nu bryter väl H****t löst.....
http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=43a7c40d-eb94-4e2f-8732-1b5d946a2a82
Nu har jag svarat i Lenas tråd…..Känner redan hur de ruttna tomaterna och de ruttna äggen kommer flygande……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag börjar faktiskt hålla med alla er som säger nej till huskattsavel.. jag tycker egentligen det borde vara förbjudet med all sorts avel iså fall.. folk dumpar ju sina raskatter oxå nu förrtiden.. borde finnas nåt sorts körkort för att bli katt ägare eller nåt kontrakt där man ska fylla i att man lovar att ta hand om sin katt tills den dör o kastrera den…
jag fick ju en kull på Puma o båda ungarna fick bra hem..men sen tog jag mitt ansvar o kastrerade henne…
En kompis till mig, som inte alls är kattfreak som jag men väl djurvän, kom med ett alldeles suveränt förslag, tycker jag. Förbjud all avyttring av alla katter mellan Maj-September. Då skulle sommarkattsproblematiken var minimerad.
Bra förslag.
Problemet är väl vem
som ska kolla att det efterföljs.
Jenna
#1 Ååå… ännu en som börjar tänka om!
Tack för din uppriktighet, Destany. Du ger energi och nyvunna krafter till fortsatta diskussioner och argumentering i sakfrågan framöver.
/Pelusa

Mest hittekattsfolk som svarar, som vanligt.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ja, jag sitter här i regnställ och väntar på tomatregnet……

Förstår inte vad i ditt inlägg som inte skulle gillas Gunilla…du tycker ju inget mer extremt än alla vi andra…nämligen att huskatter INTE ska avlas på alls. Vi håller ju med dig!

Tror inte heller att det är någon fara, det är ju ingen hemlighet att majoriteten tycker som du och står för det! Bra sagt iallafall!
Nä, men som ni kanske läste i inlägget sist, så finns det säkert folk som tar åt sig.

Blocket.se borde förbjuda alla annonser med "100 kroners katter". De har ju 12 veckors regeln. Varför inte en 500 kr regel ?
Då tjänar Blocket inga pengar. För folk har inte fattat att en katt är värd minst 500:-. Man hoppas ju att det ska bli så en dag.
Jenna

Först när frågan ställdes av Lena härinne så klicka jag i - ja med samma regler som för raskatter, för jag vill inte att huskatten ska dö ut! Jag vill att de ska finnas! Men 100 000 katter hemlösa är väldigt mycket och mer än vad goda hem finns till för de och fler hemlösa blir det ju. Nya kullar katter föds varje år utan planering. De ska absolut förbjudas!! Sedan vet jag inte om jag står fast vid att huskatter får avlas om samma regel som raskatter följs. Jag har börjat tänka efter. Som ni säger, 100 000 hemlösa katter får inte nya hem så fort. Det kommer ta år. Och om man förbjuder all huskattsavel så bör det inte ta skada på att huskatterna försvinner eftersom det finns så många kolonier som blir allt fler. När det inte finns så många hemlösa katter så ska man kunna låta de som man sist ta in kunna para sig så att inte huskatten försvinner! Jah tycker att det är en underbar ras och jag vill inte att den ska försvinna!
Jag hoppas ni förstår hur jag tänker. Nu i dagsläget är jag för att man ska sluta avla huskatter! Men längre fram då problemet inte är så stort så tycker jag att man ska kunna få avla fram huskatter på samma villkor som raskatter. Men hur? Det kom jag inte på förrän jag börja skriva detta. Låt oss tänka att det är avelsförbjud på huskatter och man fått hem till många hemlösa katter så att det bara finns ett fåtal kvar så kan man föra ihop en okastrerad hona med en okastrerad hane och på så sätt få fram huskattsavel. Sedan så får man genom de ungarna och andra katter man hittar ute okastrerade para sig och få ungar. Fast inte så många kattungar får födas. Det måste finnas begränsingar. Sedan så dör ju inte "rasen" huskatter ut och man kan börja avla smått med samma villkor som raskatter.
Jag hoppas ni orka läsa och att ni förstod. Detta är min tanke. Jag vill alltså kort och gott förbjuda avel av huskatter helt oh hållet nu och sedan avla fram huskatter med samma villkor som raskatter eftersom denna "ras" huskatt inte ska försvinna ut. Men det lär ta många år innan man får avla fram huskatter.
Det är bara så jag tänker och tycker iaf.