Hon ska vara veterinär?
Jag läste det senaste numret av Kattliv för ett tag sedan..på kattkliniken som kattliv kallar sidan där läsare frågar frågor om katter och veterinären Lotta Möller från Agria Djurförsäkring svarar på frågor var det en som bland annat frågade:
Är det okej att ta en katt vid tio veckors ålder?
Lotta Möller svarade: En kattunge ska vara minst tio veckor gammal när den levereras.
Och hon ska vara veterinär? 
Ger ut fel information, de som läser tidningen kommer ju att tro det nu
Ifall man säger att det är fel så kommer de ändå envisas om att det är rätt för till och med veterinären på Agria skrev det.. 
jag fick en kattbok i födelsedagspresent "stora boken om katter" där står det också att katten ska vara minst 10veckor

Men dte är ju tolv veckor…!
jo jag vet 12veckor är väll standarden hos sverak också? Ska skriva till tidningen och säga till! Vet du vilket nummer det var?

Jag läste också det i Kattliv. Märkligt att hon kan skriva så…?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
nu har jag skrivit till henne… får se om jag får nåt svar

Ja senaste nnumret 3/2007

#4 Jaa det är märkligt
#4 Vad bra att du skriver till de:)

Konstigt. Speciellt som vi hade frågesport för kattliv, där ett av svaren var 12 veckor. Ser inte bra ut direkt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
går att maila / läsa frågor och svar på deras hemsida http://www.kattliv.com/
tänkte på samma sak, när jag läste Kattliv, men Sverak, har väl fortfarande minst 10 veckor som rekommendation, har jag för mig
Maggan47
nee jag tänkte också på det gick in på sveraks hemsida och läste, det stod 12veckor!
IDP har 10 veckor om jag minns rätt.
Mvh Bengan
så jobbigt att det är olika regler. Kan de inte bara hålla sig till samma. Stackars kattägare blir ju vilsna :S
Det var 10 veckor till inte allt för länge sedan. Men nu ska det vara 12 veckor hos alla föreningar om jag inte misstar mig. Dåligt om tom Agrias veterinär går ut med fel information. Tyvärr att gamla myter, fördomar och felaktiga uppfattningar oerhört seglivade när det kommer till katter.
Bra att ni skriver till Kattliv om det!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
JA, jag läste det också i går… Mysko…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#14 På IDP:s Stambokföringsreglemente står det 10 veckor.
Mvh Bengan

#16 Står det det nu?

Vad e IDP för nån organisation?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

En del kattungar växer snabbt, andra halkar efter. En bra regel jag hört är att kattungen skall väga 1 kg när den är leveransklar. En kattunge på 12 veckor som inte kommit upp i 1 kg bör vänta lite till.
låter bra men hur är det med katter som är 10veckor och väger 1kg… nu är jag inte så insatt men kan en 10veckors katt ens väga det?

#19 Tack för länken, Gunilla! :)
#20 jag tycker faktiskt att man ska sälja kattungen när den är tolv veckor.. för det är ju inte storleken som spelar kattens psykje någon roll (eller hur man ska säga).. kattungen kan vara stor men ändå inte vara utvecklad eller tillräckligt stark för att lämna sin mamma, så då tycker jag tolv veckor är en bra regel när man ska sälja kattungar..
jag har inte fått nå svar från henne än… undrar hur länge det dröjer…?

12 - 14 veckor tycker jag vore det bästa för ungarna……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#24 Jaa minst 12 veckor tycker jag att de ska vara!

Jag vet att det är gamalt nu… men har du fått nått svar rulda?
nopp inget svar alls. Jag har tittar på hemidan (kanske har missat?) jag har inte fått något mail eller någonting alls… lite dåligt tycker jag har gått och funderat på detta ett tag

Åh det är så typiskt! De vill inte svara när de gjort fel! Det vart likadant med bortskankes.se - de hade lovat en sak men de hade inte sett till så att det gick i verk.. men de ändrade på det.. men jag tycker att man ska få ett svar!
Det gör mig faktiskt lite irriterad!
Dåligt att svaret uteblivit. Är det någon som fått klarhet hur det är med IDP, har de verkligen kvar 10 veckorsgränsen ännu?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
jag har ingen aning har för mig att det var någon som sa att de hade tio veckor… ska googla lite :)
Detta är vad jag har hittat;
- Huskatt över tio månader ska vara kastrerad vid utställning
- kattungar under nio veckor får ej komma in på utställning
- kattunge får inte lämna honan innan den är minst 10veckor gammal

Jag fick inte schack på vad IDP var.. var det någon typ förening som har olika bestämmelser vid utställning?
Om de håller i utställningar eller information så borde de veta att det är tolv veckor nu och inte tio veckor när man tar en kattunge från sin mamma.. kan man inte kontakta de?
Jag tror att det är ett förbund typ som sverak.
Att man kan registrera sina katter där för avel och utställningar. Men katter som är från IDP har inte S* framför sitt namn, tror att de har någonting annat.
Jag är inte så inne på utstälnningar och avel…
Jordbruksverket har inte regler som säger att en kattunge
får inte flytta först efter 12 veck,
Därav har dom regler som säger inte innan 10 veck.
Ok, dom har haft diskutioner om 12 veck,men inte beslutat detta.
Så det finns inget som säget att detta skulle vara olagligt.
Visst Sverak har en 12 veck gränns, detta stämmer.
IDP har ´10 veck gränns,
Men det är sällan vi uppfödare släpper våra kattungar tidigare änn 12 veck ändå.
Vi använder sund förnuft i detta fall.
Jag hadde en katt hona som hadde 7 pojkar som gjorde livet surt för henne,
Vilket inte vart bra för varken henne eller kattungarna.
Jag tog det beslutet då att den kattungen fick och va framförallt klar att flytta till sitt nya hem.
Innan han fyllt 12 veck.
Så IDP har samma rekomendationer som jordbruksverket har.
Skulle dom ändra så självklart skulle IDP ändra sitt också.
Dom följer jordbruksverket.
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#34 tack för att du reder ut våra förvirrade tankar :)
#34 Vad bra att få det hela utrett. Tyvärr är det sämre ställt med sunda förnuftet hos många huskattägare. Därför vore det himla bra om Jordbruksverket ändrade till 12 veckor.
//Lena
#36 Kan nog hålla med dig lite eftersom det bevisat att folk inte kan (ok! inte alla) använda vanligt bondförnuft.
Vilket är tråkigt på ett sätt att det ska behövas jämt regler osv
För resten idendependnt är lika med samlingsnamnet för ett anntal ol´beroende"fristående som har ett samarbete kring utställningar och avel.
Gå gärna in på www.idpnordic.se

just nu ligger det ett förslag från Djurskyddsmyndigheten/Jordbruksverket till nya föreskrifter om hållande av hund och katt hos EU. Om den blir godkänd kommer följande att gälla:
**
9 § Kattungar får inte skiljas, annat än temporärt, från modern, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, normalt vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän vid 12 veckors ålder.
**
Djurskyddsmyndigheten är nerlagd sedan 1 juli 07.
Beslut på förslaget som ligger hos eu.tas under aug 07.
Sen får vi se vad som händer
mvh

förslaget är inlämnad av DSM innan den blev nerlagd, går föreslaget igenom är det SJV som har hand om föreskrifterna.
Verkar som du inte är nöjd med förslaget Medde?
# 41
Var skrev jag att jag inte nöjd med förslaget?
Som jag skrev i inläg nr 37 så skrev jag att det är nog det bästa efter som folk inte alltid använder förnuft.
Skrev vidare som en info bara att DSM nerlagd sedan 1/7
Men att förslag innlämnat och beslut fattas hos EU under aug
Som en info på det vi diskuterar här, kunde det kanske vara av bra info att veta att beslut kanske fattas väldigt snart!
#37 Vi som håller på med hittekatter (vilket i de flesta fall är huskatter) ser tydliga bevis hela tiden på när "bondförnuftet" inte fungerat. Enligt min mening beror det på att huskattägare som ägnar sig åt avel, generellt sätt inte är lika pålästa och erfarna som de som föder upp raskatter. Det vanligaste utgångsläget är att deras honkatt bara råkat bli dräktig och att kullen inte var det minsta planerad.
Sunt förnuft, bondförnuft eller vad man nu väljer att kalla det grundas trots allt på kunskaper och erfarenheter. Det är svårt att fatta kloka beslut om man ingenting vet i frågan. Okunskapen och fördomarna är oerhört stora när det kommer till just katter. Det är därför det ser ut som det gör i Sverige med 100.000 tals hemlösa katter…….
Det är bara att hoppas att lagförslaget går igenom. Det skulle gagna katterna i Sverige, särskilt huskatterna där det fortfarande är vanligt att de skänks bort gratis vid 8 veckors ålder.
Några citat som är kommentarer jag fått av kattägare när jag diskuterat 12 veckorsgränsen:
"Det där med 12 veckor trodde jag bara gällde raskatter"
"Jag har flera gånger tagit kattungar som bara varit 6 veckor för de är ju så söta när de är sådär små". (Vederbörande hade precis beklagat sig att hennes katter fått beteendestöningar men försvarar ändå sitt handlande med citatet ovan).
//Lena

"Det där med 12 veckor trodde jag bara gällde raskatter"
"Jag har flera gånger tagit kattungar som bara varit 6 veckor för de är ju så söta när de är sådär små".
Man kan undra över om folk bara har sågspån i huvudet!
IQ-befriade, verkar inte ha nåt att tänka med.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
en "kompis" till mig tog sina när de var sju veckor för att de var så söta då och hon trodde de skulle bli keligare då. Jag blev så ARG
och sa var jag tyckte och tänkte. Nu är de två år och snuttar på allt de kommer åt och är lite otrygga. Jag har inte träffat min "kompis" på 1,5 år så det är väl f.d kompis nu.
#44 Det verker som folk helt plötstligt får sågspån i skallen när det handlar om katter. Har varit med om det flera gånger att människor som annars har huvudet på skaft fäller de mest korkade omdömmen när vi kommer in på området katter.
En gång var jag på en konferans med en konsult som var både högt utbildad och intellektuell i högsta grad. Beundrade henne under de två dagar konferensen varade för alla kloka saker hon sade. På vägen hem hade jag sällskap med henne på tåget. Vet inte hur vi kom in på området katter, men hon fick i alla fall klart för sig att jag var en stor kattvän. Hon nästan skällde ut mig på tåget över det faktum att jag kunde lägga tid, energi och pengar på något så banalt som katter. Det var ju något som fanns i lagården och som man bara sköt när de blev för många eller blev sjuka. Behöver väl inte nämna att hennes gloria föll till golvet med en stor duns. Vi skulle träffat henne på en uppföljning några veckor senare fast det blev inställt pga sjukdom från hennes sida. Jag var faktiskt glad över att slippa möta henne igen efter detta.
//Lena
#46 Usch…vilken puckokvinna! Förstår att du var glad att slippa träffa henne igen..