skabbmedel, hjälp?
Nu har jag äntligen gett mina djur skabbmedel. Illrarna vet jag ska ha en gång till efter två veckor. Men schess ska hon ha igen? Hur fort tar det innan det verker medlet, gav dom inatt 00:30. För att imorgon ska min mamma passa Schess och det är inte så kul om hennes katt ska få skabb om det inte gör verkan på Schess på ett par dygn =/ Behöver råd. Men jag hälde det mellan skulderbladen på henne iaf så att hon inte skulle kunna slicka sig också. :)
visste inte vad jag skulle lägga inlägget på?
fick rådet att skriva här om någon visste :)

Du satte skabbmedlet helt perfekt. Jag skulle ha dem isär, för det tar en stund innan skabben dör. Så låt dem vara i olika rum, och din älskling får ha med sig egna filtar att skabba ner och annat material. Detta tar du hem sedan och tvättar i minst 60 grader om jag minns rätt. Kanske inte så mycket hjälp, men vi brukar ha skabbkatterna särade ett tag från de andra. Men det kan hända att man inte behöver de. Hoppas det går bra. Förresten, lusläs innehållsförteckningen och så kan du gå in på apotekets hemsida, samt fass så finns säkert de kloka svaren där. /VANEssa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vilket medel är det som du behandlat med? Jag antar att det är öronskabb som din katt har fått. Det finns några olika sorters medel som man kan använda. Stronghold är ett av dessa. Enligt vår veterinär ska man behandla 2 ggr med Stronghold. Det ska gå 1 månad mellan behandlingstillfällena. Det tar ca 1 vecka efter behandlingen innan katten är smittfri.
Här hittar du en artikel om Stronghold: Artikel 1
Här är en artikel om öronskabb och öroniflammattion: Artikel 2
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
tack så mycket allesammans. Yes det var stronhold som vi använde. Min vetrinär sa att jag bara skulle ge schess en gång. men han verkade inte kunnig eftersom att han inte skrev ut två stronghold åt min illrar fast jag sa att dom skulle ha det så! Tack ännu en gång :)

aktiverar detta ämne för att min stackars Bruno var hos veterinären idag för öronproblem… öronskabb konstaterades… nu var jag inte med själv o vet vad som sas… försökte ringa men det var kööööööööööö-….. men vi rekommenderades Frontline för katt… ska droppas i nacken på honom i morron och sen om 1 månad igen….
men till den egentliga frågan…hur smittas katterna?…. enligt veterinären så har Bruno förmodligen haft det ett bra tag… och förmodligen har dom 4 andra detsamma…. svårt att kika i svarta öron….men jag förmodar att samtliga katter måste behandlas i hemmet?….
tacksam för personliga erfarenheter…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

suck… såg just att det finns förmodligen bra svar sen tidigare i öronskabb och öroninflammation….
Frontline ska droppas rätt i öronen om det ska ha någon effekt. Annars kommer det tillbaka igen.
Stronghold i nacken.

frågade min sambo nyss om det verkligen bara var i nacken det skulle droppas…tror att det tog rätt hårt på honom att se Bruno som inte ville ligga still när han sövdes… nu har han inte så stor susning i vad veterinären egentligen sa….skulle inte själv heller komma ihåg så lätt….. skulle verkligen vilja att när man går från veterinär så har man en skrifttlig bedömning/behandling i fallet… tror inte att jag o sambon är ensamma om att ha dåligt minne
Just det, Stronghold, hette et. Supereffektivt just ör kissar som är lite svårhanterliga. Sen finns det förstås det gamla beprövade medlet Sulfiram. Det hade jag, men det svider och ger väldiga fläckar på allt. Katten skakar som bekant på huvudet och allt överflödigt skvätter omkring. För länge sedan, när jag hade uppfödning av Heliga Birmor, så fanns det ett preparat som hette Canker Powder, tillverkat av Shirleys. Det var i pulverform i en plastflaska. Jättebra. finns visst inte längre. Nån som har någon susning om något liknande? Fick för ca 20 år sedan tag i liknande i Norge på zooaffärerna där, har glömt vad det hette,men finns inte längre där heller. typiskt, när en sak är bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hörde något dessutom som heter typ avocat eller advocate?… finns det något som heter så?…
Ja Marianne, det finns också… Men jag blir alldeles snurrig i huvudet av alla nya medel. Sen finns det ett halsband enbart för hundar, som är mot fästingar och mygg och heter scalibor
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....