ännu en kattstrypning
Mamma berättade om det igår när jag var där för att fira hennes födelsedag. En katt i ett närbeläget område hade blivit strypt. Den senaste tiden har de haft en del problem i den stadsdelen där hon bor. Igår när vi satt på balkongen och åt bär fick vi ringa 112 för att några satt eld på en sådan där postutdelningslåda. Vi såg röken. Tidigare krossade de glaset i mammas port. Nyligen hade de krismöte med polis, social, politiker och boende och då var det en kvinna som gråtande berättade vad som hänt med hennes katt. Hon trodde det var samma vilsna ungdomar som tog ut sin frustration på någon mindre och försvarslös.
Dessutom var det en pojke som gjorde något med vår Mommo häromdagen. Mamma hörde en duns och gick till fönstret för att kolla om det var Mommo som hoppat upp på fönsterbrädan, men icke. Pojken sprang iväg när han såg henne. Mamma gick ut och ropade på Mommo som låg och tryckte i buskarna. Hon kom inte springande som hon brukar utan verkade rätt chockad. Han hade slitit av henne halsbandet. Undrar vad mer >.< Mommo får inte gå ut utan uppsikt nu. Som tur är har hon inget emot lite människosällskap.
En liten gosse som brukade komma och hälsa på mamma med sin kusin när de var yngre är precis nu i gränslandet där han kanske hamnar i det här destruktiva. Han cyklade runt igår och berättade för alla om branden. Kanske han varit med och anlagt eller kanske han mest bara tittat på i beundran. Mamma tyckte att närpolisen skulle komma ut till hennes bostadsområde och försöka snappa upp de här som inte ännu hamnat så pass snett. De verkade inte så taggade på idén dessvärre. Jag har svårt att tro att den här killen skulle göra något mot katter dock, så rar som han varit mot Mommo. Hoppas verkligen inte det iaf.
Jag tänkte på projektet REDE, men vet inte om det hjälper när felet kanske mest ligger i annat. I ett behov av att bli sedda och lyssnade på förmodligen. Att få prata ut sin ångest någonstans. En del kanske det kan förebygga ändå. Mamma funderade på att nattvandra, men är osäker på om någon skulle lyssna på henne. Man blir så ledsen och man vill ju göra något.

Låter precis som min förra gård, jag flyttade därifrån, pallade inte se allt elände ungarna där ställde till det, åtskilliga gånger ryckter jag ut när jag kom på dem att plåga fåglar, ekorrar och katter……jag var oxå i kontakt med socialtjänsten om problemet, men de sa bara att det fattas pengar för att göra något,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vart är det din mamma bor? Fruktansvärt när det händer sådana här destruktiva saker i ens eget bostadsområde. Klokt beslut att inte låta Mommo gå ut utan uppsikt. Nattvandring tror jag på. Dessa vilsna ungdomar har ett enormt behov av att bli sedda. Har själv bott i "turbulenta" områden i Göteborg tidigare. Det är dock viktigt att Nattvandringen är väl organiserad så att man inte går ut och nattvandrar på egen hand. Man bör alltid vara minst två personer och ha klara rutiner för hur man agerar i olika situationer.
REDE-projektet borde kunna användas även till ungdomsgrupper där det gått lite snett. Vad de här ungdomarna behöver är positiva förebilder, att bli sedda samt få vettiga och meningsfulla saker att göra. De har i regel en mycket negativ självbild som de lever upp till. Det är den som behöver förändras.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men vad är det för j-vla psykungar?! De behöver ju f-n vård!!
Ja, modellflickan, men vilket nät skall fånga upp dem? Därför så tror jag på rede projektet även på tex fritidsgårdarna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag tror på rejält med stryk!
det med, Modellflickan. Men just bristen på empati skapar sånt! Hur får man t ex fältjägare och hårda militärförband att kunna mörda utan att blinka? Genom att de tränas till att inte känna något! vi som är av den äldre generationen kommer väl ihåg filmen "A Clockwork Orange" den säger väl allt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag tror på REDE, men också att någon som vi kommer dit och pratar i skolor och fritidsgårdar. Kanske tar med dem ut till 4H gårdar så att de får lära sig att ta hand om djur. Och så vidare. Men att visa var djur bor skulle jag inte göra i första hand. Kanske vi kan skapa en landsomfattade grupp som går ut i skolor med mera och pratar. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Fy fabian!! Det är ju inte klokt!! FInner inga ord! :/