass" så att säga…nu för tiden brukar sjukvårdspersonal ha stor förståelse för patienter med rädsla..hoppas det hela ordnar upp sig för dej..

Ivory
0

Jag blev biten i fingret av en kattunge och fingret blev uppsvullet a la trippel så jag ringde VC och dom sa kom omedelbums. Jag är såå spruträdd att jag lagar tänderna utan bedövningCool stora som små hål. Denna spruta gick fort och vet du vad jag lever än idag och blir fortfarande biten ibland av vildkattungarna vi tar in.

elena
0

Stelkramp är en bakteri som finns i jord. Den jorden kan komma in i sår så det är bra med stelkrampspruta. Innekatter kan ju också gräva och äta av jord i krukväxter som vi vet. Du bör nog gå till doktorn och även få pennicillin (tabletter) så såret inte blir infekterat av andra bakterier.

Hampelina
0

Jag är sjuksköterska och du skall in till en doktor!

Stelkramp är en dödlig sjukdom och har inget med infektionstecken att göra. Sprutan räcker olika länge beroende på om du har grundskyddet, vilket du troligen har. Sprutan ges i överarmen, det är en halv milliliter och det kan spänna lite men jag lovar att du överlever.  Man kan inte Emla innan, så Emlan ändå bara tar i huden. Om du har fixat ett kattbett i näsan, så fixar du den här sprutan. Att dö i stelkramp sägs vara en fruktansvärt smärtsam död, så jag skulle inte chansa….

Dessutom är katter väldigt smutsiga i munnen, så det blir väldigt lätt infektioner. Att du är biten i näsan tycker jag är ett jättestort skäl till att du ska in till läkare och få pencillin, då det kan finnas en fri anslutning från näsan och upp i hjärnan. Och du vill definitivt inte att en infektion ska sprida sig dit! Så åk in till en läkare, för 17!!

vanessa
0

Gör så här när du går till läkaren och får sprutan. Säg till att du är rädd för den. Att de får ta fram den, men att du inte får se den. Be om lokalbedövning, det får man som en salva som de stryker på. Titta hela tiden bort. Sedan så säg åt dem att säga till när de ska sticka, för då blir det inte en chock för dig.

En teknik min barnläkare använde sig av var förresten väldigt bra. Han nöp mig gång på gång. Blev lite arg på honom, men helt plötsligt så slutade han nypa mig. Frågade buttert när sprutan skulle tas. Han svarade att den hade han redan gett mig :-). Snacka om att jag blev snopen, men lättad. Det var ju inte så farligt. Då ska inte man ge en förvarning, som i det tidigare rådet jag gav dig.

Då jag är sjuk så får jag sprutor en gång i veckan, och denna vecka fler. Men så länge jag slipper se själva kanylen så går det bra.

Glöm inte att andas. Andas in med öppen mun och andas ut genom näsan. Det är ett sätt att lugna ner sig.

Tänk också att om du struntar i sprutan och det går åt fel håll, så får du ligga inne och får massa sprutor. Bättre med en i tid, för att slippa det andra om det går snett.

Det kommer att ordna sig, och sedan så slipper du sprutan en massa år framöver. Borde nog själv uppdatera min, men det för vänta tills jag blir biten eller liknande.

Sköt om dig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sagolika
0

Hej,

Tack för alla goda råd och er omtanke!

Jag hade så mycket att göra igår, så jag kom inte iväg förrän på kvällen. Jag gick in på distriktläkarmottagningen och lät dem titta på det. De tyckte inte det såg så farligt ut och informerade mig om att de då rakt inte tänkte göra något åt det! Jag kunde ringa morgonen efter till min husläkare. Jag sa att jag inte hade något stelkrampsskydd och då var hon rätt envis med att jo minsann, för den sprutan tar vi alla i typ fjärde klass! Jag sa att jag INTE tagit den då utan vägrat och ej heller i vuxen ålder pga sprutskräck, men de tyckte ändå inte att jag behövde ta någon spruta och de gav mig heller ingen, trots att jag var beredd att utstå det! Inatt hade jag ont, men såg ingen svullnad eller rodnad. Jag hittade en salva, Xylocain som jag satte på. Den bedövar och fastän vissa säger nej, så har jag faktiskt upplevt att den läker alla möjliga sår snabbare än utan salvan. Kl 8 imorse var jag uppe igen och tittade på såret, men det hade inte försämrats alls, såg tvärtom lite bättre ut. Så iom det, så får jag väl helt enkelt bara hålla koll på det och se så att det inte blir sämre. Jag ska ringa min husläkare när jag har lite mer tid och höra om de kan ge mig en stelkrampspruta så att jag har det skyddet. Verkar alltså som om jag klarade mig den här gången också. Men det är såklart dumt att chansa så jag får se till att ta den där sprutan.

Hawknestgrove
0

Ja, sen är du ju trygg för många år framöver i allafall för stelkramp!

Sagolika
0

Ja precis! Men visst var det märkligt att de inte ville göra något åt det när jag nu ändå gick dit och var beredd?!

Så typiskt! Antagligen hade de tagit det mer på allvar om jag åkt dit i gryningen när det nyss skett och blodet bara strömmade!

Jag är smärtkänslig och avskyr verkligen smärta, men är det tal om att laga tänder så tar jag faktiskt bedövningsspruta, men jag måste ha bedövningssalva först, Valium innan jag går dit och så en freestyle eller liknande så att jag kan höra musik när de borrar. Det är ett helt företag, men huvudsaken är ju att det blir gjort. I början fick jag lustgas också, men det behöver jag inte längre.

En av de värsta och mest fasansfulla smärtor jag någonsin varit med om, var när jag fick vad jag tror var njurstensanfall. Det var faktiskt rent överjävligt och ingen ställning gav lindring, kunde varken sitta, ligga, stå eller gå, bara kved och led (nej jag gick INTE till doktorn, de kunde ju ge mig sprutor eller t.o.m. operera, hu!). Det gick över till sist, men har återkommit flera gånger. Jag vet såna stackare som fått spränga sönder sådana stenar med laser och man får inte tillräckligt med bedövning så det gör ont! Så det är bara att hoppas att jag aldrig får såna anfall mer.

Misan
0

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att de behandlade dig på det viset, tyvärr blir man ofta bemött så.

Jag hade varit ute och fångat in en vildkatt och hon försökte smita och dum som man är så vägrar man låta det hända så jag blev ganska ordentligt biten i händerna innan jag fick in henne. Det värsta var presis i leden mellan tummen och pekfingret och det svullnade upp ordentligt, eftersom jag inte har något koll på om jag har fått någon stelkramp i vuxen ålder så åkte jag in till VC sent på kvällen. När jag kommer dit så visar jag upp händerna och säger att jag vill ha en stelkrampsspruta för jag är osäker om jag har bra skydd. Sköterskan svarar mej att det är inget DU bestämmer om du ska få en spruta eller inte, vi får väll se va doktorn säger men jag tror knappast att du får en för det behövs inte! Är det någon som tror att jag stannade kvar, knappast utan jag åkte hem istället och rengjorde såren ordentligt.

Det är så tråkig attityd på VC när man kommer in akut, alltid lika otrevliga.

Hawknestgrove
0

Ja man måste vara frisk för att vara sjuk och få behandling. Annars så ignorerar de en.

Hampelina
0

Åh, ni borde komma till mig! Jag tar alltid väldigt väl hand om kattbett (efter att jag har förhört mig om att patienten inte har varit dum mot kisse… ;-) )

Vad skönt att näsan är bättre idag! Men den där sjuksköterskan på jourcentralen skulle jag vilja ta i örat…! Skrikandes Men om du har en katt som brukar bitas, så är det nog klokt att uppdatera stelkrampsskyddet. Hoppas att du får det gjort snart. :-)

vanessa
0

Alcogel är en välsignelse när man får sår. Då jag är kattallergiker så smetar jag alltid på mig det efter rivsår för de sväller så himla mycket. Men svullnaden försvinner med det. Dock inget att rekommendera när det handlar om seriösa bett. Konstiga bemötanden på vårdcentraler. När våra aktiva får bett, så får de genast stelkrampsprutor när de åker in till sjukhus och husläkare.

Du missade något när du hade så ont. Förut hade jag enorma smärtor när dumma cystor sprack. Åkte alltid in, och då fick jag morfin, åh så skönt. Inte konstigt att folk blir beroende av sådant. Så det finns ibland en bra sida av det dåliga. Även om det är sällan. /Vanessa

Erika91
0

Va!? Fick du ingen spruta? Om man inte har skydd mot stelkramp bör man väl ändå få ta ett skydd mot det??

#26 SÅ himla dåligt att du inte fick en!

Erika91
0

Blev två :/

myriis
0

Jag är wierd, men jag tycker om att ta sprutor (haha, nej, jag är inte drogad xD) För jag tycker inte det känns, utan kittlas. Stelkrampsprutan kändes som ett myggbett när jag tog den för 2 år sen.

Sagolika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är vår katt Sorken

Sagolika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han har många farliga tänder i gapet sitt Flört

karins
0

Åäh…vilka gaddar Sorken harFlört

Sagolika
0

Jo tack! Jag kände det, när han högg mig i näsan Skrattande

karins
0

Kan tänka mig det!

vanessa
0

Vår veterinär som tar hand om katterna på katthemmet säger att många svarta katter har längre tänder än "vanliga" katter. Intressant, och jag kollat och ofta stämmer det dessutom. Varför vet jag inte, och det gjorde inte han heller. /Vanessa

Lena
0

#23 Tråkigt att de hade sådan kass attityd på vårdcentralen. Fattar inte vad som hänt med den Svenska Sjukvården. I Nederländerna fungerade det så bra att det var en fröjd. Det borde gå att organisera det bättre även i det här landet. Skönt ändå att det är bättre nu.

#38 Kan nog stämma, tycker mig ha märkt det på Othello.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"