Farmors katter har besök
varje kväll.. lortiga djur, som stökar ner och grisar runt. Det ser ut som en svinstia varje dag när man kommer. Just det, svinstia det var det sätta ordet. De har nemligen besök av vildsvin!
Katterna är utekatter och har ett "kattvänligt" skjul med lådor, filtar och hö ja det är massor med bräder som de kan klättra på.. helt enkelt kattvänligt.
Men de har ett problem..vildsvinen som kommer (vi tror att dte är vldsvin) De äter upp deras mat och bökar ner. All mat är slut och vattnet är skitigt! Påsar och burkar ligger kors som tvärs.. matskålarna är utspridda och deras "golvplattor" är alldelles skitiga. Men katterna verkar inte bry sig. Men det gör vi!
Jag är jätteorolig för att vildsvinen ska göra katterna illa. Men kan vildsvin göra det? Pappa säger att vildsvin inte rör katter men gör de det? (ni har ju mer erfarenhet av katter änm vad pappa har)
Farmor som är 80 år bor inte där permament i sitt hem och därför har katterna ett skjul.. Katterna trivs bra där och har mat och städat och rent. Men nu känns det inte som någon idé att städa.. för varje dag när man kommer är det skitigt! Vi har sett svarta hårstrån i vattnet så vi är nästan säkra på att det är ett vildsvin för andra djur kan inte komma in.. jo rävar men då skulle det ju lukta räv..
Men vi vill inet mata de! För när farmor inte är där varje dag och fyller på mat så har de ju ingen!! Och förresten så säger farmor att de inte kan få såna "dyra" kulor som hon kallor torrfodret för.
Men jag vet inte vad vi ska göra. Vi ska sova över nästa vecka och sitta vakt och se vad det är för djur… men det känns inte roligt att veta att katterna har besök av vildsvin och att de kanske inte har någon mat.
Det ända sättet att bli av med vildsvinnen är att skjuta de.. vilket jag ibnte vill.. men om de fortsäötter så här (vilket jag tror att de kommer) så är ju det det ända altrernativet tyvärr för att katterna ska kunna bo kvar och ha mat och så att inte de förökar sig och blir en hel stam som "flyttar in".. okej detta kanske var lite onödigt att ni ska läsa.. .men jag vill skriva av mig.. är så orolig för katterna.. och jag vil inte att de ska var autan mat!!
Vildsvin???? Blä!!! 

Tyvärr.. om de inte vart där skulle de få leva… tyvärr kan jag inte säga det till de…

Vaaaaaaa vildsvin! Så hemskt tråkigt om det är vildsvin så att din farmors katter inte får ha sin mat ifred……………… Du får berätta mer när ni varit där och spanat.. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jaha du det ska jag!
Finns det kattlucka i skjulet så katterna tar sej in där.
Om inte så sätt dit en sådan.
Vildsvinen är nog förstora för att komma in där då.

Bra idé ska säga det till farmor! Men hon ställer sig säkert negativt dit :/

#5 håller med i vad Jenna säger..en kattlucka..så att endast katterna kan komma in där..borde gå ganska så enkelt att ordna..
Ok, nu ska jägaren och vildsvinsvännen Gunilla predika. För det första, vilsvin är INTE farliga för katter. Vilket däremot lodjur är. Men lodjur hatar vildsvin och håller sig borta från mark där nassarna går. Så där har din farmors kissar en livvakt, som visserligen är lite våldsam….
Sen förstår jag inte riktigt, vad får kissarna för mat om de inte får torrfoder? All annan mat luktar väldigt och ett vilsvin, skall du veta, har ett luktsinne som överträffar det mesta. DItt luktsinne(såvida du inte är rökare, för då är det ännu sämre) är ETT A-fyra ark. Vilsvinets är FYRA FOTBOLLSPLANER!
Vildsvin är inte farligare än älgar. Dvs, vad du än gör, gå ALDRIG emellan en sugga/älgko och hennes bebbar. OCh det kan du ju aldrig veta, var emellan är, eller hur? Vill du ha bort vildsvinen från gårdsplanen, så kan du försöka få någon att stödmata svinen lite längre bort. Det bästa de vet, är grönsaker och havre. Får de ett ställe där de stadigt får mat, så håller de sig där. Grönsaker kan man höra sig för på de stora livsmedelshallarna, om ingen annan hämtar, så får man hämta mer än man nästan kan ta med sig. Bil med släp är ett krav. Men havre räcker med en spann om dagen för att dra iväg nassarna. Sedan så som Jenna säger, se till att ingången är ordentlig inget hafsverk. Det är fruktansvärt starka djur. Önskar vi kunde få lite av dina nassar upp till oss, här jagar de dem alldeles för hårt, så vi får inte upp någon riktig stam.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#8 Nej jag vet att vildsbin inte är farliga för katter!
De får torrfoder och blötfoder.. (och falukorv) farmors bror skickar med blötfoder och korv varje gång - de äter absolut INGET av falukorven men gelen på blötfodret… det de älskar är torrfoder vilket de har mycket av!
Idag var jag med pappa och syrran hos farmor och allt var skitigt och kemiskt rent i skålarna, alltså ingen mat!
Vi har funderat och det vi tror är att det är vildsvinskultingar eftersom ingen stor sugga skulle komma in i den lilla öppningen. När vi kom idag så var ena skålen utanför skjulet - vilket kan vara att kultingarna dragit ut burken för at ge sin mamma mat. Torrfodret som de har uppe på skullen är ett dyrare märke än det där nere. Det var ocksåp tomt och då fyllde vi på en hel hundskål! Eftersom grisar inte kan klättra på stegar så kan de inte har kommit upp det hållet - utan klättrat på veden för att ta sig upp.
En kattlucka skulle väl inte hjälpa för griskultingar kan väl ändå komma in?
Vi har löst det tillfälligt på ett sätt: Ingen mat när man kommer in på skullen - bara där uppe. Vi tog bort torrfoderskålen som står där nere på skullen till en buske där katternan är och fyllde på med torrfoder.
Falukorven och blötfodret ställde vi en bit utanför boden. Det enda som står där nere där grisarna kan komma åt är vatten och det får de gärna dricka, men ingen mat. Så nu borde vi ha bort grisarna från maten där! De står utanför istället.
Det var ett bra tips men farmor och pappa och mamma också för den delen kommer tycka att det är helt onödigt att mata grisar på avstånd. Då har de den inställningen att det är bättre att skjuta de! Det är så himla synd :/ Men de är inte lika stor djurvän som jag.
Ni kan komma och ta de en natt så slipper vi detta ;)

Försöker att lägga in en bild på hur skjulet ser ut så ni lättare förstår men det fungerar inte :/
Ja, jag vill gärna ha vildsvin både i skogen och i frysen. men här är många så skjutgalan, så de mejar ner dem alldeles för hårt. PS, Lena, vildsvin äter mördarsniglar!

Blä! Vildsvinen kanske nyss kom från en mödarsnigelmåltid när de gick i skjulet! Äckluga slemmiga sniglar!
(har för färskt minne när jag skulle ta ut en snigel med en pinne och den satt fast på underlägget. Jag fick peta och peta och den åkte till slut av och kvar blev en stor slemmig hög, fy vad äckligt det vart!!)

Blev fel.

Tänk vad fel man kan ha. Det var inte vildsvin, det fick vi reda på nu. Det var en förmodligen övergiven liten rävunge. Den var så mager. Den åt allt den kom över. Det var den som hade ätit ypp all mat hos katterna för den försökte ta sig upp på skullen, men det gick inte för vi har tagit ner veden så att inte djuren skulle äta upp katternas mat. Men vi hade mat där nere och rävungen gick in och åt upp allt på en gång. Det var himla skitigt efter att den varit där också.. rävungen får mat en bit utanför skjulet. Jag tycker så himla synd om räven. Den är inte ett hot ännu för katterna, men när den blir större blir den ett hot. Vad ska vi göra?
Bildbevis kommer. Rävungen springer under körsbärsträdet och katten Kalle (som är rädd för allting) satt där helt lugnt :O
Erik han har varit i närheten av räven också. Det kan ju innebära fara när räven blir äldre! :/
Ja, då kommer man som djurvän i klämm…Kanske räven blir en kattvän nu?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#15 Kan de bli det med katter?
#16 det borde väll gå om man tittar på andra djur som har kunnat samsas. Hemma så kunde vi ha fågel och katt samtidigt och kissen förstod att han inte fick skada fågeln.
Hund och katt går bra och även mus och katt har gått ra för mig hemma.

Men jag vill intre riskera att någon katt få riskera sitt liv på grund av räven..
Då får du välja. Rävar kan bli farliga för katter, även om de inte lyckas döda, så kan de skada rejält. dessutom så kommer den att fortsätta göra härverk. MAta den INTE! Försök jaga iväg den, eller i värsta fll, kontakta en jägare så den kan avlivas. Hihi, kul att det inte var de vilda grisarna!!!!!!

#16 Här har vi alltid haft rävar. De har visserligen inte tillgång till katttmat hos mig men vet att andra matar sina katter på altaner mm. Det har aldrig hänt någonting på snart 15 år som jag har haft katt ute.
Räven får dessutom skabb väldigt lätt och det kan smitta på katterna om de får närkontakt.

#19 Självklart väljer jag katterna! Det gör farmor också! Men den är ju så liten och mager stackarn.. en veterinär som hjälpt oss förr är inkopplad nu på fallet ;)
Jag önska faktiskt att det var vildsvin.
#20 Det är ju skönt att höra men jag vågar inte riskera katternas liv!
#21 Joo tacka det vet jag. En skabbräv la sig för att dö på skullen och det gjorde den med.. katterna fick en "skabbspruta". Det sorgliga är att räven redan nu är tilltuffsig. Jag prata ju med veterinären igår varför fråga jag inte då?? Jag var så inne i samtalet om Erik! :/

Riskera katternas liv ska du inte göra.
Trodde min katt fått rävskabb nyligen när han ryckte av sig päls och kliade sig på ryggen.( Det visade sig vara struma.) Vetten sa då att rävskabb nästan aldrig förekommer på katter. De är inte så värst mottagliga för det, enl henne.

Absolut vill jag INTE det!!
Vad är struma för något?
Det är ju bra det, men man ska inte ta det osäkra före det säkra. Så det var bara bra med en "skabbspruta"!

#24 Struma är en vanlig sjukdom på äldre katter. Sköldkörteln som inte fungerar som den ska. Människor kan oxå få det.
Gav vvetten katterna skabbspruta för säkerhets skull? Det är inte så bra. Alla mediciner har biverkningar och det ska bara ges när det är motiverat. Dvs till sjuka djur.
Försök få kontakt med någon jägere, eller fråga kommunen. Bäst för räven att den får bli avlivad. han kommer att gå en plågsam död tillmötes i vinter utan päls. Så se till att få bort den så fort som möjligt, för dess egen skull och för katternas

#25 Okej.
Nej men alltså katterna hade varit i närheten av skabbräven och skabbräven var upp på skullen där de bodde/bor. Han la sig där och dog. Katterna vill inte ligga där den har legat men chansen att de drabbas av skabb är ju ganska stor eftersom de alltid går där räven gått..?
Men jag litar till 100 % på den veterinären. Hon vet vad hon gör! :)
#26 I så fall har vi en kontakt med en jägare.
Vetten har vapen och licens, så hon kan ju göra det. Men problemet är ifall det är fler än en rävunge. FÖrut var det två, men nu har vi bara sett en.
Å vad arg jag blev att jag inte sa nått när jag hade kontakt med henne! Det är ju så himla svårt att få kontakt med henne annars!!!

Mina katter går också där rävar gått och de har inte blivit skabbiga eftersom katter inte är speciellt mottagliga. Är ganska säker på att min ena katt varit inne i ett gryt till o med flera gånger.
Låter väldigt konstigt att vetten ger medicin till friska djur för säkerhets skull. Med tanke på biverkningar kan det skada mer än det gör nytta. Man kan ju inte ge katterna spruta mot skabb varje gång men ser en skabbräv då fick man ju inte göra så mycket annat.

#28 Men de hade väl inte skabb?
Räven hade skabb och gick IN på katternas skulle och la sig på ett ställe för att dö. Katterna går där hela tiden så risken är stor att de drabbas!
De såg inte bara en, den var där de ligger och sover.Jag litar i alla fall till 100 % på den veterinären, hon vet vad hon gör.

De rävarna hos mig hade tyvärr skabb.

Synd..
Försök i alla fall få bort räven från ditt område. Han kommer att störa hela vinern.

Vi får väl försöka få kontakt i veterinären igen..
Ja, som tillägg, så var Pyssa i slagsmål med räv här ett par år innan hon dog. Det var precis, som om det slagsmålet liksom tog udden av henne. hon blev så stilla….Så det finns anledning att se till, att räven kommer bort från din farmor.

Oj.. men vi får se till så att den kommer bort!