Nästan 100%-ig akutmatte
Hej på er! *nykläckt på den här sajten*
Jag har funderat på att bli akutmatte ett tag nu, och när man läser här blir man bara mer peppad, speciellt när man läser om katter just i detta nu. Jag läste t ex det Sandrad har skrivit om Liten & Co! Var tvungen att bokmärka den "tråden" direkt, för att få veta hur det går… =)
Mentalt är jag nog redan förberedd, men det passar nog bättre om jag anmäler mig först om nån vecka, tyvärr. =/ I helgen firar vi farfar som fyller 97.. och nästa helg tänkte jag ha seeeen (ungefär ett halvår…) inflyttningsfest för släkten… och det är nog ingen bra idé att ha en skraj kisse i en liten etta när det kommer massa folk…! Så jag vill skynda mig att ha festen (jag vet, det låter konstigt eftersom det har dröjt länge redan, men ni vet hur livet kan vara…) så jag kan anmäla mig.
Jag vet redan nu att jag kommer att ha massor av frågor, och tar gladeligen del av er kunskap och erfarenhet!!
När jag var barn hade vi en katt vid namn Murre som grannen tyvärr fick ta över, då det visade sig att pappa var allergisk. =( Det var dock länge sen… man börjar bli gammal (26)… hehe =P
Jag sparar de kommande frågorna till egna "trådar", eftersom de är lite viktigare att få svar på.
Ha det gott allihopa!
Välkommen till sajten och lycka till med dina planer! =) Jag ska själv agera jourhem när mitt lokala djurhem börjar efter semestrar och ledighet. Det ska bli spännande och sorgligt och givande, allt på en gång.
Vi får väl peppa varandra vad det lider =)

Här kan du läsa om att vara stödhem. Fint av dig att ställa upp. Det behövs verkligen. Välkommen förresten till sajten.
http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=9d097c6a-ab97-4046-98be-33f07f063d08
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

> Jossan: Va kul att få svar på ett så "meningslöst inlägg" med en gång =D
Har de inte katthemmet igång under sommaren?? Tråkigt… både för dig å katterna… de behöver väl hjälp då med? =/
Har du inte haft katt/varit akutmatte förut? Spännande… vi sitter lite i samma båt då, ungefär. =] Jag har tänkt att va akutmatte åt bara en katt i taget… Jag har ju en etta, och hoppas att risken för nattrace minskar med bara en, haha! =P Vad har du själv tänkt?
Jag har två katter och en hund redan =) Så jag ska stånka upp vardagsrumsdörren från källaren så får akutkatterna var där inne och mina djur i resten av lägenheten. (Har en tvåa)
Det blir en katt åt gången här med, så länge det inte är mamma med ungar.
Djurhemmet här drar igång igen 1 september, "lagom till sommarkatterna".. =/ Men dom har viss akut verksamhet under sommaren med.
Och till sist; ditt inlägg är allt annat än meningslöst! =) Jour- och akuthem är viktiga delar av djurhemmen!
Ska bli spännande att följa dig, hoppas du skriver här när du får hem en hemlösing! Jag tänker skriva dels här, och dels i bloggen på min hemsida.

> anebit: Tackar! =] Men den där sidan har jag redan läst. Jag har försökt läsa det mesta som går att hitta om katter, skygga katter samt andras berättelser om sitt akutmatteskap (blir ändå aldrig mätt på att läsa sådana)….
Jag har även läst lite om kattmaten och tillbehören, och försökt få ett hum om vad som är bättre än annat osv. Nu ska jag börja göra hemmet lite kattvänligt… har köpt såna där barnspärrar till ett par skåp i köket. =)

Välkommen till oss på hittekatter..o så gott att du är beredd på att bli akuthem!!

> Jossan: Nämen, är du online nu? =P Trevligt! =]
Det går nog bra det där, bara du får upp dörren… Har du tänkt "sammanföra" djuren efter ett tag, dvs. öppna dörren? Fast det kanske är svårt att svara på… beror väl på hur katten mår mm. Menar du att du kan tänka dig att vara matte åt en dräktig hona? Det skulle va superkul och spännande tycker jag, men jag har inte tid eller plats för det i nuläget. =/
Jag tyckte det var lite meningslöst för att det mest är "hej, här är jag" =P Fast sådan artighet kanske bidrar till fler svar på kommande frågor, och då är det ju bra… hahaah =P
Var är din hemsida? Jag antar att man kommer kunna följa ditt matteskap där, och då är jag ju väldigt nyfiken! =] Jag kommer nog skriva en del om hur det hela utvecklar sig på den här sidan. Jag har en myspace-sida, men det kanske är enklast att hålla det kattrelaterade här(?)
Hjärligt välkommen till hitterkatter. Härligt att läsa att du planerar att ställa upp som jourhem. Du får hålla oss uppdaterade!
Välkommen! Här är det bara nice folk!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

> Sidentass: Taxitack! =] Så gulliga ni är… men jag är inte helt förvånad, eftersom ni engagerar i sånt här. =] Jag är superberedd nu. Det enda är att jag eventuellt bara kan vara akutmatte i ett år, eller LITE längre, men jag antar att det är bättre än ingenting. Jag vill nämligen försöka komma iväg som utbytesstudent (pluggar till syrra), och då kan jag inte ha katt. =( Om jag inte lyckas övertala min käre bror att va kattvakt under en lite längre tid… ;) *hoppas*

> rulda: tack du med! här kommer det så mycket kommentarer att man knappt hunnit svara på en förrän det har kommit flera (jag klagar inte!) =D
Jag ska nog skapa en tråd här där jag berättar hur det går… kommer väl inom kort!

> Gunilla.H: jag märker det…. =) Undrar om jag kan hålla mig på er nivå(?) =P
Inga problem! Du verkar toppen!

En konstig sak bara…. prenumerationsfunktionen här verkar inte fungera…? Jag valde den till min tråd för att inte missa någon kommentar, men jag har inte fått ett enda mail om det. =/

> Gunilla.H: sluuuta
haha =P
hmm har aldrig prövat den funktionen men det inlägg som det skrivs i senast hamnar på översta raden så om det skrivs någonting i "din" tråd så hamnar den längst upp :)

> rulda: Ja, det gör det ju, och det är bra. Sen kan man gå in på inläggen från sin sida oxå, så det löser sig ändå.
#7 Jag är online mest jämt känns det som =)
Nja, dräktiga honor.. Vet inte.. Det blir nog snarare om det finns kattmamma med redan födda barn.
Hemsidan finns länkad under min personliga sida. Men i dagsläge handlar bloggen om annat än bara djuren =)

> rulda: Jag vet inte om det blev rätt, men jag skrev om det i Lenas (rätt namn? hon är sajt-ansvarig iaf) gästbok….

> jossan: Det är farligt med såna här sidor också, de fastnar man på! Jag har fått för lite sömn många nätter den senaste tiden pga att jag har fastnat på kattsidor framför allt.. =//
Men är det inte mycket jobb om hon har kattungar? Då har man plötsligt kanske 4, 5, 6 katter å ta hand om istället för en? =)
Nu såg jag ju att man har en dagbok på sin sida… där kanske det passar bättre att ha uppdateringarna om katterna (ju!) =)
du får börja skriva i den på än gång! Så kul att läsa om människors tankar om katter (och om annat)
#21 Ja, visst är dessa sidor beroendeframkallande! Men ack, så mycket jag lärt mig av att sitta här!
Skriv i dagboken! Det blir skoj att läsa! =)
Ouchie, Morgan här från KKS söker jourhem för en kattfamilj med 5! kattungar! (Hjälp tack).
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

> rulda: jaa, jag tänkte ha lite "inför ankomsten" och sen vad som händer efter det… sen har jag en digi-kamera som antagligen kommer gå varm… =P fast jag börjar med den en annan dag… är så himla trött efter jobbet =/

> Jossan: Det är kul att få mycket kunskap om saker och ting =) Jag ska försöka hinna läsa dagböckerna hos alla som skrivit till mig oxå… alla har ju inte, men det kan nog ta ett tag!
Dagbok it is! Jag kan visserligen va lite dagboksslö periodvis, men.. det kanske bara är så när det gäller mig själv. Katter är ju roliga, och särskilt spännande när de är nya och man lär känna dem… =)

Välkommen hit! Och vad roligt att du ska vara stödhem! :)
Det behövs verkligen i dagens samhälle :/

> Landfreak: Jasså? En katt… fem katter.. what's the difference? =P Jag tror att det är Jossan du bör prata med.. ;)

> Katter e mitt liv: men tack söt =)

Underbart, ett till akuthem. Bugar och niger glatt. Sedan att du bor i en etta hindrar inte en kattfamilj. För just de behöver så mycket hjälp. Katter lever på höjden också, så lägenheten blir jättestor då :-).
Fast då blir det spring i några veckor när kisseungarna leker. Men det är ack så roligt att det är värt varenda litet sömnbekymmer :-). Sedan så bra att du också kan ta en katt, för det finns kissar som inte gillar andra och mår bättre i ensamhet.
Var bor du någonstans? Vilket hem ska du hjälpa? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#14, jag använde mig av den funktionen förut, men den funkade av och till, så jag la ner det till slut. Tycker det funkar lika bra att gå in till vänster och om man bara är intresserad om man fått svar på sina inlägg, då klickar man på sina inlägg.

> Vanessa: det är bara kul att kunna vara till hjälp och nytta… ;)
det är nog som du säger, att en kattfamilj kan bo i en etta… det är väl först om det är flera familjer som ska samsas som det kan bli lite körigt(?)
det verkar otroligt roligt att ta hand om en familj… med små söta knasiga ungar… jag hoppas att jag kan göra det någon gång… men än så länge måste jag kunna få åtminstone lite sömn.. jag pluggar och studierna går ändå först
men en katt är ju bättre än ingen katt… =) så jag kan ta hand om ensamvargarna och de som behöver extra lugn och ro =)
jag bor i solberga i älvsjö.. har inte bestämt vilket hem jag ska hjälpa än.. men jag har varit i stockholms katthems lokaler en/två ggr… och har under den senaste månaden mailat massa frågor till akutgruppen/topcat
jag har fått uppfattningen att många katthem hjälper varann och samarbetar lite(?) så det kanske inte spelar jättestor roll vilket man tar…? men de kanske har olika krav på akutmattar, och ger olika stort stöd (bl a materiellt, om man inte har råd med all utrustning osv.)…? har du någon koll på sådant??

> Gunilla.H: precis! jag gör så nu också =)
fast ytterligare en konstig grej är att lena inte har svarat på mitt gästboksinlägg än… angående att funktionen inte fungerar…. men, hon kanske inte är online så ofta(??)

Jag skrev förra inlägget innan jag kollade inkorgen här… ett av meddelandena var just från Lena.. angående just prenumerationen…! Där ser man… =) Om ni undrar vad hon svarade så var det att de har lite probs med den funktionen, och att de inte kan fixa det än…. vi får väl se längre fram.

Själv är jag på Djurhjälpen i Vaxholm www.djurhjalpen.nu och vi samarbetar som sagt en hel del med Akutgruppen och Stockholms katthem :-). Tror att vi alla har ungefär samma stöd, så det går nog på ett ut. Då Akutgruppen inte har ett hem utan allt arbete görs genom jourhem/stödhem/akuthem så är de väldigt beroende av hemmen.
Du får titta in på allas hemsidor och se hur stöden skiljer sig. Välkommen vad du än väljer :-) /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

> Vanessa: Tack än en gång för varmt välkomnande och bra tips… jag ska jämföra villkoren på de olika ställena, hursomhelst kommer jag i alla fall välja något… =)
Då jag är "fattig student" så har jag det lite knapert just nu (inget studiestöd, och sen löneutbetalning från sommarjobbet)… så om jag ska kunna ta emot en katt måste jag ha lite hjälp med tillbehören. Jag tänkte först att jag nog bör ha ett kattlådehus för att minska lukten.. fast ska man låna tillbehör av hemmet kanske man inte kan komma med krav direkt…. men nu fick jag tipset att lådhus-varianten kan kapsla in lukten och istället göra att katten inte vill gå på lådan… och det är ju inte heller bra…. så då kanske jag ska ha en vanlig låda(?) =/
man blir lätt lite rådvill och förvirrad… =)
#0 Välkommen till oss här i Hittekatter! Jag är Sajtvärd men har varit lite frånvarande en tid då vi precis har flyttat, samt inte haft fungerande internetuppkoppling under en tid.
Att vara jourhem är berikande och meningsfullt. Behoven är obegränsade eftersom det ser ut som det gör i Sverige med så många hemlösa katter. Jättebra om du kan tänka dig att ställa upp för nödställda katter!
Tyvärr fungerar inte prenumerationsfunktionen för närvarande. Administratörerna för iFokus har jobbat med det under en längre tid men det vill sig inte riktigt. Det är bara att beklaga. Jag vet att det varit inne på att ta bort funktionen helt och hållet eftersom det blir missvisande att den finns men inte fungerar.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

> Lena: hej du =) tack!
jag är inte främmande för krånglande internetuppkopplingar… *grrr* och det finns alltid saker i livet som dyker upp
jag ser fram emot att bli akutmatte, det ska bli spännande och roligt.. det är ju kul att ha katt.. och kan man samtidigt hjälpa den från ett värre öde så är det ju jättebra
lite missvisande är det nog.. men det är nog jobbigast för er om folk hela tiden undrar över det(?) =)

> vanessa: vet du om akutgruppen har möjlighet att låna ut ett startpaket med tillbehör? eller är det kanske knepigare för dom…?