Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2366 ggr
zorro2
0

katten tuggar på kvistar

hei! var ute med min katt idag, och såg hur han gnager på eller tuggar på kvistar av syrenbuskar….hadde det vori en valp kan man kanske tänka sig att det är tänderna men en katt??

lider han brist på nåt?…er han hungrig?…eller är det tänderna som spöker?…………

alltså det är inte den kvist som jag leker med honom på som han tuggar på men en kvist som sitter fast.

har ni upplevd eller märkt detta på eran katt?

Uppkatten
1

Mina kattpojkar som jag hade tidigare älskade att tugga på vissa buskar nere på gården (ej syren) när vi gick på koppelpromenad. Speciellt buskarna vid soptunnorna var de fullständigt galna i. De "gosade" med dessa buskar, tuggade på dem och blev alldeles "höga" av att umgås med buskarna. Ibland fick jag "dra" dem därifrån, medans de morrade i protest, och sedan tog det flera minuter innan katterna "var normala" igen. Har ingen aning om vad det är för buskar, eller varför just dessa buskar gjorde katterna så "höga". 

Mina nuvarande katter älskar att tugga på mina stora hibiskusar (…), men det verkar mest vara ett sätt att få min uppmärksamhet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rödis
1

Mina katter tuggar från o till också på grenar, aldrig tänkt att det skulle vara nåt konstigt med det! Men kanske är din katts intensitet annorlunda, så Du inte upplever det som riktigt friskt? Fråga en veterinär, ring om Du har någon Du går hos eller leta på nätet efter vet som svarar på frågor. Somliga kliniker har 1/2 tim frågestund en dag i veckan på FB. Sen kan Du på deras tidslinje alltid ställa frågor, förr eller senare brukar någon svara! Lycka till!

zorro2
0

det är väl mer det att jag har aldrig sätt detta innan, inte hos min förra katt iallafall. så det var väl lite det som fick mig att fundera.

också när jag såg honom igår sitte och tugga på en kvist som satt i lagom höjd….

tänkte mest om det var pga att han led av brist på nåt mineral eller vitamin eller nåt annat. men han äter jo bra och dricker bra. Hans allmentillstånd verkar vara bra. jag vet inte men ger ni några extra tillskott till eran katter?

Uppkatten
0

Om det är en vuxen katt så tror jag enbart det är ett "tidsfördriv", hos kattungar/yngre katter skulle det kunna ha med tänderna att göra. En del stressade katter kan börja bita på trämaterial också.

Tror inte det har med näringsbrist att göra. Själv ger jag inga näringstillskott till mina katter under normala omständigheter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.