Mata kattunge för mycket.
Min fråga är kan man mata en kattunge för mycket??
Min grannes katt var dräktig och hon skulle nu bort i jobb i 2 veckor och lämnade då katten till mig och då jag märkte att den var högdräktig(vilket grannen i berättat) så köpte jag i utefall hem mjölk ersättning och ett gäng med strutor i 10ml storlek och speciela tuttar som jag såg om på ammajouren på facebook och tur var det för ungarna föddes igår och först kommer 4 jätte fina ungar som vägde 105-113 gram sen kom det 2 stycken i en fostersäck(trodde inte sånt var möjligt men tvillingar kanse) och dom vägde bara 56-68gram men verkade rätt pigga.
Jag fick på toaletten och när jag kom tillbaka så var den minsta försvunnen jag letade överallt så kanse den dog och mamman åt upp den..
den andra såg jag blev bort knuffad från sin tutte hela tiden(riggade en webkamera för att kunna kolla utan att störa så när den ite fått snutta mer än några få minuter av 7 timmar så tog jag den vid sidan och gav den mat och den åt som en tok tog direkt gummig(ser ute som ett ventil gummi) och började snutta så jag behöver inte ens trycka på sprutan utan den suger ner stången själv men det jag undrar är kan jag mata den för mycket så??
den går upp i vikt 2 gram under natten och 5 till nu under dagen men har matat den då bara 3 gånger då jag vill att den ska snutta på mamman då dens mjölk 'är bättre har även suttit med mamman och ungarna och lagt den til tutte och vinklat dom andra lite så alla får plats att snutta brevid varandra men ändå så suger den i sig nästan 6ml när jag matar den.
Bör jag stoppa den vid 4 har sett att det står att den ska ha mellan 2-4 på alla ställen..
snälla jag vill ju göra vad jag akn men jag vill ju inte skada den genom att ge den mer än den bör ha.
Bra tänkt. Ge inte för mycket och försök få den att dia så mycket som möjligt. Det viktigaste när du matar är att hålla den framåtlutad annars är risken stor att den får ner mjölk i lungorna. Ha katterna i ett mörkt tyst rum där dom inte blir störda men sitt gärna med så mycket du kan för att se så den lille får dia. Vilken idiot till granne du har. Ungarna bör inte flyttas de närmsta veckorna så försök ha dom kvar då du verkar vara 100 gånger mer ansvarskännande än din granne. Tänk på att mammakatt inte under några omständigheter får släppas ut innan ungarna är tolv veckor. En katt kan bli dräktig omedelbart efter en förlossning och då sitter du där och får mata alla varannan timme dygnet runt. Jättebra jobbat.
Du kan mata dom andra också, så dom inte slåss så mycket om mammamjölken. Håll noga koll på vikten. I första hand spelar det ingen roll om det är mammas mjölk eller mjölkersättning ungen får, det viktiga är att hen får mat. Det heter ju mjölkersättning av en anledning, så det borde inte vara nån fara att ge henom relativt mycket. Dessutom får hen fortfarande lite mammatutte.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Jo, man kan mata ihjäl kattungar med för mycket mjölkersättning. En kattunge har ett behov av att suga. Den fortsätter att suga å mammans spene efter att den är tömd, även om den efter hand fylls på igen. För mycket mjölkersättning är en av de främsta anledningarna till att kattungarna dör. Magarna klarar inte av att ta hand om maten och kollapsar.1 allra högst 2 ml/gång till en kattunge till en dyngsgammal kattunge.